QUOTE (Munken_swe @ Jul 29 2007, 21:43 )

Nu kan jag tycka att det överreageras lite här. Vad jag uppfattat så är det bara jag som nämnt stridsutbildning en gång, och möjligen en antydan innan Kimster. Jag har bara sett det en gång, och varit med på samtliga övningar sedan jag började våren 2005. Vi samövar ofta med andra avdelningar, och de använder också stridsbälten. Andra gången jag såg hjälm var det m/37:or med dok. Den avdelningen tror jag köpt in dom själva. Övning i maskering förflyttning och dold förflyttning samt posttjänst, under kväll och natt, utan vapen. På morgonen när det var dags för vapenutbildning så var hjälmarna inlämnade.
Ang. stridsbälten så förstår jag tyvärr inte vad som är så farligt. Och att det skulle vara något vi sysslar med i skymundan, som om det vore mot order är fel. Tydligen har varken Konugen, rikshemvärnschefen eller diverse andra generaler och ungdomsansvariga något emot stridsbälten när de bevistade en av våra övningar för ungefär ett år sedan.
Från en annan avdelnings sida:
Jag och några andra ur avdelningen med åskådarnaVi var ungefär 7 avdelningar från KRAGOch anledningen till att vi använder dem är vilket jag yppat förut, är mest att få känna och klämma. Stridsbältena tjänar i princip som extra fickor. De stunder och övningar vapen inte användes så innehåller mina fickor lite mat, halsduk 59, arbetshandskar, småsaker och extra sjvmtrl. Innan jag köpte kartfodral fanns kartor där också. För att nämna några exempel. Så istället för 6 fickor har vi 8.
Hur definieras stridsutbildning i mer exakta ordalag? Det är något som jag inte är på det klara med, annat än att jag uppfattat det som att vapen används.
Har stridsbälten gått ur sortimentet, eller nyutrustas t.ex. vissa HV-soldater till 20-tim med dem?
Jag säger inte att du har fel, eftersom jag inte vet vad du upplevt, och eftersom jag vet att du varit ungdomsledare i många år, men den bilden jag har stämmer inte överens med den du sett. Det skulle vara intressant att få veta mer.
Att du inte förstår kan jag förstå, för det krävs lite helikopterseende i detta, och som ungdom vill jag påstå att tunnelseendet är ganska snävt.
Sen är det inte bara Du som har gjort en antydan, ni är många fler, och det gäller inte bara här utan ute i the real life också.
Jag kan ju ställa motfrågan då om; varför behöver ni stridsbälten när inte andra behöver det? ..eller är det så att någon enskild individ har fått bestämma? kanske en ungdomsledare? eller är det ni själva som har fått bestämma vilken utrustning som passar?
Stridsbälten må vara bekväma att ha och det ryms mycket i dom osv.. men jag tvivlar ganska starkt på att man har dom för att kunna få plats med en vatten flaska. Kom igen.. jag har vart ungdom själv en gång, och vet mycket väl hur tänket går. Mina ungdomar tänkte inte det minste annorlunda och hade man släppt tyglarna där hade nog hälften av grabbarna kommit i diverse olika stridsvästar, ryggsäckar, magasinväskor, knivar, mössor och fan och hans moster.
Jag kanske inte behöver motivera allt detta för en militär, men det är inte Försvarsmaktens ögon som är riktade mot U-verksamheten. Det är ett antal civila organisationer som skiter i vilket om ditt stridsbälte är "bra o ha" eller "hur stridsutbildning definieras", och som bara letar efter något att peka på för att fördärva det du anser är bland det roligaste och nyttigaste du vet att göra om helgerna. Många tror det inte kommer hända, och då skiter man i vad som är "lämpligt"
Jag kan väl säga så här då, om ni nu ska ha stridsbälten t.ex. varför finns det då inte med i utrustningslistan att ni kan få ut stridsvästen och hjälm, och att det står skjuta löst i utbildningsplanen? Det skadar väl ingen?
Vad är det viktigaste i en ungdomsutbildning? och när behövs ett stridsbälte för att genomdriva den utbildningen?
Jag tycker nog att det är för mycket koncentration på det materiella, och för lite på utbildning som man faktiskt har nytta av resten av livet.
Stor eller liten risk? Det får var och en bedömma, men JAG anser det är onödigt att ta en risk överhuvudtaget. Det kanske inte drabbar er som är ungdomar idag, men försök se lite längre än era egna fötter, det finns en dag efter imorgon också.
Överreaktion? ..den som lever får se.