QUOTE (Krook @ Jul 25 2007, 19:38 )

@Pal
Detta har avhandlats i en hel tråd där känslorna svallade ordentligt men faktum kvarstår:
Officeren i gemen har inte del i vikande anslag till Försvarsmakten. Basta!
Officeren i gemen är en yrkesutövande arbetare/tjänsteman och ingen politiker eller för den delen någon som basunerar ut säkerhetspolitiska analyser.
Skärpning! Om det ska debatteras så kan det väl göras med lite ackuratess och mindre dyngspridning.
/K
Jag avser inte peka finger eller utföra "dyngspridning", det är inte det som motiverar mig att pladdra. Det spelar i min meningen ingen större roll vems felet var förutom om man på något sätt kan använda det i debatten som motivation att från och med nu göra det bättre. Så häng inte upp dig på det, jag gör det inte. Om det var ÖBs fel personligen, officerskåren i kollektiv, redaktören på mil.se, kvällspressen eller ditt eller mitt fel spelar inte mig nån roll. Det är sannolikt ett intrikat samspel av alldeles för många komponeter för att redas ut i vilket fall. Men det går inte att ta miste på att väldigt många är förvånade över att trots vår nuvarande färg på regeringen som normalt sätt skall vara den mest försvarsvänliga, och trots sveriges budgetöverskott, så skall försvaret fortsätta sitt stålbad och minskas ytterligare.
Bara för att få fram en poäng i vad jag menar och inte för att jag tror det. Om vi låtsas att ÖB som enskild person styr hela debatten och därmed folkets bild. Om ÖB har gjort bedömningen de gångna åren att det för tillfället inte behövs något som helst inriktning på försvar av svenskt territorium men han också insåg att om han sa det rakt ut och verkligen drog hem det så alla förstod att det just nu, men dock bara just nu och de kommande 6-7 åren så är vi helt säkra från krig här hemma. Skulle han sagt det då på det sättet om han visst säkert att detta innebar att Sverige helt avskaffade sitt militära försvar som konsekvens?
Det skulle han aldrig ha gjort, ingen av oss här skulle ha gjort det, vi skulle uttryckt oss annorlunda för att säkerställa att inte folket tog det dåliga beslutet att helt avskaffa det militära försvaret. För vi inser att detta inte är en god idé, vi förstår och alla militärer förstår att om man lägger ned så kommer det inte gå att starta upp i tid om det skulle behövas.
Följande lär vi ju vara överens om;
-Vi behöver en försvarsmakt och vi behöver således försvarsanslag och detta även om det idag och de närmaste 6-7 åren inte finns något som helst militärt hot mot vårt territorium.
Men detta har inte kommunicerats. Denna bedömning av de vars jobb det är att kunna detta har inte gått fram till folket. Istället har försvarsmakten försökt få folket, och därmed politikerna, att göra just detta, betala försvarsanslag alltså, genom att försöka motivera sin existens med att man kan göra nytta för behövande folk och andra länder i fjärran. Och det fungerar inte. Med den modellen så blir man ett lätt byte för de som vill lägga ned försvaret helt.
Inför folket så kan jag som debattör skrika mig hes om att det visst kan uppstå ett militärt hot så fort att man aldrig kan kosta på sig att dra ned försvarsanslagen. Men vem bryr sig om vad jag säger om folk samtidigt upplever att riktiga officerare inte säger nånting om att hot kan uppstå snabbt mot sverige?
Så därför skriker jag här istället, i andra ändan. För att förhoppningsvis få några med mer inflytande än jag har över den folkliga debatten, att inse att om vi skall åstadkomma det viktiga i att försvaret fortsätter att existera. Då måste vi få också få folket att inse detta och det kommer vi aldrig lyckas med om vi fortsätter på den inslagna banan med att i media bara prata om utlandsinsatser.
Det känns helt klart om man följer bara mil.se att försvaret har haft en strategi för att motivera sin egen existens. Den strategin har varit att visa hur mycket nytta man gör när man agerar utomlands och den strategin misslyckas. Det viktigaste är att sverige fortsätter att avsätta pengar i försvarsanslag,
det är ansvaret, vi måste gemensamt säkerställa detta för vi vet att det är viktigt att försvaret fortsätter få anslag och inte läggs ned. Strategin att säkerställa detta genom att medialt visa nyttan man gör utomlands har helt misslyckats. Dags att vara flexibel, inse detta och ändra förfarandet. Försvaret måste få kosta pengar därför att hot mot vårt land kan uppstå snabbare än man kan skapa en ny försvarsmakt. Det är detta som skall kommuniceras nu.