Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Helikopter till Meymaneh
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
3924
Norge planerar helikopterstöd till Afghanistan. Om allt faller på platts så kan de vara på platts till årsskiftet.
De bedömer att detta är nödvändigt då läget i landet har försämrats och att närvaron från talibaner har ökat i deras PRT. Meymaneh område. Källa: Helikoptre i Meymaneh

Nu när precis Norge och Sverige har kommit med förslag av ökat samarbete, kan då inte detta vara just en sådan sak att samarbeta om. En gemensam MEDEVAC resurs i norra Afghanistan?
Lynx Lynx
QUOTE(3924 @ Aug 31 2007, 12:18 ) *
Norge planerar helikopterstöd till Afghanistan. Om allt faller på platts så kan de vara på platts till årsskiftet.
De bedömer att detta är nödvändigt då läget i landet har försämrats och att närvaron från talibaner har ökat i deras PRT. Meymaneh område. Källa: Helikoptre i Meymaneh

Nu när precis Norge och Sverige har kommit med förslag av ökat samarbete, kan då inte detta vara just en sådan sak att samarbeta om. En gemensam MEDEVAC resurs i norra Afghanistan?

Ja, det vore ju lämpligt och önskvärt!

Dock, jag undrar hur lång tid det tar innan svenska helikopterflottiljen har uppnått tillräcklig mognad och "insats-inställning" för att verkligen kunna bidra konkret i utlandsstyrkan. Visst, insatsen i Kosovo var skarp, men ärligt. Den följer väl bara mönstret av "sambandsflygning", "VIP-transporter" och annan halvcivil verksamhet såsom SAR/FRÄD som man även haft i Sverige sedan ett antal år. Har en känsla av att det varit kärnverksamhet på senare år. Är det fler som känner som jag?

Förhoppningsvis blir väl NBG en riktig vändpunkt, men detta talar ju emot:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16971544.asp

Inköpet av business-helikoptern A109E i 20 ex, som enligt rykten kan ta max två stridsutrustade soldater, tycker jag tyvärr följer i samma linje.

Är lite bitter pga ovanstående nyhetsartikel, kanske onödigt negativ. Men ändå.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.