Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ID BRICKOR
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
darkstar
Scannern vill inte. Tyvärr. Fick min idag... den är så vacker... wink.gif
flying_c
Fasen jag kommer inte ihåg på vilken sida jag såg den.
Har också letat efter en tråd där det finns en affisch med texten "Varna er dotter för i området löst kringstrykande militär".
Leta på den tråden och gå sedan in på hemsidan där bilden ligger ... DÄR ska det finnas bild. Skriv gärna ut en länk här sedan.
|lj|
Så här står de på den fina lilla påsen man får brickan i;

-----------------------------------------------------------------------------------------

Identitetsbrickan är personlig. I orätta händer fyller den inget ändamål.
I fredstid förvaras brickan i påsen. Förvara den väl så att den lätt kan tas
fram. Bricka, kedja och påse medförs vid militärtjänstgöring.
Vid krig eller krigsfara skall brickan bäras i halskedjan.
Den som är född 1960 eller senare får en bricka gratis utan beställning.
Annan bricka måste beställas och erålles mot självkostnadspris genom att
betala in 30 kr på postgiro 420 84 12 - 9. Vid beställning anges person-
nummer, namn och adreses på den som skall ha brickan. Vill man ha sin
blodgrupp angiven på brickan, måste av läkare utfärdat intyg om blodgrupp
insändas. Den som har diabetes kan även få uppgift därom inpräglad.
Läkarintyg erfordras ej. Intyg återfås med brickan.
Kontrolera själv brickans uppgift om blodgrupp mot intyget. Anlita ej
något annat sätt för att få blodgrupp inpräglat på er bricka. En felaktig
prägling kan vara livsfarlig.

Upplysningar lämnas av skattemyndigheten, Ekonomienheten, 205 11
Malmö, tel. 040-14 70 00.

Ny bricka kan även beställas av den som förlorat sin gamla eller vill ha
namn tillagt eller ändrat. Beställning kall ske på samma sätt
som ovan anges.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Scannern funkar inte, så ja måla av brickan lite snabbt....

Maverick
HUmm intressant...
De brickor som man får i samband med Utlandstjänmst ser INTE ut som de "civila"..
Sedan att man inte präglar dem med blodgrupp inann utlandstjänst pga att man kan ändra blodgrupp borde vara Bull... Detta med anledning av att ett av proven man tar på Swedint (eller varman nu rycker in i dag) är just en blodgruppeing för att man skall vara säker på den......

Så i alla listor står det ( Stod det???) befattbningsnummer namn och bland annat blodgrupp....

Så det behövdes ingen blodgruppeing vid behov av blod så att säga...
snake
QUOTE (|lj| @ Mar 29 2003, 03:02 )
Så här står de på den fina lilla påsen man får brickan i;

Identitetsbrickan är personlig. I orätta händer fyller den inget ändamål.
I fredstid förvaras brickan i påsen. Förvara den väl så att den lätt kan tas
fram. Bricka, kedja och påse medförs vid militärtjänstgöring.
Vid krig eller krigsfara skall brickan bäras i halskedjan.
Annan bricka måste beställas och erålles mot självkostnadspris genom att
betala in 30 kr på postgiro 420 48 12 - 9. Vid beställning anges person-
nummer, namn och adreses på den som skall ha brickan. Vill man ha sin
blodgrupp angiven på brickan, måste av läkare utfärdat intyg om blodgrupp
insändas. Den som har diabetes kan även få uppgift därom inpräglad.
Läkarintyg erfordras ej. Intyg återfås med brickan.
Kontrolera själv brickans uppgift om blodgrupp mot intyget. Anlita ej
något annat sätt för att få blodgrupp inpräglat på er bricka. En felaktig
prägling kan vara livsfarlig.

Upplysningar lämnas av skattemyndigheten, Ekonomienheten, 205 11
Malmö, tel. 040-14 70 00.

Ny bricka kan även beställas av den som förlorat sin gamla eller vill ha
namn tillagt eller ändrat. Beställning kall ske på samma sätt
som ovan anges.

Man tackar för infon!
Haggeman
När farsan var med i fn så gjorde grabbarna där om sina brickor till guldbrickor,
men då blev de rånade av lokalbefolkningen och så blev guldet förbjudet
tobias

Hm, intressant! Jag är född 1982, skall den då alltså ha givits till mina föräldrar när jag föddes eller vaddå?
flying_c
xakt
Johan ES
Har alla som beställt en extra bricka fått den utan problem?

