Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Military tactics
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Lina_Sthlm
Hej!

Jag översätter en engelsk film och kriminalkommissarien ringer ett samtal och säger till växeltelefonisten att han vill bli kopplad till "Military tactics". Vad heter military tactics på svenska? Det är det enda som sägs och military tactics nämns inte mer sen.

Hoppas att nån av er kan hjälpa mig! Tack på förhand!

Lina
Fanjunkar´n
QUOTE (Lina_Sthlm @ Jul 22 2007, 11:58 ) *
Hej!

Jag översätter en engelsk film och kriminalkommissarien ringer ett samtal och säger till växeltelefonisten att han vill bli kopplad till "Military tactics". Vad heter military tactics på svenska? Det är det enda som sägs och military tactics nämns inte mer sen.

Hoppas att nån av er kan hjälpa mig! Tack på förhand!

Lina

Taktikavdelningen?
Sandström
Det kan inte vara någon sorts förkortning för vad vi i Sverige kallar Armétaktiska kommandot motsvarande?
hener
Lite mer av sammanhanget vore bra för att kunna komma med vettiga förslag på översättning. Land och vad de senare pratar om i samtalet.
Lina_Sthlm
QUOTE (Sandström @ Jul 22 2007, 13:42 ) *
Det kan inte vara någon sorts förkortning för vad vi i Sverige kallar Armétaktiska kommandot motsvarande?

Hej igen!

Det är i Skottland och kriminalkommissarien håller på att gripa en mördare och ringer ett samtal och säger "Military tactics". Han vill bli kopplad till dem/prata med dem. Man får inte se om han blir kopplad till dem och man får heller inte så vilka de är eller om han får nån slags förstärkning. Tyvärr har jag inte mer än så att gå på. Military tactics har alltså inte en stor roll i samanhanget och sägs bara en gång, men man vill ju ändå att det ska bli rätt översatt och vara trovärdigt.
/Lina
tinhead
Låter som det tidigare förslaget med taktikavdelningen eller något i den stilen funkar bra? militära taktikavdelningen?
Om det är viktigt att han just säger militära...??
Annars låter det nästan som han säger att "bovarna" använt sig av "military tactics"
Isgubbe
Det kan inte vara så att de som gjort filmen inte vet så mycket om det militära och bara hittar på något som låter bra?
mdn
QUOTE (Lina_Sthlm @ Jul 22 2007, 19:10 ) *
Det är i Skottland och kriminalkommissarien håller på att gripa en mördare och ringer ett samtal och säger "Military tactics". Han vill bli kopplad till dem/prata med dem.

QUOTE (Isgubbe @ Jul 22 2007, 21:49 ) *
Det kan inte vara så att de som gjort filmen inte vet så mycket om det militära och bara hittar på något som låter bra?

Med hänsyn till ovanstående citat känns det rimligt att tänka sig att kommissarien vill tala med piket-/insatsstyrkan eller vad de nu har i Skottland. De använder sig ju av "speciell taktik", men att kalla den militär är kanske fel...

/mdn
Krook
I gamla MP-bataljoner i US Army så fanns Military Tactics som en branch vid sidan av Logistics, Personnell och de övriga vanliga. Något OT kanske men möjligen en öppning.

/K
Fanjunkar´n
QUOTE (Lina_Sthlm @ Jul 22 2007, 19:10 ) *
QUOTE (Sandström @ Jul 22 2007, 13:42 ) *

Hej igen!

Det är i Skottland och kriminalkommissarien håller på att gripa en mördare och ringer ett samtal och säger "Military tactics". Han vill bli kopplad till dem/prata med dem. Man får inte se om han blir kopplad till dem och man får heller inte så vilka de är eller om han får nån slags förstärkning. Tyvärr har jag inte mer än så att gå på. Military tactics har alltså inte en stor roll i samanhanget och sägs bara en gång, men man vill ju ändå att det ska bli rätt översatt och vara trovärdigt.
/Lina

Om filmen bygger på nå´n av Ian Rankins böcker så har ju kommissarien ifråga själv militär bakgrund, från Nordirland bl a. Vet inte om det skulle betyda nå´t men ändå. Sedan är det ju antingen så att din kommissarie vill bli kopplad till en enhet som kallas "Military Tactics" eller så pratar han rent allmänt om "military tactics" med nå´n helt annan individ. Det framgår inte alls hur "military tactics" kommer på tal eller? Han kan ju tala med en poliskollega och föreslå att de skall använda "military tactics" vid gripandet?
Lina_Sthlm
Du är smart du! Han menar såklart att mördaren använde militär taktik när morden planerades och utfördes.
Tack för hjälpen!
Och visst är det kriminalkommissarie Rebus det handlar om!
Fanjunkar´n
QUOTE (Lina_Sthlm @ Jul 25 2007, 11:09 ) *
Du är smart du! Han menar såklart att mördaren använde militär taktik när morden planerades och utfördes.
Tack för hjälpen!
Och visst är det kriminalkommissarie Rebus det handlar om!

Tack så mycket! Favoritdeckarn min alltså. Då har jag säkert läst boken också. Kommer bli låst vid TV-n fr o m 4/8 när 4:an börjar sända Rebus-serien. FN1.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.