Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Försvarsminister Odenberg avgår?
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2, 3
Fk Satan
Det är problematiken med Finansminister Borg som gör att Odenberg nu väljer att avgå som försvarsminister. Framförallt bråket om besparingarna runt FM som nu gör att odenberg nu avrustar.
Fk Satan
Handelsminister Sten Tolgfors uppges efterträda Odenberg.

Snabb politisk resume av Sten Tolgfors:
94-98 Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet & Näringsutskottet 94-98
98-03 utbildningsutskottet 98-03
03-06 LEdamot socialförsäkringsutskottet 03-06
06 Innan han blev handelsminister efter Maria Borelius var han iordförande i utrikesutskotte

M skolpolitiske företrädare 03-06
M flyktingpolitiske talesman 02-03

Har en bakgrund från RödaKorset.

Mer info kommer...
Fu Dahlberg
Presskonferens vid 13
SVT
Frekvenz
En direktlänk till Tv4 som följer presskonferansen

Start 13:00 som sagt var.
Spook
sad.gif NEJ!!! Mikael Odenberg.. Tycker dock han avgår med hedern i behåll och han har helt rätt i allt han säger nu på presskonferensen.
Fk Satan
Mycket bra tal av FM där han verkligen pekar på försvarsmaktens interoperabilitet och att pengarna måste komma utifrån de behov som finns. Inte att pengarna skall styra behoven.

ett stående uttryck från honom var "Allting hänger ihop" och "inriktningen" det tror jag vi får höra av mer under kortare interjuver. Det var ett budskap han använde mycket flitigt.

Kommer bli intressant att följa ledardebatterna efter odenbergs avgång samt ev kommentarer från både reinfeldt och borg. Dessa borde börja rullas i media inom en timme.
Vysotskij
Starkt att gå när man inte längre tror på verksamhetens inriktning.

Dock kan man tycka att man åtminstone inom det största regeringspartiet borde ha snackat ihop sig om detta liiiiiite tidigare.
Kanna
Han gör helt rätt. Det ska f-n vara minister när man inte har några pengar att arbeta med.
Axly
Tycker han fattade ett rimligt beslut. Bättre att det händer något och att frågan verkligen (förhoppningsvis) får komma upp i ljuset, än att man bara ger efter.
larsev
QUOTE (Vysotskij @ Sep 5 2007, 13:33 ) *
Starkt att gå när man inte längre tror på verksamhetens inriktning.

Dock kan man tycka att man åtminstone inom det största regeringspartiet borde ha snackat ihop sig om detta liiiiiite tidigare.

Det är väl det som är problemet.
Borg har kört på i sitt eget spår, förmodligen med Fredrik Reinfelts tysta medgivande, utan att ha förankrat med ansvarig minister angående besparingar inom försvaret.
tgb1116
På tiden att någon faktiskt talar klarspråk om att uppgifterna inte kan frikopplas från tilldelade resurser.
Starkt av Odenberg att stå upp för sin åsikt. Håller dock med om att samordningen inom regeringen i allmänhet (moderaterna i synnerhet) varit minst sagt bristfällig i den här frågan.
Trizz
Tyckte det vart ytterst starkt av Odenberg att stå upp för sin åsikt. Framförallt att markera att han inte är villig att kämpa för nått som han inte tror på. Synd att han avgick, längesedan vi hade en Försvarsminister med så mycket pondus. All heder Odenberg!
Christer
Vad ska man säga. Bra gjort av Odenberg! Jag kan inte annat än att hålla med honom. Formuleringar med mera var klockrena.

Öppenhet i hur det ligger till.
Han avgår pga att han inte längre tror på uppgiften med givna medel, att önskat resultat inte kommer kunna uppnås.
Han tar ansvar genom att avgå, då han inte längre tror på uppgiften.

Jag frågar mig: Vad blir de av det hela?
Om man plockar bort en av vingarna på ett flygplan så kommer planet inte leva upp till målsättningen, att flyga, då får man istället ge planet en sänkt ambition, att kanske bara låta det rulla nere på flygplatsen... Det hela hänger ju ihop, man kan inte räkna med att spara in på en vinge å ändå få planet att flyga.

