Kallekanin
Sep 28 2004, 18:42
Låter långsökt med ett extra A.... På min står det ändå OA så... Jo de e den jag fick när jag föddes.. Men de står ju redan var man är född.. På min står d "MASTHUGGS" (i Göteborg då..)
johanp
Sep 28 2004, 21:10
Min "blodgrupp" stämde som sagt överens med verkligheten förutom just ett extra A... Det är alltså så att med blodgrupp menar jag A, B, AB eller 0, vilket alla här har angivit sig att ha PLUS ett extra A och året man är född PLUS ett. Förutom AB0 systemet så finns även Rh+/- men det är av "mindre betydelse" än AB0.
BlackIce
Sep 28 2004, 21:24
Dom som jag pratat med har AA och sen det årtalet man är född + 1
(Min står det tex AA87)
Skulle gärna vilja ha ett bra svar på det här
Kallekanin
Sep 28 2004, 21:30
På min står de ju "OA87" å jag är född 86..
Märkligt att ingen verkar veta...
På min står de ju "OA87" å jag är född 86..
Märkligt att ingen verkar veta...
OA står för blodgruppen (vad OA exakt står för vet jag inte).
87 står för året testet genomfödres.
johanp
Sep 28 2004, 22:44
Det står för NOLLA som i blodgrupp 0.
edit: Det står väl förövrigt inte någonstans vart man är född utan enbart vart ens föräldrar var skrivna då man föddes...
ThornBjorn
Sep 29 2004, 00:21
Jag har två såna brickor, en som jag fick 1985, där det står OA85, och en där det står OA03...å när fick jag den? Jo, 2003.
Misstänker därmed att siffran står för året.
Skuggan
Sep 29 2004, 09:36
är inte hundra på detta, men kan OA stå för vilka blodgrupper man kan ta emot? (0 går ju vad jag förstått att ge till alla, därför är det bra om personer med den blodtypen kan ge blod, personer med 0 blod kan även ta emot alla blodtyper)
sedan fins det väl 2 typer till, A och ? (vilken är den 3e blodtypen?)
iaf, OA borde innebära att man har blodtyp A (och således kan ta emot både 0 blod och A blod)
siffrorna borde stå för vilket år brickan är tryckt
men som sagt, är ingen hejjare på blod och andra medicinska grejjer..
men har för mig att A är vanligaste blodtypen och 0 är ovanligast (däremellan fins det en annan blodtyp)
Johan ES
Sep 29 2004, 10:01
QUOTE (Skuggan @ Sep 29 2004, 10:36 )
är inte hundra på detta, men kan OA stå för vilka blodgrupper man kan ta emot? (0 går ju vad jag förstått att ge till alla, därför är det bra om personer med den blodtypen kan ge blod, personer med 0 blod kan även ta emot alla blodtyper)
sedan fins det väl 2 typer till, A och ? (vilken är den 3e blodtypen?)
iaf, OA borde innebära att man har blodtyp A (och således kan ta emot både 0 blod och A blod)
siffrorna borde stå för vilket år brickan är tryckt
men som sagt, är ingen hejjare på blod och andra medicinska grejjer..
men har för mig att A är vanligaste blodtypen och 0 är ovanligast (däremellan fins det en annan blodtyp)
AB0-systemet:Givare - MottagareA - A och AB
O - Alla blodgrupper
B - B och AB
AB - AB
Fakta från
GeBlod.nuDirektlänk (längst ner på sidan)
/Johan ES
Gomer Pyle
Sep 29 2004, 10:18
Jag har tvärr ingen info om vad boktstavskombinationen står för. Däremot låter det lågiskt att siffran står för det år då testet genomfördes (se ThornBjorn´s inlägg)
Däremot kan jag bringa klarhet i hur blodgrupperna fungerar. Tänk dig en fyrhörning ståendes på en spets. Därefter placerar du blodgrupp 0 överst, A på vänsterkanten, B på högerkanten och AB längst ner.
___0
A______B
___ AB
Du kan lämna blod neråt och ta emot uppifrån. 0 kan ge till alla men bara ta emot från 0, A kan ta emot från 0 och A men däremot lämna till A och AB osv.
Rh står för Rhesus som är en annan typ av blodgruppsklassificering där man delar in blodgrupperna i, har jag för mig mer än 30 olika grupper. Dessa kan sedan vara negativ eller positiv. Vid blodtransfusioner är det viktigt att veta om du är just negativ eller positv. Jag har för mig att det är så att det egentligen bara är avgörande för kvinnor vilken sorts rhesustyp man tar emot eftersom det kan påverka fertiliteten. Jag har också för mig (inte helt säker, någon sjv här på forumet kanske kan svara) att rh- kan ge till bägge typerna men rh+ bara kan ge
till rh+.
edit:stavning
Björn-
Sep 29 2004, 14:14
Men man ska väl inte ha blodgrupp på sin bricka eftersom den kan ändras?
Tror till och med att jag har stt en brica där det stog att man inte fick rista in blodgrupen själv.
Sedan finns det ju 0+ och 0- där 0- kan ge till alla som har - (A-B- osv) och tvärtom.
själv är jag 0- och är mycket eftertraktad på blodcentralen
:P
Gomer Pyle
Sep 29 2004, 14:33
QUOTE (Björn- @ Sep 29 2004, 15:14 )
Tror till och med att jag har stt en brica där det stog att man inte fick rista in blodgrupen själv.
I stort sätt, precis den diskussionen har förts tidigare i
En annan tråd om id-brickor som jag hittade med hjälp av SÖKUtöver detta kan jag bara tillföra ytterst vaga kunskaper om blodgruppsbyten. Jag har också hört att det är möjligt att byta blodgrupp, kanske också därför man utför testet vid 1årskontrollen på BVC.
Varför har vi då inte blodgruppen på våra brickor? Jo, nuförtiden är det så enkelt att fastställa blodgruppen att det inte vållar någon tidsförlust vid sjv-insats. Den nerkortade kontrolltiden vägt mot att det skulle stå fel grupp på brickan/man bär någon annans bricka har gjort att man väljer bort präglade brickor.
Kallekanin
Sep 29 2004, 16:52
Aha! Jag har hittat svaret!
Gick in på Geblod.nu och sökte efter "id-bricka" bland "frågor & svar"...
Fick då upp denna fråga och svar..
Fråga:
På min "krigsbricka", som man får av länsstyrelsen när man föds och ska användas i händelse av krig, står det att jag har blodgrupp 0A71. Vad betyder det?
Svar:
Det är en id-bricka som inte innehåller blodgrupp. OA är koden för länet du är född i, siffran 71 står för året då brickan utfärdades.
http://www.geblod.nu/qa/svar.asp?Searching=yepp&QaNr=729
The Swede
Sep 29 2004, 18:07
Mecka, klippa, klistra, slå ihop.
Sådär, färdigt.
The Swede
BLÅGUL
OA är koden för länet du är född i, siffran 71 står för året då brickan utfärdades.
De länskoder som finns/fanns:
A eller AA - Stockholms stad
B - Stockholms län
C - Uppsala län
D - Södermanlands län
E - Östergötlands län
F - Jönköpings län
G - Kronobergs län
H - Kalmar län
I - Gotlands län
K - Blekinge län
L - Kristianstads län
M eller MA - Malmöhus län
N - Hallands län
O eller OA - Göteborgs o Bohus län
P - Älvsborgs län
R - Skaraborgs län
S - Värmlands län
T - Örebro län
U - Västmanlands län
W - Kopparbergs län
X - Gävleborgs län
Y - Västernorrlands län
Z - Jämtlands län
AC - Västerbottens län
BD - Norrbottens län
[MPJ]Sgt.Ratchak
Apr 11 2005, 23:17
Beställde mina här:
Amerikanska "dogtags" Schysst pris och snabb leverans
Kn Glock
Apr 12 2005, 15:49
De amerikanska halsbanden är mycket skönare än de svenska speciellt under kroppskydd 94 el motsv. De finns likadana billigt på claes ohlsson.
Bigskill
Apr 13 2005, 14:05
Polen har en liten en! Ganska fin tycker då jag ;)
Kolla här!
Plut.Sjv.AQ
Apr 20 2005, 14:15
QUOTE (Gomer Pyle @ Sep 29 2004, 10:18 )
Jag har också för mig (inte helt säker, någon sjv här på forumet kanske kan svara) att rh- kan ge till bägge typerna men rh+ bara kan ge
till rh+.
edit:stavning
Jo det stämmer. 0Rh- kan ge till samliga Rh-grupper medan 0Rh+ bara kan ge till samtliga som är Rh+.
Plut.Sjv.AQ
Apr 20 2005, 14:40
QUOTE (Björn- @ Sep 29 2004, 14:14 )
Om jag minns rätt så kan blodgruppen ändras främst vid spädbarns åren, men även vid yttre påverkan (ex. blodtransfusion). Vid vuxen ålder kan man dock beställa en bricka med blodgrupp på. Varför man inte får rista in den själv tror jag har att göra med risken för fel- eller otydlig ristning.
QUOTE (Kallekanin @ Sep 29 2004, 16:52 )
OA är koden för länet du är född i, siffran 71 står för året då brickan utfärdades.
Men där hade de fel.
Bokstavskoden står för det länet som man bodde i vid brickans utfärdande. (alt. så är jag född i två olika län

