QUOTE (Skoog @ Sep 23 2007, 23:05 )

QUOTE (Stella-Polaris @ Sep 23 2007, 16:29 )

Jag har helt för mig att urlastningen går snabbare i 200 båt. Man har ju två luckor så det blir ju en halv pluton i varje. De första gubbarna i 200 båten får dessutom en katapult start medan i 90 båten skall så gott som alla axelerera av egen kraft. Skyttet kommer av otroligt snabbt från 200 båten. GRG är oftast det som strulat om man fått en lång tid. Även om trosspackingen är stuvad så finns det plats för landstigningsformering och tryck. Jag skall höra med ett gammalt befäl, som torde ha pejl på ev tidsskillnader, så får vi se vad han säger.
Borde det inte ta ungefär lika lång tid då det är dubbelt så mycket folk i en 200-båt?
Problemet ligger i att det är olika förutsättningar i de bägge båtarna.
I 200 båten kan du få ut ett otroligt tryck. Med detta menas att de bakersta trycker på allt de orkar medan de främsta spjärnar imot med ben och armar. När luckan går släpper de främsta och skjuts mer eller mindre ut av trycket bakifrån. Man får en flygande start. Detta funkar eftersom 200 båten står på land och det är enklare att se var man landar och komma vidare. Varannan hoppade höger och varannan vänster för att undvika att springa ihop.
I 90 båten är luckan placerad rakt förut och det är svårare att få upp ett tryck. Dessutom gör kraschstoppen ätt soldaterna måste vara beredda på denna. Om man skulle trycka på som i en 200 båtriskerar man att de som spjärnar imot ej orkar hålla imot och det hela blir en hög med soldater som proppar igen gången.
Däremot finns det mer plats i gången på 90 båtarna, än i 200:a båten, vilket underlättar, för de sista, som oftast är GRG. På 200 båten riskerar dessa att fastna med GRG, bumpor och AI. Att hjälmduken var skadad i framkant var ett säkert tecken på en 200:a båts åkande kustjägare då man ofta slog i luckan ovanför innedörren