Tyvärr tror jag att Odenberg har rätt i det faktum att i princip bara FM skulle få en sån här behandling. Det är möjligt genom att allt för få personer bryr sig det minsta om försvaret. Tyvärr tror jag att det kommer behövas något av en nationell kris där folk själva blir drabbade innan de kommer förstå vikten av Försvarets betydelse.

Har FM personal möjlighet att strejka motsv?
Vad sägs om en namninsamling, en nationell, skulle det kunna göra någon skillnad?

Jag börjar tyvärr att fundera på att flytta utomlands, då jag inte längre känner att jag har förtroende för riksdagen, det verkar ju inte spela nån roll om det är vänster eller höger som sitter i regeringen, Försvaret är pissrännan...

Jag vill aktivt bidra till en säkrare omvärld, men jag tvivlar på att vi i sveriges försvar kommer få tillräkligt med stöd och förståelse från folket och de förtroendevalda.

Slut, frågor?
Fk Satan
ÖB kommenterar på mil.se

- Jag har haft en tät och förtroendefull kontakt med Mikael Odenberg, som har präglats av både starkt engagemang och stort kunnande i försvarsfrågor.

- Jag beklagar att han nu har valt att ta det här steget, men jag har förståelse och respekt för att han har kommit till denna slutsats, säger ÖB Håkan Syrén.

Någon som sett uttalanden av Borg eller Reinfeldt? Borg kommer att bli den viktiga individen i dagens uttalanden.
Daniel_M
QUOTE (Fk Satan @ Sep 5 2007, 13:48 ) *
ÖB kommenterar på mil.se

- Jag har haft en tät och förtroendefull kontakt med Mikael Odenberg, som har präglats av både starkt engagemang och stort kunnande i försvarsfrågor.

- Jag beklagar att han nu har valt att ta det här steget, men jag har förståelse och respekt för att han har kommit till denna slutsats, säger ÖB Håkan Syrén.

Någon som sett uttalanden av Borg eller Reinfeldt? Borg kommer att bli den viktiga individen i dagens uttalanden.

Jag trodde att de stora försvarsbesluten var viktiga vägval, Men efter detta känns det lite som att vi inte riktigt vet vart det rullar.

Mycket spännande fortsättning
mdn
Statsrådsberedningens pressrelease ger regeringens bild av Odenbergs avgång.

/mdn
Dizzy_keys
Mycket bra talat av odenberg under presskonferansen!
Det är det starkaste intrycket jag fått av en försvarsminister under min livstid.

jag tycker dock att det är dåligt att han avgår från alla poster och inte för sin talan i riksdagen åtminstånde.
Där kan han påverka.
dazzzero
Efter denna presskonferens så märktes det att Odenberg var regeringens lysande stjärna. Att stå upp för sina ideal är mycket starkt då det mesta handlar om att stanna kvar vid makten.

Jag själv känner att jag står vid ett vägval. Jag är borgerlig politker och håller fullständigt med Odenbergs åsikter i dagens försvarstal. Mitt stora intresse i politiken är en bra försvarspolitik och jag har alltid trott att en borgerligt regering skulle vara till försvarets bästa. Men nu känner jag mig lite skeptisk. Kan inte heller vara politiskt aktiv om inte de huvudgripande idealen stämmer överens. Kanske skulle man engagera sig i någon försvarspolitisk organisation? Vad tycker ni på Soldf?
Pal
En oundviklig konsekvens. I en demokrati som Sveriges så är det en karriär att styra landet i första hand. Det leder till att man som politiker aldrig kan öppet styra mot det man tror på om det man tror på avviker för mycket mot den rådande opinionen. För om man sticker ut för mycket mot den allmänna rådande opinionen så är man en fara för alldeles för många människors/partikamraters karriär och då blir man bortplockad.