)
QuizQuoz
May 3 2005, 13:04
här har ni lite info om länskoderna från en vad jag tycker bra sida
LänkEn lite fråga bara, vart vänder man sig om man vill ha sin blodgrupp inprägglad? Blodcentralen?
Team Member
May 3 2005, 16:15
Nu är det väl så att blodgruppen inte präglas in längre på brickan, pga att det idag går så pass fort att typbestämma din blodgrupp vid behov.
Det svaret fick jag när jag ställde frågan sist jag var på mission.
Har man tillräckligt med resurser för att ge blod har man i regel även förmågan att kontrollera blodgrupp snabbt. I mycket snabba lägen eller där provtagning inte är möjlig ges 0 blod eller dropp (ringer, macro).
M00nStalker
May 3 2005, 16:56
QUOTE (MBW @ May 3 2005, 16:52 )
I mycket snabba lägen eller där provtagning inte är möjlig ges 0 blod eller dropp (ringer, macro).
Bara för att undvika missförstånd så kan inte ringer, macro, rescueflow osv. ersätta blod utan de är bara volymersättning för att fylla upp blodbanan.
QUOTE (M00nStalker @ May 3 2005, 16:56 )
QUOTE (MBW @ May 3 2005, 16:52 )
I mycket snabba lägen eller där provtagning inte är möjlig ges 0 blod eller dropp (ringer, macro).
Bara för att undvika missförstånd så kan inte ringer, macro, rescueflow osv. ersätta blod utan de är bara volymersättning för att fylla upp blodbanan.
underförstått
avsåg då det är brist på (rätt)blod, kategorin lånad tid
Foxtrotcharliegrg
May 4 2005, 19:17
@QuizQuozQUOTE (QuizQuoz @ May 3 2005, 14:04 )
En lite fråga bara, vart vänder man sig om man vill ha sin blodgrupp inprägglad? Blodcentralen?
För svar på din fråga ska du gå till första sidan i den här tråden och sedan scrolla ner till det nionde inlägget. Eller så läser du det jag quotat av
Johan ES här nedan:
QUOTE (Johan ES @ Feb 9 2003, 02:56 )
Det stämmer att du ska kontakta Skattemyndigheten, närmare bestämt i Malmö. Sätt in 30 SEK på postgiro 4208412-9 (skattemyndigheten i Malmö). Ange personnummer, namn och adress. Skriv även att det gäller Id-bricka. När den sedan är klar, sänds den till dig via post.
Vill du ha blodgrupp ingraverat skickar du bara in ett läkarintyg till:
Skattemyndigheten i Malmö
Vaktmästeriet
205 11 Malmö
Det tar ungefär 2-3 veckor att få brickan. Jag väntar själv på en som jag har beställt.
/Johan ES