/Johan ES
Wolfsong
Har alldrig sett min bricka, men det har sagts att jag fick en när jag var liten...... HAr amerikanska dog tags istället med vårat tryck på.
|lj|
Har alla som beställt en extra bricka fått den utan problem?

/Johan ES

Jag fick min punktligt efter 2 veckor.
Raptor
Japp. Fick min bricka utan problems.
Protiwa
QUOTE (EOD @ Feb 8 2003, 22:53 )
Tror inte dessa brickor görs längre någon om att det stod info på dem som var obra om fi får tag på dem "i händelse av ofred".

Dock, en vän till mig sade att han visste vilka som tillverkar/tillverkade dem. Vi var inne på samma fråga som du, dock har jag inte tappat mina så jag lade aldrig företaget på minnet. Ska fråga honom om jag, träffar honom om några veckor (idag 030208) Ska fråga honom.

EOD

Jodå... Min son fick sin i dag. biggrin.gif

Brickor kan beställas på Skattemyndigheten i Malmö
040-14 70 00 (Ekonomienheten)

Sätt in 30:- på pg 420 84 12 - 9
Vid beställning anges personnummer, namn och adress på den som skall ha brickan.
Vill man ha sin blodgrupp angiven på brickan, måste av läkare utfärdat intyg om blodgrupp
insändas. Den som har diabetes kan även få uppgift därom inpräglad. Läkarintyg erfodras ej. Intyg återfås med brickan.
Johan ES
QUOTE (Protiwa @ May 21 2003, 15:11 )
QUOTE (EOD @ Feb 8 2003, 22:53 )
Tror inte dessa brickor görs längre någon om att det stod info på dem som var obra om fi får tag på dem "i händelse av ofred".

Dock, en vän till mig sade att han visste vilka som tillverkar/tillverkade dem. Vi var inne på samma fråga som du, dock har jag inte tappat mina så jag lade aldrig företaget på minnet. Ska fråga honom om jag, träffar honom om några veckor (idag 030208) Ska fråga honom.

EOD

Jodå... Min son fick sin i dag. biggrin.gif

Brickor kan beställas på Skattemyndigheten i Malmö
040-14 70 00 (Ekonomienheten)

Vid beställning anges personnummer, namn och adress på den som skall ha brickan.
Vill man ha sin blodgrupp angiven på brickan, måste av läkare utfärdat intyg om blodgrupp
insändas. Den som har diabetes kan även få uppgift därom inpräglad. Läkarintyg erfodras ej. Intyg återfås med brickan.

Intyget skickas till (vilket tillsammans med ovanstående info kan läsas redan på sida 1):

Skattemyndigheten i Malmö
Vaktmästeriet
205 11 Malmö

/Johan ES
soldat isak
Efter en stunds letande hittade jag faktiskt min bricka i skrivbordslådan... *kul* Kan vara bra att veta var man har den.,.. :P
darkstar
För er som fortfarande inte vet hur den ser ut...

Här är en bild.
d97pa
Ska genast beställa min bricka/or. Tack för adressen och PG nummer.
Sgt. Larsson
Skall ta och beställa en ny bricka, klantarna har skrivit en siffra fel på ett av de två personnummerna. mad.gif

30:- är ju inga pengar ändå, bra att ha en i reserv (om dock lite felaktig).
M4A1
Hur många har sin blodgrupp på brickan? Och ni som beställde nya nyss, gjorde ni det med blodgrupp? fun_icon_nana.gif
Greenment
Japp det ska vara 84 och inte 48 på inbetalnings konto nummret, jag gjorde fel första gången....

Den här stämmer, jag väntar på min..
apc302
QUOTE (M4A1 @ Jul 11 2003, 10:01 )
Hur många har sin blodgrupp på brickan? Och ni som beställde nya nyss, gjorde ni det med blodgrupp? fun_icon_nana.gif

Jag har blodgrupp på min bricka jag fick innan KS05...Den jag fick när jag föddes har inte blodgrupp...
Som ett litet tillägg så "fick" vi inte kalla det för "Dödsbrickor" utan "blodgrupperingsbrickor"...Om de nu inte präglar in blodgruppen inför utlandstjänst längre....vad kallas den då?
dxl
Är lite osäker men tror att det går att beställa genom HV också.....
Inte för att jag tror det skulle vara smidigare en att beställa det från skattemyndigheten men endå...

