Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Varför valde flygvapnet SuperPuma och inte Blackhawk?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
kerran
Tjena.

Varför valde flygvapnet Superpuma och inte Blackhawk...när bestlutet fattades under 1980-talet?
Med facit i hand. Var det rätt val? Tror vi vår Försvarsmakt hade haft bättre eller sämre förmåga nu...såväl nationellt som internationellt om man istället för 20 år sedan besällt 10-12 Blackhawk för att ersätta flygvapnets HKP 4?
3924
QUOTE(kerran @ Sep 9 2007, 21:28 ) *
Tjena.

Varför valde flygvapnet Superpuma och inte Blackhawk...när bestlutet fattades under 1980-talet?
Med facit i hand. Var det rätt val? Tror vi vår Försvarsmakt hade haft bättre eller sämre förmåga nu...såväl nationellt som internationellt om man istället för 20 år sedan besällt 10-12 Blackhawk för att ersätta flygvapnets HKP 4?

Jag anser att Hkp10 (Superpuman) är en utmärkt helikopter till det är satt att göra.
Det som jag ser som mest tråkigt var att Hkp12 projeket stoppades på målsnöret.
Var det inte så att Blackhawk var den troliga Hkp:n som skulle bli vad.
Maverick
Mn skall se vad vi köpt den Hkp till FRÄD och i så fall tycker jag att super puma var ett bra val..
Skuggan
var väl mer tandagnissel över att vi köpte NH90 (HKP14) isf Blackhawk...
eller om det var HKP15 isf H-60 (blackhawk)
3924
QUOTE(Skuggan @ Oct 26 2007, 16:16 ) *
var väl mer tandagnissel över att vi köpte NH90 (HKP14) isf Blackhawk...
eller om det var HKP15 isf H-60 (blackhawk)

Det hoppas jag verkligen inte när det gäller hkp14, då hkp utan akterramp är i mina ögon är "ej bra" när det kommer till materiel transport. Helikoptrarna som slogs om kontraktet (hkp14) var Boeing CH-47, Eurocopter EC 725, Sikorsky S-92, EH-Industries EH101 och NH-Industries NH90.
Skuggan
då var det hkp15
coolhand
Tror denna fragan varit uppe innan...
Yman
QUOTE(Skuggan @ Oct 26 2007, 17:15 ) *
då var det hkp15

Nej det var det inte.

På den tiden det begav sig var det Arméflyget som hade planer på att införskaffa Blackhawk, dessa skulle ha fått benämningen HKP 12 och fungerat som en ersättare till HKP 3.
Planerna skrotades i samband med att planerna för ett samnordiskt helikopterinköp trädde i kraft och DENNA helikopter kom att bli HKP 14, NH90.

Slut.

Vad gäller Super Puma/Blackhawk är jag på tok för trött för att gå in på detaljer (ögonen går redan i kors och tangenterna flyttar sig snabbare och snabbare...) men jag kan inte se något problem eller fel med valet.
Super Puma ÄR en beprövad maskin med rötter ned till 1960-talet och har visat sig vara en väl fungerande helikopter...

Kanske fördjupar mig lite mer i det nån gång då tangenterna inte försöker fly mina fingrar.

God natt.
//Y
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.