QUOTE(Maverick @ Sep 4 2007, 09:19 )

QUOTE(Private Haze @ Aug 24 2007, 07:09 )

Borde inte libaneserna kunna nöja sig med att köpa in propellerdriva nöjeskärror (tänk Von Rosén och grabbarna i Biafra) och hänga på bomber och granater på dem? Behöver de verkligen jetdrivna plan för att bekämpa gerillan? Annars skulle rent militära flygplan som Tucanon eller Pucaran också fungera alldelses utmärkt. Men det hela är väl en ekonomisk fråga, som vanligt när det gäller försvarspolitik i dagsläget.
Frågan är väl om de flygplan du nämner inte krävr minst samma underhåll och troligen mer tekniskt krävande underhåll då det i grunden
är jet motorer (det är ju turbin maskiner och inte kolvmotorer om jag inte missminenr mig).
Sedan tror jag att "elekroniken" i en hunter kan en TV reperatör med ett osciloskop laga. Det är idag relativt enkla saker men det är det inte på e modernare planen.
Jag är osäker på om vilken tevereparatör som helst kan laga avioniken i en hunter. Dessutom kanske en urmakare vore mer lämpad...
Men helt riktigt är det att både Pucaran och Tucanon är turbopropdrivna. Med tanke på att Pucaran är byggd för antigerillaoperationer borde den väl vara ett bättre val, men i detta fallet handlar det nog mest om att man tager vad man haver.
/E