Detta betyder att i praktiken styrs inte landet av hur man röstar utan av hur mycket opinion man skapar. Därför är genomtänkt PR och opinionsbildning allt för att nå sina mål. Om man anser det mycket farligt att inte ha en försvarsmakt så måste man med finess och känsla för opinion göra allt för att underbygga en framtida opinion där en försvarsmakt anses viktig av folket. Det innebär att även om varenda en av de som sitter i regeringsposition i riksdagen idag har utbildats och haft möjlighet att studera historia och efter detta anser att ett försvar är nödvändigt så kommer det ändå inte påverka deras beslut om opinionen i folket inte har fått samma förståelse och därmed tycker annat.

Två saker har under åren eroderat bort folkets vilja att offra personlig levandsstandard för att betala för försvaret. Försvarets fokus på att inte försvara Sverige och åratal av allt färre som gör värnplikt. Jag har påtalat detta i många år, framförallt det försnämnda. För mig är det inte överaskande att också den regering som traditionellt skall vara försvarsvänlig slaktar försvaret lika hårt. Det hade kanske kunnat undvikas, men de som påtalade återvändsgränden blev inte populära och de som hade möjlighet att lyssna och agera valde att sticka huvudet i sanden och ha kul kortsiktigt istället. Som politiker idag står man inför fullbordat faktum. Försvarsmakten och vi som anser den viktig är de som sitter med skulden för detta, vi borde agerat annorlunda under de tio senast åren som gått. Det är vårt fel, det är vi som vägrat lära oss hur landet styrs och fungerar.
Spook
QUOTE (dazzzero @ Sep 5 2007, 14:10 ) *
Efter denna presskonferens så märktes det att Odenberg var regeringens lysande stjärna. Att stå upp för sina ideal är mycket starkt då det mesta handlar om att stanna kvar vid makten.

Jag själv känner att jag står vid ett vägval. Jag är borgerlig politker och håller fullständigt med Odenbergs åsikter i dagens försvarstal. Mitt stora intresse i politiken är en bra försvarspolitik och jag har alltid trott att en borgerligt regering skulle vara till försvarets bästa. Men nu känner jag mig lite skeptisk. Kan inte heller vara politiskt aktiv om inte de huvudgripande idealen stämmer överens. Kanske skulle man engagera sig i någon försvarspolitisk organisation? Vad tycker ni på Soldf?

Tror dock det lättaste sättet att påverka och göra skillnad är genom att infiltrera dagens politiskasystem och partier. Känns som de lyssnar mer på en försvarsminister som avgår i protest än en lobbyist som skriker av vrede.. happy.gif
Kn Glock
Odenberg avgår och erhåller därmed en aura av rakryggad ärlighet och att vara en man som följer sina principer. Allt väl så långt.

Nästa försvarsminister då? Hur kommer denna att rekryteras? En jasägare som ställer upp finansministerns linje?

Politiska efterverkningar av Odenbergs avgång:

Kort sikt
Frågan om försvarsanslagets storlek kommer högt upp på agendan.
Oppositionen kan angripa regeringen för att "inte ens vara överrens om något så viktigt som rikets säkerhet"
De stora tidningarnas ledarskribenter kommer att lovorda Odenbergs principfasthet och plädera för att Regeringschefen måste få Finans och Försvars departementen att jobba mot samma mål. De kommer också hålla med.

Lång sikt:
Beror i mångt och mycket på hur den nye ministern lyckas med att lobba försvarsfrågan i budgeten (Man skulle ju tycka att hotbild/uppgifter skulle få påverka men det kanske är för mycket begärt?)
Hannes
Imponerande måste jag säga, mycket imponerande. Att stå upp för vad man tycker på det sättet tror jag inte att många skulle ha gjort.
Dizzy_keys
Tolgfors gjorde civilplikt (pga sin övertygelse mot vapen)

Han skall tydligen ha bytt åsikt efter massakern i Halabja
Källa: Presskonferansen 16:00 idag med Reinfeldt och Tolgfors
koenigsegg88
Starkt av Odenberg att verkligen tro på sin sak och avgå när han verkar bli totalt överkörd.

Det är intressant vilka följder det här får för framtiden, hur långt går det egentligen att sänka budgeten, och kommer ännu mer förband läggas ner?
tinhead
Nuvarande artikel på Aftonbladet visar på ett konstigt sätt att se på¨det dom definerar som problem.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article713127.ab
(nuvarande då dom uppenbarligen ändrar den under presskonferensen)

Köpa till lägre pris
Fredrik Reinfeldt är inte omedveten om kritiken av besparingarna inom försvaret.