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
M00nStalker
May 5 2005, 09:30
QUOTE (MBW @ May 3 2005, 17:01 )
underförstått
avsåg då det är brist på (rätt)blod, kategorin lånad tid
Självklart så är det underförstått, ville bara göra det klart för alla som har sett på för mycket tv och för lite verklighet
Nu lyfter jag upp tråden igen, nästan ett år efter att sista inlägget skrevs
Frågan är hur det egenltigen ligger till med medtagande av identitetsbrickan vid inryck (läste tidigare inlägg men blev inte helt klar över vad som gäller)?
Ska man ha den med sig?
Det står ju på kuvertet som man fick brickan i men det var trots allt 19 år sedan den texten trycktes, gäller det fortfarande eller var det bara "på den gamla goda tiden" man var tvungen att ta med brickan?
Hur vanligt är det egentligen att folk tar med sig den?
Frågan är hur det egenltigen ligger till med medtagande av identitetsbrickan vid inryck (läste tidigare inlägg men blev inte helt klar över vad som gäller)?
Ska man ha den med sig?
Det står ju på kuvertet som man fick brickan i men det var trots allt 19 år sedan den texten trycktes, gäller det fortfarande eller var det bara "på den gamla goda tiden" man var tvungen att ta med brickan?
1999 skulle den med. Jag råkade förstås glömma min på bordet hemma. Trots att jag visste var den var och kunde ta med den vid första permissionen beställde adjutanten en ny, så jag skulle tro att de vill vara säkra på att man har en.
Vid inryck på Swedint 2002 kommer jag inte ihåg hur de gjorde. tidigare fick man en ny med blodgrupp, men det hade de slutat med. Eftersom jag inte fick någon bricka den gången antar jag att jag kom ihåg den gamla (en av dem) och att man bara visade upp den.
Mitt tips är alltså att du tar med den. Visar det sig att det inte behövdes är det ju ändå ingen större vikt du släpat omkring på i onödan.
edit: lade till citatet efterom det blev en ny sida.
dave.hugo
May 2 2006, 22:53
När jag ryckte in 2004 visade vi inte upp dom...
Inte för jag någonsin har haft någon men ändå
Ryckte in Juni 05, id brickan såg/hörde/läste jag aldrig nåt om under mina 10 månader.
Får småbarn fortfarande brickan?
Dizzy_keys
May 2 2006, 23:40
106. Den delades ut 2002 iaf.
Kan lämna säkert besked om en vecka då jag väntas få ett syskon.
tgb1116
May 3 2006, 07:26
QUOTE (106 @ May 3 2006, 00:33 )

