QUOTE (FkN @ Jul 29 2008, 15:50 )

Menar så här:
Fil 1
kalle@isp.com
olle@isp.com
nisse@isp.com
Fil 2
olle@isp.com
anna@isp.com
Det jag vill är att olle@isp.com tas bort från fil 1, men jag vill inte att anna@isp.com från fil 2 läggs till i fil 1.
1. Öppna upp både fil1 och fil2
2. Markera kolumnen i fil2 som innehåller adresserna (inkl kolumnrubrik)
3. Klipp in kolumnen i en tom kolumn i fil1. I detta exempel kallar vi den kolumn D och den tomma kolumnen till höger om den kolumn E.
4. I cell E2 skriv "=COUNTIF(D:D;A2)>0" och tryck enter. Kolumn A är i detta fall kolumnen i fil1 som innehåller adresserna.
5. Kopiera formeln i cell E2 till cell E3, E4 osv till sista rad i Kolumn A så att formeln i cell E47 är "=COUNTIF(D:D;A47)>0.
6. Makera hela fil1, klicka Data->Filter->AutoFilter
7. Välj TRUE överst i kolumn E så att du nu bara ser de rader som har dubletter i fil2
8. Markera alla dessa rader.
9. Högerklicka och välj delete-row
10. Klicka Data->Filter->Show All Du ser nu bara de rader som inte har en dublett i fil2
11. Markera kolumn D och E. Högerklicka och välj delete
12. Klicka Data->Filter->AutoFilter
Done!
Självklart kan man göra detta till ett Makro med ett kortkommando som du bara behöver trycka på för att köra det hela. Då jag inte vet vad dina filer/böcker/kolumner heter så blir det svårt för mig att göra det. Ett tips är att använda Macro->Spela in, så kommer den ihåg till nästa gång. Kan dock vara farligt om du ändrar format utan att sedan ändra i Macrot.
Detta tips hanterar inte befintliga dubletter i Fil1 (men det har du ju ett tips på i denna tråd redan) och den är inte känslig för stora/småbokstäver. Dvs den tar bort olle

soldf.com om Olle

soldf.com finns i fil2.
Lycka till.
/D