– En del skojar om att försvaret inte längre finns, sa Fredrik Reinfeldt.

Samtidigt ser han möjligheter att kunna spara pengar.

– Nu kan vi minska ner på egenutveckligen och köpa över hylla till ett något lägre pris, sa Reinfeldt. Jag och Odenberg gör inte samma bedömning av minskningen på anslagsförslaget.

Enligt Fredrik Reinfeldt är besparingar inom budgeten och en ansvarsfull ekonomisk hållning en del av nyckeln till den svenska välfärden.

– Jag kan som moderat statsminister säga att min attityd till skattebetalarnas pengar är att varje skattekrona kan ifrågasättas vad gäller ändamål och effektivitet.

Förändrat läge
Reinfeldt talade om ett förändrat läge där ekonomin riskerar att överhettas, något som han menar påverkar även försvaret. Enligt Reinfeldt har man dock ännu inte fattat något exakt beslut om hur och när försvaret ska bantas ekonomiskt.

– Sverige ökar sin närvaro vid krishärdar runtom i världen. Det är min uppfattning om man kan dämpa utgifterna för materialsidan så bör det kunna överföras till att ytterligare öka de internationella insatserna. Finansplanen är fortfarande ett dokument som förhandlas och det är inte färdigt. Vi har talat om en inriktning på besparingar på 3 till 4 miljarder inom försvaret men vi har inte angett något slutår. Jag är beredd att se personalen inom försvarsmakten i ögonen men även det svenska folket.

Dom ska öka närvaron genom att skära ner på materialinköp?
Lite sarkastiskt så blir nästa FN mission utförd i tunna med hängslen och en knölpåk?

Kan ingen fråga herr reinfeldt vad svenska försvaret ska pyssla med hemma?
The Swede
Jag vill höja ett varningens finger för denna tråd.

Tänk på att hålla partipolitiken utanför och endast diskuera sakfrågan, försvarsministerns avgång.
Det finns viss tendens i något inlägg att glida liiite för långt in på partipolitik.

The Swede
BLÅGUL
Psyckodad
Någon gång så måste dagen politiker fatta att antingen har du ett försvar eller inte.

Idag har vi något som i bästa fall är mitt i mellan. Varken fågel eller fisk så att säga.

Dagens ideer har prövats bland annat på 20 och 30 -talet. Trots att staten mångdubblade pengarna till försvaret så krävdes det insamlingar från Svenska folket på motsvarande 70 - 80 miljarder i dagens peningvärde i tre olika insamlingar under andra världskriget.. Tänk då att det mest komplecerade vi använde var plan med automatisk luftbroms!!!

Tyvärr så har försvaret mycket sig själv att skylla. Tänk bara på inköp så som GW, 5- 600 000 styck, Sprint, kanske världens sämsta bil. JAS delserie 3 som vi visste redan vid beställning att vi inte skulle använda!! Nya helikoptern som är så tekniskt avanserad (och därför dyr = få antal) att det räcker med en slangbella för att göra den obrukbar. När vi hade chansen att köpa t.ex. UH-60 som är en krigarmaskin och lätt att underhålla. Listan kan göras lång vilket är sorgligt.

T.ex alla dessa namnbyten på olika regementen så det låter mer claschit för millioner i byte av brevpapper, skyltar och liknande.

Vad är anledningen? Vete fan (ursäkta svordomen) Den som kan svara på det får gärna upplysa mej!!
Hans Engström
Jag anser det är bra att försvarsministern avgår. Han visar med all önskvärd tydlighet med sina uttalanden att han inte förstår vad problemen inom FM idag beror på (jag vill även hävda att de flesta som skrivit hör inte heller gör det).

Jag efterlyser en försvarsminister med stöd hos partiledaran att genomföra de nödvändiga reformer som de facto krävs. Att man inom myndigheten trots den kraftigt begränsade produktionstakten av förband fortfarande inte klarar av att varken hålla givna budgetramar eller levererar någon form av besparing är skrämmande. Att vi idag har så pass många officerare i stabstjänst vid HKV etc. trots de minskade förhållandena är skrämmande. Inte undra på att Parkinsson använde militären som exempel i sin organsitionslära (inget gott exempel, för dom som inte känner till det).

