Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ID BRICKOR
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Halldén
QUOTE (Rusty @ Apr 25 2008, 17:45 ) *
Går fortfarande smile.gif

Hmmm, när jag ska försöka ringa det här numret (040-14 70 00) säger man att det har upphört och hänvisar till två andra nummer om skatteupplysningar och frågor om bokföring. Tänkte att jag ville kontrollera först innan jag skickar in pengar och intyg... Nån som kan ge råd?

Halldén
Munken_swe
QUOTE (Halldén @ May 16 2008, 15:45 ) *
QUOTE (Rusty @ Apr 25 2008, 17:45 ) *
Går fortfarande smile.gif

Hmmm, när jag ska försöka ringa det här numret (040-14 70 00) säger man att det har upphört och hänvisar till två andra nummer om skatteupplysningar och frågor om bokföring. Tänkte att jag ville kontrollera först innan jag skickar in pengar och intyg... Nån som kan ge råd?

Halldén

Telefonnummer till kontoren, växel 0771-778 778

Servicetelefonen, tfn 020-567 000
Självbetjäning dygnet runt.
Du kan få information eller beställa blanketter, broschyrer och personbevis.

http://www.skatteverket.se/kontaktaoss/rin...bc80003533.html
tgb1116
QUOTE (Halldén @ May 16 2008, 15:45 ) *
... Tänkte att jag ville kontrollera först innan jag skickar in pengar och intyg...
Fick nyligen brickorna för mina barn efter att ha beställt dem enligt instruktion i den här tråden.
Det tog sin tid att få dem men det fungerade.

Jag väntar fortfarande på de "officiella" brickorna som tydligen ska delas ut...

Kontentan är att det fungerar!

/Pontus

P.S. Verkar som om de använder en väldigt sliten maskin för att prägla brickorna. Jämfört med dem jag fått vid mina tjg i US så är de knappt läsbara... D.S.
Brigadgeneralen
Hmmmm,
udda resonemang,
min yngste (född 2000)
tilldelades bricka postalt efter ca 6 månader,
så har även alla hans syskon tidigare "brickats".
Får verkligen inte alla det så, är jag naiv och godtrogen?

FN1.gif Rangern.gif
tgb1116
QUOTE (Brigadgeneralen @ May 18 2008, 23:17 ) *
udda resonemang
Vad menar du?

Inget av mina barn, födda 2006 och 2007, har fått någon bricka "via systemet".
När den äldsta fyllde två ansåg jag att det inte var troligt att det skulle skickas någon och beställde själv istället.
Otåligt kanske men knappast udda.., eller? wink.gif

/P
Bertil Adam
Kamrater!

Mina två knoddar (födda 070113) fick sina identitetsbrickor idag (080612). Som någon skrev så är präglingsverktyget minst sagt slitet... Brickorna är dock fullt läsbara.

Text på kuvertets baksida: "Identitetsbrickan är personlig. I orätta händer fyller den inget ändamål. I fredstid förvaras brickan i påsen. Förvara den väl så att den lätt kan tas fram. Bricka, kedja och påse medföres vid militärtjänstgöring. Vid krig eller krigsfara skall brickan bäras i halskedjan. Den som är född 1960 eller senare får en bricka gratis utan beställning. Annan bricka måste beställas och erhålles mot självkostnadspris genom att betala in 30 kr på postgironr 4208412 - 9. Vid beställningen anges personnnummer, namn och adress på den som skall ha brickan. Vill man ha sin blodgrupp angiven på brickan, måste av läkare utfärdat intyg om blodgrupp insändas. Den som har diabetes kan även få uppgift därom inpräglad. Läkarintyg erfordras ej. Intyg återfås med brickan. Kontrollera själv brickans uppgift om blodgrupp mot Intyget. Anlita ej något annat sätt för att få blodgrupp inpräglad på er bricka. En felaktig prägling kan vara livsfarlig. UpplysnJngar lämnas av Skatteverket, 205 52 Malmö tel. 0771 - 778 778. Ny bricka kan även beställas av den som förlorat den gamla eller vill ha namn tillagt eller ändrat. Beställning och betalning skall ske på samma sätt som ovan anges."

Frid! / BA
Nyllet
Hm, det ges olika svar här. Ska man ha med sig identitetsbrickan eller inte? Någon som har ett svar och kan styrka det med en källa av något slag? Skulle kännas förjävligt att riva upp bostaden helt i onödan.

Tacksam för svar
pajohansson
QUOTE (Nyllet @ Jul 13 2008, 23:12 ) *
Hm, det ges olika svar här. Ska man ha med sig identitetsbrickan eller inte? Någon som har ett svar och kan styrka det med en källa av något slag? Skulle kännas förjävligt att riva upp bostaden helt i onödan.

Tacksam för svar

Som folk har sagt i tråden: Om du inte har en kommer du förmodligen att få en. Om du inte har en, och inte får en, så behövs det inte.

Det är ju inte direkt så att du kommer behöva ha den för att identifiera dig under GU.
Hjerg
QUOTE (pajohansson @ Jul 13 2008, 22:43 ) *
QUOTE (Nyllet @ Jul 13 2008, 23:12 ) *

Tacksam för svar

Som folk har sagt i tråden: Om du inte har en kommer du förmodligen att få en. Om du inte har en, och inte får en, så behövs det inte.

Det är ju inte direkt så att du kommer behöva ha den för att identifiera dig under GU.

När jag ryckte in för ett år sedan stod det i papperen att vi skulle ha med den. På inskrivningen fick man visa upp den, och de noterade om man hade den med sig eller inte. Mer än så tror jag inte hände. Så vitt jag vet så var det ingen som fick någon ny om man inte hade med sig.

Vi hade i alla fall ingen som helst användning för den, mer än att en del tyckte att den var snygg att gå runt med när man var civilklädd.

/Hjerg
pajohansson
QUOTE (Hjerg @ Jul 14 2008, 20:07 ) *
När jag ryckte in för ett år sedan stod det i papperen att vi skulle ha med den. På inskrivningen fick man visa upp den, och de noterade om man hade den med sig eller inte. Mer än så tror jag inte hände. Så vitt jag vet så var det ingen som fick någon ny om man inte hade med sig.

Vi hade i alla fall ingen som helst användning för den, mer än att en del tyckte att den var snygg att gå runt med när man var civilklädd.

/Hjerg

Precis, så var det för oss också (förutom att vi faktiskt fick brickor om vi inte hade).
Det står på kuvertet att den ska medföras vid militärtjänstgöring, jag antar att det är ifall att det stora fosterländska kriget skulle bryta ut under din GU så att du blir kallad till fronten direkt. För något annat syfte ser jaginte med den.

Så om ni inte hittar brickan, skit samma.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.