QUOTE (Guest_Micke_* @ Sep 15 2007, 13:53 )

Hejsan, snart dags för mig att mönstra. Har önskemål om att bli prickskytt och jag skulle vilja veta om där är prickskytts utbildningar utöver jägarnas, har nämligen hört att militärpolisen ev. kan ha en utbildning?
Och ev. vad som krävs om någon kan svara på det.
tack!
Tjena, om du vill bli prickskytt finns det några olika alternativ. Det du måste komma ihåg är att alla prickskytteskolor inte är lika omfattande. De tuffaste prickskytteutbildningarna finns självklart på jägarförbanden, framförallt på AJB där både utbildningen och uttagningen är väldigt tuff. Prickskyttarna på AJB har den mest omfattande prickskytteutbildningen för värnpliktiga i försvarsmakten.
Men om du inte vill bli norrlands största fältsmurf

så finns det också andra alternativ. Ett exempel är att göra sin värnplikt i karlsborg, då "slipper" du jägartjänsten. Men tro för den del inte att det kommer att bli enkelt, TVÄRTOM.
En annan väg in i "prickskytteriet" kan vara MP som utbildar ett antal prickskyttar varje år. Denna utbildning ska dock inte jämföras med de ovanstående då det inte är samma fokus på fältmässighet(men dock högre än andra MP), men vill man lära sig skjuta och bedömma lite avstånd så funkar det.
Ibland har även bassäk-förbanden och statsskytte utbildat prickskyttar, men oftast blir de skarpskyttar.
Hoppas jag har hjälpt dig en bit på vägen. Men det du måste komma ihåg är att Prickskytt INTE är något man är på skjutbanan--------> utan i fält. Vilket leder till att en prickskytt måste vara såväl fysiskt som PSYKISKT uthållig.
Vad som krävs?
1) Allmänt duktig soldat
2) Psykiskt uthållig
3) Fysiskt uthållig
4) Snabbtänkt(trots extrem trötthet och stress)
5) Kunna skjuta
Mvh / Sniper