På missions utb på Almnäs inför ks07 och ks09 fick alla som hade brickor med blodgrupp nya brickor utan blodgrupp instansat.
Brickorna är bara stansade med personnr.
Slut
frågor?
RaDet94S
Mar 12 2004, 10:10
QUOTE (Axial @ Feb 22 2003, 18:44 )
Jag fick aldrig någon dödsbricka när jag föddes (har dubbelkollat med mor). Någon mer som inte fått från början ?
Dock har jag, född på 70-talet som jag är, en miniatyrbricka i guld, avsedd som smycke, med funktion som den riktiga

Du är inte ensam. Jag fick aldrig heller någon som liten. Även jag är född på 70-talet, närmare bestämt 1974. Dock hade jag klasskamrater födda samma år och på samma BB som hade den... Numera har jag dock två.
Tillägg; De man får i US innehåller numera bara personnummer och efternamn, förut även blodgrupp.
Edit: Har visst ändrats såg jag precis i inlägget ovan...
C 2.a pjäs
Apr 23 2004, 08:34
Jag betalde in för över en månad sedan, men har inte fått någon bricka. Fann, vad har jag gjort för fel då? :(
Airman
Apr 23 2004, 08:54
Jag fick en sådan när jag va liten (född 85 i karlstad)
men det står "forshaga" på den. vad är det för ort igentligen. numera är jag folkbokförd 50 mil från den byn.
Maverick
Apr 23 2004, 11:12
QUOTE (Airman @ Apr 23 2004, 08:54 )
Jag fick en sådan när jag va liten (född 85 i karlstad)
men det står "forshaga" på den. vad är det för ort igentligen. numera är jag folkbokförd 50 mil från den byn.
Födelseförsamlingen?????
tror jag det är...
darkstar
Apr 23 2004, 23:49
QUOTE (Maverick @ Apr 23 2004, 12:12 )
Födelseförsamlingen?????
tror jag det är...
Den församling du är skriven i. Jag har nu två brickor, dvs en med församling där jag föddes och dels orten där jag bor nu. Det senare är Johanneberg i Göteborg.
Airman
Apr 24 2004, 08:42
Jag har läst på något pappare att man skall ta med sig ID brickan till inryck om man har sådan. Skall jag ta med min även om den är lite felande?
darkstar
Apr 24 2004, 09:14
QUOTE (Airman @ Apr 24 2004, 09:42 )
Jag har läst på något pappare att man skall ta med sig ID brickan till inryck om man har sådan. Skall jag ta med min även om den är lite felande?
Ta med den om du vill... jag har aldrig hört något om att man använder den efter inryck annat än på egen fri vilja. Jag som instruktör har aldrig frågat efter den vid inryck. Den är ju betydligt viktigare när risken är större att man dör.
Jag får ont och blir stel i nacken när jag använder den.
Airman
Apr 24 2004, 15:27
QUOTE (Ibsen @ Apr 24 2004, 10:54 )
Jag får ont och blir stel i nacken när jag använder den.
Jag tränar bättre när jag bär min
Over and out
Där ser man.

Allvarligt liksom. Jag har haft tyngre grejer runt halsen, men jag kan bara nite ha ID-brickan på mig. För då blir det stelhet och smärta som resultat.
Visst är det såkallade "dogtags" ni pratar om? har för mig att jag har en ngnstans

Eller jag vet faktiskt inte, kanske sett en på film och lurar mig själv att det var jag som hade en. Men är inte de olagliga att bära öppet? eller ngt liknande? För annars ser man för jäkla hård ut med uppknäppt skjorta och en glänsande ID-bricka!
@tece
Om du läser tråden från början lär du förstå att vi talar om den svenska ID-brickan (även kallad dödsbricka) man får vid födseln. På sida 2 i den här tråden postade någon följande bild:

Det S som står innan ÅR är länsbokstaven (S=Värmland).
QUOTE (Ibsen @ Apr 25 2004, 09:39 )
Där ser man.

Allvarligt liksom. Jag har haft tyngre grejer runt halsen, men jag kan bara nite ha ID-brickan på mig. För då blir det stelhet och smärta som resultat.

