Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "Stridspiloterna" i TV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2, 3
Stocken
"Stridspiloterna är en Tv-produktion av kanal 5 där man får följa stridsflygutbildningen från elev till färdig JAS 39 Gripen pilot" (saxat från http://www.flygvapnet.mil.se/index.php?lan...s&id=38615).

Sändningsdatum är enligt artikeln inte klart men jag håller koll på hemsidan om när serien ska sändas.

/Stocken
Honken
Vad jag har hört så ska inspelingarna vara avslutade strax innan December och börja sändas strax efter.
Stocken
Uppfattat.

/Stocken
petur
QUOTE (Honken @ Sep 11 2007, 16:32 ) *
Vad jag har hört så ska inspelingarna vara avslutade strax innan December och börja sändas strax efter.

Står ju klart å tydligt (i artikel som länken leder till) att seriestart är planerad till v.50
Stocken
Jag läste just i texten på hemsidan att den serien är planerad att sändas från vecka 50 banghead.gif...

/Stocken

QUOTE (petur @ Sep 15 2007, 18:53 ) *
Står ju klart å tydligt (i artikel som länken leder till) att seriestart är planerad till v.50
Agentorange67
Vad FM får gratis PR av Kanal5. Det här sen dokumentären som gick i kväll.
Fast det är lång kvar till v.50, men den som kör med full EBK väntar aldrig för länge, eller nåt liknande.
Polisbil
10 december börjar den sändas
Jeppe
Bekant och fd. lagkompis som medverkar. Finns lite längre artikel att läsa här: PaltBladet
Spartacus
Top Gun-effekten is coming back big time
Halldén
Som Spartacus sa; Top Gun effekten kommer tillbaka på hög nivå..
Kommer bara hinna se första avsnittet, resten missas pga utlandsresa sad.gif
Spartacus
QUOTE (Halldén @ Dec 2 2007, 14:47 ) *
Som Spartacus sa; Top Gun effekten kommer tillbaka på hög nivå..
Kommer bara hinna se första avsnittet, resten missas pga utlandsresa sad.gif

Är nog ingen fara, Kanal 5 har blivit riktigt bussiga när det gäller att släppa sina program på nätet efter att dom sänts på TV
Halldén
Ja, man får väl bänka sig ett par timmar framför datorn sen när man väl kommit hem. Hinner med första avsnittet, kul att få höra Gripen flyga igenom en 5.1 anläggning med lite bas igång wub.gif

Smakprov ur programmet på 5min
dribble.gif
Spartacus
Härligt smakprov!

På måndag är det bara att bänka sig framför tv'n då
Berg
Mums! Kan inte vänta!
Halldén
Kanal 5 räknar med att mellan 250 000 och 400 000 personer kommer att följa serien. Målgruppen är yngre personer med intresse för yrken av operativ karaktär som till exempel brandman, polis, kustbevakare eller officer.

Försvarsmakten hoppas att programserien ska ge en positiv rekryteringseffekt för officersyrket i allmänhet och flygvapnet i synnerhet.

Artikel om Stridspiloterna på mil.se

Verkar som om FM också förväntar sig någon form utav Top Gun-effekt, förväntningarna bara höjs med tiden. Hoppas dom kan leverera nu! horny.gif
Place your bets! clap.gif
henke
Då kanske det visar sig om det verkligen finns några "Rappande Piloter" tongue.gif

http://www.bubblare.se/movie/rappande_piloter

för vi är rappande piloter ah ah vi sänker fartyg och kanoter
Halldén
QUOTE (henke @ Dec 7 2007, 16:03 ) *
Då kanske det visar sig om det verkligen finns några "Rappande Piloter" tongue.gif

http://www.bubblare.se/movie/rappande_piloter

för vi är rappande piloter ah ah vi sänker fartyg och kanoter

Haha, får mig att tänka lite på Adam Gul laugh.gif
Skulle vara riktigt kul om våra nuvarande piloter hade liknande ambitioner att göra musik banan_rock.gif
(precis som man ska skicka iväg det här visas reklamslingan för Stridspiloterna på tvn ^^)
GordonFreeman
Yes, kan knappt bärga mig. Måndag, 21:55. Sedan blir det livat på forumen! HV.gif
Spartacus
Bli inte för exalterad bara, Freeman wink.gif
Apone
Crap, det ser ut som jag missar det. Jag kan inte hitta info om repris - någon som hittar bättre?
MatsLennarth
QUOTE (Apone @ Dec 10 2007, 21:01 ) *
Crap, det ser ut som jag missar det. Jag kan inte hitta info om repris - någon som hittar bättre?

