Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Inkallelseordrar
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2
Vic
Är det någon som ska rycka in i januari 2008 och har fått sin inkallelseorder nu i dagarna? Har kollat runt i olika "Xxxx 2008!"-trådar, men hittar ingen som har fått en. Pliktverket skrev ju dock att utskicken görs "nu i veckan" (i måndags,t ror jag). Så därför undrar jag om det är någon som fått. Själv väntar jag fortf ängsligt.....
G..
QUOTE (Vic @ Jul 6 2007, 18:28 ) *
Är det någon som ska rycka in i januari 2008 och har fått sin inkallelseorder nu i dagarna? Har kollat runt i olika "Xxxx 2008!"-trådar, men hittar ingen som har fått en. Pliktverket skrev ju dock att utskicken görs "nu i veckan" (i måndags,t ror jag). Så därför undrar jag om det är någon som fått. Själv väntar jag fortf ängsligt.....

Ifrån denna tråden hittade jag en artikel ifrån Svd.se där det står följande:

QUOTE (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16037166.asp)
Pliktverket tvingades därför i förra veckan stoppa det utskick av order som låg färdigt i datorerna. Orsaken är att omplaceringar av några de 614 kan påverka de övriga över 6000 individerna. Därmed kastas tusentals värnpliktiga in i ovisshet om vad som ska ske med dem under 2008.

–Huvuddelen av de värnpliktiga i armén kan inte få besked förrän vi vet. Förhoppningsvis kan vi skicka ut order i slutet av augusti om det inte krånglar, uppger Thomas Lövgren, chef för Pliktverkets process- och kvalitetssäkring.

Det borde vara ett rimligt svar varför du inte har fått din inkallelseorder än.
Marmoth
Jag fick ett brev idag där det stod att jag omplacerades inom mitt förband (P7). Det kommer nog dröja tills augusti innan jag får min inkallelseorder tror jag.
Waba
QUOTE (G.. @ Jul 6 2007, 18:58 ) *
Det borde vara ett rimligt svar varför du inte har fått din inkallelseorder än.

Huvuddelen av de värnpliktiga i armén kan inte få besked förrän vi vet. Förhoppningsvis kan vi skicka ut order i slutet av augusti om det inte krånglar, uppger Thomas Lövgren, chef för Pliktverkets process- och kvalitetssäkring.

Pliktverket skriver följande.

De 2 260 värnpliktiga som ska rycka in vid något annat förband i januari 2008 berörs inte av dagens beslut. De får sina kallelser till tjänstgöring i juni/julisom planerat. Inkallelser till värnpliktiga som ska rycka in vid förbanden ovan kommer att skickas ut i slutet av augusti.

http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/Andra...4-varnpliktiga/

Jag som ska in på SkyddC i januari går därför otåligt och väntar på min.
Zippo
Jag berörs och kommer få bita på naglarna till slutet av augusti...... sad.gif
Sernlo
Jag kollar lådan ordentligt varje dag så inte något vitt kuvert gömt sig längs kanterna.. än så länge resultatlöst
nexs
Jag fick ett brev om det idag :(

EDIT: NI SOM FÅR BREV OM DET, RING TILL HANDLÄGGARE SNARAST!!!!!!!

Jag ringde och killen sa eftersom jag var så sjukt tidigt ute (ringde 5 min efter jag öppnat brevet) så fanns det 3 tjänster för mig att välja bland (trots att jag fick C i syn på mönstringen) men endast totalt 4 platser! Och jag fick bra på allt annat på mönstringen också! Han sa att det är "first come, first serve" på tjänsterna som är kvar, så att bara fylla i enkäten och välja att man vill ha en ny tjänst 2008 kommer inte ge något!
Nestor
Fupplar inte det sena inkalleslebeskedet upp det när man ska söka uppskov till högskolan?
Kom in på Chalmers, men jag drar mit till minnes at det var ett visst datum man senast skulle skicka in sin uppskovansökan tillsammans med en kopis aiv inkallelsen.

Får väl ta och ring till Chalmers och se om det inte går att lösa ändå...
Hedin
QUOTE (Nestor @ Jul 12 2007, 13:05 ) *
Fupplar inte det sena inkalleslebeskedet upp det när man ska söka uppskov till högskolan?
Kom in på Chalmers, men jag drar mit till minnes at det var ett visst datum man senast skulle skicka in sin uppskovansökan tillsammans med en kopis aiv inkallelsen.

