QUOTE (tikvah @ Jul 18 2007, 15:00 )

Förmåga att punktensa med "invisninglist" går att göra med befintligt riktdon. avfyra ksp mäta laser samt kanon går även det bra (dock inte välja 3p moder vad jag kan minnas).
Ett digital lednings herrejösses system är på väg, SLB kallas det och kommer att klara av allt man vill och inte ens kan tänka sig. Har sett någonstans att det skall vara klart till 2011, men det tror jag personligen inte på.
Punktensa i min värld är något liknande:
VC: "Skytten, örnen där borta i trädtoppen verkar ha skadad vinge, jag ensar dig på vingen"
SK: "Kontakt, Häftigt!"
Sådan punktensning kan man inte göra med 9040 vad jag vet.
SLB har jag varit i kontakt med. Fanns mycket onödigt som enskild gruppchef inte behövde, och mycket som densamme saknade. Skall SLB finnas i varje vagn?
Chefen leder, skyttjäveln letar mål och skjuter. Fast visst hade det varit trevligt med ett bättre ensningsdon och separat sikte, men frågan är hur mycket av närområdets faror som skulle förbli ouptäckta tills det var försent. Dumt att kolla genom en toarulle om man ska ha överblick
Det är något man som vagnchef på 122 lär sig att undvika. "Sugrörs"-beteende är något man försöker undvika, och enligt erfarenhet använder man utblickarna minst lika mycket som PERI:t. Som sagt, kan 122-VC så kan 9040-VC. Ett peri är inget som för den sakens skull gör att man tappar närområdet, det är en träningssak. Ett Peri ger dig 100% mer observation vid försvarsstrid och viss anfallsstrid.
Trevlig kväll!