Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 1250 st kommer att skjuta på varandra i Härnösand
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3
Komp C
Fick denna länk av en jobbarkompis vars son ska åka till Härnösand på en stor soft air träff a la 1250 stycken från hela världen!, fler deltagare än de tre bataljonsövningar hemvärnet hade nu i år rolleyes.gif

http://www.berget-events.com/b5

ps spelar inte själv!
DaRaven
Jösses.. Det var nog det mest seriösta jag sett smile.gif Får ju en hv-övning att likna ingenting..
Munken_swe
Låter fruktansvärt intressant, och kul. Hoppas att de tar några bilder, så att man ser hur spektaklet utvecklades. Granatkastare, flygplan och stridsfordon vore kul att se hur man löst.. surprise.gif

Finns AK5 som airsoft-vapen?
Sir Vival
Ahh Airsoft-lek... Inget går upp emot lite krigsromantik en sommardag!
Dizzy_keys
Åh, då har man något att försöka kolla på fredagen då navy2.gif
nsky_517
Munken_swe*

Just AK5 finns inte, men Fn-FNC.

Fn-FNC
Fu Dahlberg
QUOTE (Munken_swe @ Jun 14 2007, 12:04 ) *
Låter fruktansvärt intressant, och kul. Hoppas att de tar några bilder, så att man ser hur spektaklet utvecklades. Granatkastare, flygplan och stridsfordon vore kul att se hur man löst.. surprise.gif

Finns AK5 som airsoft-vapen?

stridsfordon smile.gif
DaRaven
Det där ser fan riktigt kul ut smile.gif
Sir Vival
dxl
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jun 14 2007, 16:08 ) *

Lite OT här men... är det inte en GRGbumpa som sitter på tornet?
sgt Odh
Med mycket mycket fantasi skulle det kunna vara en M2 Bradley, med TOW på sidan och allt smile.gif Seriös B-styrka.
SG OLSSON
Hittar lite för dåligt på hemsön men visst tyder det på att de har fått låna lilla batteriet och området runt det
sgt Odh
Nu har jag sett DVD:n smile.gif. Tänk om det hade varit så mycket pang och fart på en hemvärnsövning. Då hade försvaret fått köpa tillbaka prylar från Estland för att få till alla.

http://www.berget-events.com/news.php?id=22

Den finns i lite olika varianter. snygg film faktiskt. Tänk om man skulle skicka ut Combat Camera på en FM-övning eller till A-stan och göra något liknande. Då skulle det vara 25000 man i nästa rotation smile.gif Naturligtvis skulle Svenska Freds få hjärnblödning i kubik och Schyman skulle supa ner sig igen, men det skulle bli "Jäääääävligt bra TV".

Det känns nästan som det är bättre organiserat sambandsmässigt också.

Coolt.
Berg
Åh fy fan O_O

Jag vill dit, undra om dom tar emot åskådare månntro.
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (dxl @ Jun 14 2007, 17:04 ) *
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jun 14 2007, 16:08 ) *

Lite OT här men... är det inte en GRGbumpa som sitter på tornet?

Nja, möjligen ett emballage... bumpor skjuter man wink.gif

@Lilla Sebbe
Kriget kommer till Hemsön:
"Nu vill vi gärna att vi inte får några besökare under spelet. Men den som är intresserad kan komma till Mellanholmen på söndag, säger den huvudansvariga arrangören Anders Nilsson"

Eftersom huvudansvarige bakom detta har 4 st "Berget" bakom sig så har det hela vuxit och antagligen blivit bättre/större. Råkade snubbla in på två tidigare då jag hade lite tråkigt mellan en helg och inte övat på länge wink.gif
Bara att googla efter Berget 1-4 eller kolla in olika airsoftorum så lär ni hitta en del bilder och text om hur bra/dåligt det varit tidigare.

Edit: pettimetermesserschmidträttning på texten.
dxl
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Jun 15 2007, 00:33 ) *

BAH, naturligtvis är det så, jag springer ut och gör lite chinups som straff innan jag lägger mig i kväll... smile.gif

Är det någon som har koll på hur sjukvårdsfunktionen är på ett sånt här evenemang, har försökt hitta lite men utan resultat. Har man en sjuksköterska med? Jag undrar av ren nyfikenhet.
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (dxl @ Jun 15 2007, 00:42 ) *
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Jun 15 2007, 00:33 ) *

BAH, naturligtvis är det så, jag springer ut och gör lite chinups som straff innan jag lägger mig i kväll... smile.gif

Är det någon som har koll på hur sjukvårdsfunktionen är på ett sånt här evenemang, har försökt hitta lite men utan resultat. Har man en sjuksköterska med? Jag undrar av ren nyfikenhet.

