QUOTE (Besuchov @ Sep 25 2007, 08:08 )

QUOTE (South @ Sep 24 2007, 21:03 )

QUOTE (Besuchov @ Sep 24 2007, 20:47 )

Måste säga att jag blev lite förvånad över att de upplöste dagens demonstration och gick hem, resultaten i belgrad och kiev uppnåddes enligt min mening mycket pga att man skaffade sig ett momentum och behöll det genom att inte avsluta demonstrationerna. Man kan ju ifos tänka sig att munkarna vill dra ner tempot lite för att minska risken för att regimen ska ta till våld, därmed inte sagt att det hela inte kommer att sluta i blodspillan...
Abbans munkar som inte tror på våld :(
Nå, de har väl sagt att de ska fortsätta marschera, eller? För eller senare kommer något attt hända, får bara hoppas att det är förr och att munkarna klarar sig.
Att munkarna skulle ta till våld finns knappast på kartan (och heller inte någon antydan om i min post...).
Det är mer en fråga om vilken press dom sätter på regimen. Om man upplöser demonstrationen har myndigheterna en möjlighet att återta kontrollen över innerstan(utan våld) och sen stoppa demonstranter några i taget när dom anländer (alternativt slå till hårt mot en liten grupp väl synligt för tv-kameror för att skrämma övriga att stanna hemma). Om oppositionen å andra sidan stanner på plats och lyckas hålla kvar stora skaror demonstranter så skapar man att kontinuerligt tryck på regimen som till slut måste agera eller backa. Den taktiken är dock mer riskfylld eftersom den både kan sluta som belgrad/kiev eller som himelska fridens torg.
Är det förresten någon som har nån koll på hur stora ekonomiska påtryckningsmöjligheter omvärlden har på burma. Finns det fortfarande omfattande handel mellan burma och väst som skulle kunna strypas eller är det bara kineserna kvar som i teorin skulle kunna straffa burma om regimer väljer att ta till våld?
Nej, det var ett skämt. därav ":("
Såvitt jag vet så har USA totalt handelsstopp och förbud för amerikanska företag att investera i Burma, EU har
vissa sanktioner (exportförbud på krigsmateriel t.ex.) och ASEAN är väl inte jätteglada på juntan de heller.
Ryssland har nog en annan hållning iom att de hjälper juntan att bygga en kärnreaktor. Kina är väl lite som storebrorsan man ropade på när man blev slagen i skolan, de brukar (ofta tillsammans med Ryssland) lägga in veto mot FN's resolutioner om Burma.
QUOTE (Spook @ Sep 24 2007, 19:26 )

Med 500 000 soldater i tjänst??? (enligt wikipedia)
500000 soldater vs 4000 munkar = döda munkar?
UPDATE: Antalet är väl närmare 100.000 protestanter nu.