Femman brukar vara mycket vänliga med att lägga ut sina program på deras hemsida, kolla in där imorgon eller så.
Axly
Varför föddes jag färgblind? banghead.gif

Lovande "serie" hursomhelst.. banan_rock.gif
Halldén
Den verkar helt okej smile.gif
Typiskt att man verkligen ska MJÖLKA ur effekten av att en av killarna kanske inte klarar centrifugen, det räcker med att visa upp lite Gripen i svensk natur för att jag ska fortsätta titta dribble.gif
Då är det bara att vänta tills man är hemma igen vid nyår från semestern innan man kan se nästa avsnitt!

Edit: Måste tillägga ang. SÄKMAT, "Äh, jävla piloter!" så klockren! laugh.gif
Danne
Vettig serie.

Det jag inte gillar är att de sänkt bildkvaliteten på många av air-to-air och ground-to-air fotot....fullständigt oförståeligt. De hade utrustning för betydligt bättre.

Sedan är det intressant att de så ofta byter patch under en och samma flygning wink.gif

Säkmat hade en stor roll med vissel.gif
Spartacus
Jävla piloter...

Gick väl att kolla på, går dock inte att bedömma såhär efter att ha sett första avsnittet bara

En sak jag gillar dock är sändningstiden, 21.55 - 22.55, perfekt tid för att inte krocka med något annat. Sen att det är Seinfeld direkt efter är ju bara bra wink.gif
Agentorange67
Om ni har sett på kanal5.se så finns massvis med ögongodis där, bakgrundsbilder, filmer om gripen bla.
Fm hårdsatsar verkligen.
AMC
Flygbilderna va väl kul å se på. Även om en hel del var från försvarets tidigare egna filmer. Dock kändes den överdriven och amerikaniserad.
Tex när huvblåsan gick sönder på sk60. Visst de hade säkert funnits risk för att han skulle få syrebrist på den höjden. Om han vore 70år och rökare sen 55 år tillbaka eller hade en allvarlig lungsjukdom.
För tusan han va ju bara på 2750m höjd.. där har luften nästan samma tryck som i en vanlig tryckkabinkärra på marsch-höjd. Och hur många får syrebrist där? huh.gif
Nestor
QUOTE (AMC @ Dec 11 2007, 17:32 ) *
Flygbilderna va väl kul å se på. Även om en hel del var från försvarets tidigare egna filmer. Dock kändes den överdriven och amerikaniserad.
Tex när huvblåsan gick sönder på sk60. Visst de hade säkert funnits risk för att han skulle få syrebrist på den höjden. Om han vore 70år och rökare sen 55 år tillbaka eller hade en allvarlig lungsjukdom.
För tusan han va ju bara på 2750m höjd.. där har luften nästan samma tryck som i en vanlig tryckkabinkärra på marsch-höjd. Och hur många får syrebrist där? huh.gif

Om De anser att det är allvarligt nog att avbryta övningen på grund av att kabintrycket faller, så är det allvarligt nog.
Major Error
Hehe...

Håller med om din bedömning av "faran" i situationen.

Plus att masken är faktiskt en syrgasmask... ska kunna flyga utan kabintryck.
Men hur som helst, när materielen går sönder/falerar så ska man alltid avbryta...

Rätt handlat, men onödigt dramatiserat i serien...

mvh
Major Error

PS: Undrar hur de fick öl och vitt vin ur PET-flaskorna hos äldrekullen?!?!?!

Viper_FE

Han kanske inte får syrebrist där men om han fortsatt övningen vad hade då kunnat hända? Han kanske ska upp högre. Då blir det inte lika mysigt med skada på huvblåsan.

// ViperFE HV.gif
AMC
Kanske blev ett lite otydligt inlägg om huvblåsan.. Pilotens beslut att avbryta var helt enligt regelboken och sunt förnuft. Tornets beslut att dra larmet skulle jag också tycka är korrekt då dom hör att han har ett "major faliure" på radion. Men av kanal 5 kan man förvänta sig lite mer än att säga att han befinner sig i allvarlig fara och risk för att drabbas av syrebrist om han inte landar omedelbart..
Hade han däremot legat på tex 10km höjd så hade han befunnit sig i omdedelbar livsfara. Men då har dom väl syrgas att ta till? eller finns inte de på sk60?
LeadHead
Jag har alltid trott att man hade tryckkabinerna (på spetsnos) till att jämna ut tryckskillnader vid snabb stigning/nedstigning och inte för syretillförseln. Tillförs det ens något syre annat än via masken?