Surfa in på den officiella hemsidan och scrolla ner lite:
[snipp]
Personal Safety

With participant numbers approaching 1200, a high degree of safety consciousness is vital to avoid major injuries.

In an emergency you should phone 112, the emergency number for use when an immediate response is required. Use this number to contact police, ambulance, fire brigade and the other emergency services in situations where there is an imminent risk, a casualty (watch out for the call "skarp skada") or a crime in progress.

In non-emergency situations you should usually contact the local police in the area where the crime has occurred. To contact local police you should either phone them at 114 14, or go to the nearest police station. If you phone from abroad in non-emergency situations, the number is +46 77 114 14 00.

In conjunction with local authorities and rescue services, we have implemented a number of safety measures. We have conducted a safety meeting, arranged by the local council, which involved representatives from the emergency services, the council and local and regional authorities. We have also consulted with a number of other bodies to develop a set of rules and measures to protect the participants as far as possible.
[/snipp]

[snipp]
First Aid

In the event of minor injuries like strains, sprains and friction burns we will have a medical team in the main Safezone. This team is led by a GP, assisted by a number of trained medics. All marshals (wearing hi-vis yellow waistcoats) have some degree of first aid training and can help in the event of an accident.

In the event of more serious incidents, you should help the injured person if you are confident that you can do so safely. At the earliest possible opportunity, call the emergency services by dialing 112 and give the address as ”Berget 5”. Then inform a marshal, by radio or telephone if necessary, and help guide the emergency services to the site.

We encourage everyone to carry a small first aid kit or field dressing in their right leg pocket, since quick help is a major factor in determining recovery. It may also be wise to bring blister tape and Aspirin for your own use, but remember never to give water or oral analgesics to anyone who may have suffered injuries to the head or stomach. If you require prescription medication, we recommend that you carry more than you expect to need, and distribute the doses about your equipment, to minimize loss.
[/snipp]

Nix, lirar inte plastkulekrig och ska inte vara med utan är bara snäll o söker åt andra ikväll banan_rock.gif
Komp C
Vi kanske ska skramla ihop till en soldf pluton nästa år pansar2.png funderar på att börja bygga om volvon till en IKV 91!
Ekvall
Hur ställer sig Berget-arrangörerna till RIKTIGA strf? Man kanske kan fråga The Swede lite snällt om man får låna hans... pansar2.png
Sir Vival
Jag fattar faktiskt inte att vuxna (i alla fall fysiskt) sysselsätter sig med denna typ av verklighetsfrämmande aktivitet - t.o.m. ogillar hela spektaklet...
nsky_517
Sir Vival*

För att det är en rolig aktivitet. Inget mer, inget mindre.

Vissa skjuter plastkulor andra plockar svamp.
Fu Dahlberg
QUOTE (nsky_517 @ Jun 15 2007, 11:29 ) *
Sir Vival*

Vissa skjuter plastkulor andra plockar svamp.

eller springer runt med boffervapen...
Sir Vival
QUOTE (nsky_517 @ Jun 15 2007, 11:29 ) *

Förutom de trattskallar som har det som livstil (typ arrangörer och deltagare av den aktuella "happeningen") , eller? Beryktade "FJK"?
fogel02
Mycket seriöst arrangemang verkar det som biggrin.gif

Fast det är klart intressant att de rekommenderar att man skall flyga upp, går det verkligen bra ???. Kan tänka mig att det är lite småbekymmer att checka in vapnen. För att inte tala om att försöka ta de som handbagage
Fu Dahlberg
Står i "FAQ"en om finns på hemsidan...
DaRaven
Äh, det är väl inte dummare än någon annan hobby.. Som golf t.ex. *ryser* Inte för att jag leker airsoft själv, men kan väl förstå det som gör det.
Sir Vival
QUOTE (DaRaven @ Jun 15 2007, 13:07 ) *
Äh, det är väl inte dummare än någon annan hobby.. Som golf t.ex. *ryser* Inte för att jag leker airsoft själv, men kan väl förstå det som gör det.
Det känns som en milsvid skillnad mellan golf och krigsromantiserande.
skytten
QUOTE (Sir Vival @ Jun 15 2007, 13:44 ) *
QUOTE (DaRaven @ Jun 15 2007, 13:07 ) *
Det känns som en milsvid skillnad mellan golf och krigsromantiserande.

Håller med.. Har aldrig försått det roliga med att skjuta plastkulor på varandra.
Verkar vara en hel del "lustiga" människor som är med på sånt här.
nsky_517
Med risk för att bli förudmujkad... Man vad är "FJK"?

Jag mycket väl förstå grejjen med att inte gilla krigsromantik. Men man behöver inte vara någon överdriven krigsromtiserande stridspitt som sett för många krigsfilmer för att tycka det är kul att delta i något sånt här, jag tror tom. det är en minoritet av dessa killar och tjejer som har den inställningen.
Man behöver inte anylisera allt in i minsta detalj, många tycker helt enkelt bara att det är kul. Den uppfattning har jag fått av egen erfarenhet.

