Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FACEBOOK - SoldF-grupp
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldF.com
Pages: 1, 2
henke
För er som har konto på Communityn FACEBOOK så finns nu en grupp för alla SoldFare.

http://www.facebook.com/group.php?gid=2470558242

För er som inte har konto på Facebook eller vet vad det är kan läsa här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook
eskil
Trevlig idé. Kan det vara på sin plats med en SoldF-grupp på LinkedIn också?
tinhead
Jag är alltid väldigt misstänksam till den typen av webbplats "social networking".
För i grund och botten säger dom "ge oss alla uppgifter du har om dig själv så säljer vi det till högstbjudande".

Så var väldigt restriktiv, för du vet inte vem som får tag i uppgifterna.
eskil
QUOTE (tinhead @ Jul 22 2007, 16:42 ) *
Jag är alltid väldigt misstänksam till den typen av webbplats "social networking".
För i grund och botten säger dom "ge oss alla uppgifter du har om dig själv så säljer vi det till högstbjudande".

Vad "social networking" går ut på är att man ger bort sina egna uppgifter för att få uppgifter om andra i utbyte. Ifall siteägaren säljer mina uppgifter, so what? Det är ju ändå uppgifter jag har valt att göra offentliga. Dessutom så är det inte gratis att driva en sådan site, så siteägaren måste ju sälja något för att få den att gå runt.
Agentorange67
Ojoj vad bra, men vågar man gå ut offentligt att man är möp, med sitt fulla namn å allt.
Teknikern

Här ringer det en stor varningsklocka, du vet inte vem som samlar in uppgifter om dig och i vilket syfte. Helt plötsligt kan farbror blå knacka på dörren och ta dig med till ett förhör där "bevis" finns på att du varit med nånstans där där du dig veterligen aldrig satt din fot.

"Spionen lägger pussel, behåll din bit"
Born
QUOTE (Teknikern @ Sep 30 2007, 13:00 ) *

Här ringer det en stor varningsklocka, du vet inte vem som samlar in uppgifter om dig och i vilket syfte. Helt plötsligt kan farbror blå knacka på dörren och ta dig med till ett förhör där "bevis" finns på att du varit med nånstans där där du dig veterligen aldrig satt din fot.

"Spionen lägger pussel, behåll din bit"

Samtidigt är det dumt att gå åt andra hållet och låsa in sig i en paranoid låtsasvärld där man tror att allt man säger och gör registreras och används i onda syften. Vill jag dela med mig av delar av mitt liv och ta del av gamla skolkompisar som man inte träffat på 10 - 15 år nuvarande liv så gör jag det.

De flesta som har några hemliga uppgifter som rör statsmakten eller liknande är med all säkerhet medvetna om det och vet vad som är lämpligt eller inte att yppa i officiella sammanhang. Vill man leka lösnäsa så gör man det bäst genom att verka så normal som möjligt och inte skrika ut för hela världen att man är hemlig ph34r.gif
klasse
@Agentorange67

Jag håller med, vet ej om jag vågar "gå ur garderoben". Bra initiativ, ska samla mod Rangern.gif
H0lK
Det här kanske kommer som en stor chock för många men de flesta människor är faktiskt inte särskilt speciella. De flesta sitter inte inne på koden till Pentagons datasystem eller ritningarna på sveriges hemligsaste übervapen. Nej, faktum är att de flesta av oss är helt ointressanta så varför skulle någon sitta och lägga pussel med information som du själv valt att delge (som påpekats ovan)?

EDIT: Jag är visserligen en smula paradoxal i mitt uttalande eftersom jag kommit fram till att man kan få fram information om en person med hjälp av mycket lite kännedom om personen med hjälp av en kombination av facebook, eniro m.fl. Har själv gjort detta. Men bara av ren nyfikenhet, inte för att sälja det till ryssen.
Stella-Polaris
Nåja, tror nog inte att ni är så viktiga att det är Ryssen som vill åt er mellow.gif

Man kanske det här rolleyes.gif

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_17186891.asp
J-Star
Är Facebook egentligen något mer än en internationell Helgon.net som riktar sig till en målgrupp äldre än 12?

