Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ändrat mig, är det försent nu?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Saittam
Ska göra lumpen som jägarsoldat på K3 Karlsborg, rycker in 1 januari. Var jävligt på under mönstringen men nu har jag ändrat mig! Jag vill jobba istället och tjäna pengar och flytta hemifrån. En annan anledning är att jag nu lyckats styrketräna mig till en kropp som jag är jävligt nöjd med, och antagligen blir det svårt att behålla musklerna som jägarsoldat. Hur gör jag för att slippa? Kan jag ta kontakt med dom eller är jag tvungen att göra nu när jag blivit antagen?
FireEagle
Hej!

synd att du har ändrat dig, men jag förstår att jobb och pengar lockar mer. Men tänk på äventyret och vänskapen som finns i Lumpen, det går inte räkna i pengar, jag menar du får gratis mat och logi i 11(15?) månader och utbildning. men det har du säkert redan tänkt på.

Det bästa vore att ta kontakt med pliktverket och förklara din situation, men eftersom det är såpass när så tror jag inte att det går att avbryta.

Angående muskler och sådant finns det några trådar om det i Hinderbanan, du kanske "tappar" muskler i den meningen att de blir mindre och mer "sega", uthålliga, beror ju på hur biffig du är nu.

Däremot tror jag att du kommer ha en bra kropp efter genomförd jägarutbildning. Men det är bara vad jag tror, känner bara en som gjort jägarutbildning och han är min gympalärare(30+) men han är snabbare än alla i min klass(många fotbollsspelare) och tjejerna i klassen, ja happy.gif tycker han är snygg(allmänt fnitter och glädjerop när de fick han som mentor).

hoppas det löser sig. någon annan kan säkert svara mer ingående.

MVH//FireEagle
Christer
QUOTE (Saittam @ Jun 17 2007, 19:37 ) *
Ska göra lumpen som jägarsoldat på K3 Karlsborg, rycker in 1 januari. Var jävligt på under mönstringen men nu har jag ändrat mig! Jag vill jobba istället och tjäna pengar och flytta hemifrån. En annan anledning är att jag nu lyckats styrketräna mig till en kropp som jag är jävligt nöjd med, och antagligen blir det svårt att behålla musklerna som jägarsoldat. Hur gör jag för att slippa? Kan jag ta kontakt med dom eller är jag tvungen att göra nu när jag blivit antagen?

Är du inte sugen så är det ju förbannat dumt att rycka in... Varför ska FM lägga pengar på en som inte är motiverad, och vem vill ha lumparpolare som inte är motiverade. Att du inte vill borde vara nog för att slippa när så många är utan tjänst.

Kolla med pliktverket om du kan slippa. Hoppas inte vi syns i Januari! wink.gif
slemh
Ta en riktig funderare. Du är runt 19-20 nu. Vanligen så går man i pension vid 65 och du ligger inne 1 år kanske då är du 21 år. då har du alltså 44 år på dig att jobba och skaffa dig en lägenhet? Hur många år har du på dig att göra det som du nu står inför soldatträning. Det kommer vara en utmaning och jag tror du kommer känna dig stolt efteråt. Sumpa inte detta så du kanske tänker tillbaka när du är 30 lr kanske yngre "fan det kanske hade varit skoj och utvecklande att göra värnplikt". Det det en chans grabben suger det kan du ju alltid skjuta dig själv i foten eller nåt :P

Skulle du nu endå känna att äh jag vill tjäna pengar ja ta då och prata med pliktverket. Säg att FM inte kommer ha nån nytta av dig i framtiden heller för du vill inte på missioner eller nåt annat. Det finns hur många unga grabbar som helst som vill bli jägarsoldater. Så förhoppningsvis kanske de kan ta in en annan person till tjänsten.

Lycka till
twintip
Inte kul att inte kunna skjuta bra när den vanvettige ryssen kommer....... unsure.gif
The Swede
Värnplikten är, precis som det låter, en plikt.
Har du blivit uttagen är det din plikt att fullfölja, det går inte att säga, nä, det här va inge kul, jag vill åka hem.
Det är bara att bita i det, för din del, sura äpplet och inställa sig när det är dags.

The Swede pansar2.png
Ignis nitidus
QUOTE (The Swede @ Jun 17 2007, 22:08 ) *
Har du blivit uttagen är det din plikt att fullfölja, det går inte att säga, nä, det här va inge kul, jag vill åka hem.
Det är bara att bita i det, för din del, sura äpplet och inställa sig när det är dags.

The Swede pansar2.png

Det är förvisso som The Swede säger värnPLIKT du ska genomföra, därför tycker jag du inte ska förvänta dig annat än att du ska genomföra den. Däremot tycker jag inte att det är något fel om du hör av dig till pliktverket och säger som det är. Rätt man på rätt plats, och är man inte motiverad kanske man inte är rätt man. Dock tror jag inte att du 'slipper' undan så lätt i det här skedet, men det kan vara så att de har någon annan som kan och vill ta din plats.

Slutsats: Tala med pliktverket, men förvänta dig inte annat än att du kommer få genomföra värnplikt.