Vet dock till hundra procent att när jag gick med i HV så kunde jag kryssa i en ruta om jag ville ha en ID bricka, så det borde ju gå eller
Nifelhel
QUOTE (dxl @ Jul 13 2003, 01:50 )
Är lite osäker men tror att det går att beställa genom HV också.....
Inte för att jag tror det skulle vara smidigare en att beställa det från skattemyndigheten men endå...

Vet dock till hundra procent att när jag gick med i HV så kunde jag kryssa i en ruta om jag ville ha en ID bricka, så det borde ju gå eller

Det betyder att du får en namnbricka i plast som är fäst på en metallklämma...
Axial
Gick ju rätt fort det där, beställde i början av förra veckan och idag kom den. Ringde ner och sa att jag aldrig fått någon (fattar inte varför) så skickade de en, free of charge. Visserligen fick jag inte med blodgruppen men det kan jag stå ut med. Nu är bara frågan vad jag ska med den till, det har ju gått bra utan bricka de senaste 12 åren i kungens kläder. Får väl sätta den i därför avsedd plastficka (?) i tjänstgöringsboken. Däremot fick jag inte med någon påse till brickan, som det talades om tidigare i tråden. Kom i ett pappkuvert.
Johan ES
QUOTE (Axial @ Jul 15 2003, 10:25 )
Däremot fick jag inte med någon påse till brickan, som det talades om tidigare i tråden. Kom i ett pappkuvert.

Jag mottog även min i ett papperskuvert med text på.

/Johan ES
Dies irae
Tur att alla är så bra på att hitta på ämnen, man lär sig mycket här..... gasmask.gif
BUCK
Har också funderat på att skaffa ny bricka.. anledningen är att min är felpräglad !! dom har lyckats klanta till en siffra, så det står två olika pers. nr. på brickan... vad är chansen för detta ?

Som tur är har man ett extremt ovanligt namn så det funkar nog ändå...
johan--
dom man beställer är dom exakt lika dana från en sådan man får när man föds? jag har sett vissa som har små varianter som halsband alltid.
106
QUOTE (johan-- @ Jan 9 2004, 16:23 )
dom man beställer är dom exakt lika dana från en sådan man får när man föds? jag har sett vissa som har små varianter som halsband alltid.

Det som diskuteras här är de riktiga man får/fick när man föds, det finns visserligen ett par utföranden på dessa men det är i princip bara vilken metod som använts för att få dit texten.

De små du talar om kan du hitta hos den lokale guldsmeden.
Ibsen
Ska beställa en ny jag med nu. Ibsen finns nämligen inte med på den jag har på mig nu. smile.gif
Ibsen
QUOTE (106 @ Jan 9 2004, 17:46 )
QUOTE (johan-- @ Jan 9 2004, 16:23 )

Det som diskuteras här är de riktiga man får/fick när man föds, det finns visserligen ett par utföranden på dessa men det är i princip bara vilken metod som använts för att få dit texten.

De små du talar om kan du hitta hos den lokale guldsmeden.

Finns det olika utföranden på dom? ohmy.gif

Hur ser de ut?
Zil
Det finns bara ett utförande på dem och de är de så man får från SKM. De små i guld är som vilket smycke som helst och "gäller inte".

Jag kan bara medela att min dotter inte har fått någon bricka. Kan det bero på att hon är tjej eller att man helt enkelt inte skickar till alla... strunt samma, för när hon rycker in om 19 år så har vi nog hunnit fixa en... om det inte är elektroniska tags som är inopperade i huden då... precis som man gör på hundar nu för tiden ;)
Andreas
Har övervägt att skicka efter en id-bricka eftersom jag (åtminstone enligt mor min) aldrig fick någon vid födseln. Känns lite meningslöst om man nu ändå får en vid inryck dock som bara är ca 4 månader bort.
jaegare
QUOTE (Zil @ Mar 1 2004, 15:42 )
Det finns bara ett utförande på dem och de är de så man får från SKM. De små i guld är som vilket smycke som helst och "gäller inte".

