Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fjällräven Classic
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Hinderbanan
rnc
Då var det dags! På söndag startar jag i Fjällräven Classic. Målet är att springa/traska hela sträckan på under 24 timmar.

Skriver jag detta för att jag är nervös? Ja.

Nikkaluokta, Kebnekaise Fjällstation, Singi, Sälka, Tjäktja, Alesjaure, Abiskojaure, Abisko Turiststation = 110 kilometer.

Jag önskar mig själv lycka till (och självklart andra forumiter som också ska göra något jobbigt på Söndag, oavsett om det är Fjällräven eller ej...)!

Nu finns det ju inte utrymme för något sorts försnack här, men om någon forumit har deltagit och ser detta i efterhand så kanske vi kan få till ett gemytligt eftersnack..
Sir Vival
Ruskigt häftigt lopp du ger dig på, lycka till!!!
borjesson
Det där lät riktigt skojj!!
Lycka till salute.gif
Berätta hur det gick sen...
dazzzero
Verkar vara ett riktigt härligt lopp! Hoppas det går bra.

Finns det flera lopp/tävlingar som ni kan tipsa om.
borjesson
Ingen tävling men Nijmegen marschen går ju inte av för hackor.
Nästa år ska det fasen bli av för min egen del... hoppas jag
sleget
Startade i fjällräven förra året.
Fick bryta efter ca 3,5 mil, foten ville inte vara med och eftersom alternativen för hemfärd är få, traska tillbaka, ville jag inte chansa.
Har funderingar på att ställa upp igen men i år finns det inte tid för det.
Det är ett ganska häftigt evenemang, även om man kan diskutera vad man egentligen får för den ganska höga startavgiften.

Lycka till alla som skall gå/springa.

(förra årets "vinnare" = strax över 14 timmar!)
Doggydriver
Får önska lycka till! Berätta som sagt var gärna hur det gick... Riktigt sugen att gå med en polare nästa år.
twintip
Nice. Hur mycket extravikt blir det via ryggsäcken?

Hoppas det blir kul!
Lerede
QUOTE (rnc @ Aug 11 2007, 00:45 ) *
Då var det dags! På söndag startar jag i Fjällräven Classic. Målet är att springa/traska hela sträckan på under 24 timmar.

Nikkaluokta, Kebnekaise Fjällstation, Singi, Sälka, Tjäktja, Alesjaure, Abiskojaure, Abisko Turiststation = 110 kilometer.

Gick samma sträcka i omvänd ordning (Nikkaluokta -> Abisko turiststation) för två veckor sedan. Om du klarar detta på 24 timmar blir jag grymt imponerad! Jag ser dock inte riktigt vitsen måste jag erkänna. Att bara rusa förbi så mycket vacker natur är nästan ett brott i sig...

Problemet lär inte bli sträckan i sig utan den ganska eländiga terrängen under vissa etapper. Hoppas i alla fall att det går bra!
eskil
OK. Det finns folk som tycker att Nijmegen (160km/4dagar) är jobbigt.
Sedan finns det folk som tycker att dödsmarschen (100km/24h) är jobbig.
Sedan finns det folk som tycker att 110km/24h och dessutom i fjällterräng är en lagom liten promenad...

Arrangörerna av Fjällräven classic verkar dock tycka att 72 timmar duger bra för guldmedaljen. Det känns lite rimligare.

Lycka till rnc!
stefanf
Jag håller med tidigare talare, och hoppas ni tänkte om och nöjde er med att "bara" ta guldmedalj. Området är på tok för vackert för att bara springa förbi.
rnc
Nu är det över! Jag sprang in på 15 timmar och 13 minuter. Ryggsäcken vägde 4,2 kg (varav en klar majoritet var onödigheter som diverse förstärkningsplagg). Är hur som helst väldigt nöjd och fick helt klart blodad tand för denna typ av tävlingar. Håller dock med om att det sved i själen att inte hinna se på omgivningarna överhuvudtaget. Stannade dock till i 10-15 sekunder vid Tjäktja-passet och blickade bakåt, men det var allt..
twintip
Brutalt!!
Axly
Köttigt! Nästa gång blir det tur och retur på under 24 h? banan_rock.gif wink.gif
Fk Satan
GRYMT!

Att köra på 15h 13min och ändå bli slagen med nästan 2timmar av den som var snabbast är grymt. Personligen tycker jag att du ska vara glad över att ha dessa förstärkningskläder med dig. blir det taskigt väder så...
stefanf
Det var snabbt!
Kunde du inte gå tillbaka samma väg, och då passa på att njuta lite?
rnc
QUOTE (stefanf @ Aug 14 2007, 16:23 ) *
Det var snabbt!
Kunde du inte gå tillbaka samma väg, och då passa på att njuta lite?

