Jag vet att britterna har en särskild överenskommelse med amerikanarna när det gäller kärnvapenbstyckade robotar. Jag kommer inte på exakt hur den fungerar just nu, men vad jag vet gäller den inget annat vapensystem.
Sant. Tänkte bara på att man rent tekniskt skulle kunna få logistiska fördelar vad gäller reservdelar och ammunution om man använder samma flygplansmodell vid operationer med hangarfartyg. Men som sagt, det är knappast ett av de mest använda argumenten när det gäller vilket flygplan britterna ska välja.
Typhoon vore det bästa alternativet om det är tekniskt möjligt, men det är jag skeptisk till. Fransmännen är nog ännu mindre intresserade att dela med sig av teknologi än amerikanarna och Shornet ger inte mer än JSF där man i alla fall har en överenskommelse om industriell samverkan. Britterna sitter i en
rävsax och de kommer aldrig att erkänna det men de borde ha lyssnat på fransmännen från början.
rävsax och de kommer aldrig att erkänna det men de borde ha lyssnat på fransmännen från början.
Fransmännen och britterna ska väl sammarbeta när det gäller bygget av fartygen, så ur den synvinkeln borde ju Rafale M kunna passa in. Det beror väl på vad det handlar om till slut, om det handlar om att få bästa möjliga deal för den egna industrin, eller om det handlar om att alls få ett flygplan som kan operera från fartygen...
Inte för att jag vet om fransmännen alls har varit beredda att dela produktionen av Rafale med andra, en av anledningarna till att de utvecklade Rafale var väl att de ensamma ville ha kontroll.
Faktum är att militär elektronik på grund av kraven på tillförlitlighet är sådant som är föråldrat på civila marknaden. F-22 fick från början Intel i960MX processorer som idag inte längre tillverkas. De ska ha ersatts av Power PC-processorer, men de är också ganska gamla idag.
Sant. Det är väl mer i forskningsfasen som det ofta är militär tillämpning som är viktig.
Amerikanarna satsar mycket stora pengar på FoU, det är riktigt, därför att de försöker lösa alla problem med teknik. Ibland blir det överdrivet, det klassiska exemplet är från apolloprogrammet då de satsade stora pengar på att ta fram en kulspetspenna som fungerade i tyngdlöshet. De ryska kosmonauterna däremot änvände vanliga hederliga blyertspennor.
Nja, det är väl lite av en myt? Enligt den här så använder både ryssar och amerikaner sedan slutet 1960-talet specialpennor från samma tillverkare.
http://www.sciam.com/article.cfm?articleID...EEFFCD06138AEC4
NASA:s misslyckade pennor ska ha kostat ca 6000 dollar totalt. Men vanliga hederliga blyertspennor var inte heller en höjdare, eftersom de smulade och var brännbara.
Nå, något OT...
De måste också alltid vara först med allt, vilket kostar pengar, det vet alla som alltid ska ha den senaste häftigaste datorn t.ex.
Tja, så länge de är först och ensamma om det så brukar det ju leda till ett övertag...
Jag tror att Europa kan var konkurrenskraftigt om vi satsar på utvalda områden, samarbetar och går in i projekt vid rätt tidpunkt. Meteor är ett bra exempel på att Europa faktiskt kan vara konkurrenskraftigt, kanske t.o.m. lite bättre ibland.
Och man börjar idag tala allt mer om COTS (Components Off The Shelf) som ett sätt att få bra prestanda till ett bra pris med liten risk och låga driftskostnader. Gripen är ett exempel på det.
Och man börjar idag tala allt mer om COTS (Components Off The Shelf) som ett sätt att få bra prestanda till ett bra pris med liten risk och låga driftskostnader. Gripen är ett exempel på det.
Säkert, men så länge USA satsar mer på R&D än resten av NATO-länderna ihop lär det vara svårt. Att ha ett antal länder involverade brukar väl också göra det mer byråkratiskt.
Själv vet jag inte vad som gäller med Meteor, eftersom den inte är i tjänst än så lär det vara svårt att säga om den är bättre eller sämre än andra produkter.