Varför gäller inte dessa? Tacksam för en bra motivering av någon..
Kimster
Som en massa annat så är det standardiserat på hur brickan ska se ut och vem som få dela ut/tillverka den. Brickan är ju nästan som ett ID-kort fast medicinskt. Skulle inte tro det vore lämpligt om vem som helst fick göra sånna brickor. Skulle nått bli fel kan det bli rätt alvarliga följder.
GA KA
Om vi ser till erfarenheten utomlands så visar den att det är en stor felprocent på blodgrupperingen. Storbritanien har haft problem under tex falklandskriget då det visade sig att blodgrupperingen på brickorna inte stämde i ca 3% av fallen. Det finns många teorier om varför felen uppstådde. Då man på många utlänska förband tror sjukvårdarna att de är läkare utan att vara det. Det innebär att man gärna pratar om hur häftig man är, hur mycket man kan och gör saker som man inte skall pyssla med utan att veta vad man gör. Ett förband som är välkänt för detta är Special Forces. Sjukvårdarna skryter vilt om vad de kan trots att många saknar både erfarenhet och självkännedom. Det blir lätt fel i verkligheten då man skall visa sig på styva lina....
jaegare
QUOTE (Kimster @ Mar 1 2004, 21:33 )
Som en massa annat så är det standardiserat på hur brickan ska se ut och vem som få dela ut/tillverka den. Brickan är ju nästan som ett ID-kort fast medicinskt. Skulle inte tro det vore lämpligt om vem som helst fick göra sånna brickor. Skulle nått bli fel kan det bli rätt alvarliga följder.

Köper det mesta av den förklaringen, förutom den medicinska biten. Eftersom blodgrupp inte längre finns med på brickorna, iaf inte på den jag fick till LA 01 nu. Det enda som skiljer brickorna åt är ju egentligen bara storleken. Men ska det vara på ett sätt så ska det ju.
Kimster
ok.. det visste jag inte.. står Blodgrupp på min jag hade på KS05 iaf... unsure.gif
106
QUOTE (Ibsen @ Mar 1 2004, 14:49 )
QUOTE (106 @ Jan 9 2004, 17:46 )

Finns det olika utföranden på dom? ohmy.gif

Det jag menade var att på en del med blodgrupp ser texten ut att vara fräst, inte pressad/stansad som på de man får vid födseln.

På de andra kan textens utseende variera en aning, antagligen beroende på vilket verktyg/maskin den har präglats med. Mina två (1979 och 1999) skiljer sig en aning men inget man skulle tänka på om man inte såg dem bredvid varandra.
Runningback
Jag använder min bricka dagligen, den börjar bli lite böjd, skulle behöva en ny jag med :(
Knekt
QUOTE (jaegare @ Mar 1 2004, 21:12 )
QUOTE (Kimster @ Mar 1 2004, 21:33 )

Köper det mesta av den förklaringen, förutom den medicinska biten. Eftersom blodgrupp inte längre finns med på brickorna, iaf inte på den jag fick till LA 01 nu. Det enda som skiljer brickorna åt är ju egentligen bara storleken. Men ska det vara på ett sätt så ska det ju.

Brickorna är framtagna med ett lite allvarligare syfte än att det ska vara lätt att kolla din blodgrupp.

När du dör och din kropp inte kan tas med bryter man av nederdelen av brickan. Den övre biten som kedjan sitter i lämnas kvar på din kropp för framtida identifiering av dina kvarlevor.

Hur bra tror du det är då med en litet guldsmycke?

Guld klarar för det första inte hetta (också en anledning till att inte byta ut orginalkedjan mot exempelvis paracord) och är för det andra det första likplundrarna kommer stjäla.

Edit: fippel
jaegare
" Brickorna är framtagna med ett lite allvarligare syfte än att det ska vara lätt att kolla din blodgrupp.

När du dör och din kropp inte kan tas med bryter man av nederdelen av brickan. Den övre biten som kjedjan sitter i lämnas kvar på din kropp för framtida identifiering av dina kvarlevor.

Guld klarar för det första inte hetta (också en anledning till att inte byta ut orginalkjedjan mot exempelvis paracord) och är för det andra det första likplundrarna kommer stjäla. "

Vem har pratat om guld?? Finns i andra utföranden ex silver. Har du överhuvudtaget sett någon av dessa små brickor vi pratar om? De är nämligen gjorda för att kunna brytas av precis som de stora. Även om brickan är gjord i guld klarar den nog mer hetta än vilken människa som helst... Kommenterar inte ens det där med likplundrare...
Knekt
QUOTE (jaegare @ Mar 1 2004, 22:02 )
" Brickorna är framtagna med ett lite allvarligare syfte än att det ska vara lätt att kolla din blodgrupp.

När du dör och din kropp inte kan tas med bryter man av nederdelen av brickan. Den övre biten som kjedjan sitter i lämnas kvar på din kropp för framtida identifiering av dina kvarlevor.