Hur många spelar inte onlinespel med krigs tema, detta är mer eller mindre samma sak bara att man ersätter en dator med riktig natur och riktiga motspelare. Det är min syn på det ivf.
Sir Vival
QUOTE (nsky_517 @ Jun 15 2007, 21:56 ) *
vad är "FJK"?

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19328&hl

Jag mycket väl förstå grejjen med att inte gilla krigsromantik. Men man behöver inte vara någon överdriven krigsromtiserande stridspitt som sett för många krigsfilmer för att tycka det är kul att delta i något sånt här, jag tror tom. det är en minoritet av dessa killar och tjejer som har den inställningen.

Man kan hoppas på det, men tyvärr finns det många exempel som tyder på annat.
Har sett exempel på övningar som skulle få den mest förhärdade förhörsledare inom FM att rygga tillbaka (dokumenterat på film) - det är inte bara "pang-pang" det är hela reenactment scenariot som riskerar/tenderar att spåra ur.

Hur många spelar inte onlinespel med krigs tema, detta är mer eller mindre samma sak bara att man ersätter en dator med riktig natur och riktiga motspelare.
Två fel gör inte ett rätt...
Flak
Dom är i ett KA-batteri. Dom har Valpar och 20-bilar. 1200 pers har skojigt en helg
och träffar kompisar från en massa länder. Arrangemanget verkar genomarbetat
och planerat. Det är 18-årsgräns. Helt fel ute är dom nog inte....

smile.gif

Nu vet jag exakt noll om airsoft, vilket gör att Sir Vival garanterat vet mer än mig,
men efter att ha läst igenom regelverket för träffen är jag inte ett dugg orolig för
att det ska skapas några krigsförbrytare där.

En liten andel stollar finns det inom all verksamhet och ändå fungerar samhället...

- - - - -

Någon har scratch-byggt en airsoft AK-5:a:
Bild
Tråd

Edit: Puck-tvåa igen! HvU-johan hade redan länkat till en film med den där AK-5:an...
skytten
QUOTE (Flak @ Jun 16 2007, 00:45 ) *
Dom är i ett KA-batteri. Dom har Valpar och 20-bilar. 1200 pers har skojigt en helg
och träffar kompisar från en massa länder. Arrangemanget verkar genomarbetat
och planerat. Det är 18-årsgräns. Helt fel ute är dom nog inte....

smile.gif

Nu vet jag exakt noll om airsoft, vilket gör att Sir Vival garanterat vet mer än mig,
men efter att ha läst igenom regelverket för träffen är jag inte ett dugg orolig för
att det ska skapas några krigsförbrytare där.

En liten andel stollar finns det inom all verksamhet och ändå fungerar samhället...

- - - - -

Någon har scratch-byggt en airsoft AK-5:a:
Bild
Tråd

Edit: Puck-tvåa igen! HvU-johan hade redan länkat till en film med den där AK-5:an...

Och trots att det var stulna vapendelar som killen har använt så verkade det vara ett ljumt intresse från FM.
Tycker sånt där sätter nivån på verksamheten..
Fu Dahlberg
Detta är ungefär samma sak som att sitta hemma och lita Call of duty eller Americas Army., förutom att det förmodligen är betydligt nyttigare.
709
QUOTE (skytten @ Jun 16 2007, 12:04 ) *
....
Och trots att det var stulna vapendelar som killen har använt så verkade det vara ett ljumt intresse från FM.
Tycker sånt där sätter nivån på verksamheten..

Ja det måste vara 1250 st djupt subversiva vapentjuvar som har samlats där. Eller var det kanske bara han som snott prylar? En = Alla ?

Hade våra kompani och bataljonsövningar i Hemvärnet vara lika inspirerande och välorganiserade.... surprise.gif
Pansardvärg
Exakt vad är stulet på den scratchbyggda ak´n?
Vildmannen
http://vk.se/Article.jsp?article=125747 ohmy.gif
nsky_517
QUOTE (Pansardvärg @ Jun 16 2007, 13:30 ) *

Jag tror inte Handskydd kan skaffas på laglig väg. Kolven kan ju dock vara från en Star FN-FNC.
Maul
QUOTE (nsky_517 @ Jun 16 2007, 22:28 ) *
QUOTE (Pansardvärg @ Jun 16 2007, 13:30 ) *

Jag tror inte Handskydd kan skaffas på laglig väg. Kolven kan ju dock vara från en Star FN-FNC.