Min dotter som föddes 060202 fick ingen.
Kanske beror på vilket landsting man tillhör? (Bor i Uppsala)
QUOTE (tgb1116 @ May 3 2006, 07:26 )

QUOTE (106 @ May 3 2006, 00:33 )

Min dotter som föddes 060202 fick ingen.
Kanske beror på vilket landsting man tillhör? (Bor i Uppsala)
Det tar längre tid. Min dotter född 040901 fick sin efter ett år. I Uppsala det med. Jag spar den tills hon rycker in
Strv101
May 3 2006, 08:08
Mina båda monster har fått sina brickor. (Detta är i STHLM)
Brickorna kom när de var 1,5år. Så man får se till att de har dem den dagen de ska rycka in som virusjägare i det binära framtids försvaret..
tgb1116
May 3 2006, 09:49
QUOTE (Lt P @ May 3 2006, 08:43 )

Det tar längre tid. Min dotter född 040901 fick sin efter ett år. I Uppsala det med...
QUOTE (Strv101 @ May 3 2006, 09:08 )

Mina båda monster har fått sina brickor. (Detta är i STHLM)
Brickorna kom när de var 1,5år...
Gott att höra!
Var precis på väg att beställa...

/P
De går fortfarande att beställa via Skatteverket i Malmö.
30 kr på ett postgirokonto som jag kan ta reda på.
Fu Bison
May 3 2006, 19:45
När jag ryckte in på F21 1996, fick man lämna in sin bricka till officeren vid inskrivningen.
Det gjorde jag, och har inte sett till den sen dess.....
Man kan undra om det finns någon inom FM som samlar fanskapen på hög, och dyker i dom som Joakim Von Anka..!!??
Jag får nog göra som alla ni andra gjort, och beställa en ny.
tgb1116
May 3 2006, 19:59
QUOTE (depsy @ May 3 2006, 20:22 )

De går fortfarande att beställa via Skatteverket i Malmö.
30 kr på ett postgirokonto som jag kan ta reda på.
Behövs inte, finns redan på den här trådens 1:a sida

QUOTE (Johan ES @ Feb 9 2003, 02:56 )

Det stämmer att du ska kontakta Skattemyndigheten, närmare bestämt i Malmö. Sätt in 30 SEK på postgiro 4208412-9 (skattemyndigheten i Malmö). Ange personnummer, namn och adress. Skriv även att det gäller Id-bricka. När den sedan är klar, sänds den till dig via post.
Vill du ha blodgrupp ingraverat skickar du bara in ett läkarintyg till:
Vaktmästeriet
205 11 Malmö
Det tar ungefär 2-3 veckor att få brickan. Jag väntar själv på en som jag har beställt.
/Johan ES
QUOTE (Fu Bison @ May 3 2006, 20:45 )

När jag ryckte in på F21 1996, fick man lämna in sin bricka till officeren vid inskrivningen.
Det gjorde jag, och har inte sett till den sen dess.....