Guld klarar för det första inte hetta (också en anledning till att inte byta ut orginalkjedjan mot exempelvis paracord) och är för det andra det första likplundrarna kommer stjäla. "

Vem har pratat om guld?? Finns i andra utföranden ex silver. Har du överhuvudtaget sett någon av dessa små brickor vi pratar om? De är nämligen gjorda för att kunna brytas av precis som de stora. Även om brickan är gjord i guld klarar den nog mer hetta än vilken människa som helst... Kommenterar inte ens det där med likplundrare...

Men för tusan... meningen är att brickan ska vara hel även när du är död och din kropp brunnit upp eller ruttnat bort till oigenkännlighet! Har du någon som helst aning om vad brickan du köpt ute på stan klarar?

Så du anser inte att likplundring i krig är något att ta i beaktande? Märkligt resonemang i sammanhanget.

Jag tror att mina anhöriga skulle vara mycket tacksamma om åtminstone min bricka klarar sig, så de kan få besked om vad som hänt.

Med ditt renonemang räcker det ju om varje soldat har plånbok med leg, visakort och patientbricka i bakfickan.

För övrigt vet precis vad det är för minibrickor ni pratar om. De var rätt poppis på 80-talet. Men de är fortfarande bara smycken.
jaegare
QUOTE (Knekt @ Mar 1 2004, 23:15 )
Men för tusan... meningen är att brickan ska vara hel även när du är död och din kropp brunnit upp eller ruttnat bort till oigenkännlighet! Har du någon som helst aning om vad brickan du köpt ute på stan klarar?

Så du anser inte att likplundring i krig är något att ta i beaktande? Märkligt resonemang i sammanhanget.

Jag tror att mina anhöriga skulle vara mycket tacksamma om åtminstone min bricka klarar sig, så de kan få besked om vad som hänt.

Med ditt renonemang räcker det ju om varje soldat har plånbok med leg, visakort och patientbricka i bakfickan.

För övrigt vet precis vad det är för minibrickor ni pratar om. De var rätt poppis på 80-talet. Men de är fortfarande bara smycken.

Håller med dig i mångt o mycket i ditt resonemang. Det jag är mest kritisk mot är att de ska vara stora som ett mindre kroppsskydd..
Har för övrigt en amerikansk dogtag, gjord i aluminium. Denna tål ju garanterat mindre än de flesta "smycken". USA har ju oxå lite mer erfarenhet av krig än vad vi har antar jag, därmed inte sagt att de alltid vet bäst.
Och nej jag tror inte likplundrare kommer att vara något stort problem för svenska soldater. Inte de som befinner sig i utlandstjänst i varje fall. Och de SF som jag skulle kunna tänka mig komma i dylika situatoner lär väl garanterat vara "omärkta" ändå.
Som sagt, det är storleken jag tycker är lite jobbig.
Kimster
Den blir extra-jobbig inne i bastun.. . vissel.gif
Ibsen
Det som inte dödar härdar, eller vad säger man? Även om man nog kan dö av den storleken nör den värms upp... laugh.gif
WaLen
QUOTE (111 SSK bat @ Feb 12 2003, 09:49 )
Anledningen till att blodgruppen saknas är flera.

När brickan görs, dvs när man föds, finns det teoretisk möjligheten att man ändrar blodgruppen. Det är för män möjligt till 25 års ålder, för kvinnor kan skiftet ske upp till 20 års ålder och med vissa blodgrupper även efter graviditet(Dock är detta YTTERST ovanligt).

Därför präglas inte blodgruppen när man gör brickan.

Blodgruppen kan bara ändras om man genomför en benmärgstransplantation.
SBP
QUOTE (Zil @ Mar 1 2004, 15:42 )
Jag kan bara medela att min dotter inte har fått någon bricka. Kan det bero på att hon är tjej eller att man helt enkelt inte skickar till alla... strunt samma, för när hon rycker in om 19 år så har vi nog hunnit fixa en... om det inte är elektroniska tags som är inopperade i huden då... precis som man gör på hundar nu för tiden  ;)

Min dotter (född -98) har fått. SKM ändrat rutiner???
Runningback
QUOTE (Kimster @ Mar 2 2004, 00:03 )
Den blir extra-jobbig inne i bastun.. .  vissel.gif

Jag väntar mig inga hårda strider där inne ändå smile.gif
Värsta hotet är väl ölen...
Ibsen
QUOTE (Runningback @ Mar 7 2004, 23:20 )
QUOTE (Kimster @ Mar 2 2004, 00:03 )
Den blir extra-jobbig inne i bastun.. .  vissel.gif

Jag väntar mig inga hårda strider där inne ändå smile.gif
Värsta hotet är väl ölen...

Man har väl den alltid på sig? Ifall det skulle hände något? ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.