Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Teleskopkolv AK4
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
SgtAsplund
Hallå där...
Är det någon som vet var man kan få tag i den inskjutbara kolven till AK4?
Den typen som fjs använde sig av.
Någon som ev. har en till salu?
Dedicated
Med tanke på att du ändå inte får använda den på din AK4 så kan man ju fråga sig vad du ska ha den till?????

glädjedödaren Fyhr
SgtAsplund
Jo, det är så att jag har sett att vissa använder den ändå... och då jag är bilförare så är det den ideala lösningen på att komma i och ur bilen utan att fastna med vapnet. Några använder även en variant som är vikbar, typ AK5.
Varför får man inte använda den längre??
Dedicated
Jag förmodar att försäkringar etc inte gäller om du pillar dit egna prylar på vapnet, egna kikarsikten, benstöd och fäll- och vikbara kolvar. Enda förändringen av vapnet du får göra är, förutsatt att du är skarp- eller prickskytt, modifiera ett kindstöd på kolven. I övrigt måste vapnet vara precis som när kungen lämnade ut det till dig. Nja, kanske inte lika skitigt och misskött, kanske.......och möjligen kan du hänga på en egen vapenrem, men sedan är det stopp.

Alltså bryter de i din närhet som använder inskjutbara och vikbara kolvar mot reglerna, tyvärr.
SgtAsplund
Har du något bra tips var det står uttryckligen vad som gäller?
Har påpekat att det inte är godkänt mtrl. men dom påstår att det är OK för C att använda prylarna.
Vad han för ansvar om det händer något?
Radarjägare
det skrämmande är att jag vet att denna kolv förekommer i ett HV kompani i dalarna, och attd et tillochmed är en kompanichef som har ett av dem, skrämmande.

det är inte så att jag är avundsjuk eller nåt, jag hade gärna haft det jag med, men som sagt, en utslagen tand eller liknande skada är dyyyyyr utan försäkringen som inte gäller om man har byggt om vapnet med som tidigare nämnts, ex infällbar kolv, benstöd, kikarsikte odyl.

men för 3 år sedan så hade C hv under övervägande att utrusta AK4 med den infällbara kolven för att göra HV mer attraktivt för yngre förmågor i rekryteringssyfte, men som synes verkar det inte ha lett någonstans , tyvärr.

men de resonerade bergis såhär, när man är ute på patrull eller liknande så knallar man ändå omkring i hög eldberedskap, och då ska kolven ändå vara utfälld. blink.gif
Van der Kaye
Den skjutbara kolven må vara praktisk när det gäller ytrymmen, men rent skjutmässigt är den inte att föredra, glappar lätt efter en tids användning. Konstruktionen funkar bättre på mindre vapen.

Som sagt tidigare, inte reglementsenligt.

Men om man ska ha den till annat, så kolla www.hkpro.com smile.gif

MVH

Fk Van der Kaye
Dedicated
Tråden har varit uppe tidigare, sök på "Vikbar kolv" Där fanns det en del adresser.......
SgtAsplund
JAG TACKAR FÖR VISAT INTRESSE...
Doyle
QUOTE (SgtAsplund @ Jan 29 2003, 10:44 )
Några använder även en variant som är vikbar, typ AK5.
Varför får man inte använda den längre??

Den vikbara kolven togs bort för att fjädern i den var för svag.

Alltså det blev för högt tryck på fjädern när man stod i anläggning och sköt så kolven kunde vika sig, vilket resulterade i att personen bredvid fick en kula nära/i sig.

Säkerligen har fjädrarna byts ut, men iaf... ph34r.gif
Casca
För er som har problem med reglementen och paragrafer och vill använda riktig utrustning:
Låt en vapentekniker besiktiga kolven och be att få ett intyg på att en besiktning är utförd.

Det finns fler fördelar än nackdelar med den inskjutbara kolven. Lär man sig hantera den så finns det tiondelar att tjäna i ex instinktivskytte. Vapnet reagerar också mycket ödmjukare under automateld med den kortare kolven anser jag.
HK är kvalitet. Väljer man en infällbar kolv lämnar man HK för okänd kvalitet med allt det innebär.

Är det någon som har en aning om hur mycket ett RAS system kan kosta per vapen? Ak4/AK5.

Casca
2Sharp
QUOTE (Casca @ Jan 29 2003, 12:33 )
Är det någon som har en aning om hur mycket ett RAS system kan kosta per vapen? Ak4/AK5.

Kolla: http://www.impactguns.com/store/kmc_ras_g3.html

Bra tanke med en kortare kolv, jag vill ha min kolv kortad en aning.
Casca
Tack 2sharp. RAS är helt klart aktuellt. Att utrusta 30 soldater med RAS motsvarar en mindre stridsskjutning i kostnad.

Knivfråga när jag ändå har dig på tråden:

KA-BAR Tanto?
2Sharp
QUOTE (Casca @ Jan 29 2003, 13:12 )
KA-BAR Tanto?

RAS tror jag också på, enkelt att byat till, kräver ju inga modifieringar på vapnet och ger stor flexibilitet.

Inte trixat med de nya modellerna av Ka-Bar, men de verkar lovande, inte så komplicerade, bra knivslida.
Har haft några av de gamla och de jag tycker om de är att jag skulle önska aningens tjockare blad samt lite baktunga. På gränsen till att vara för lång tycker jag, 5 tums blad tycker jag är glockrent.
Inte en aning om det är tjockare på den "nya generationen"?
Bra att man skippat läderhandtag och läderslida.

Jag hade hellre köpt en Strider, men det är ju en liten annorlunda prisklass smile.gif
Btw, kolla in Buck/Strider knivarna: http://store.knifecenter.com/pgi-ProductSpec?BU888 tror att de är riktigt nice.
Knivar, knivar... smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.