Den enklaste av alla reformer är att lägga ner myndigheten och friställa all personal (har gjorts tidigare). Återanställ de som behövs och är kompetenta. Inrikta på de uppgifter som de facto ställs av regering och riksdag.
Dizzy_keys
QUOTE (Hans Engström @ Sep 5 2007, 17:49 ) *
JDen enklaste av alla reformer är att lägga ner myndigheten och friställa all personal (har gjorts tidigare). Återanställ de som behövs och är kompetenta. Inrikta på de uppgifter som de facto ställs av regering och riksdag.

När gjordes det, och är det möjligt med nuvarande lagar?
Karl_Swe
QUOTE (Tikkanen @ Sep 5 2007, 16:38 ) *

Låter ju bra eller inte en försvarsminister som gör civilplikt pga sin övertygelse mot vapen. Hur kommer det bli med försvaret då??....
Känns ju lite konstigt... förhandlingar skadar ju inte men känns ju som om FM kommer att bli ett förband och det kommer vara en grupp med kabelläggare
Knekt
QUOTE (Tikkanen @ Sep 5 2007, 17:53 ) *
JDen enklaste av alla reformer är att lägga ner myndigheten och friställa all personal (har gjorts tidigare). Återanställ de som behövs och är kompetenta. Inrikta på de uppgifter som de facto ställs av regering och riksdag.

När gjordes det, och är det möjligt med nuvarande lagar?

Skolöverstyrelsen lades ner 1991 och omorganiserades till Skolverket.
01/B3
Odenberg gjorde helt rätt som avgick. När man hörde hans presskonferens var det uppenbart att han kände större lojalitet med officerskåren än med regeringen (och svenska folket). Sedan kan jag också uppskatta att han är beredd till uppoffringar för något han tror på. Att det gick som det gick beror på att Odenberg startade en offentlig debatt med finansministern efter dennes uttalande i Almedalen.

I en näraliggande tråd om Försvarsmaktens besparingar så har jag efterlyst vad det är för stora materielprojekt som Försvarsmakten kan behöva från 2010 när de gamla stora anskaffningarna är klara utan att ha fått några bra svar. Socialdemokraterna har sett detta som ett tillfälle att plocka billiga poäng men utan att komma med någon bild av vad som behövs ("splitterskydd till strf 90"). På radion idag hörde jag att man diskuterade ubåtsanskaffning. Varför ska vi köpa nya ubåtar när vi under senare år byggt så många av vi knappt hunnit med att avrusta ubåtar i takt med leveranserna. (HMUb Västergötland gjorde aktiv tjänst 1987 - 2005 jämfört med de gamla Sjölejonet och Sjöhunden från 1967/68 genomgick livstidsförlängning 1992-1994 och därefter såldes de till Singapore från 2001. I statsbudgeten för 2007 står att inriktningen är att avveckla en ubåt av typ Gotland levererad 1996-97!)

De stora besluten om ominriktning/nedläggning av krigsförbanden har redan tagits i politisk enighet. Vi har lagt ner alla brigader (och det innan all utrustning levererats/betalts) och vi står med mängder av materiel som det inte längre finns krigsförband till. Hur kan man då förvänta sig att vi ska fortsätta köpa in försvarsmateriel i samma omfattning? Hur kan Odenberg vara mer kritisk till nedskärningar i försvarsbudgeten än till nedläggningen av i stort sett alla krigsförband?
Krigar'n
QUOTE (dazzzero @ Sep 5 2007, 14:10 ) *
Kanske skulle man engagera sig i någon försvarspolitisk organisation? Vad tycker ni på Soldf?

Engagemang är alltid bra!
Handling - och aktiv sådan - har alltid vägt tungt i olika politiska situationer.

En sak massmedia och politiker lyssnar på är "massprotester". Och då ska vi veta att för att media skall beteckna något som "lyssnar-storm" eller "insändarstorm" krävs ofta inte mycket mer än en handfull samtal elelr insändare.

