Krigföring till sjöss ser idag annorlunda ut än under andra världskriget. Då handelsfartyg inte har kombattantstatus (såvida de inte används som stödfartyg till militära operationer) anses de inte heller vara lovliga byten. Under VK 2 proklamerade axelmakterna oinskränkt sjökrig och de tyska ubåtarna och deras organisation i "vargflockar" var ett instrument i första hand avsett att verka mot handelssjöfarten. Tyska kryssare och fickslagskepp som t.ex. Graf Spee användes i stor utsträckning till att söka upp och sänka civila allierade fartyg. Även de båda jättarna Bismarck och Tirpitz fick det som huvuduppgift, även om de var dimensionerade att kunna möta de allierade slagskeppen. Bismarck och Prinz Eugen hade order att inte söka strid med andra fartyg utan skulle obemärkt försöka smita ut genom Danmarkssundet för att jaga handelsfartyg i Atlanten. Att de råkade stöta ihop med Hood och Prince of Wales får mest betraktas som ett olycksfall i arbetet.
Man hade dessutom speciella "hjälpkryssare" i form av bestyckade handelsfartyg som med beväpningen dold under lastluckorna och under falsk identitet och flagg närmade sig andra fartyg. Väl inom skotthåll visade de tänderna och tillät oftast besättningarna att gå i livbåtarna innan fartygen sänktes. Var lasten värdefull för egna syften tog man om möjligt hand om den och det var i princip ren kaparverksamhet. Bestyckningen var handriktat artilleri av enklare modell om än ganska grovt. Som motmedel bestyckade de allierade handelsfartyg på motsvarande sätt som fick agera "lockfåglar" för de tyska kaparfartygen. Det hände vid ett flertal tillfällen, särskilt i sydatlanten och indiska oceanen att fartyg av den här typen utkämpade regelrätta artilleridueller.
I Sverige räckte Flottans fartyg inte till så man tog "allt som flöt" och satte i stånd så gott det gick. De gamla torpedbåtar från sekelskiftet som fortfarande fanns kvar fick en uppfräschning, omklassades till vedettbåtar och användes både för eskortering och minsvepning. Ändå räckte inte antalet till utan man valde ut lämpliga civila fartyg och byggde om dem till hjälpkryssare. Till skillnad från de tyska och allierade fartygen hade våra bestyckningen väl synlig och målades även som örlogsfatyg med bognummer och allt.
Jag har börjat samla modeller av svenska örlogsfartyg i den behändiga skalan 1:1250 och hemma pågår just nu den största marina upprustningen sedan kalla krigets dagar. En av modellerna jag kommit över är den svenska hjälpkryssaren nr 14 Wiros. Jag har inte kommit på hur jag kan bifoga en bild, men en firma i USA som säljer modeller har bilder på sin hemsida. På den här länken kan ni se ungefär hur hon såg ut:
http://www.1250ships.com/test/product_info...roducts_id=5441Om en nation idag utför fientliga handlingar mot civila mål, skulle det med stor sannolikhet betraktas som krigsförbrytelser. Därmed inte sagt att det inte kan inträffa, men tröskeln är nog ganska hög innan man ger sig in på den sortens operationer. Jag antar att man i första hand försöker blockera eller hota fartygen så de inte lämnar hamn. Skulle man däremot bestycka handelsfartygen bör de få kombattantstatus och därmed bli lovliga byten. Hoten ser ju också lite annorlunda ut idag. Det finns stora möjligheter att om inte sänka, så åtminstone skada oskyddade fartyg nära land med granatgevär, pansarskott och andra handburna vapen som dagens konflikthärdar är nedlusade av. Mot den typen av hot tvivlar jag på att örlogsfartyg har någon större möjlighet att skydda handelsfartygen, utan det är något som man i så fall får göra på öppna havet.