Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Helikopterflottiljen flyttar?
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Kryptörn
Som ex-linköpingsbo hörde jag härom dagen ett rykte om ett rykte att Helikopterflottiljen/HKV/Gud i himmelen sneglar på möjligheterna att flytta flygverksamheten från Malmen. Detta som en följd av att det växande Linköping medför fler och fler begränsningar för verksamheten, t.ex. vad avser buller, flyghöjder och dylikt. För er som inte är bekanta med Linköping ska sägas att staden har en flygplats på varderas sidan om centrum - Malmen på västra sidan och Saabs fält som dessutom är Linköpings civila flygplats på den östra sidan. Dessutom ska det finnas samordningsvinster med att samlokalisera helikopterflottiljen med något annat förband i någon garnision.

Det alternativ som jag hörde glunkas om var gamla F 6 Karlsborg. Karlsborg skulle då ha fördelarna av åtminstone delvis ha den erforderliga infrastrukturen och dessutom finns ju K 3 med LBB, och dessutom ph34r.gif där... Karlsborg torde dessutom inte inom överskådlig tid växa sig så stort att samhället inkräktar menligt på flygandet och skjutfält och övningsområden finns det gott om i närområdet.

Är det någon som kan ge ryktena lite mer substans alternativt avfärda dom som nys?
3924
QUOTE (Kryptörn @ Sep 2 2007, 22:05 ) *
Som ex-linköpingsbo hörde jag härom dagen ett rykte om ett rykte att Helikopterflottiljen/HKV/Gud i himmelen sneglar på möjligheterna att flytta flygverksamheten från Malmen. Detta som en följd av att det växande Linköping medför fler och fler begränsningar för verksamheten, t.ex. vad avser buller, flyghöjder och dylikt. För er som inte är bekanta med Linköping ska sägas att staden har en flygplats på varderas sidan om centrum - Malmen på västra sidan och Saabs fält som dessutom är Linköpings civila flygplats på den östra sidan. Dessutom ska det finnas samordningsvinster med att samlokalisera helikopterflottiljen med något annat förband i någon garnision.

Det alternativ som jag hörde glunkas om var gamla F 6 Karlsborg. Karlsborg skulle då ha fördelarna av åtminstone delvis ha den erforderliga infrastrukturen och dessutom finns ju K 3 med LBB, och dessutom ph34r.gif där... Karlsborg torde dessutom inte inom överskådlig tid växa sig så stort att samhället inkräktar menligt på flygandet och skjutfält och övningsområden finns det gott om i närområdet.

Är det någon som kan ge ryktena lite mer substans alternativt avfärda dom som nys?

Jag kan inte avfärda eller bekreft nåtgot, det jag vet är att gammla F 6 Karlsborg återköpter av FM under 06/07.
Kingecho1

Ett tydligt tecken är ju att den nya hangaren för hkp14 precis är slutbesiktad. FM-standard är ju som känt att bygga nytt för en massa pengar och sedan flytta verksamheten.
Maverick
QUOTE (Kingecho1 @ Sep 2 2007, 20:53 ) *

Ett tydligt tecken är ju att den nya hangaren för hkp14 precis är slutbesiktad. FM-standard är ju som känt att bygga nytt för en massa pengar och sedan flytta verksamheten.

*LER* Då kommer de säkert att starta en ny flotilj där och lägga ner den eftersom de satsar en massa pengar på F6 enligt uppgift från i mars 2007
"Antalet starter och landningar kommer att vara i nivå med på den gamla F6 tiden"

Humm.... På den tiden fanns det väl i alla fall 2 Div AJ37......
Är ju en hyfsad ökning då... Eller???
OBS jag säger inte att detta betyder att man skall flytta HKP från Linköping till Karlsborg. Bara mer att det är intressant eftersom FJS i princip är lagt i malpåse.
Har flygdelen på K3 ökat så mycket??
Scouten87
så som jag har förståt det så har man en helikopter division på f6 för att dom vanliga jägarna ska kunna bli luft ansatta via helikopter. Fjs har således inte med saken att göra.
achilleos
QUOTE (Scouten87 @ Sep 21 2007, 18:33 ) *
så som jag har förståt det så har man en helikopter division på f6 för att dom vanliga jägarna ska kunna bli luft ansatta via helikopter. Fjs har således inte med saken att göra.

Nej, det har man inte alls, det finns inga permanent baserade helikoptrar i Karlsborg.
Magnus
Skulle inte F7 kunna vara ett alternativ om man ska flytta helikopterflottiljen? F7 ligger ju nära K3 och P4 som kan komma att vilja öva med helikoptrar. Flottiljen är dessutom aktiv, till skillnad från F6. Det är heller ingen risk att Trollhättan och Lidköping kommer växa så mycket att de börjar störas av verksamheten de närmsta 100 åren.
Emelie
Ska dem flytta verksamheten från malmen till k3? Hmm.. Det lät det eller inte
pjäsmannen
Varför inte gamla worthy.gif F9 som har haft Hkp Skvadron och har utrymme i både gamla å nya berget
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.