/J
Apone
QUOTE (J-Star @ Oct 4 2007, 12:10 ) *
Är Facebook egentligen något mer än en internationell Helgon.net som riktar sig till en målgrupp äldre än 12?

/J

Nja, Helgon har ju trots allt något som skulle kunna betraktas som ett aktivt forum också..
FkN
QUOTE (J-Star @ Oct 4 2007, 12:10 ) *

/J

Jo ett Vuxen-Lunar.
Teknikern
QUOTE (H0lK @ Sep 30 2007, 22:34 ) *
Det här kanske kommer som en stor chock för många men de flesta människor är faktiskt inte särskilt speciella. De flesta sitter inte inne på koden till Pentagons datasystem eller ritningarna på sveriges hemligsaste übervapen. Nej, faktum är att de flesta av oss är helt ointressanta så varför skulle någon sitta och lägga pussel med information som du själv valt att delge (som påpekats ovan)?

EDIT: Jag är visserligen en smula paradoxal i mitt uttalande eftersom jag kommit fram till att man kan få fram information om en person med hjälp av mycket lite kännedom om personen med hjälp av en kombination av facebook, eniro m.fl. Har själv gjort detta. Men bara av ren nyfikenhet, inte för att sälja det till ryssen.
Jag menade inte hemligheter av den digniteten även om jag vet att riksbunkern finns under källaren på min kåk. vissel.gif

Det jag menade var att det kan sitta div. skumma element som har tillgång till div. illasinnade program och bara väntar på att få ta del av dina koder och pengar, eller har möjlighet att läsa vad du i förtroende skrivit om din fina bil, värstingstereo eller vapensamling och så lägger dom ihop ett och ett och besöker dig när du inte är hemma eller helt enkelt rånar dig när du är hemma.

Dess mindre såna element kan luska ut om dig på nätet, dess säkrare är du i din vardag. Jag må kallas paranoid men jag delar INTE med mig av mitt privatliv eller bostadsort. ph34r.gif
eskil
QUOTE (Teknikern @ Oct 6 2007, 17:12 ) *
Det jag menade var att det kan sitta div. skumma element som har tillgång till div. illasinnade program och bara väntar på att få ta del av dina koder och pengar, eller har möjlighet att läsa vad du i förtroende skrivit om din fina bil, värstingstereo eller vapensamling och så lägger dom ihop ett och ett och besöker dig när du inte är hemma eller helt enkelt rånar dig när du är hemma.

Dess mindre såna element kan luska ut om dig på nätet, dess säkrare är du i din vardag. Jag må kallas paranoid men jag delar INTE med mig av mitt privatliv eller bostadsort. ph34r.gif

Tja, Sverige är ett fritt land och det är upp till var och en att själva avgöra vad de vill berätta om sig själva på nätet.

När det gäller skumma element så har de betydligt roligare ställen att leta på än på internet tack vare den svenska offentlighetsprincipen. Det är bara att ringa skatteverket så talar de glatt om var du bor, hur mycket du betalade i skatt i fjol och ifall du har fina löneförmåner såsom tjänstebil o.dy.

Själv så råkar jag bo på södra Stockholms mest inbrottsdrabbade gata så jag känner att den extra risk som eventuell lösmynthet på internet innebär är tämmeligen försumbar. Dessutom så har jag inte AK:n hemma längre. smile.gif

/ Eskil (som har tillgång till betydligt kraftfullare sökverktyg än Facebook genom jobbet)
Fu Pedersen
Tror knappast att SÄPO och MUST ser Facebook som en av sina mer tillförlitliga källor. Som någon sa kan man välja att leka lösnäsa eller bara agera vanlig människa. Bara för man joinar en grupp betyder inte det att man har en vapenarsenal hemma eller sitter på ritningar över försvarshkv.

