QUOTE(Robban75 @ Nov 26 2007, 20:50 )

QUOTE(eskil)
Om jag har förstått saken rätt så uppför sig i stort sätt alla flygplan på det viset.
Ju mindre soppa det finns kvar => desto mindre väger flygplanet => desto mindre blir vingbelastningen => desto högre fart.
Nja. En del plan har tillräckligt starka motorer som tillåter att de kan nå sin absoluta toppfart innan soppan tar slut. Drakens relativt låga motorkraft i kombination med dess låga luftmotstånd i överljudsfart (en av deltavingens fördelar), tillät inte att den hann nå maxfart innan bränslet tog slut. Draken har alltså en så kallad teoretisk maxfart. Vikten/dragkraften på ett flygplan har långt större inverkan på stigförmåga och acceleration än på dess topphastighet. Visst, ett lättare flygplan accelererar snabbare, men vikten har inte så stor inverkan på själva maxfarten. Här är aerodynamiken viktig.
Jag tror att du missade nästa sista steget i min härledning, nämligen vingbelastningen.
Ju mindre soppa som är kvar, desto mindre väger planet.
Ju mindre det väger, desto mindre vikt behöver vingarna lyfta (lägre vingbelastning).
Ju lägre vingbelastning, desto lägre luftmotstånd (Ett flygplan gör minst luftmotstånd i 0G, dvs med helt obelastade vingar).
Ju lägre luftmotstånd, desto högre toppfart.
Aerodynamiken är viktig, men starka motorer (mycket dragkraft) ger bara hög acceleration, inte hög toppfart. För hög toppfart krävs även hög utloppshastighet. Man kan byta dragkraft mot utloppshastighet genom att minska utloppsdiametern på motorn (det är därför F-15, F-16, Mig29 m.fl har strypbara motorutlopp).
Att man ofta ser maxhastigheten på militära jetplan angiven på ett ungefär som "Mach 2" eller "Mach 2+" beror inte på att den exakta maxhastigheten är hemlig, utan snarare att den dels är besvärligt att mäta, dels knappast har någon praktisk betydelse.
Vad är förresten maxhastigheten på en Volvo V70?