bravebat
Feb 8 2003, 21:43

Har en fråga här som gnagt mej länge, hur skaffar man en ny ID bricka "dödsbricka" den präglade med namn och födelse nummer.
Fick ju en som liten, men förlorade den under stridspatrull i gränsterrängen under GUn(JA jag vet!! Håll i prylarna, IG) men då var jag en ung och dum beväring. Och nu då jag som luttrad HVGRPCH i ett skogsspringar kompani gärna skulle vilja ha en. så finns ingen att få.
Finns det någon kollega där ute som vet vart en ny finns att anskaffa så snälla hjälp mej med detta problem :(
:( En något bekymrad 104 NORD som inte riktigt är säker på om detta är en material fråga.
Tror inte dessa brickor görs längre någon om att det stod info på dem som var obra om fi får tag på dem "i händelse av ofred".
Dock, en vän till mig sade att han visste vilka som tillverkar/tillverkade dem. Vi var inne på samma fråga som du, dock har jag inte tappat mina så jag lade aldrig företaget på minnet. Ska fråga honom om jag, träffar honom om några veckor (idag 030208) Ska fråga honom.
EOD
valiant
Feb 8 2003, 21:56
Du kan fortfarande skaffa en bricka. Gjorde det själv för
några år sen. Skall kolla. Will be back !
-Valiant-
Även jag skulle vilja ha en, har ju bytt namn sedan jag föddes
Maverick
Feb 8 2003, 23:06
Enkelt... Gör utlandstjänst så får du en

Med Blodgrupp.....
BAr faktiskt min efter att jag hade kommit hem... ansåg den gav tur..: Hade ju klarat mig....
bravebat
Feb 8 2003, 23:11
QUOTE (Maverick @ Feb 8 2003, 23:06 )

Med Blodgrupp.....
BAr faktiskt min efter att jag hade kommit hem... ansåg den gav tur..: Hade ju klarat mig....

Thanks!! OK jag vet att man får en i utlandstjänsten

Men vem tillverkar åt dom då????
Maverick
Feb 8 2003, 23:12
*LER* Hoppas du tog dte på rätt sätt

Ring Swedint inköpsavdelniong motsvarande och fråga????
bravebat
Feb 8 2003, 23:17
QUOTE (Maverick @ Feb 8 2003, 23:12 )
*LER* Hoppas du tog dte på rätt sätt

Ring Swedint inköpsavdelniong motsvarande och fråga????

neeej då, tackar för infon,Har bara inga planer på det. Jag är väl gammaldags och tycker att sverige skall försvaras i första hand*LER*Fick just höra av en kompis att man skulle höra med skattemyndigheten.
Är min polare vansinnig

eller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! stämmer detta?
:( lika bekymrad men det blir bättre ;)
Johan ES
Feb 9 2003, 01:56
Det stämmer att du ska kontakta Skattemyndigheten, närmare bestämt i Malmö. Sätt in 30 SEK på postgiro 4208412-9 (skattemyndigheten i Malmö). Ange personnummer, namn och adress. Skriv även att det gäller Id-bricka. När den sedan är klar, sänds den till dig via post.
Vill du ha blodgrupp ingraverat skickar du bara in ett läkarintyg till:
Skattemyndigheten i Malmö
Vaktmästeriet
205 11 Malmö
Det tar ungefär 2-3 veckor att få brickan. Jag väntar själv på en som jag har beställt.
/Johan ES
valiant
Feb 9 2003, 10:57
Johan Es har helt klart för sig, så gick det till.
-Valiant-
wolfie666
Feb 9 2003, 12:52
QUOTE (Johan ES @ Feb 9 2003, 01:56 )
Det stämmer att du ska kontakta Skattemyndigheten, närmare bestämt i Malmö. Sätt in 30 SEK på postgiro 4208412-9 (skattemyndigheten i Malmö). Ange personnummer, namn och adress. Skriv även att det gäller Id-bricka. När den sedan är klar, sänds den till dig via post.
Vaktmästeriet
205 11 Malmö
Det tar ungefär 2-3 veckor att få brickan. Jag väntar själv på en som jag har beställt.
/Johan ES
Varför malmö?
Tycker ni skall köpa dessa:
http://www.tadgear.com/edged%20tools/titan...ium_dog_tag.htmSlipade och i titan, vad mer kan man begära?
bravebat
Feb 9 2003, 16:40
Vaktmästeriet
205 11 Malmö
/Johan ES
Tack för confirmation Johan ES

Hur länge sen var det du beställde din bricka??
Kan man ringa dit först eller? och är det nån speciell man ska snacka med
104 NORD som mår lite bättre nu
QUOTE (Maverick @ Feb 8 2003, 23:06 )

Med Blodgrupp.....