Vad skulle hända om ansökningarna till Hemvärnet ökade explosionsartat som en reaktion på den nedrustningspolitik som förs?
Vad skulle hända om Allmäna Försvarföreningens kansli blev "dränkt" i medlemsansökningar för att många, många människor vill visa sitt stöd för ett svenskt starkt och fungerande försvar?

Jag menar inte att göra varken HV eller AFF till slagträn i en debatt, utan peka på möjligheten att arbeta genom - och visa stöd för - etablerade kanaler och organisationer på området.

Tänkt vilken lycka för de försvarspolitiska organisationer som finns, om de kunde redovisa ett ökat medlemstal. De skulle med all sannolikhet använda samma medlemsökning i sin kommunikation med politiker, massmedia etc och peka på att svenska folket visst har ett intresse för frågan.

Hur hade media och våra politiker reagerat om 2000 personer stod och bankade på dörren till HV och andra frivilligorganisationer och ville vara med och medverka till försvaret?

En svensk tiger inte; Vi agerar!
01/B3
QUOTE (Krigar'n @ Sep 5 2007, 19:41 ) *
Hur hade media och våra politiker reagerat om 2000 personer stod och bankade på dörren till HV och andra frivilligorganisationer och ville vara med och medverka till försvaret?

När det var aktuellt att lägga ner bygderegementet I20 i Umeå så var reaktionen på hemvärnsstämman i det HvO jag då tillhörde tvärtom att man ville lämna hemvärnet vilket många också gjorde.
Krigar'n
QUOTE (01/B3 @ Sep 5 2007, 19:59 ) *
När det var aktuellt att lägga ner bygderegementet I20 i Umeå så var reaktionen på hemvärnsstämman i det HvO jag då tillhörde tvärtom att man ville lämna hemvärnet vilket många också gjorde.

Den så vanliga vägen i detta land; att knyta handen i byxfickan och vända ryggen till...

Jag är av den uppfattningen att en tillströmning av folk skulle 1)ge en helt annan och mer aktningsvärd bild av försvarsviljan och 2)ge en helt annan medial uppmärksamhet, även om det naturligtvis inte är huvudsyftet.

För övrigt ska man överhuvudtaget inte ha händerna i byxfickan...
01/B3
QUOTE (Krigar'n @ Sep 5 2007, 20:12 ) *
QUOTE (01/B3 @ Sep 5 2007, 19:59 ) *

Den så vanliga vägen i detta land; att knyta handen i byxfickan och vända ryggen till...

Jag är av den uppfattningen att en tillströmning av folk skulle 1)ge en helt annan och mer aktningsvärd bild av försvarsviljan och 2)ge en helt annan medial uppmärksamhet, även om det naturligtvis inte är huvudsyftet.

Jag ser gärna en tillströmning av motiverade sökande till oss i hemvärnet! (Jag har lite svårt att förstå de som är med i andra frivilligorganisationer men inte Hv genom att de flesta inte har någon krigsplacering alls.

Argumenten då gick - om inte försvaret satsar på oss (i Umeå), varför ska då vi satsa på försvaret?

QUOTE (Krigar'n @ Sep 5 2007, 20:12 ) *
För övrigt ska man överhuvudtaget inte ha händerna i byxfickan...

Givetvis inte - det lär man sig snabbt om det innebär 20 motivationshöjande armböj!
South
Jäkligt trist, han verkade ju vara en vettig typ. En annan som antagligen också får gå nu är Odenbergs statssekreterare H G Wessberg, lika trist det.
Krigar'n
Som Kennedy en gång uttryckte det:
"Fråga inte vad landet kan göra för dig, fråga vad du kan göra för landet"
Men visst, om man ständigt känner sig motarbetad och förbisedd så är reaktionen att lämna, förståelig.

Och alla kan ju, av olika anledningar, inte engagera sig tidsmässigt oavsett om det är Hv (med tillhörande krigspacering) eller någon annan organisation. Men att, exempelvis, bli medlem i Allmänna Försvarsföreningen kostar inte mer än någon hundralapp i avgift. Då har man gjort ett statement och bidragit indirekt till försvarsdebatten.

