Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Moped som övningsobjekt?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
102:an
Jag håller på att ta MC-kort. Det är jättekul, men mycket svårare än jag trodde. Mitt största problem för närvarande är att jag är för feg på gasen, vilket får till följd att jag blir väldigt vinglig när jag ska krypköra. Dessutom får jag många motorstopp.

Jag har ingen egen MC att träna på hemma utan jag är hänvisad till trafikskolan hela tiden. Det känns lite trist, och framför allt dyrt.

Nu har jag fått en liten idé om att det kanske går att köpa sig en moppe av något slag för att öva gasteknik på. Är det här en helt befängd idé eller kan det vara något att fundera vidare på?

Är mopeder manuellt växlade eller har de automatlåda?

Om det är en idé som är värd att fundera vidare på är det i så fall någon som har tips på någon bra moppe-modell?
Berg
"Vespor" brukar oftast ha automatlåda, medan "crossmopeder" har manuellt.
men det finns ju manuellt i "vespor" och automat i "cross".

så det är olika på olika mopeder
slemh
Mitt tips skulle vara en Reiju Drac Super Motard. Manuellt växlad fast med flata däck så den är en liten motard helt enkelt.
Pego
QUOTE (102:an @ Jun 18 2007, 13:55 ) *
Jag håller på att ta MC-kort. Det är jättekul, men mycket svårare än jag trodde. Mitt största problem för närvarande är att jag är för feg på gasen, vilket får till följd att jag blir väldigt vinglig när jag ska krypköra. Dessutom får jag många motorstopp.

Jag har ingen egen MC att träna på hemma utan jag är hänvisad till trafikskolan hela tiden. Det känns lite trist, och framför allt dyrt.

Nu har jag fått en liten idé om att det kanske går att köpa sig en moppe av något slag för att öva gasteknik på. Är det här en helt befängd idé eller kan det vara något att fundera vidare på?

Är mopeder manuellt växlade eller har de automatlåda?

Om det är en idé som är värd att fundera vidare på är det i så fall någon som har tips på någon bra moppe-modell?

Antar att du tar MC-kort för tung MC, då väger en moped på tok för lite för att det ska ge något tror jag, speciellt när du övar krypkörning. Mitt tips är att ta nån extra körlektion och enbart åka och öva krypkörning, alternativt låna mc av någon kamrat.
102:an
QUOTE (Pego @ Jun 18 2007, 15:36 ) *
Antar att du tar MC-kort för tung MC, då väger en moped på tok för lite för att det ska ge något tror jag, speciellt när du övar krypkörning. Mitt tips är att ta nån extra körlektion och enbart åka och öva krypkörning, alternativt låna mc av någon kamrat.

Jag har hållit på med krypkörning alla mina lektioner (5 st) hittills. Men av någon outgrundlig anledning verkar jag ha svårt för att "våga" gasa hela tiden. Jag tänkte därför hitta något alternativ som gör att jag lär mig att hålla i gasen och inte släppa på den för mycket. Jag har som sagt ingen egen MC att tillgå och inte har jag någon kamrat som är villig att låna ut sin heller. (Varken till mig eller någon annan)

Är min idé om moped helt tokig?
slemh
Jag har inget körkort för väghoj men jag börja med moped och gick upp till cross och det går ju bra lättare att komma in i det om man har erfarenhet från nåt mindre. Plus att känslan när man gasar på crossen är ju underbaar jämfört när man puttrat runt på en moped biggrin.gif
Pego
QUOTE (102:an @ Jun 18 2007, 15:58 ) *

Jag har hållit på med krypkörning alla mina lektioner (5 st) hittills. Men av någon outgrundlig anledning verkar jag ha svårt för att "våga" gasa hela tiden. Jag tänkte därför hitta något alternativ som gör att jag lär mig att hålla i gasen och inte släppa på den för mycket. Jag har som sagt ingen egen MC att tillgå och inte har jag någon kamrat som är villig att låna ut sin heller. (Varken till mig eller någon annan)

Jag tror inte det är värt att köpa en moped och försöka lära sig att krypköra, är ju tyngden som gör det svårt att krypköra..., jag hade också riktigt svårt med krypkörningen i början, men sen så bara släppte det, övning ger färdighet sägs det smile.gif

Finns ju en del MC-forum på nätet, har du hört efter på nåt sånt?
Apone
QUOTE (102:an @ Jun 18 2007, 15:58 ) *

Ja, det är galet, av precis de skäl som Pego angav: en tung MC och en vespa/scooter/moppe har helt olika körförutsättningar eftersom de skiljer sig åt i allt utom deras principiella uppbyggnad.

Tag några extra lektioner istället så du lär dig RÄTT av en riktig lärare.
johanp
Moppe är kung. Dock EJ Vespa eller motsv. Du kan lära dig att manövrera växellåda, hur du ska placera dig i kurvor, tekniker för bromsning och mycket annat genom att köra själv med moped. Nån tipsade om Rieju ovan, kanske lite dyrt i inköp men du får säkert tillbaka pengarna när du säljer den om nån månad.

Annars kan du ju köpa en riktig MC och köra på typ stora parkeringsplatser eller så för att lära dig hantera hojen utan att köra i trafiken.
Cesium
Ok såhär ligger det till, det heter scooter och INTE vespa. Vespa är ett märke...