För folk som vill leta upp vapen dyl. finns det mycket lättare metoder. Ex så kan man på kommunen få listor på folk som är med i hemvärnet. En i vår plut upptäckte att dessa uppgifter dessutom gick att finna via kommunens hemsida. Hur bra är det på en skala?

Fram för mer networkande! Sen ett eget val över vad man vill tala om och inte. Ex. så kan man ju hoppa över momentet "delge din epostadress + dess lösenord så söker vi automatiskt rätt på användare som finns i din adressbok". Men det är ju sunt förnuft, lösenord skrivs endast in på den sajt man använder det på...
Spook
Själv är jag mycket skeptiskt till att offentligöra personuppgifter,vänner,foton.. Usch, trivs bättre anonym!
Spartacus
Ryssen ser dig ändå ;)
SISU
Lite väl mkt alminumhattar här ......

SISU har hittat in på FB .
Kn Glock
QUOTE (Fu Pedersen @ Oct 8 2007, 10:58 ) *
Tror knappast att SÄPO och MUST ser Facebook som en av sina mer tillförlitliga källor. Som någon sa kan man välja att leka lösnäsa eller bara agera vanlig människa. Bara för man joinar en grupp betyder inte det att man har en vapenarsenal hemma eller sitter på ritningar över försvarshkv.

För folk som vill leta upp vapen dyl. finns det mycket lättare metoder. Ex så kan man på kommunen få listor på folk som är med i hemvärnet. En i vår plut upptäckte att dessa uppgifter dessutom gick att finna via kommunens hemsida. Hur bra är det på en skala?

Fram för mer networkande! Sen ett eget val över vad man vill tala om och inte. Ex. så kan man ju hoppa över momentet "delge din epostadress + dess lösenord så söker vi automatiskt rätt på användare som finns i din adressbok". Men det är ju sunt förnuft, lösenord skrivs endast in på den sajt man använder det på...

SÄPO och MUST ser Facebook som en tidstjuv då personalen hänger där istället för att arbeta...
tinhead
En länk i debatten cool.gif
http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20071017
Trash
Sen så finns ju både valet att inte skriva in adress, telefonnummer OCH det finns en liten knapp som heter privacy där man i stort sett kan ställa in att vara helt osynlig. Så det är inga problem att slänga in ett falskt namn, skippa adressen helt och sen välja att inte synas för någon alls. rolleyes.gif
alfie
Blev efter mycket tjat från mina vänner medlem på facebook. Nu börjar det dyka upp problem... All min lediga tid går åt till att godkänna vänner, svara på quiz i vänster varv och jämföra mig själv med folk.
Facebook har tagit över mitt liv, och jag förstår mig inte ens på skiten!
Nepp sorry ärade forums medlemmar, jag passar denna... (Inte pga paranoia eller dylikt, orkar helt enkelt inte med)

//Affe - Trött yxa utan foliehatt
Rickard N
Userfriendly vissel.gif laugh.gif
Hans Engström
QUOTE (Rickard N @ Oct 19 2007, 16:37 ) *

tinheads dög inte?
Ekvall
QUOTE (Hans Engström @ Oct 19 2007, 23:39 ) *

tinheads dög inte?

Det var ju inte ens samma...
tinhead
QUOTE (Ekvall @ Oct 20 2007, 00:02 ) *
QUOTE (Hans Engström @ Oct 19 2007, 23:39 ) *

tinheads dög inte?

Det var ju inte ens samma...

Det var nog uppföljaren på den jag länkade.

En mera "seriös" tjaa iaf en artikel om vad som händer då man registerar sig på facebook...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1089998.ab
KOB
Angående det här med underrättelsetjänster och Facebook (och fler liknande sidor), det är rätt skrämmande att man kan hitta stridspiloter på bara 10 min sökande, och då kan man även kartlägga familj och vänner bara genom att kolla vidare på profilen (som är satt som "public"), och via deras profiler kan man till och med plocka fram bilder på alla nämnda ovan.

