Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Böcker igen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Sudden
Någon som har läst Robert Karjels böcker?
Såg en av han böcker idag...undrar om de är nått av värde. Låter iaf väldigt intressant...

"Robert Karjel, själv helikopterpilot, slog igenom med sin debutroman Gå över gränsen som 1997 var den svenska thriller som sålde bäst efter Henning Mankells!"

Läste någon annanstans att ha varit stridspilot i FV och marinkårssoldat i USA...jobbar visst nu som pilot på HKP4. (Ta detta med en nypa salt, eftersom jag inte kommer ihåg var jag läste det) ;)
2Sharp
Jag har läst "Gå över gränsen" gillade den, dock var det något faktafel angående vapen som jag inte gillade, typiskt mig att märka just det kanske... smile.gif

Läs!
snake
QUOTE (2Sharp @ Jan 29 2003, 18:39 )
Jag har läst "Gå över gränsen" gillade den, dock var det något faktafel angående vapen som jag inte gillade, typiskt mig att märka just det kanske... smile.gif

Läs!

Nu blev jag nyfiken, vad var det för fakta fel som du hittade? (slukade boken, så jag hittade inga biggrin.gif )
2Sharp
QUOTE (snake @ Jan 29 2003, 19:55 )
QUOTE (2Sharp @ Jan 29 2003, 18:39 )

Läs!

Nu blev jag nyfiken, vad var det för fakta fel som du hittade? (slukade boken, så jag hittade inga biggrin.gif )

Inte 100% på dataljerna, men jag har för mig att det gällde tillverknings land på HK vapen?

Det var ett tag sedan jag läste den smile.gif

Kan irritera mig fruktasnvärt på liknande saker, vilket kanske iofs säger mer om mig än boken... 7.gif
Lt P
Vad har Karjel skivit mer då?
Adam Wilhelm
Karjel sa väl att HK 53 tillverkades i USA?
Vapenfett 101
Här är en till som läste "..gränsen" och tyckte den var kanon. 2Sharp, du är sjuk! ;)
2Sharp
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 30 2003, 07:11 )

Jaa, så var det väl?

Boken har väl några år på nacken och då tillverkades så vitt jag vet HK i Tyskland?

Men jag kan ju ha fel, vilket är bra eftersom boken då blir bättre.... smile.gif

101: räka... 6n.gif
Vapenfett 101
QUOTE (2Sharp @ Jan 30 2003, 12:24 )
101: räka...  6n.gif

Har någon läst några av Karjels andra verk?

2Sharp: jag har i alla fall inte av min egen arm i tid och otid! gasmask.gif
Adam Wilhelm
Har inte läst fler av Karjels böcker...

2sharp: vad gjorde du med armen egentligen?? biggrin.gif
2Sharp
QUOTE (Vapenfett 101 @ Jan 30 2003, 12:34 )
2Sharp: jag har i alla fall inte av min egen arm i tid och otid!  gasmask.gif

Ehmm, nää, sitter man framför en dator hela dagen så riskerar man ju inte det... biggrin.gif
En annan lever hårt, tufft och snabbt... B) (eller nå't...)

AW: jag voltade med cykeln på väg till jobbet, inte spännande... smile.gif
Adam Wilhelm
Nu fick mina illusioner sig en törn...knivfjant. biggrin.gif
2Sharp
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 30 2003, 14:11 )
Nu fick mina illusioner sig en törn...knivfjant. biggrin.gif

LOL biggrin.gif
snake
QUOTE (2Sharp @ Jan 30 2003, 12:24 )

Jaa, så var det väl?

Boken har väl några år på nacken och då tillverkades så vitt jag vet HK i Tyskland?

Men jag kan ju ha fel, vilket är bra eftersom boken då blir bättre.... smile.gif

101: räka... 6n.gif

Aha...måste genast lusläsa boken igen...och se om jag hittar felen också.. *lol*
2Sharp
Om det nu var fel eller min brist på kunskap!