Samma här.
FireEagle
May 14 2007, 15:50
hej!
detta har förbryllat mig länge nog, nu vill jag ha svar!
okej, jag fick en bricka när jag var liten, morsan har slarvat bort den, men hon skyller på mig och jag HAR ALDRIG slarvat bort den
skit samma, orelevant, OT.
frågan/orna:
Om man nu inte behöver ha med sig brickan vid inryck, varför ska man då få en? eller det var så att man fick en i förebyggande syfte fallifall ryssen knackade på dörren (född-90, men ändå).
Hur identifierar man en svensk soldat som stupat om man inte använder dödsbrickan(id-bricka)? e det de små plastgrejerna som man ser soldater och officerare med eller?
eller kanske så står det en officer från högkvarteret när ett förband återvänder efter strid och ropar namn och kryssar lite på en lista:
"Officer: -Andersson?
sold 1: -här
officer:-bra. Ahlqvist?
---------
officer: -Nehe, då får man ringa hans närmaste......typsikt, kunde han inte låtit bli att dö, så jä*la mkt mer arbete för mig, idiot........"
För övrigt: jag heter ahlqvist i efternamn så ingen annan ahlqvist tar illa vid
Vid inryck till utlandstjänst så tilldelas du bricka.
Under GU så behöver du ingen.
/K
De i min pluton som saknade dylika ID-brickor fick beställa gratis genom kompaniets försorg. Dessa delades ut lagom till REMI-veckan...
Halldén
Nov 14 2007, 00:12
Gäller det fortfarande att beställa id-bricka genom skatteverket?
Kommer iaf att ringa upp och kolla inom kort då man efter ett par års sökande givit upp och konstaterat att någon av föräldrarna måste ha haft bort undertecknads bricka
//Halldén (som just nu går runt med "den lilla"-brickan i silver)
pappa6116
Nov 14 2007, 03:07
QUOTE (Halldén @ Nov 14 2007, 00:12 )

Kommer iaf att ringa upp och kolla inom kort då man efter ett par års sökande givit upp och konstaterat att någon av föräldrarna måste ha haft bort undertecknads bricka
Brickor kan beställas på Skattemyndigheten i Malmö
040-14 70 00 (Ekonomienheten)
Sätt in 30:- på pg 420 84 12 - 9
Vid beställning anges personnummer, namn och adress på den som skall ha brickan.
Vill man ha sin blodgrupp angiven på brickan, måste av läkare utfärdat intyg om blodgrupp
insändas. Den som har diabetes kan även få uppgift därom inpräglad. Läkarintyg erfodras ej. Intyg återfås med brickan.
Intyget skickas till (vilket tillsammans med ovanstående info kan läsas redan på sida 1):
Vaktmästeriet
205 11 Malmö
Mvh Pappa
Halldén
Nov 15 2007, 11:26
QUOTE (pappa6116 @ Nov 14 2007, 03:07 )

QUOTE (Halldén @ Nov 14 2007, 00:12 )

Brickor kan beställas på Skattemyndigheten i Malmö
040-14 70 00 (Ekonomienheten)
Sätt in 30:- på pg 420 84 12 - 9
Vid beställning anges personnummer, namn och adress på den som skall ha brickan.
Vill man ha sin blodgrupp angiven på brickan, måste av läkare utfärdat intyg om blodgrupp
insändas. Den som har diabetes kan även få uppgift därom inpräglad. Läkarintyg erfodras ej. Intyg återfås med brickan.
Intyget skickas till (vilket tillsammans med ovanstående info kan läsas redan på sida 1):
Vaktmästeriet
205 11 Malmö
Mvh Pappa
Tack! Ville bara vara säker på att det fortfarande gick, var ändå några år sen man skrev i den här tråden om hur man gjorde.
//Halldén
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.