QUOTE (jonte72 @ Sep 6 2007, 21:58 )

Abrams har exporterats i fler exemplar än Leopard 2 om vi snackar fabriksnya vagnar, Leopard 2 leder när vi snackar begagnade vagnar.
Som jag sade kan en marknadsförare bevisa vad som helst med lite statistik.
Som motargument mot ovanstående skulle en marknadsnisse från KMW påpeka att Leoparden valts av flest länder och alltså vunnit flest affärer. Elaka tungor skulle också viska något om US Military Aid, om begränsningar i exportversioner och annat som jänkarna har för sig ibland
Sverige valde Leoparden för att den hade en bättre totalekonomi bl.a pga den lägre bränsleförbrukningen, i övrigt var Leopard 2S och M1A2 jämnbördiga i de svenska testerna. Men dealen med leasing av Strv 121 var definitivt en välkommen bonus. Det var aldrig så att vi valde en sämre vagn för att den var billigare i inköp eller för att vi fick äldre vagnar på köpet.
Jag har aldrig hört något om att striderna i Irak skulle ha vägt till M1ans fördel när det gäller den svenska affären. Däremot kan jag tänka mig att gulfkriget bekräftade att tekniken i de bägge vagnarna, som ju är rätt likartade, verkligen fungerade, och att referensfordonet, T80 inte skulle vara något annat än referensfordon