Blodgruppering är numera borttagna från brickan....
QUOTE (BJK @ Feb 9 2003, 19:05 )
Sedan när?
QUOTE (2Sharp @ Feb 9 2003, 20:14 )
QUOTE (BJK @ Feb 9 2003, 19:05 )
Sedan när?
Åtminston på KS06, och fick höra ett par anledningar till varför....
QUOTE (BJK @ Feb 9 2003, 20:20 )
Några som du vill/kan delge oss?
QUOTE (SFC @ Feb 9 2003, 20:21 )
Jajamensan : 1. Man kan tydligen ändra sin blodgruppering när man åldras 2. Man använder tydligen ett standard-blod i akuta fall ute på fältet, och sedan är det väldigt snabbt och enkelt att blodgruppera en person med någon teknisk pryttel.
Det är dom orsaker som påtalats för mig.
Ok, tack för den infon... intressant!
QUOTE (2Sharp @ Feb 9 2003, 20:29 )
Ok, tack för den infon... intressant!
Så lite så! B)
Johan ES
Feb 9 2003, 20:38
Tack för confirmation Johan ES

Hur länge sen var det du beställde din bricka??
Kan man ringa dit först eller? och är det nån speciell man ska snacka med
104 NORD som mår lite bättre nu

Jag skickade betalningen den 30/1. Det skulle ta 2-3 veckor att få brickan. Du behöver inte ringa dit. Fyll bara i rätt uppgifter på inbetalningslappen samt bifoga läkarintyg (om du vill ha blodgrupp) till rätt adress så ska allt förhoppningsvis ordna sig.
Vad det gäller blodgrupp sa den personen jag pratade med att det gick utmärkt att få med det, bara man skickar in ett läkarintyg som styrker rätt grupp.
/Johan ES
QUOTE (BJK @ Feb 9 2003, 20:24 )
Jajamensan : 1. Man kan tydligen ändra sin blodgruppering när man åldras 2. Man använder tydligen ett standard-blod i akuta fall ute på fältet, och sedan är det väldigt snabbt och enkelt att blodgruppera en person med någon teknisk pryttel.
Roger that!
Men lik förbaskat måste man ha blodgrupp på sin bricka för att få den rätta känslan!
/SFC - som SWEDINT var snälla nog att ge en bricka med blodgrupp ingraverat.
QUOTE (SFC @ Feb 9 2003, 20:41 )
QUOTE (BJK @ Feb 9 2003, 20:24 )
Roger that!
Men lik förbaskat måste man ha blodgrupp på sin bricka för att få den rätta känslan!
/SFC - som SWEDINT var snälla nog att ge en bricka med blodgrupp ingraverat.
Nog känns det bättre med blodgruppering på, ger mig sjutton på att den verkliga orsaken är att spara pengar......
111 SSK BAT
Feb 12 2003, 09:49
Anledningen till att blodgruppen saknas är flera.
När brickan görs, dvs när man föds, finns det teoretisk möjligheten att man ändrar blodgruppen. Det är för män möjligt till 25 års ålder, för kvinnor kan skiftet ske upp till 20 års ålder och med vissa blodgrupper även efter graviditet(Dock är detta YTTERST ovanligt).
Därför präglas inte blodgruppen när man gör brickan.
Det är idag som nämnts ganska enkelt att bestämma blodgrupp och man använder blod i akut situationer som passar alla (O). Dessutom går det idag att medicinera så att mottagaren inte stötter bort det.
De finns nog inga direkt kostnadsskäl (Rör ju sig bara om ett slag med en stans) till att inte prägla blodgrupp på brickan, snarare behövs det inte.
Källa: Ur mitt minne från mitt eget specialarbete.
Fu Frippe
Feb 12 2003, 09:57
Perfekt tråd! Jag har blivit av med min bricka också, (dock inte genom slarv

), så jag har letat länge efter en också! Underbart vad man kan få reda på genom detta forum! Inte konstigt att man blir beroende!!!
Raptor
Feb 12 2003, 21:13
Jag beställde en reservbricka också. Blev av med min "riktiga" bricka en gång när jag bastade efter styträningen i det civila. Blev helt ställd när jag inte hittade den. Funderade på att beställa amerikanska "dog tags" men tack och lov hade mina orginalbrickor hittats på gymmet. Puh!
Så numera tänkte jag inte chansa utan ha ett par i reserv. Thanks god for SoldF forumet!
\:)
flying_c
Feb 12 2003, 23:32
Låter ju underbart. Jag ska då i alla fall beställa en, så folk kan skicka hem mig när jag är borttappad.