Framstupa! - Ställ!

...och då vill det till att antingen ha händerna utanför fickorna eller ha ett mycket tjockt pannben.
Skalman
Spara in på materiel? Vilket materiel? En väldigt vanlig fras att höra under värnplikten hittills har varit "Egentligen ska vi ha det här, men det har vi inte fått pga besparingar/utlandsstyrkan/ingen aning". Vi har arbetat oss igenom med befälsbrist, gammal och bristfällig materiel och så vill politikerna spara in ännu mer på materielen? Jag har aldrig riktigt förstått hur de föreställer sig att verkligheten fungerar därborta i riksdagshuset. Visst kostar FM pengar, men just materiel tycker jag själv att det är tveksamt om man kan spara in på i sådana summor som föreslås. Är det något som borde bort och dessutom skulle kunna spara pengar så är det ineffektiviteten och trögheten i organisationen, från plutonnivå och uppåt. Är det nödvändigt att ha en massa fordon på tomgång jämt och ständigt? Nej. Är det bra ur utbildningssynpunkt att det tar fyra månader att få den sjukvårdsmateriel man beställt till sjukvårdarna? Nej. Är det kostnadseffektivt att man får fel materiel och måste beställa igen? Nej. Det är alldeles för mycket sådant här, trassel och fippel som måste kommas åt i första hand, tror jag. Rutiner som måste ses över och förmodligen en hel del ömma tår som måste trampas på. Men att tvinga värnpliktiga och kanske även utlandsstyrkan att använda materiel som är kass för att pengarna dras in där, det tror jag inte ett ögonblick på.
koenigsegg88
QUOTE (Karl_Swe @ Sep 5 2007, 19:05 ) *
QUOTE (Tikkanen @ Sep 5 2007, 16:38 ) *

Låter ju bra eller inte en försvarsminister som gör civilplikt pga sin övertygelse mot vapen. Hur kommer det bli med försvaret då??....
Känns ju lite konstigt... förhandlingar skadar ju inte men känns ju som om FM kommer att bli ett förband och det kommer vara en grupp med kabelläggare

Sten Tolgfors vägrade under militärtjänsten att bära vapen. Men han ändrade attityd. Under militärtjänsten var han krigsplacerad vid blodförsörjningen åt Röda korset. När en kurdisk vän visade bilder av den förödelse som Iraks förre dikator Saddam Hussein orsakat genom att gasa och spränga ihjäl människor förändrades Tolgfors syn på vapen.
- Jag var tvungen att byta uppfattning. När jag såg dessa bilder insåga jag att vissa saker kan inte lösas med ord, säger Sten Tolgfors till Expressen.se.
- Jag har sett hur världen ser ut. Det finns mycket gott och mycket som är oroande. Utrikespolitiken är granne med försvarspolitiken.

Källa: Aftonbladet
lanrezac
Den enklaste av alla reformer är att lägga ner myndigheten och friställa all personal (har gjorts tidigare). Återanställ de som behövs och är kompetenta.

1. Varför tror du dom skulle söka jobb på den nya myndigheten?
2. Hur hade du tänkt att man skulle definiera vilka som är kompetenta
3. Till skillnad från andra myndigheter så har man lite svårare att hitta personal på den öppna marknaden
Erik Adam
QUOTE (Krigar'n @ Sep 5 2007, 18:41 ) *

Inlägg 33.

QUOTE (Krigar'n @ Sep 5 2007, 18:41 ) *
Den så vanliga vägen i detta land; att knyta handen i byxfickan och vända ryggen till

Inlägg 35.

Nu blev det sådär konstigt igen...

För övrigt är Odenberg värd all heder för sitt rakryggade beslut i denna fråga. Basker av för bövelen!

Egentligen är det hela ganska enkelt;
Eftersom vi inte har något försvar att tala om, så behövs heller ingen försvarsminister. Eftersom stolen dock är ledig kan ju Odenberg ersättas med en övertygad pacifist.
Det känns ungefär som samma genuina intresse som Leni Björklund hade för verksamheten...

