Första intrycket är att materialet känns grovt (texturen) vilket förmodligen kan förklaras av rip stopen. Dock känns tyget tunnare än vanlig M90 tyg. Sömmarna känns bra dock har man missat att klippa trådändarna på många ställen vilket känns lite trist.

Själva upplägget på jackan är modell arbetsskjorta

Jo den behöver strykas
Översta knappen är ”normal” resten av knapparna döljs genom en inre ”flärp”, längst ned på skjortan sitter det en bit kardborrband.

Skjortan är försedd med en gradbeteckningsklaff för axelklaffshylsa.

Jackan har två bröstfickor, ficklocken stängs med kardborre. Vänster bröstficka har en plats för penna.

På ärmarna finns knappslå för att fixera uppvikt ärm. Ärmarna justeras med kardborreband. Armbågarna är förstärkta. Eventuella märken kan fästas med hjälp av dom redan fastsydda kardborrebanden.

Edit:
Känns som jag glömt något, mitt omdöme på plagget kanske.
En rejäl förkylning har hindrat några större turer med skjortan men den känns som den kommer att mer än väl uppfylla dom krav jag hade på plagget. Ett svalare och stryktåligt plagg i M/90 kamouflage som jag kan använda under hundträningen (uniformen eller snarare byxorna är en del av arbetstecknet på överkroppen har jag burit lite olika plagg). Den kommer således inte att användas i militära sammanhang.