Men helt klart en läsvärd bok smile.gif
Adam Wilhelm
Nu är vi lite Ot men äsch...
Jag har för mig att HK 53 faktiskt togs fram och tillverkades av den amerikanska delen av HK.
Tror att jag har läst det i någon Guns&Ammo men jag kan inte hitta något belägg för den teorin.
Så ta det med en nypa salt.
Vapenfett 101
QUOTE (2Sharp @ Jan 30 2003, 14:04 )
QUOTE (Vapenfett 101 @ Jan 30 2003, 12:34 )

2Sharp: jag har i alla fall inte av min egen arm i tid och otid!  :=o

Ehmm, nää, sitter man framför en dator hela dagen så riskerar man ju inte det... biggrin.gif
En annan lever hårt, tufft och snabbt... B) (eller nå't...)

Skulle inte bli överraskad om du har mer skärmtid/vecka än jag, surfnarko! 6n.gif
2Sharp
QUOTE (Vapenfett 101 @ Jan 31 2003, 07:36 )
Skulle inte bli överraskad om du har mer skärmtid/vecka än jag, surfnarko!  6n.gif

LOL, det har du nog rätt i... blink.gif crap...

AW, du kan mycket möjligt ha rätt?? jag letar men hittar inget om det, jag fortsätter leta smile.gif
LeadHead

Dessutom tror jag han beskrev den som en "kulsprutepistol". Det kanske är en beteckning man ser ibland men jag tror nog att den i Sverige skulle klassas som automatkarbin.
2Sharp
QUOTE (LeadHead @ Jan 31 2003, 11:16 )
Dessutom tror jag han beskrev den som en "kulsprutepistol". Det kanske är en beteckning man ser ibland men jag tror nog att den i Sverige skulle klassas som automatkarbin.

Det där är ju lite lustigt, en del kortare Ak benämns ju som k-pist (smg) främst för att deras storlek och användningsområde är det som är tänkt för k-pist.
Lite odd tycker jag?
Johan ES
Jag har läst en annan bok av Karjel, nämligen "Skuggan av floden". Istället för att beskriva handlingen personligen väljer jag att publicera det som står på baksidan av boken. ISBN: 91-43-02220-0 Utgiven år 1999. 299s (inbunden).

"Den svenske piloten Thomas Borkman reser inofficielt på FN:s uppdrag till Amazonas, för att tillsammans med andra utvalda ta del i kampen mot narkotikan. Under nattliga helkopteranfall slår de ut raffinaderier och förråd i djungeln. När Thomas blir förälskad i Maria vet han ingenting om hennes relation med en av de stora narkotikakartellerna. Snart inser han dock att motståndarna i förväg får information om när och var raiderna ska äga rum. Lyckas de också avslöja Thomas indentitet är hans chanser att överleva minimala. Den dagen då han tvingas till en personlig uppgörelse med den mäktigaste och mest hänsynslöse maffiabossen av dem alla."

Det var länge sedan jag läste boken så jag kan inte uttala några egna reflektioner.

/Johan ES
Mattias
Har också läst både Skuggan av floden och Gå över gränsen. Skuggan av floden var enligt mig inte alls i klass med Gå över gränsen även om idén med en svensk på militärt uppdrag i Amazonas är rätt kul. Nattliga räder med hkp mot knarkanläggningar osv.
2Sharp
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 31 2003, 07:33 )
Nu är vi lite Ot men äsch...
Jag har för mig att HK 53 faktiskt togs fram och tillverkades av den amerikanska delen av HK.
Tror att jag har läst det i någon Guns&Ammo men jag kan inte hitta något belägg för den teorin.
Så ta det med en nypa salt.

Jag mailade HK i Tyskland och fick till svar att HK 53 är inte speciellt framtagen för den amerikanska marknaden och tillverkas bara i Tyskland.

Fick även en inbjudan att besöka dem och testskjuta samtliga deras vapen, trevligt!

(in my dreams...)

smile.gif
Adam Wilhelm
Jag drömmer med dig också, 2sharp...
Adam Wilhelm
Läste precis i Nu i Flygvapnet att Robert Karjel är Örlogskapten och chef för IFT 15.

Vad står IFT för, Inflygning Flyg Typ eller?? blink.gif

achilleos, vad säger du?
Doggydriver
Har läst "Gå över gränsen", mamma vet vad pojken vill ha biggrin.gif

Kan bara säga att boken är klart läsvärd, ganska skoj att veta hur det går till på en svensk ubåt också. (Ubåts-delarna var nog det jag tyckte bäst om ;) )
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.