kerran
Aug 13 2007, 10:54
Hej.
Jag läste i dagens DN att den stora svenska isbrytaren Oden är påväg mot Nordpolen nu. Tydligen finns det endast ett fåtal isbrytare i världen med kapacitet att åka i Nordpolen och Oden är en av dessa endligt tidningen..
Det står också att Oden tidligare var ett svenskt militärt fartyg som tillhörde svenska flottan.
Det får mig att undra. Är Oden det största fartyget som svenska flottan opererat?
Bemannades hon med vanliga värnpliktiga?
OM, var det värnpliktiga som då tidigare följde med Oden på henne expeditioner?
Hur stor är/var besättningen på Oden?
Det måste ha varit en mycket specialutbildad militär besättning på Oden...vet någon om medparten av officerarna som bemannade Oden fortfarande jobbar inom försvaret eller om de erbjöds anställning os Odens nuvarande ägare?
Har Sverige har många militära isbrytare genom åren?
MvH kerran
Vapensmen
Aug 13 2007, 11:24
Alla isbrytarna i stort sett bemannades i fredstid av soldater som passade för flottan men var vapenfri tjänstklassade. De skulle i krig användas som minfartyg och skulle då även förses med lite kanoner har jag för mig. I fredstid var befälen ombord samma som det är nu, kustbevakningens. Tror att det i krig tillfördes reservofficerare för minkrigsdelen.
Det är dock det tyngsta av de fartyg man kan säga tillhört flottan med 13000 ton jämfört med ca 9000ton för de gamla kryssarna. Dock var kryssarna mycket längre.
Psilander
Aug 13 2007, 12:48
Isbrytarna bemannades av officerare och sjömän från flottan, inga tulltjänstemän inte. Tjänsten var inte vapenfri, då kunde de ju inte användas i fartygens krigsbefattning som hjälpminfartyg. Vid ofred(och i fredstid) så tillfördes de 40/48 lvakan. Ibland utnyttjades isbrytarna som stödfartyg till ubåtsjaktstyrkan.
De officerare som tjänstgjorde på isbrytarna och sjömätarna gick i de flesta fall tillbaka till flottan igen efter avslutad tid på isbrytarna, även om de tenderade trivas där. Numera bemannas isbrytarna med personal från sjöfartsverket och manskap ur bemanningsföretag.
De största krigsfartyg som flottan haft är kryssarna Tre Kronor och Göta Lejon från 1947 på 9000ton och 180m.
kerran
Aug 16 2007, 09:47
Hade exempelvis Oden värnpliktig maskinteknisk personal eller var det endast officerare som skötte om de stora motorerna?
Vilka var de vanliga värnpliktiga befattningarna ombord på Isbrytarna?
Psilander
Aug 16 2007, 13:42
Rätt mycket vpl maskinister, troligtvis den största tjänstegrenen där fanns en hel del skrovtekniker också som tex rörmokare osv. Ett par bryggvpl bör ha funnits också. Kan inte deras fördelning exakt men det säkert någon här som kan förklara utförligare.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.