QUOTE (Andtryggve @ Oct 2 2007, 18:37 )

Givetvis, men det kan ju ändå vara en fördel att dra nytta av samma system. Så gär man ju t ex med robotarna på sina SSBN, där har man väl gemensam logistik i USA. D v s de brittiska ubåtarna utrustas med robotar i anläggningar i USA.
Men visst, "gemensam logistik" var mer en tanke som slog mig, det har väl fungerat sådär genom hela NATO:s historia.
Jag vet att britterna har en särskild överenskommelse med amerikanarna när det gäller kärnvapenbstyckade robotar. Jag kommer inte på exakt hur den fungerar just nu, men vad jag vet gäller den inget annat vapensystem.

Jo, men om argumentationen är att USA inte delar med sig tillräckligt av JSF-informationen, och man inte kan tänka sig att delta i projektet så är det ju Typhoon, SH eller (kanske troligare) Rafale M som gäller.
Typhoon vore det bästa alternativet om det är tekniskt möjligt, men det är jag skeptisk till. Fransmännen är nog ännu mindre intresserade att dela med sig av teknologi än amerikanarna och Shornet ger inte mer än JSF där man i alla fall har en överenskommelse om industriell samverkan. Britterna sitter i en rävsax och de kommer aldrig att erkänna det men de borde ha lyssnat på fransmännen från början.

QUOTE (Ytter @ Oct 2 2007, 18:11 )

Fördelen USA har är att man har större budget och kan därför börja använda nya system snabbare. Men jag tror att europeiska tillverkare kan komma ikapp. Nyckeln till UCAV ligger mycket i elektroniken och där blir hela tiden tekniken bättre och billigare.
Det behöver nog satsar betydligt mer pengar för att de europeiska tillverkarna ska komma ikapp, USA satsar ju mer på R&D än vad resten av NATO-länderna gör ihop.
Nog blir eklektronik billigare, men samtidigt är det väl ofta så att den teknik som används i militära system är så pass ny att den blir dyrare än den som finns tillgänglig "of the shelf".
Faktum är att militär elektronik på grund av kraven på tillförlitlighet är sådant som är föråldrat på civila marknaden. F-22 fick från början Intel i960MX processorer som idag inte längre tillverkas. De ska ha ersatts av Power PC-processorer, men de är också ganska gamla idag.
Amerikanarna satsar mycket stora pengar på FoU, det är riktigt, därför att de försöker lösa alla problem med teknik. Ibland blir det överdrivet, det klassiska exemplet är från apolloprogrammet då de satsade stora pengar på att ta fram en kulspetspenna som fungerade i tyngdlöshet. De ryska kosmonauterna däremot änvände vanliga hederliga blyertspennor. De måste också alltid vara först med allt, vilket kostar pengar, det vet alla som alltid ska ha den senaste häftigaste datorn t.ex.
Jag tror att Europa kan var konkurrenskraftigt om vi satsar på utvalda områden, samarbetar och går in i projekt vid rätt tidpunkt. Meteor är ett bra exempel på att Europa faktiskt kan vara konkurrenskraftigt, kanske t.o.m. lite bättre ibland.
Och man börjar idag tala allt mer om COTS (Components Off The Shelf) som ett sätt att få bra prestanda till ett bra pris med liten risk och låga driftskostnader. Gripen är ett exempel på det.