Väger den med kedja mer än 50G? Hur ska du klara dig i fält?
@Gugge: det är ju troligare att det rör sig om någon form av allergi, typ nickelalergi, snarare än själva vikten av id-brickan.
@Alla
För er som intresserade hur det går till med hanteringen av döda och brickans funktion kan ju läsa detta enkla och välillusterade reglemente.
GRAVTJÄNST
http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/GravtjR.pdfHar själv övat gravtjänst i lumpen och det är ganska resurskrävande och väldigt noggrant.
Tveksamt om det skulle funka i ett skarpt läge att tom sanera NBC-smittade kroppar och avtransportera i frysbilar och skickas runt i världen, begravas på olika kyrkogårdar allt efter den andra nationens önskemål och den personliga tron, mm. Detta gäller så klart både de egna och fiendens döda. De resurserna lär i ett sådant läge behövas på att i största möjliga mån säkerställa de ännu levandes forsatta överlevnad.
QUOTE (Gugge @ May 3 2004, 15:35 )
Där ser man.

Det är ju det som är grejen. Jag tror Henke har rätt, för jag kan bära bra mycket mer än den utan att bli nämnvärt trött, men så fort den åker på så blir det nackstelhet efter några dar.
Jag är allergisk mot nickel, kom på det nu. Är det nickel i ID-brickorna? Trodde det var 100%igt stål.
QUOTE (Ibsen @ May 3 2004, 16:59 )
Där ser man.

Det är ju det som är grejen. Jag tror Henke har rätt, för jag kan bära bra mycket mer än den utan att bli nämnvärt trött, men så fort den åker på så blir det nackstelhet efter några dar.
Jag är allergisk mot nickel, kom på det nu. Är det nickel i ID-brickorna? Trodde det var 100%igt stål.
det är väll kedjan som kan strula väll ibsen?
Men det borde vara ett "bra" matrial på den ju
QUOTE (Gugge @ May 3 2004, 20:54 )
QUOTE (Ibsen @ May 3 2004, 16:59 )
Där ser man.

det är väll kedjan som kan strula väll ibsen?
Men det borde vara ett "bra" matrial på den ju
Ja, jag menade kedjan. Fanskapet går ju upp titt som tätt när jag har den på mig, vilket också är en bidragande faktor till varför jag inte har den på mig.
Tyngden är irrellevant.
Noselake
May 7 2004, 08:05
Klämm ihop krokarna med en tång sen är det bara att trä kedjan över ditt stora huvud
Jag skulle göra det om kedjan inte gav mig nackont.
F.ö tycker jag att den svenska ID-brickan skulle blivit smidigare om ma la den på tvären så att säga, så at den blir mer lik den tysdkarna använde under VK2. Men jag kanske är ensam om att tycka det?
Var hittar man kedja som inte innehåller nickel då? För inte har väl FM såna?
QUOTE (Ibsen @ May 8 2004, 19:56 )
F.ö tycker jag att den svenska ID-brickan skulle blivit smidigare om ma la den på tvären så att säga, så at den blir mer lik den tysdkarna använde under VK2. Men jag kanske är ensam om att tycka det?
Traska till en guldsmed eller liknande, och köp ny kedja, om du är snål och är deltaglig i FM på något sätt så fråga ditt befäl om du kan få ersättning.
1. Jag är pank.
2. Enda kontakten med militären jag har just nu är min engelskalärare. Och jag antar att han helöst inte vill prata militärsaker när han lär mig engelska...

Men jag ska vänta o se vad som händer i den nära framtiden.
QUOTE (Ibsen @ May 8 2004, 22:46 )
1. Jag är pank.
2. Enda kontakten med militären jag har just nu är min engelskalärare. Och jag antar att han helöst inte vill prata militärsaker när han lär mig engelska...

Men jag ska vänta o se vad som händer i den nära framtiden.

