QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 28 2007, 22:31 )

QUOTE (Rickard N @ Sep 28 2007, 22:05 )

Med tanke på hur många stridsvagnsbesättningar vi utbildar per år nu så tror jag inte man tjänar något på det. Men så stor skillnad är det inte.
Men vore det inte då bättre att ha några gamla 121:or att öva sväng, backa och gasa med istället för en nyare 122:a? Slit på skrotet och spar det nya. Man kan ju tänka sig att grundläggande utbildning sliter mer pga misstag. När killen kan köra ut ur garaget, svänga höger och inte köra över adjuktantens bil så kan man ju gå över till en 122:a, som pga detta inte fått lika många mil på sig.
Nackdelarna med att göra så är ju att man ändå måste utbilda på bägge vagnarna och utbilda besättningen i att vårda två något olika vagnar, och att man måste ha serviceorganisation som sörjer för bägge vagnstyperna. De är ju tillräckligt olika för att de ska behöva olika reservdelar.
Vad man skulle kunna göra är ju att plocka tornet av några vagnar, och uppgradera chassit till 122-standard och göra körskolevagnar av dem, så som man har gjort i bl.a tyskland, men jag antar att det finns poänger med att öva hela besättningen tillsammans samtidigt, vilket man inte gör i en körskolevagn. Å andra sidan skulle tornbesättningen kunna öva grunderna i vagnsstrid i tornsimulatorn.
122an är ju så lättkörd att jag tror att man snart lär sig att köra över adjutantens bil på rätt sätt.
/E