Rent teoretiskt hade det ju gått bra att göra så, men jag var lite för öm för något sådant dagen efter. Dessutom kunde jag ju inte missa tåget hem! rolleyes.gif
stefanf
biggrin.gif
Ja, det hade kanske varit dumt. Bra jobbat.
sleget
impad!
Doggydriver
Oj... oj... oj...

Jag är växelvis väldigt imponerad och lite irriterad (Jantelagen, jag vet, jag är bara gammal och ledbruten, eller nått wink.gif )

Fy fan vad strongt, riktigt bra jobbat! Mycket respekt skickas härmed från Hälsingland.
Cesium
Jävligt impad!!

Får man fråga hur du lade upp loppet mer i detalj?

Joggade du konstant i 110km? Raster? osv osv osv
rnc
Vid checkpointsen stämplades ett deltagarpass av arrangörerna. I och med detta passade jag på att sitta på huk 1-2 minuter. Gick i regel raskt efteråt samtidigt som jag åt på en energibar och drack, men annars sprang jag oavbrutet förutom i stigningar av mer rejäl modell samt på stället när det var så pass besvärligt underlag att man inte kunde springa.
Cesium
Oj jävlar... Måste vart rätt slut när du kom i mål? ;)
Man blir ju sugen på att delta nästa år när man hör om det här biggrin.gif
rnc
Ja, man var ganska trött! Jag är också väldigt sugen på att delta nästa år igen, men om allt går som det ska så blir det nog svårt i och med att jag lär ha fullt upp med vpl.
Cesium
Hehe jag tror du gör bäst i att göra värnplikten istället, nog mer spännande wink.gif

Jag är nog lite efterbliven för jag lyckas inte hitta hur mkt det kostar att deltaga? 7.gif
Lär få läsa svaret när man kommer hem... ska upp dit(kebnekaise) om 15minuter biggrin.gif
Krigsmakten
QUOTE (rnc @ Aug 14 2007, 01:53 ) *
Nu är det över! Jag sprang in på 15 timmar och 13 minuter. Ryggsäcken vägde 4,2 kg (varav en klar majoritet var onödigheter som diverse förstärkningsplagg). Är hur som helst väldigt nöjd och fick helt klart blodad tand för denna typ av tävlingar. Håller dock med om att det sved i själen att inte hinna se på omgivningarna överhuvudtaget. Stannade dock till i 10-15 sekunder vid Tjäktja-passet och blickade bakåt, men det var allt..

[NAMN BORTTAGET PÅ PERSONENS BEGÄRAN] Om det fortfarande stämmer att du snart skall "rycka in" så är mitt förslag att du satsar på att bli multisportproffs så fort som möjligt efter militärtjänsten.

worthy.gif worthy.gif
Born

Imponerande, grymt imponerande.
MatsLennarth

Så det enda du käkade var alltså bars?

Tänkte göra det här loppet nästa år, fast då i liite makligare tempo. Nånstans runt 48-72h. Gick omvända vägen mitt under all kalabalik i augusti... Har ett fint kort där jag hejjar på ettan och tvåan vid det norra färjeläget vid Alesjaure smile.gif
rnc
QUOTE (MatsLennarth @ Sep 16 2007, 21:07 ) *

Tänkte göra det här loppet nästa år, fast då i liite makligare tempo. Nånstans runt 48-72h. Gick omvända vägen mitt under all kalabalik i augusti... Har ett fint kort där jag hejjar på ettan och tvåan vid det norra färjeläget vid Alesjaure smile.gif

Jo, det var bars som gällde!

Det är säkert riktigt schysst att genomföra Fjällräven i ett sådant tempo också, men jag tycker allt du ska tagga upp och köra på -24 h! Du har ju redan testat att gå. banan_rock.gif Naturligtvis kan man i och för sig gå den där sträckan ett rejält antal gånger utan att bli less, skulle jag tro!
Cesium
Alltså, jag blir grymmt sugen på att dra upp och köra den sträckan för mig själv(alltså inte som tävling) nästa sommar. Men det blir nog en vandring istället biggrin.gif
MatsLennarth
QUOTE (rnc @ Sep 16 2007, 21:24 ) *
QUOTE (MatsLennarth @ Sep 16 2007, 21:07 ) *

Jo, det var bars som gällde!

Det är säkert riktigt schysst att genomföra Fjällräven i ett sådant tempo också, men jag tycker allt du ska tagga upp och köra på -24 h! Du har ju redan testat att gå. banan_rock.gif Naturligtvis kan man i och för sig gå den där sträckan ett rejält antal gånger utan att bli less, skulle jag tro!

Jo man blir ju riktigt sugen, ska troligtvis köra med några kamrater som också ev. ska extramönstra till div. förband, så de är ganska inställda de också smile.gif
invent

Grymt bra jobbat! verkligen imponerad!
vandrade den sträckan i sommras och det är fan en imponerande stäcka att löpa i ett svep!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.