/ignis
109 Eken
som sagt; Jobba kan man göra resten av livet, lumpen "är once in a lifetime"
Fröken Furir
QUOTE (Saittam @ Jun 17 2007, 19:37 ) *

Men risk för att upprepa vad alla andra har sagt; Ta chansen, värnplikten är en upplevelse och en utbildning som inte går att köpa för pengar.
Det öppnar för karriärvägar du annars inte sett och det ger dig ett försprång i mognad och livserfarenhet som man behöver på arbetsmarknaden. Jag höll på att fega ur själv. Sen insåg jag att jag för alltid skulle ha undrat hur det hade varit och om jag hade fixat det. Nu behöver jag inte fundera.

Lycka till!

Fröken Furir
K3_07
QUOTE (The Swede @ Jun 17 2007, 22:08 ) *

The Swede pansar2.png

Ordet "plikt" kan ju disskuteras..När de räcker me å säga att man inte vill göra lumpen på mönstringen kallar inte ja de plikt även om lagen säger de. Ja antar att de finns många i utbildningsreserven som skulle döda för att rycka in som jägare, då är det väll bättre att ge någon av de motiverade en chans.
Shrek
Tja, känner igen ditt problem.

Är du absolut inte sugen så är du väll inte... men om du är lite tveksam så go for it. jagkände typ lika dant..

1) Gjorde Lumpen på K3 som Jägare = svårt att få så många "bröder" på annat sätt....

2) Bygger själv någorlunda seriöst. Inte för tävling... men man är väll s.k. "gymbiff" ;)
Lösning = ät MYCKET och ha med dig gainer och tonfisk i fält i stället för snusstock, vingummin och kola som "gris karlsson" smugglar med sig.. Sen tappar man lite. men som seriös byggare vet man att det tar man igen med hjälp av s.k. "muskelminnet". man bygger i stället en jävla styrka i ben axlar och rygg... vilket e jävligt bra om man inte bara tränar för att ragga i strandbrynet... du kan ju köra på gymmet där också..

3) Hade egen lägehet och ville ha kvar den.. Jag fick i alla fall den betald och lite till. Bara att skicka in papper...

4) Pengar. Det tjänar du hela livet och OM du skulle trivas kan du alltid göra som mig och massor av andra.. åka på mission och spara betydligt mer pengar än vad jag kan göra på jobbet i det civila..

Stålsätt dig och gör det till det bästa du har gjort i stället.. Lumpen är bådde roligt och tråkigt (räkmacka/bajsmacka).. men dom som har gjort den brukar känna sig betydligt mer mogna och redo för arbetslivet..

Lycka till hur du än gör.
Vysotskij
Vad ska man med en vältränad kropp till om man inte tänkt ställa den i kungens tjänst? biggrin.gif
hjobo
Beach 2007-2035?
Lt P
QUOTE (hjobo @ Jun 28 2007, 08:30 ) *
Beach 2007-2035?

Vattnet är lika varmt oavsett kroppsform...
LYNX
Jag hade tränat kroppsbyggning i ca 7 år innan jag ryckte in på
FBJS. Den intensiva fysen som möter dig i försvaret kommer att
bryta ner en stor del av "överskottsmuskulaturen" du har i dag.
Givetvis kan du ju motverka det till viss del med bra mat men
hoppas inte på för mycket.

Om du får ett negativt besked så tror jag ändå att du kommer
bli nöjd med din utbildning. Det jävlar anamma (pannben) som du
lär dig där kommer till stor användning i ditt civila "byggande"

Lycka till
KH905
Jag tycker verkligen du skall försöka genomföra värnplikten, Gymma kan du alltid göra på k3? Det är väldigt bra gym har jag hört- Jag tror inte du blir direkt mindre vältränad under värnplikten, du kanské bara bryter ner muskelmassan lite. Jag är helt övertygad om att du kan få tillbaka din "vältränade "kropp efter värnplikten.
Joina vårat kära kompisgäng:D
hjobo
Plus att under året i militära kommer du inte ha någon användning utav en "snygg" kropp, för du kommer aldrig hinna gå ut och ragga i alla fall.

Rangern.gif
H0lK
QUOTE (KH905 @ Jun 28 2007, 15:10 ) *
Jag tycker verkligen du skall försöka genomföra värnplikten, Gymma kan du alltid göra på k3? Det är väldigt bra gym har jag hört- Jag tror inte du blir direkt mindre vältränad under värnplikten, du kanské bara bryter ner muskelmassan lite. Jag är helt övertygad om att du kan få tillbaka din "vältränade "kropp efter värnplikten.
Joina vårat kära kompisgäng:D

Visst ska man inte sticka under stol med att du kommer muskelmassa. Det gjorde en stor del av min årskull. Du kanske inte får en lika attraktiv kropp under din utbildning men det du kommer få är så mycket mer värt. Du kommer bygga upp en jävla pannben som LYNX skrev och du kommer förmodligen få bättre självkänsla/förtroende när du märker hur mycket du klarar av och hur mycket utmanande saker du gjort som i svenssons öron låter ömöjligt. Under lumpen mognar man otroligt mycket psykiskt och får erfarenheter du aldrig kan få vid något annat tillfälle.

En kropp går att förändra, chansen att göra värnplikten och få minnen för livet kommer bara en gång- TA DEN!
Wärme
Käka upp dig o pumpa satan, sen får du 11 månaders pliktbunden deffning, helt lysande ju.
Och du lär inte tappa något so inte går att bygga upp på 2 månader ändå
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.