Det har inte brunnit i Sverige på länge, så därför håller vi nu (och sedan länge) på att klippa sönder brandslangen i små små bitar. Jag saknar ord.
Kingecho1
Det har uppenbarligen varit en dålig rekrytering av Reinfeldt. Även om jag tillika med de flesta här har tyckt om försvarsministern och kan känna sympati med honom och uppskatta honom för sina ideal mm, så måste man faktiskt belysa att han först och främst ska representera regeringen och dess politik ut i försvarsmakten och inte tvärtom. Nu kanske han blev rekryterad under helt andra förutsättningar men nog är det lite tidigt att överge skeppet?
Holmlund K4 97/98
Visst, hurra hurra, bra gjort av Odenberg att stå rakryggad, men hade han varit kvar så hade han istället kanske kunnat påverka anslagssänkningarna.

Oavsett vad för besparningar/skattehöjningar som politikerna lägger fram så vållar det ofta debatt. I slutändan så handlar det om vad vi är beredda att betala i "skatt", vilka neddragningar vi är beredda att acceptera inom skola, vård, infrastruktur osv.

Skall bli spännade och se vilken egenutvecklad matriel man väljer att göra besparningarna på samt om ännu inte mer intressant och se vilken ev ny matriel som kommer att köpas in från marknaden.
lovikavantar
@Kingecho:

Om en minister inte känner att han kan stå för regeringens handlingar skall han avgå. Odenbärg representerade per definition regeringen eftersom han var en del av den...folkvald och allt.
Kingecho1
QUOTE (lovikavantar @ Sep 5 2007, 21:50 ) *
@Kingecho:

Om en minister inte känner att han kan stå för regeringens handlingar skall han avgå. Odenbärg representerade per definition regeringen eftersom han var en del av den...folkvald och allt.

Det är ju det jag säger! Dåligt rekryterat helt enkelt, alternativt dåligt förklarat för Odenberg. Att han avgår efter 1år känns som att man valt fel person helt enkelt. Kanske är det som de sa på televisionen att han valt att se på mycket av sakerna utifrån officerarnas och försvarsindustrins perspektiv istället för regeringens perspektiv?
Agentorange67
Tycker det är lite konstigt eftersom det inte finns något klart mål för försvaret.
Det är lixsom att träna biceps i en vecka sedan bara gå över och träna kondis, det blir lixom konstigt.
Det såg väl ljust ut på försvarets dag 2005, men nu vet jag inte längre.
Får väl se om NGB läggs ner innan det hinner användas.
This is the end beatiful friend... kanske.

Edit:
Lägger till lite. "Det under 2008 ska försvaret spara 350 miljoner kronor i materialanskaffning. Under 2009 ska 620 milj kr sparas och under 2010 980 miljoner kronor." Från svt. Det är väl klart att det sätts i karantän (försvaret), om de nu ska spara hela tiden. Sen när sossarna vinner 2010 ska försvaret spara utliggare och utliggare.
Hannes
Reporter: "Men var det inte just det som var Odenbergs poäng att han menar att man vet inte hur situationen kommer att se ut de närmaste åren och ändå fattas det ett beslut om besparinger i storleksordningen 3-4 miljarder?"

Herr stadsministern: "Men så är det nästan alltid i politiken, vi vet inte allting, vi vet inte vad som väntar efter varje hörn."

Men Reinfeldt då, det är landets försvar det handlar om här! banghead.gif

Källa: http://wwwc.aftonbladet.se/atv2/popup.html...;commercial=yes
Raptor
Från nästan all nyhetsrapportering tar man vinklingen att avhoppet är ett misslyckande från sittande regering. Man kommenterar inte ens nerskärningarna. Lite olyckligt kan jag tycka.
Brigadgeneralen
All heder år Major Odenberg. Nu är han i mona ögon inte politiker utan officer!
Radkryggad, hederlig och ordhållig. Han för ju på sätt och vis medhåll av såväl
ÖB som ex C OSSE i kvällssändningarna.
Tänk på att alla länder har en armé, sin egen eller någon annans!!!
Är det dags för ett Bondetåg kanske som 1914 när Svenska män markerade
att det gått för långt...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.