Jag noterade att STRIL (?) körde på engelska medan Malmens flygledning tog ner honom på svenska. Är det normalt?

@Major error: På vissa av bilderna från samkvämet kunde man faktiskt se Pripps Blå-burkar av okänd kaliber. Hur kunde du avgöra att det var vitt vin i glasen? Kan väl lika gärna vara svag äppeldricka, flädersaft eller något... ;) Ligger elevhemmet på militärt område?
Noname
QUOTE (AMC @ Dec 11 2007, 18:55 ) *
Men av kanal 5 kan man förvänta sig lite mer än att säga att han befinner sig i allvarlig fara och risk för att drabbas av syrebrist om han inte landar omedelbart..

Ja, det blev ju lite fånigt när piloten och läraren en minut efteråt säger att "det var ju inget allvarligt". Men det var ju en bra "cliffhanger" innan reklamen iaf...
Spartacus
Klart man måste dramatisera! biggrin.gif

Sven Svensson uppskattar inte programmet annars ju
241
QUOTE (LeadHead @ Dec 11 2007, 19:14 ) *
Jag har alltid trott att man hade tryckkabinerna (på spetsnos) till att jämna ut tryckskillnader vid snabb stigning/nedstigning och inte för syretillförseln. Tillförs det ens något syre annat än via masken?

Jag noterade att STRIL (?) körde på engelska medan Malmens flygledning tog ner honom på svenska. Är det normalt?

@Major error: På vissa av bilderna från samkvämet kunde man faktiskt se Pripps Blå-burkar av okänd kaliber. Hur kunde du avgöra att det var vitt vin i glasen? Kan väl lika gärna vara svag äppeldricka, flädersaft eller något... ;) Ligger elevhemmet på militärt område?

Har man fel och pratar om det i något som kanske kan bli en riskfylld situation så tar man det på bästa möjliga språk, i detta fallet svenska. Så slipper hjärnan formulera om sig till annat språk och förlora viktiga tusendelar. Om man nu har lyxen att välja förstås.
spacekaiser
Såg första programmet och det verkar lovande i mina ögon. Att en del här tycker det verkar vara lite dramatiserat av Kanal 5 är för min del inte så svårt att förstå, det är en kommersiell tv-station som vill få så många tittare som möjligt.
Apone
Jaha, jag hann se ändå.

Bra och intressant ämne, men så fruktansvärt tramsigt och billigt med dessa "cliffhängers" och överdrivna allvar och dramatik, jag önskar att Media skulle kunna växa upp någon gång och bara göra en schysst dokumentär.

Det här kändes mera som "Robinson" än en seriös dokumentär. Jag kommer titta på det jag kan, men jag kommer inte vara imponerad av produktionen.. mellow.gif
Major Error
När masken är på så skall allt syre komma via masken. Så enkelt kan det vara.
Så du har rätt. Vad gäller trycket i kabinen så är det ju inte bra att variera trycket
inne, då du kan få imma och frost på rutornas insida vid kraftiga tryckändringar....
kanske inte så optimalt om man ska manövrera samtidigt.....

Vad gäller den blanka icke läskaktiga drycken så gjorde jag ett bedömande baserat
på erfarenhet från dylika tillställningar. Men det var förstås med personal som INTE
har flygtjänst... naturligtvis dricker flygförare endast lättöl och flädersaft ;)

mvh
Major Error

QUOTE (LeadHead @ Dec 11 2007, 19:14 ) *

MatsLennarth
Frågan är då hur det kommer sig att de piloter som visas i programmet Stridspiloterna kan vara 26-27 år och läsa andra året?
Det står ju klart och tydligt att man ska fylla max 23 år det år som utbildningen påbörjas.
Krook
QUOTE (MatsLennarth @ Dec 17 2007, 17:35 ) *
Frågan är då hur det kommer sig att de piloter som visas i programmet Stridspiloterna kan vara 26-27 år och läsa andra året?
Det står ju klart och tydligt att man ska fylla max 23 år det år som utbildningen påbörjas.