Får väl ta och ring till Chalmers och se om det inte går att lösa ändå...

Det fipplar till det. Egentligen är det stor skam att två statliga myndigheter inte kan synkronisera det så att folk inte hamnar i kläm. Nu är det visserligen sagt att de som rycker in på P4 ska få sin inkallelseorder i juli, men det tror jag inte på förrän jag har den i handen, men tänk de på ovan nämnda förband som får vänta till slutet av augusti innan de vet säkert ifall de får göra värnplikten; hur ska de göra med högskoleplatsen? Tacka nej till högskolan 27 juli för att sedan i augusti få veta att de inte för göra värnplikten? Nej, dåligt är det!

Tror inte det ska va nån fara för mig och dig med inkallelseorden Nestor, men jag vill minnas att man inte kan söka uppskov ifall man rycker in i januari? Ska man söka uppskov har jag för mig att man måste läsa höstterminen för att sen söka uppskov i december nångång innan man rycker in? Jag kan ha fel men jag har för mig att det är så... har jag rätt så har jag en högskoleplats att tacka nej till.
Stratoknaster
Är det skillnad på inkallelse och (definitivt) inskrivningsbeslut?
Dizzy_keys
Jepp det är det.
På inkallelseordern står saker som vilken tid man ska rycka in, vilken plats du ska till, befattning och befattningsnummer, i mitt fall vilket fartyg jag ska till.

Sen måste du bekräfta att du mottagit inkallelseordern.
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ Jul 16 2007, 00:06 ) *
Jepp det är det.
På inkallelseordern står saker som vilken tid man ska rycka in, vilken plats du ska till, befattning och befattningsnummer, i mitt fall vilket fartyg jag ska till.

Sen måste du bekräfta att du mottagit inkallelseordern.

Vad är den rent praktiska betydelsen? Är ens plats "säker" om man bara har det förstnämnda? (Kommer inte beröras själv vad jag vet men det kan vara intressant att veta).
Hedin
Platsen är inte "säker" förrän man har fått inkallelseordern, så tolkar iaf jag det.

De 600 som blir av med sina tjänster har ju fått inskrivingsbeslut.De som tyvärr blir av med sina tjänster har ju fått inskrivningsbeslut som sedan ändrats till utbildningsreserv. Därför tror jag inte att inskrivningsbeslutet är så viktigt egentligen om man inte fått inkallelsen än, vilket ställer till det för de som sökt högskola till hösten som ligger i riskzonen att bli av med sin plats både i lumpen och på högskolan.

Sen ska man väl inte känna sig säker förrän man står på innaför porten. Har ju hört talas om folk som blivit hemskickade vid porten me inkallelsen i handen, vet inte hur bokstavligt man ska tolka det dock.

Fråga: Ni som kommit in på högskola, hur tänker ni göra? Tacka ja och gå en termin för att sedan söka uppskov eller tacka nej? Eller finns det t.om. ett alternativ C; att man kan söka uppskov redan nu trots att man inte rycker in till sommarn/hösten? Vill ha för mig att de sa när jag mönstra att "alternativ C" inte fungerar, men det hade ju varit smidigt ifall man kommit in på det program man vill gå.
Sernlo
Jahapp... nu är juli snart slut.. Är hoppet ute om att få ett helt positivt besked då eller? Jag ska in på T2 unsure.gif
J1mmy
Jag tror inte det är försent än. ;) Tänk också på att det är semestertider.
Men som jag förstått skulle inkallelsen komma först i Augusti, inte i Juli. Skulle du inte få göra lumpen skulle de ju ha skickat ut en lapp om det också.

Jag har inte fått min ännu, däremot en inbjudan till informationshelg.
Waba
Fortfarande ingen som fått någon order?

Går att läsa följande på Pliktverkets hemsida idag.

"Ska du rycka in vid något annat förband i januari 2008 har du redan fått din kallelse till tjänstgöring."

http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/Kalle...tet-av-augusti/

Ska inte in vid något av de indragningsdrabbade förbanden och har fortfarande inte fått någon order. Börjar bli trött på Pliktverkets ineffektivitet.
Vargas
QUOTE (Pliktverket)
... tidigast i slutet av augusti.

Just nu är vi i mitten av Augusti, slutet av Augusti är ett parveckor bort och det är angivet som det [i]tidigaste[/i ] tidpunkt för att få kallelse.
Så börja vittja postlådan under v735.
Waba
QUOTE (Vargas @ Aug 16 2007, 22:36 ) *
QUOTE (Pliktverket)

Just nu är vi i mitten av Augusti, slutet av Augusti är ett parveckor bort och det är angivet som det [i]tidigaste[/i ] tidpunkt för att få kallelse.