Jag vet inte vad man lär ut inom FM längre... men att stridsflygare ska vara lite diskreta och inte lägga ut bilder på sig själva med "vingarna" inför allmän beskådan är väl rätt självklart?

Om jag som halvt datorkunnig 18åring kan hitta info om stridsflygare och göra en kartläggning på runt 10-15 minuter, vad kan då inte Federalnaya Sluzhba Bezopasnosti (FSB) plocka fram på en timme?! Bara genom några telesamtal hade jag ju kunnat få fram sjukt mycket info om personen... jag tar det iallafall som en självklarhet att andra länders underrättelseorganisationer skannar igenom t.ex. Facebook på viktig militär personell. Något annat vore fanimej tjänstefel!

/KOB
Kingecho1
QUOTE (KOB @ Oct 29 2007, 11:49 ) *
Jag vet inte vad man lär ut inom FM längre... men att stridsflygare ska vara lite diskreta och inte lägga ut bilder på sig själva med "vingarna" inför allmän beskådan är väl rätt självklart?
/KOB

Vart får du den hotbilden ifrån som kräver sådan diskretion?
KOB
Nä men hotbilden kanske kommer inom 10-15 år, då lär han ha väldigt mycket värdefull information man kan tvinga ur han, kanske om var nuvarande stridspiloter bor eller om specifikationer på Gripen. Om hotbilden och krigssituationen kommer tidigare kan informationen man samlat in i nuläget vara till nytta då han fortfarande är i tjänst.

Mvh.

Foliehatt på!!!
Born
QUOTE (KOB @ Oct 29 2007, 12:08 ) *
Nä men hotbilden kanske kommer inom 10-15 år, då lär han ha väldigt mycket värdefull information man kan tvinga ur han, kanske om var nuvarande stridspiloter bor eller om specifikationer på Gripen. Om hotbilden och krigssituationen kommer tidigare kan informationen man samlat in i nuläget vara till nytta då han fortfarande är i tjänst.

Mvh.

Foliehatt på!!!

Isåfall kanske det vore viktigare att skydda identiteten på den tekniska personalen kring planen, eller de som jobbar med utvecklingen, eller militärstrateger, eller den desillusionerade hangarsoparen som aldrig får tillräckligt med lönepåslag osv osv.

För att inte tala om alla som tjänstgjort utomlands och eventuellt kommit på kant med några lokala förmågor.
KOB
Okej... sant. Men en stridspilot borde ändå hålla sig inom en viss grad av diskretion
Term
Varför lägga upp bilder överhuvudtaget om man ändå tappar rättigheterna över dem!
DaRaven
QUOTE (Term @ Oct 29 2007, 21:58 ) *
Varför lägga upp bilder överhuvudtaget om man ändå tappar rättigheterna över dem!

Man kanske inte gillar hur man själv ser ut? ;)
henke
Nu är ju kanske inte just Facebook den bästa och tillförlitligaste källan för att spana på militärer med viktiga befattningar.

Man behöver inte gå längre än Mil.se för att få namn på både chefer och flygförare, osv
Sen kan man slå på de lite udda namnen i den gruppen på Hitta.se och voilá födelsedag, karta till hemadressen, telefonnummer och vem adressen delas med.

Jag menar inte att det är ofarligt att ge ut information om sig själv på Facebook eller nätet i allmänhet mfl, men att det finns andra STÖRRE hål som man inte kanske tänker på.
Och säkerhet är aldrig starkare än sin svagaste länk.
När det gäller Försvarsmakten finns anda mer tillförlitliga källor, tex de informationskällor som myndigheten själv vill ge ut i form av tidsskrifter, webbsidor, rapporter, mm. För att inte tala om allt som måste lämnas enligt offentlighetsprincipen till alla som ber om det.

Korsslår man med öppna källor som Hitta.se/Eniro.se och ratsit kan man se rätt mycket. För att inte tala om de register du kan slå i om du tex. jobbar på ett försäkringsbolag eller ännu hellre skatteverket, vägverket, försäkringskassan, polisen, sjukvårdens patient journaler, osv.