De började läsa till officer 2003 då de följdaktligen var max 23 år.

/K
MatsLennarth
QUOTE (Krook @ Dec 17 2007, 17:43 ) *

/K

Så man läser 2 år på typ mhs först, sedan flyger man sk60 i 2 år och sedan gripen ?
petur
QUOTE (MatsLennarth @ Dec 17 2007, 17:57 ) *

/K

Så man läser 2 år på typ mhs först, sedan flyger man sk60 i 2 år och sedan gripen ?

Nej
Normalt läser flygförarna 1 år MHS därefter 2 år SK60 därefter Gripen.

YOP 03-05 drabbades dock av försvarsbeslutet 04 som gjorde att dom inte blev anställda efter sin examen 2005.
Dom blev anställda vintern 2006 och påbörjade då sin GTU.
Av olika anledningar kunde inte Såtenäs ta emot dom efter ett års GTU (vintern 2007) för att påbörja Gripen inskolningen.
Så det fick bli ytterligare ett halvår SK60.
MatsLennarth
QUOTE (petur @ Dec 17 2007, 18:24 ) *
QUOTE (MatsLennarth @ Dec 17 2007, 17:57 ) *

/K

Nej
Normalt läser flygförarna 1 år MHS därefter 2 år SK60 därefter Gripen.

YOP 03-05 drabbades dock av försvarsbeslutet 04 som gjorde att dom inte blev anställda efter sin examen 2005.
Dom blev anställda vintern 2006 och påbörjade då sin GTU.
Av olika anledningar kunde inte Såtenäs ta emot dom efter ett års GTU (vintern 2007) för att påbörja Gripen inskolningen.
Så det fick bli ytterligare ett halvår SK60.

Mycket klargörande svar, tack.
Vikström
QUOTE (Major Error @ Dec 12 2007, 19:00 ) *
När masken är på så skall allt syre komma via masken. Så enkelt kan det vara.
Så du har rätt. Vad gäller trycket i kabinen så är det ju inte bra att variera trycket
inne, då du kan få imma och frost på rutornas insida vid kraftiga tryckändringar....
kanske inte så optimalt om man ska manövrera samtidigt.....

Jag har flugit sk60 utan att ha på mig masken och det fungerade utmärkt. Så det stämmer inte riktigt, men det finns andra som är mer bevandrade än mig som kan reda ut begreppen helt.

QUOTE (LeadHead @ Dec 11 2007, 19:14)
Ligger elevhemmet på militärt område?
Vad spelar det för roll?
Rokare
QUOTE (Vikström @ Dec 17 2007, 21:47 ) *

Vad spelar det för roll?

Kan spela väldig roll runt klockan 0340 en söndagmorgon.. cool.gif

GMY
Berg
Älskar ljudet av SK60'n innan han fick problem med syret.
Agentorange67
Programmet kändes väldigt överdramatiserat. Man får aldrig se den grå vardagen på Fs.
Sista dgf:en kändes väldigt top gun likt.
LeadHead
QUOTE (Vikström @ Dec 17 2007, 21:47 ) *
Vad spelar det för roll?

Brukar det inte vara generellt förbud mot såväl förtäring som innehav av alkoholdrycker på militärt område utom mässar?

För att återgå till programmet: Vad händer med en elev som inte klarar humancentrifugen? Utkickad? Omskolning till tpflyg eller väderkvarn? Varför lägger man ett sånt test så pass långt in på utbildningen? - För att man måste träna på att ta lägre G:n i SK 60 för att ha en chans...?

Kan man inte bara sätta personen ifråga i ett anpassat hårdträningsprogram? Eller räknar man med att den som inte klarar det helt enkelt har dåliga anlag för att klara G inför fortsatt flygtjänst?
Krook
QUOTE (LeadHead @ Dec 17 2007, 23:06 ) *
Brukar det inte vara generellt förbud mot såväl förtäring som innehav av alkoholdrycker på militärt område utom mässar?
Det beror på vad som står i ArbO/GarnO eller vad de kallar det.
Du ska inte dra omedelbara paralleller mellan vpl och anställd personals villkor.

/K
APC-mannen
Är begreppet flygförare inte längre benämningen på piloter i den svenska flygvapnet? Jag trodde att pilot, eller stridspilot, var lika förbjudet som att kalla banden på stridsfordon for larvfötter.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.