Eller egengjutet. Tyckte det såg ut som han byggde en hel del delar från scratch.
Pansardvärg
Läser man hela tråden om hans bygge står det att det är lagligt allting och de få delar som inte är scratchbyggda kommer från utrangerade vapen.
Sir Vival
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jun 16 2007, 12:21 ) *
Detta är ungefär samma sak som att sitta hemma och lita Call of duty eller Americas Army
Jag kan inte påstå att jag anser att det är speciellt förnuftigt det heller - det är ungefär lika världsfrånvänt men dock inte lika osmakligt...
709
QUOTE (Sir Vival @ Jun 17 2007, 14:40 ) *
Detta är ungefär samma sak som att sitta hemma och lita Call of duty eller Americas Army
Jag kan inte påstå att jag anser att det är speciellt förnuftigt det heller - det är ungefär lika världsfrånvänt men dock inte lika osmakligt...

Förnuftigt och förnuftigt. Finns nog en del golfare som låtsas att de är Tiger Woods eller Annika Sörenstam när de jagar den stackars bollen.

Världsfrånvänt? En reflektion av världen snarare. Fast utan att döda folk. (även om en dog nu ju)
Sir Vival
QUOTE (709 @ Jun 17 2007, 16:54 ) *

Förnuftigt och förnuftigt. Finns nog en del golfare som låtsas att de är Tiger Woods eller Annika Sörenstam när de jagar den stackars bollen.

Om du anser att det är jämförbart, så bör du kanske fundera på om Hemvärnet/FM verkligen är en plats för dig - eller i alla fall din chef...
Pal
QUOTE (Sir Vival @ Jun 17 2007, 17:29 ) *
QUOTE (709 @ Jun 17 2007, 16:54 ) *

Om du anser att det är jämförbart, så bör du kanske fundera på om Hemvärnet/FM verkligen är en plats för dig - eller i alla fall din chef...

Bah! Den som inte blir upphetsad av tanken på strid eller av att öva eller leka stid är aldrig en bra soldat. Och bra soldater vill iallfall jag ha i hemvärnet.
Cesium
Vad är det för fel på att leka lite nu då? Alla borde prova på detta sjukt roliga spel. Det handlar inte om att döda och kötta utan om att vara snabbast och mest pricksäker och gömma sig bäst, svårare än så är det inte.
VMI2002
QUOTE (Sir Vival @ Jun 15 2007, 09:47 ) *
Jag fattar faktiskt inte att vuxna (i alla fall fysiskt) sysselsätter sig med denna typ av verklighetsfrämmande aktivitet - t.o.m. ogillar hela spektaklet...

Da ar det ju skont att Sverige ar ett relativt frihetligt land dar man far traffas, umgas, och pilla med precis vilken hobby man vill -strunt samma vad Sir Vival tycker.

Vill Sir Vival inratta rolighetspolis?
Amfibieslusken
Min åsikt ligger nära SirVivals. Jag tycker att det är slöseri med pengar att lägga ut 10.000 spänn på ett leksaksvapen, men naturligtvis är det ju deras egna pengar och de får göra vad de vill med dem. Gränsen för osmakligt och olämpligt går, enligt mig, när de klär sig i m/90 med svensk flagga och i vissa fall förbandstecken, för då har man plötsligt försvarsmaktens uniform och detta har jag sett exempel på fler gånger än jag kan räkna och jag blir rent ut sagt förbannad när jag ser det. De gånger jag har påpekat det för dem så har de bara gett mig den ena ursäkten och bortförklaringen efter den andra för att rättfärdiga bärandet.
Fu Dahlberg
Så det är okej att agera som ett amerikanskt eller ryskt förband, men inte svenskt?

Då antar jag att du inte gillar dessa killar heller?
stefanf
Tycker det verkar helskoj (har dock aldrig provat airsoft själv). Men jag hade ingen aning om att det var så stort. Trodde tidigare att det bara var en lillebrorsvariant av paintball.

Grabbarna och tjejerna får komma ut och röra på sig, få frisk luft och lattja lite. Jag har svårt att se det osmakliga i det hela (förutsatt då att det inte är en hemlig nazist-rörelse el.dyl.). Lek är lek, oavsett om det sker med klubba och boll eller plastvapen. Får jag se en vetenskapligt gjord rapport på att deltagarna efter evenmanget blivit våldsammare, asocialare el.dyl. mot sin omgivning lovar jag att omvärdera.
Amfibieslusken
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jun 17 2007, 21:00 ) *
Så det är okej att agera som ett amerikanskt eller ryskt förband, men inte svenskt?

Då antar jag att du inte gillar dessa killar heller?

Jag sade inte att det inte var okej, utan det är min åsikt för vad som är olämpligt och osmakligt. Vill de klä sig som svenska soldater så får de göra det men jag tycker inte om det.

Ett exempel på vad jag menar med förbandsmärken. Detta är från det aktuella eventet Berget:
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.