Var inte du med i FBU?
Om jag ska vara ärlig, jag vet inte... Jag trodde det var en FBU-kurs jag anmälde mig till, men när jag ringde dit så hade de ingen FV-kurs... Så jag antar att jag inte är det...
@Ibsen
Jag förstår inte vad du menar, det kan vara FBU-U eller FV-U, inte både och. FBU har alltså inga FV-kurser.
Dessutom finns FVRF-U, Hv-U, SVK mm.
Ah! Då ät det en FV-U-kurs jag har hamnat i!
ett hett tips är läderrem eller fallskärmslina
QUOTE (GC1 @ May 10 2004, 12:38 )
ett hett tips är läderrem eller fallskärmslina
Hm, antar att du är seriös nu. Läderrem kanske kan va något!

Ska gå till en läderaffär sen. Tack!

Hm, vet inte om man ska vänta tills man orkat beställa en ny med alla namn....
NÄÄÄÄ...! Ibsen får det stå på namnbrickan istället.

Var hos läderhandlarn nyss,. och han sa att man inte fick ha läderrem i brickan. Dom sa samtuidigt att det förmodligen inte var nickel i brickan... Mystiken tätnar.
Lindeberg
May 10 2004, 19:23
Det som är intressant i ditt fall är väl om det är nickel i halskedjan eller ej. Gå till en guldsmed motsvarande och fråga (eller, jag vet inte).
Jag tror problemet hos dig kan vara att halskedjan är lite kall så du därför känner obehag.
Detta förutsatt att det inte är nickel i kedjan, och att du inte har syltnacke. ;)
Hm, ska nog ta med själva kedjan till guldaffären så kan dom kolla.
Kylan vet jag inte om det är, då kedjan värms av min kroppsvärme efter ett tag.
Syltnacke? Jag? Pfff! Du måste skämta! Jag har så rak kropp så den nästan är stel! ;)
Hoppas jag kommer på vad det är.
Tror ni jag får inte i nacken för att jag sover med brickan på mig?
(Nu j*vlar. Det här är tredje posten jag postar, hoppas den här inte försvinner!)
Foxtrotcharliegrg
May 11 2004, 22:27
Fråga till er som beställt ny ID-bricka med blodgruppsmärkning:
Det läkarintyg som måste bifogas, hur fick ni det? Bokade ni besök hos läkare för provtagning, pratade med distriktssköterska, ordnade via blodcentralen eller något annat sätt?
Med tanke på att jag skulle få vänta 6 veckor innan en läkare kunde kolla på min svullna handled (ordnades via sjukgymnasat istället) så tror jag att ett blodprov för en ID-bricka inte får så högt prio...
Mvh,
Foxtrotcharliegrg
Be att få ut din blodgrupp på papper nästa gång du lämnar blod (för det gör du väl?)
Där står blodgrupp namn och personnummer och hela baletten.
Personligen så har jag ett sådant papper i höger benficka på uniformen och ett i min plånbok brevid mitt legg.
Ok, har nu nedtecknat adressen och ska beställa en idag tror jag.