Jag ahr aldrig sett en scoot med växlar utan de nyttjar variomatik och centrifugalkoppling(mkt bättre på små 2taktare, kul att köra trimmat)

Men om du ska lära dig väsla så tjacka upp dig på en gammal DT eller MT5a, de är oftast grymt billiga(sunkiga)

Sedan om det är bra träning eller ej vet jag inte men om du nu ska ha en. Du får ju lite mer teknik för 2hjuliga fordon och att hantera dessa ute i trafiken. And remember, ALLA HATAR MOPPEDISTJÄVLAR! Iaf känns det så när folk verkar försöka köra ihjäl en... jag vill leva till min 18års dag så jag säljer när ajg byggt ihop min igen...
Berg
Du, bäst att du ändrar inställning. Jag själv kör moped varje dag och jag tar då fan inte och "försöker köra ihjäl" någon.
Cesium
Nä men nu menade jag då att många bilar är oaktsamma och ibland med avsikt jävlas med oss moppedister. Jag har själv moppe som jag körde välidigt mycket med förra året och hände några gånger att bilar bara skulle om och dessutom väldigt nära mig vilket jag tycker är onödigt riskfyllt på en raksträcka med fri sikt över 2km, då kan man ju faktiskt svänga ut. Även om det är en moped...

BTW vad händer om jag haft en annan inställning?
Många moppedister kör faktiskt som idioter, full trottel på gångbanan är rätt obra nämnligen. Det betyder inte att du gör det dock...

SRY för OffT men var bara tvungen att räta ut missförståndet smile.gif
Berg
Ah, ok, ber om ursäkt.
Apone
QUOTE (Cesium @ Jun 19 2007, 19:38 ) *
Många moppedister kör faktiskt som idioter, full trottel på gångbanan är rätt obra nämnligen. Det betyder inte att du gör det dock...

Det som kanske framförallt är störande med mopedister är att de nte tänker på att deras moppar, som oftast är - eller låter som de är - trimmade, LÅTER så inihelvete...moppen orkar inte med riktigt och man hör hur moppen kämpar och slirar för att orka med - och detta oljud ekar mellan husen och låter som fan. angry.gif

Jag själv kör ju normalt bil, och körkort för moppe är kanske ingen dålig idé med tanke på hur 15-åringarna far fram utan större tanke på omgivningen. Kanske är det lite ballt och häftigt...men det är inte jag som kommer må riktigt annorlunda efter att mopedisten är min nya kylarprydnad..

Jag skulle gärna se en sänkt decibelnivå i allmänhet på motorfordon, men ffa moppar och MC.
Cesium
Mja många moppar är "bondtrimmade" dvs. de bara fuckar sönder halva moppen och den låter som fan... Sen låter det ju jävligt mycket mer när man som jag tex. kör upper midrace, men då ska man ta det lugnt i samhällen osv. Jag försöker iaf att väsnas så lite som möjligt... Men många 15åringar tycker en att en övervarvande reiju utan ljuddämpare kl 3 å natten är bland det coolaste som finns, speciellt att "burna" tanternas gräsmattor och polisens parkering också, det är tufft(för en moppepöjk)

Ok sry för OfT igen men jag ville bara förklara det där med ljudnivån lite^^

EDIT: Det finns begränsningar för ljudnivå men många poliser brukar strunta i det samt att om man ser bängen så behöver man ju inte varva ur hojjen. Mopeder behöver inte besiktigas, inte EU mopeder heller.
Schmutte
QUOTE (Cesium @ Jun 20 2007, 11:56 ) *
Mja många moppar är "bondtrimmade" dvs. de bara fuckar sönder halva moppen och den låter som fan... Sen låter det ju jävligt mycket mer när man som jag tex. kör upper midrace, men då ska man ta det lugnt i samhällen osv. Jag försöker iaf att väsnas så lite som möjligt...

Går det äns att inte väsnas med en sådan moped?

Det ultimata måste vara att dra mopeden alt. putta på den i samhällen rolleyes.gif
Cesium
Ja det går, den rullar på i säkert 50 utan att jag drar på mer än 1/4 gas och varven ligger och såsar nere på 4000 mesiga rpm. Men jo, det är svårt att vara tyst med en uppermidrace... Men det går ;)
Dock lite svårt att hålla känslorna nere ibland rolleyes.gif

Nog med off topic nu!

Ang att övningsköra med moped: Jag tycker det är värt ett försök eftersom du lär dig växla och uppträda i trafiken med 2 hjuligt fordon.
stefanf
Jag körde moped innan jag vid 16 tog MC-kort*, och jag anser att det hjälpte en hel del.
Nackdelarna har tagits upp, så jag skriver om det jag tror skulle kunna vara en fördel, eller i alla fall var det för mig:
Koordinationen gas-koppling-växel-bromsar. Har du kört manuell moppe så vet du redan var allting sitter. Och - även på moppar går det att gasa för lite och få motorstopp. "Problemet" är att du har lättare vid krypkörning att få tjuvstopp på MC än på moped, eftersom mopeden är gjord för lägre hastigheter.

* Då tog man bara ett MC-kort, och när man fyllde 18 så fick man automatiskt köra tung MC.

// Stefan, som INTE trimmade moppen. smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.