Saken är ju dock den, att jag inte ska rycka in på något av de nedskärningshotade förbanden, och ska därför enligt denna nyhetsnotis redan fått min inkallelse. Vilket jag inte fått.
Vargas
QUOTE (Waba @ Aug 16 2007, 23:14 ) *
QUOTE (Vargas @ Aug 16 2007, 22:36 ) *
QUOTE (Pliktverket)

Saken är ju dock den, att jag inte ska rycka in på något av de nedskärningshotade förbanden, och ska därför enligt denna nyhetsnotis redan fått min inkallelse. Vilket jag inte fått.

Jag tror du kan vänta dig kallelsen ungefär i den tiden som det är tänkt för övanstående förband i och med att hela hanteringen har påverkats av det här. Är du byxis så får du väl ta ur pollex ur dess stuvningsutrymme och ringa Pliktverket.
Dom om några torde veta hur det står till.
Hedin
QUOTE (Vargas @ Aug 17 2007, 00:03 ) *
QUOTE (Waba @ Aug 16 2007, 23:14 ) *

Jag tror du kan vänta dig kallelsen ungefär i den tiden som det är tänkt för övanstående förband i och med att hela hanteringen har påverkats av det här. Är du byxis så får du väl ta ur pollex ur dess stuvningsutrymme och ringa Pliktverket.
Dom om några torde veta hur det står till.

Eftersom jag har varit i kontakt med Plikverket nu i veckan kan jag meddela att även de som är placerade på icke nedskärningshotade förband får snällt vänta en månad till då svaret jag fick var att de skulle skicka ut alla "om en månad".

Och för den som funderar på att söka anstånd för högskoleplats och behöver sin inkallelseorder för anståndsansökningen funkar det enligt plikverket lika bra att bifoga sitt inskrivningsbeslut och sedan hänvisa till Pliktverket ifall högskolan skulle ha några frågor ang. din inskrivning.
Sernlo
Jag mailade Pliktis för ett par veckor sedan o frågade, då blev svaret 2-3 månader innan inryck.. Alltså någon gång i oktober-november?
Jansberger
Mailade PV:

"Kallelserna har försenats och skickas ut under september."
Dizzy_keys
Talade med pliktverket igår, enligt en tant i kristianstad så skickas kallelserna ut vid olika tillfällen.
Tex så skickades inkallelseordrarna till ubåtsflottiljen ut förra veckan.
Vic
Suck.. vilken jävla obefintlig organisation.

Om man mailar PV, tror ni man kan få reda på det som står i inkallelseordern då? Jag är trött på att vänta.
Jonas88
Jag pratade med PV i Karlstad angående nedskärningarna och då fick jag beskedet att inkallelseordrarna ska skickas ut i slutet av augusti, början av september. Nu verkar det ju som många har fått flera olika besked av PV så riktigt när de kommer att komma är ju omöjligt att säga. Bara vänta och se, de kommer ju i alla fall snart (hoppas jag)
Nestor
Ringde Pliktis jag med för att få svar på samma fråga.
Och fick till svar att de ska ha skickats ut 2-3 månader innan inryck...
Stratoknaster
Fick min inkallelseorder idag! fun_icon_nana.gif

Är svarslappen något som bör läggas i kuvert?
Dizzy_keys
Jag la den bara på lådan smile.gif
Du fick mitt gamla befattningsnummer ombord, vårda det väl navy2.gif
Axly
Fick min idag också! Vadsbo skvadron, 2008-01-28 -> 2008-12-19.

biggrin.gif
Christer
QUOTE (Axly @ Aug 24 2007, 15:13 ) *

biggrin.gif

I second that! banan_rock.gif
johanm
QUOTE (Christer @ Aug 25 2007, 00:28 ) *
QUOTE (Axly @ Aug 24 2007, 15:13 ) *

biggrin.gif

I second that! banan_rock.gif

Har också fått min Östra Nerike skvadron, 2008-01-28 -> 2008-12-19.
Vic
!!!!!!!! *springer ner och kollar*

edit: bah... inget i lådan..
Andersson88
Idag så låg inkallelseordern i brevlådan!
Dizzy_keys
Jag fick min med navy2.gif
Bubba
Fick min idag=)
Lv6 here I come banan_rock.gif banan_rock.gif
Marmoth
Kallelse i slutet av september

De flesta värnpliktiga som ska rycka in i januari 2008 får sina kallelser till tjänstgöring senast i slutet av september.

