När masken är på så skall allt syre komma via masken. Så enkelt kan det vara.
Så du har rätt. Vad gäller trycket i kabinen så är det ju inte bra att variera trycket
inne, då du kan få imma och frost på rutornas insida vid kraftiga tryckändringar....
kanske inte så optimalt om man ska manövrera samtidigt.....
Vad gäller den blanka icke läskaktiga drycken så gjorde jag ett bedömande baserat
på erfarenhet från dylika tillställningar. Men det var förstås med personal som INTE
har flygtjänst... naturligtvis dricker flygförare endast lättöl och flädersaft ;)
mvh
Major Error
QUOTE (LeadHead @ Dec 11 2007, 19:14 )

Jag har alltid trott att man hade tryckkabinerna (på spetsnos) till att jämna ut tryckskillnader vid snabb stigning/nedstigning och inte för syretillförseln. Tillförs det ens något syre annat än via masken?
Jag noterade att STRIL (?) körde på engelska medan Malmens flygledning tog ner honom på svenska. Är det normalt?
@Major error: På vissa av bilderna från samkvämet kunde man faktiskt se Pripps Blå-burkar av okänd kaliber. Hur kunde du avgöra att det var vitt vin i glasen? Kan väl lika gärna vara svag äppeldricka, flädersaft eller något... ;) Ligger elevhemmet på militärt område?