Hoppas jag får den inan FV-U-kursen bara.
Foxtrotcharliegrg
May 12 2004, 09:12
QUOTE (dxl @ May 12 2004, 02:57 )
Be att få ut din blodgrupp på papper nästa gång du lämnar blod (för det gör du väl?)
Där står blodgrupp namn och personnummer och hela baletten.
Personligen så har jag ett sådant papper i höger benficka på uniformen och ett i min plånbok brevid mitt legg.
Självklart är jag blod-/plasmagivare!
Frågade nu senast om det gick att få ett intyg med vilken blodgrupp jag hade, just i syfte att beställa ID-bricka. Det gick de inte med på utan jag skulle tala med en läkare
Ska prova med "Skulle jag kunna få ett papper där jag kan se vilken blodgrupp jag har och kanske också mina värden? Snälla...?" nästa gång.
macho man
Jun 6 2004, 23:21
rycker in exakt en vecka och på påsen står det att brickan ska medföras vid militärtjänstgöring. vad jag har hört är det ingen som har dessa på sig, någon som vet hur det ska vara??
när jag ryckte in var det ingen som hade med sig brickan, stod inte heller i våra papper att man skulle ta med den.
Jag rycker in i augusti, och i mina papper står det att id-brickan skall medtagas...
Om inget ändrats radikalt från min tjänstgöring så ska man ha brickan med sig. Om man inte har det så är det inte hela världen. Jag var en av de få som hade brickan med mig och de som hade glömt fick inga bannor för det.
När jag skrevs in på mitt kompani så var det ett KB som sneglade på brickan, satte ett kryss i en namnlista och så var det färdigt. Med andra ord, skulle du inte ha brickan med dig när du rycker in så är inte något större problem.
Om man ska skicka in och få en med blodgruppen på, hur vet de att de båda hör ihop liksom? Om beställningen av en sker på ett ställe och läkarintyget skickas till nån annan avdelning? Eller skickar man dem tillsammans? Förstår inte riktigt det där :( .
Jag vill alltså ha en med min blodgrupp på också helt enkelt... hur gör jag då? (lite mer precist sådär ;) )
Lindeberg
Aug 31 2004, 17:26
Nu har jag inte gjort en sådan beställning själv, men troligtvis finns informationen någonstans i forumet.
En god idé är ju att var extra tydlig med ditt personnummer (kanske sätta på en gul post-it-lapp, så blir det enklare). Om det står ett personnummer på läkarintyget, och ett i/vid din ID-bricke-beställning så fixar nog någon ihop det.
Du vet ju vad din blodgrupp är, och står det rätt blodgrupp på ID-brickan (och rätt namn/persnr) så är allt klart, eller hur?
Lindeberg
Aug 31 2004, 17:27
QUOTE (Johan ES @ Feb 9 2003, 02:56 )
Det stämmer att du ska kontakta Skattemyndigheten, närmare bestämt i Malmö. Sätt in 30 SEK på postgiro 4208412-9 (skattemyndigheten i Malmö). Ange personnummer, namn och adress. Skriv även att det gäller Id-bricka. När den sedan är klar, sänds den till dig via post.
Vill du ha blodgrupp ingraverat skickar du bara in ett läkarintyg till:
Skattemyndigheten i Malmö
Vaktmästeriet
205 11 Malmö
Det tar ungefär 2-3 veckor att få brickan. Jag väntar själv på en som jag har beställt.
/Johan ES
Så här skriver Johan ES.
Förmodligen gäller samma detta år.
Ja men vad då? Ska jag skicka det separat liksom? Verkar skumt
Lindeberg
Aug 31 2004, 18:30
Vad är det som är skumt? Både beställning och läkatintyg ska ju till Skattemyndigheten i Malmö (enligt Johan ES:s inlägg).
Eller hur vill du göra, skicka läkarintyget elektroniskt tillsmmans med PG-inbetalningen?
Det ligger väl inte i ditt intresse hur Skattemyndigheten i Malmö löser detta rent praktiskt? Det du är intresserad av är att få din blodgrupp, namn och personnummer på en ID-bricka för 30 kronor
hähä alrighty then...
men måste jag gå och ta blodprov å grejjer eller räcker det med nåt från då man föddes eller någe? :S
Lindeberg
Aug 31 2004, 20:00
Nu är jag inte till hundra procent säker på denna sak, men jag misstänker att det kan gå att få ett läkarintyg i samband med att man anmäler sig till blodgivning. När man kommer till givarcentralen görs ju en omfattande test på ditt blod, för att se om det godkänns eller inte. I samma veva undersöker man ju vilken blodgrupp du har.
Alltså; gör två flugor på smällen - börja lämna blod och fixa intyg till ID-bricka. De ska ju ändå sticka dig i armen ;)
Kallekanin
Sep 28 2004, 18:12
Tjena! Jag hittade min id-bricka förut men det är något jag inte begriper mig på..
Längst ner t.h står "OA 87"... Antar att det har med min blodgrupp att göra.. Fast mig veterligen finns det ingen blodgrupp som heter OA... eller OA 87... Kan någon förklara lite närmare? Kollade upp ett par trådar men fick inga svar... Tack för hjälpen?
King Kill
Sep 28 2004, 18:27
Id-brickan, den i metall som man får när man föds?
Tog en titt på min, där står det AA 81. Har iaf inget med blodgrupp att göra. Är född i Sthlm, kanske har något samband?
johanp
Sep 28 2004, 18:37
På min står blodgrupp med ett extra A framför, eventuellt för att det inte ska gå att rista in AB istället för A... Däremot står det ingen om Rh+/-
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.