Detta står på pliktverkets hemsida idag.
Jonas88
Snacka om att skjuta på det lite hela tiden, till slut får vi väl inkallelseordrarna en månad innan inryck! Någon som vet varför det tar sådan tid?
Dizzy_keys
Min klasskompis, som föresten är nybliven medlem på forumet fick sin inkallelseorder idag, han rycker in 17 september.
Liksom, 17 dagar innan, och ska lösa allt med hyresbidrag och allt. tveksamt agerat av PV.
Stratoknaster
QUOTE (Tikkanen @ Aug 31 2007, 20:26 ) *
Min klasskompis, som föresten är nybliven medlem på forumet fick sin inkallelseorder idag, han rycker in 17 september.
Liksom, 17 dagar innan, och ska lösa allt med hyresbidrag och allt. tveksamt agerat av PV.

Vilka rycker in då?
Dizzy_keys
Dom som gör tremånaders i falun
rozzen
Rycker in 1 oktober och har inte fått nån än. Borde jag vara orolig?
Dizzy_keys
Det kan vara värt att ringa PV och be dom snabba på ditt utskick om du vill ha information om diverse bidrag du kan söka. Men jag skulle inte vara orolig, du får den säkert när som helst.
Roccan
Jag tycker gott P7 kunde haft nåt allmänt utskick, dvs alla får brev samtidigt...

heheh, bara en tanke från mig.... gärna ett datum för en träff om de blir nån :P jag bangar ingen tid smile.gif
Hedin
QUOTE (Tikkanen @ Sep 1 2007, 21:41 ) *
Det kan vara värt att ringa PV och be dom snabba på ditt utskick om du vill ha information om diverse bidrag du kan söka. Men jag skulle inte vara orolig, du får den säkert när som helst.

Jag ringde Pliktverket och bad dem snabba på mitt utskick eftersom jag behövde det för att kunna begära anstånd till högskolan. Jag fick svaret att de inte kunde göra något undantag och att de skickade ut alla inkallelseordrar när alla är färdiga. Det finns säkert regionala skillnader mellan Pliktverkskontoren och säkert beroende på vem man pratar med så vill man ha sin inkallelseorder tidigare så förlorar man i alla fall inget på att ringa och försöka, så ring.

Egentligen tycker jag att det är rätt tragiskt att Pliktverket inte kan vara flexibla när de tvingar flera 1000 ungdomar att vara flexibla.

En annan sak som jag inte förstår mig på. I juli släppte PV en lista med vilka förband som skulle få vänta på sina inkallelseordrar till slutet av augusti. Varken P4 eller T2 var med på den listan och skulle således få sina ordrar planenligt i juli, vilket ingen jag känner som ska till P4 eller T2 har fått. Nu i september släpper de en ny lista med vilka förband som ska få vänta till slutet av september för att få sina, igen så är varken P4 eller T2 med på den listan. På den listan står det också att de förband som inte är med på listan ska redan ha fått sina inkallelseordrar, ingen jag känner som ska in på P4 eller T2 har ännu fått sina inkallelseordrar.

Pliktverket måste vara den virrigaste myndigheten av dem alla, och som vanligt när det gäller myndigheter så är det den vanliga Svensson som drabbas av myndigheternas slarv men när Svenssons klantar sig med något med en myndighet så slår myndigheten Svensson hårt på fingrarna.
os frontale
Väntar fortfarande på inryckningsordern.. trots allt en månad till inryck biggrin.gif:D
Sernlo
Nu ligger det där på mitt skrivbord, det vita kurvertet från PV.

Skyddsgruppchef, Karstorps kompani, TrängR, 080204 gasmask.gif
Waba
Min kom idag, nu känner man sig genast lite lugnare. smile.gif

Swea Kompani, Skyddc 28/1
Vic
Woho! Nu har jag fått min. I19 Boden den 28 Januari pansar2.png
Någon som vet något om 1) om man kan hämta ut kängor ngnstans innan? 2) ev. infohelg?
Marmoth
Idag fick jag min banan_rock.gif banan_rock.gif

Wemmenhögs på P7, inryck 28:e januari! dribble.gif
Back
Idag fick jag min med ^^ Så nu får man se om det kommer på tal om någon informationshelg
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.