Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SV 2000 Packlista
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
bravebat
Hejsan jag är en ny medlem
Jag skulle vilja veta om någon har en "packlista" för SV2000, vad som medförs och i vilka fickor. Hoppas att det finns nån GU eller YOFF som kan hjälpa till.

PS kul me smileys :rocket: 5.gif rlwhore.gif 6n.gif 8.gif
Casca
QUOTE (bravebat @ Jan 31 2003, 20:57 )
Hejsan jag är en ny medlem
Jag skulle vilja veta om någon har en "packlista" för SV2000, vad som medförs och i vilka fickor. Hoppas att det finns nån GU eller YOFF som kan hjälpa till.

PS kul me smileys  :rocket:  :sniper:  :rocketl:  :winner:  :uzi

SV 2000 anpassas för uppgiften och varierar kanske 2 gånger/timme. Packlista hoppas jag bara finns för stridspackningen. Allt annat är felaktigt och har "kadettvarning".

Magasinsfickorna bör innehålla magasin dock.

Casca

Edit: Ja visst är smileys kul.
Mattias
Tja, vi har typ en "packplan"men den passar inte riktidt för strid utan mer för när vi är på skjutbanan; ex. var man har kontrolldon, vapenrem ficklampa.

I strid så finns inte plats för massa trams, med 8 mag och så mkt extra ammo som möjligt + hgr så finns det inte plats över helt enkelt. 3.gif
Shock
Tjena på dig, välkommen till SoldF-forumet!

När vi fick vår SV2k under GU så fanns inga krav alls på innehåll i de olika fickorna, förutom då magasinsfickorna som Casca påpekade. Duellfickan har vi av någon anledning aldrig fått montera på, men även den kan ju lämpligen innehålla antingen magasin eller karta/kompass/choklad.

Kvar återstår då två bröstfickor, en flerbruksficka liten och två flerbruksficka stor. Jag kan ju knappast beskriva hur man "ska" ha, men så här ser innehållet i min stridsväst ut:

* Flerbruksficka stor, vänster: Hörselsskydd, kåsa (man vet aldrig när man får ut ett ISO-kärl med varm saft) och ibland hjälmunderlag (balaclava)
* Flerbruksficka stor, höger: Ibland fältflaska, annars (vid torrt men kallt väderlag) vintermössa och vintervantar. Man kan trycka ner rätt mycket skrot i den här fickan.
* Flerbruksficka liten: I fält när man vet att det kommer komma skjutningar så är vårdkitet till AK5 utmärkt att ha här så man snabbt får upp linnelappar, läsklina, osv när visitation före/efter skarpskjutning stundar.
* Bröstficka vänster: Ficklampa, morakniv, kompass, stormtändstickor
* Bröstficka höger: Karta, plastpåse med körkort/förarbevis, extra ficklampa om man förutom kronans har en civil. Annars är godis väldigt bra att ha tillgängligt även här.

Hoppas du får lite svar på din nyfikenhet.
Doyle
Jag tycker det är viktigt att tänka på att inte stoppa ner för mycket grejer i västen. Tänk på att det finns Stridssäck också. smile.gif
LeadHead
Vi har inte använt västen än (bara anpassat och packat den). Vi har t.ex. ett ombyte strumpor plus fältskjorta 90 i en plastpåse i höger flerbruksficka stor. Vänster flerbruksficka ska innehålla Com-Tac, hjälmunderlag, CLP, vårdkit (utom läsklina med monterad lapp som förvaras i vänster bröstficka). Flerbruksficka liten är för extra ammo, hgr, etc. Höger bröstficka för tomma magasin. Vänster bröstficka "chefsfickan" är för typ kompass och anteckningsmtrl och annat som normalt förvaras i bröstfickorna på fältjackan.
Sen har jag svårt att se hur man ska få in mer än ett eller två mag i höger bröstficka men då har jag inte testat det heller...

Det ska bli intressant att se hur det här utvecklas.

Angående stridssäcken så ska vi enligt vår ambitiösa packlista även få ner den gamla "dunsovsäcken" med fordral i botten på den. ohmy.gif
bravebat
QUOTE (LeadHead @ Feb 1 2003, 16:16 )
Vi har inte använt västen än (bara anpassat och packat den). Vi har t.ex. ett ombyte strumpor plus fältskjorta 90 i en plastpåse i höger flerbruksficka stor. Vänster flerbruksficka ska innehålla Com-Tac, hjälmunderlag, CLP, vårdkit (utom läsklina med monterad lapp som förvaras i vänster bröstficka).  Flerbruksficka liten är för extra ammo, hgr, etc. Höger bröstficka för tomma magasin. Vänster bröstficka "chefsfickan" är för typ kompass och anteckningsmtrl och annat som normalt förvaras i bröstfickorna på fältjackan.
Sen har jag svårt att se hur man ska få in mer än ett eller två mag i höger bröstficka men då har jag inte testat det heller...

Det ska bli intressant att se hur det här utvecklas.

Angående stridssäcken så ska vi enligt vår ambitiösa packlista även få ner den gamla "dunsovsäcken" med fordral i botten på den.  ohmy.gif

Är du hvman eller, tänkte då du har gamla dunsäcken, tack för infon 5.gif
bravebat
QUOTE (Shock @ Feb 1 2003, 14:32 )
Tjena på dig, välkommen till SoldF-forumet!

När vi fick vår SV2k under GU så fanns inga krav alls på innehåll i de olika fickorna, förutom då magasinsfickorna som Casca påpekade. Duellfickan har vi av någon anledning aldrig fått montera på, men även den kan ju lämpligen innehålla antingen magasin eller karta/kompass/choklad.

Kvar återstår då två bröstfickor, en flerbruksficka liten och två flerbruksficka stor. Jag kan ju knappast beskriva hur man "ska" ha, men så här ser innehållet i min stridsväst ut:

* Flerbruksficka stor, vänster: Hörselsskydd, kåsa (man vet aldrig när man får ut ett ISO-kärl med varm saft) och ibland hjälmunderlag (balaclava)
* Flerbruksficka stor, höger: Ibland fältflaska, annars (vid torrt men kallt väderlag) vintermössa och vintervantar. Man kan trycka ner rätt mycket skrot i den här fickan.
* Flerbruksficka liten: I fält när man vet att det kommer komma skjutningar så är vårdkitet till AK5 utmärkt att ha här så man snabbt får upp linnelappar, läsklina, osv när visitation före/efter skarpskjutning stundar.
* Bröstficka vänster: Ficklampa, morakniv, kompass, stormtändstickor
* Bröstficka höger: Karta, plastpåse med körkort/förarbevis, extra ficklampa om man förutom kronans har en civil. Annars är godis väldigt bra att ha tillgängligt även här.

Hoppas du får lite svar på din nyfikenhet.

Tackar Livgardist, detta var till stor hjälp biggrin.gif
LeadHead
QUOTE (bravebat @ Feb 1 2003, 15:18 )
Är du hvman eller, tänkte då du har gamla dunsäcken, tack för infon 5.gif

Nix. Jag är nyinryckt KB-elev vid Norrlands Ingenjörbataljon (I 19/Ingbat). Då vi lever i slutet av förra kullens budgetår så får hålla tillgodo med den där skräpsäcken tills vidare.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.