Jag tror Facebook totalt sett kommer mycket långt ner på Fiendens lista. Det är inte av strategiskt värde.
Den stora risken på dessa communities är på det personliga planet. Att polarna vet vem du drog med hem från festen i lördags, att en nätflirt urartar till en kris i ditt förhållande, mobbas av klasskamrater, osv.
Jag tror inte det är troligt att killar med skinnväst eller en Spetsnäsa skriver upp din adress på TODO-listan bara för att du gjort lumpen, varit i utlandstjänst eller är med i Hemvärnet och därmed gått med i dylika grupper på facebook.
Krook
E24.se "Facebook är som en tatuering du ångrar"
Länk till artikeln
Magnus Redin
QUOTE (Teknikern @ Oct 6 2007, 16:12 ) *

Jag gav upp för åratal sedan och nu rullar jag mest tummarna och väntar på om någonting om mig dyker upp någonstans. Hade jag hållit andan över det hade jag kvävts för länge sedan. Men jag är hyfsat utåtriktad och har inte läggningen att gömma mig i skuggorna. Sker det en brutal samhällsomvandling som en fientlig invasion, införande av en diktatur, maffiavälde edyl överlever jag inte och det kan jag leva med tills dess. Det är föresten något som får mig att tycka mycket illa om polisiär och militär inkompetens.

Men är man aktiv militärt är det klokt att hålla det för sig själv och inte göra det lätt för amatörer att hitta en. Det skyddar mot galningar och inkompetenta terrorister, att skydda sig mot kompetenta fientliga underrättelsetjänster odyl är mycket svårare.
Själv gör jag ingenting viktigt utan flyttar lite papper på låg nivå i HV och sitter och tycker lite då och då om sådant som jag mestadels spekulerar om på frihand så jag är oviktig.

Skulle man sedan bli "Anna Lind" välkänd och kontroversiell i sjuka människors huvuden krävs det mer skydd mot galningar.
martinator
Skön insikt om bloggar
Åke Stolt i Sydsvenskan.

Precis som Henke skriver så är det inte
Ivan vi behöver oroa oss för utan vad
din granne gör med infon.

/martinator
Krook
I blogg- och mobilkameravärlden deltar vi alla i någon sorts monumental Big Brother där inte ens en utröstning garanterar frihet.
Underbar synvinkel på informationssamhället! Det bör man nog fundera på.

Tur att man inte håller på med såna där kommjunitis och blåggar och annan internetsällskapsverksamhet. wacko.gif
henke
Ett av de lite roligare tidsfördriven på facebook är ju frågesport.
Avsaknaden av frågesport för oss militärintresserade är ju ganska påtagligt, eller har jag bara missat dem..

Hur som helst har jag nu äntligen skapat en första liten militär-Quizz.
Försvarsmaktens Eldhandvapen
.
Ingen match för dem som hänger med här, men för de som ännu inte ryckt in kanske det är lite svårare.
Inte tjuvkika på soldf.com...det syns ju när tiden brakat iväg mer än 2-3 minuter vilka som surfat runt och letat svar..

Här hittar ni Quizzen
http://apps.facebook.com/flixster/quiz?q=715726

Går det bra, kommer det bli flera på andra teman.
Tyvärr skalade frågesportmotorn ner bilderna till bredd=250 pixel. Andra quizzes hade bredare, men så blev det inte. ;(
Man kan högerklicka , visa bild för att se dem i originalstorlek (400 pixel bredd)

Lycka till!
Krook
Vad fan!
Ska ni hålla på och köra ett race på Facebook istället för här? Det är väl så där?
henke
HEHE
@Krook
- En anledning till att köra quizz där är att det kan vara så att folk som inte hänger här får reda på vår existens. Man snabbt få spridning med begränsade resurser.

- En andra är att vi inte har den typen av funktionalitet och så överskådligt se resp individs resultat.