Jag har dock inte stenkoll på hur de ser ut. Bild ?
Fransson-AmfPB
Feb 21 2003, 11:44
Vaktmästeriet
205 11 Malmö
/Johan ES
Som sagt, varför Malmö? Är de bara de som gör det eller ska man kontakta närmaste skatteregionkontor? Har du fått din Brickor än? Funkade det bra?
Jag fick aldrig någon dödsbricka när jag föddes (har dubbelkollat med mor). Någon mer som inte fått från början ?
Dock har jag, född på 70-talet som jag är, en miniatyrbricka i guld, avsedd som smycke, med funktion som den riktiga
QUOTE (SFC @ Feb 9 2003, 20:21 )
Varför inte blodgrupp?
Det finns inget behov av att ha blodgrupp på brickan eftersom att läkarna ger blanka fan i vad det står på brickan, anledningen, igen patient får blod på en vårdinrättning utan att blodgruppen har kollats. (typ 0) kan ges när det är riktig kris.
Blod ges som sagt bara vid sjukhus motsv. och där kan blodgrupper snabbt kollas.
Nu blev det väll tårta på tårta.
SFC.....svanka.
flying_c
Feb 27 2003, 12:57
Nu har jag beställt en . Bara hoppas att allt flyter på så att man får den oxå . Kommer väl ha glömt den när jag får den .
Fick inte heller någon blodbricka när jag föddes. Så jag var ju helt enkelt tvungen att göra utlandstjänst.
Tänk om nån hade talat om att det gick att beställa den också...
darkstar
Feb 27 2003, 20:36
Beställde min idag. Via nätbanken. Irriterade mig på att man bara kunde ha 50 tkn på OCR. Men nu är den på väg.
Fransson-AmfPB
Feb 27 2003, 22:40
Finns det någon officiell information och få kring detta med Skattemyndigheten och idbrickor?
flying_c
Feb 28 2003, 01:25
Jo jag beställde min via nätet jag med. Kunde dock skicka ett meddelande på 70 tecken .. Inte OCR utan meddelande alltså . .Föreningssparbanken btw.
Jag väntar fortfarande på min. Beställde den 2 februari. Väntar vid brevlådan numera.
darkstar
Mar 1 2003, 01:14
QUOTE (flying_c @ Feb 28 2003, 01:25 )
Jo jag beställde min via nätet jag med. Kunde dock skicka ett meddelande på 70 tecken .. Inte OCR utan meddelande alltså . .Föreningssparbanken btw.
Förtydligande: OCR eller Meddelande är samma ruta. Nordea.
Jag fick min bricka i dag! Whohooo!!
Forsberg
Mar 5 2003, 03:07
Har hört att det skall vara förbjudet att använda dödbrickorna civlt i fall av okrig... Stämmer inte detta, skulle tydligen vara böter på det, kan ju ha ändrats dock.
/Forsberg
är inte den rätt lämplig att ha där
Varför inte gå in på följande sida
http://www.rsv.se och ni kommer säkert att hitta någon info om detta.
//mgann
Nädu, mgann, finns det info där så får du gärna visa var. Har sökt, sökt, sökt.
Vad är den korrekta benämningen på rackarna? Id-bricka? Någon?
Johan ES
Mar 5 2003, 22:48
Fu.Bar:
"Identitetsbricka" torde vara den korrekta benämningen, då det står så på de kuvert som brickan anländer i.
/Johan ES
flying_c
Mar 6 2003, 00:14
Ja det gav tyvärr inget resultat på rsv. .. Hmm..
Fågel Fenix
Mar 6 2003, 17:48
Är det en sån där bricka med tre kronor på osv ??
För sådana har jag sett hos juvelaren
Ser iaf ut som den som min bror har från födseln
rektangulär cirkus 2.5 X 1.5 cm ??
om man fattar det hela rätt så kan man lika gärna strunta i Blodgrp på brickan ??
-----------------------------
Eftertanke:
Man får ingen bricka vid vpl ??
har det funnits ngn gång och försvunnit pga kostnader och ersatts med korten ??
Jag har inga problem att få tag i en ny om jag skulle tappar den jag har,
för den tillverkas där jag jobbar.
Forsberg
Mar 14 2003, 16:50
QUOTE (Ize-Q @ Mar 5 2003, 08:39 )
är inte den rätt lämplig att ha där

Nu förstår jag inte vad du menar?

Den förklaringen jag fick var att den endast fick användas i ofred, helt enkelt därför att folk inte skulle tappa bort den, det kanske har ändrats, men jag förstår inte varför id-brickan skulle vara lämplig i fall av okrig EGENTLIGEN, även om jag själv har beställt en ny pga slarvig mor
Jaja nu ska jag prova min nya brittiska Mk6 hjälm
Vi hörs
/Forsberg
PS. Är det någon som har provat att titta på de skjutande smilies:arrns på en mac? Skjuter 4 ggr så snabbt, helfestligt

DS.
flying_c
Mar 21 2003, 18:49
tjoO & tjim. Idag fick jag brickan .. kedja dessutom.
Skuttar av glädje
Nån som kan bidra med en bild på hur de små rackarna ser ut? Eller är de precis som jänkarnas dogtags?
Raptor
Mar 21 2003, 19:03
Har tyvärr ingen bild men de ser inte ut som jänkarnas dog tags. Man har en bricka som är cirka 6 x 4 cm med rundade hörn. Den är perforerad med två elipsformade hål i övre delen så man kan bryta den. Hoppas det kommer en bild som visar det..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.