Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PEK för/med Ak4B
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Sir Vival
Är det "Ak-OR" som gäller PEK-skjutning med Ak4B?
Hans Engström
Vore nog rätt olämpligt tror jag. Går inte AK4-OR PEK upp till 300m med rätt högt precisionskrav? På 300m täcker rödpunkten helt en 1/3 figur.
Fu Kjellberg
Det borde vara den vanliga Peken då siktet ej har förstoring.
Men jag kan ju ha tokfel. Malajn.gif
Proto
Följer vanlig PEK, i alla fall det vi fick besked om på FBUs skjutinstr.kurs i Ånn, mars 2005.

JS
Knekt
Nån som har PEK för Ak4 OR i digital form?
FkN
QUOTE (Proto @ Jun 17 2007, 22:00 ) *
Följer vanlig PEK, i alla fall det vi fick besked om på FBUs skjutinstr.kurs i Ånn, mars 2005.

JS

...och ingen ändring på samma kurs mars 2007.
Fk Zak
QUOTE (Knekt @ Jun 18 2007, 16:57 ) *

Jag har fått förklarat att det inte finns någon speciell PEK för AK4 just nu. Detta då det frågades efter möjlighet att skjuta "prisskjutningar" med vapnet. Men det kanske är fel?

/Zacke
dieseltrollet
QUOTE (Fk Zak @ Jun 19 2007, 12:52 ) *
QUOTE (Knekt @ Jun 18 2007, 16:57 ) *

Jag har fått förklarat att det inte finns någon speciell PEK för AK4 just nu. Detta då det frågades efter möjlighet att skjuta "prisskjutningar" med vapnet. Men det kanske är fel?

/Zacke

Den "PEK" som finns just nu är m/1994. Den innehåller både AK4 och AK5 men tillkom långt inte RPS EHV var påtänkt. Så visst finns det en "PEK" för AK4 men inte för AK4B. Ryktesvägen så kommer PEK-reglementet i sin nuvarande form att försvinna och ersättas med separata SkjutR för olika vapentyper och då torde även AK4B få ett.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.