- En tredje är att stärka vårt varumärke, "visa närvaro"
Rokare
QUOTE (henke @ Jan 24 2008, 22:30 ) *
- En tredje är att stärka vårt varumärke, "visa närvaro"

"Visa närvaro" well.. den är ju bättre än FM's "Viss närvaro"
FkN
Bra quiz! Är en del lite finurliga frågor faktiskt... missade en fråga själv, och det var faktiskt en som jag inte visst skillnaden mellan Adam och Bertil modellen.
Får plugga på!
Jesper86
QUOTE (KOB @ Oct 29 2007, 11:49 ) *
Angående det här med underrättelsetjänster och Facebook (och fler liknande sidor), det är rätt skrämmande att man kan hitta stridspiloter på bara 10 min sökande, och då kan man även kartlägga familj och vänner bara genom att kolla vidare på profilen (som är satt som "public"), och via deras profiler kan man till och med plocka fram bilder på alla nämnda ovan.

Om jag som halvt datorkunnig 18åring kan hitta info om stridsflygare och göra en kartläggning på runt 10-15 minuter, vad kan då inte Federalnaya Sluzhba Bezopasnosti (FSB) plocka fram på en timme?! Bara genom några telesamtal hade jag ju kunnat få fram sjukt mycket info om personen... jag tar det iallafall som en självklarhet att andra länders underrättelseorganisationer skannar igenom t.ex. Facebook på viktig militär personell. Något annat vore fanimej tjänstefel!

/KOB

Ja det är ju hemskt. Vad blir näst? En dokussåpa om stridspiloter, på kanal5 måndagar klockan 22:00? Nå usch sånt här får ju bara inte hända..
henke
Då var det dax igen.
Idagsläget har över 1 100 personer genomfört Eldhandvapen-Quizzen.
Har därför gjort en ny om Understödsvapen.

Ni hittar understödsvapen-Quizzen här
http://apps.facebook.com/flixster/quiz?q=763901

Hänger man på SoldF borde det inte vara så svårt...
Sytare
QUOTE (henke @ Feb 8 2008, 21:08 ) *
Hänger man på SoldF borde det inte vara så svårt...

Är det inte just det som är felkällan i u-stödsquizzen? rolleyes.gif

Rangern.gif
Ringo
QUOTE (henke @ Jan 24 2008, 12:50 ) *
Ett av de lite roligare tidsfördriven på facebook är ju frågesport.
Avsaknaden av frågesport för oss militärintresserade är ju ganska påtagligt, eller har jag bara missat dem..

Hur som helst har jag nu äntligen skapat en första liten militär-Quizz.
Försvarsmaktens Eldhandvapen
.
Ingen match för dem som hänger med här, men för de som ännu inte ryckt in kanske det är lite svårare.
Inte tjuvkika på soldf.com...det syns ju när tiden brakat iväg mer än 2-3 minuter vilka som surfat runt och letat svar..

Här hittar ni Quizzen
http://apps.facebook.com/flixster/quiz?q=715726

Går det bra, kommer det bli flera på andra teman.
Tyvärr skalade frågesportmotorn ner bilderna till bredd=250 pixel. Andra quizzes hade bredare, men så blev det inte. ;(
Man kan högerklicka , visa bild för att se dem i originalstorlek (400 pixel bredd)

Lycka till!

Om man nu lyckats hålla sig borta från allt vad facebook heter och dessutom har för avsikt att forsätta med det - Hur gör man då om man vill köra igenom quizen?

/Ringo
henke
Det är vad jag vet tyvärr ej möjligt utan du är tvungen att registrera eller låna annans konto för att se den.

Det går faktiskt inte heller att ens skriva ut till PDF helt enkelt, dessutom tickar den så viktiga tiden om man tittar på quizzen alternativt ser rätt svar om man redan besvarat den.
CQ1
Stort tack för riktigt kul frågesport (särskilt när man själv satte 100% på båda och sen kan stressa polarna)!

Skulle gärna (kanske via PM då) vilja veta vad "felet" i understödsquizzen var, så att jag kan mästra än mer. tongue.gif

/CQ1
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.