Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kluriga frågor?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
martinator
QUOTE (trädet @ Feb 23 2008, 09:48 ) *
Men ett trefasuttag är omöjligt att koppla in en enfas grej. dom är ju stora och röda, med 5 "pins"

omöjligt och omöjligt. Det är rätt vanligt att man använder sig av en
grenkontakt för att få ut just 230 volt 1-fas ur ett 400 volt 3-fas.

/martinator
Lethal_Impact
QUOTE (Lethal_Impact @ Feb 24 2008, 22:40 ) *
Hur dyrt fel tror ni att det är om teven har en bild i grönnyanser och saknar ljud?

HAHA laugh.gif biggrin.gif smile.gif
Det ordnade sig.
En jävla scartkabel hade hoppat ur kontakten på boxen och laggt sig på sniskan precis så att en bild framträdde (grön dock).
(stor chans eller?)

Nu mår jag bra smile.gif
Munken_swe
hur bota sömnlöshet?
J-Star
QUOTE (Munken_swe @ Feb 27 2008, 01:47 ) *
hur bota sömnlöshet?

Rådfråga läkare... eller börja läs tråkiga läroböcker i sängen.

/J
MatsLennarth
hur bota sömnlöshet?

Det finns vissa medicinska preparat som man kan få utskrivna. Bensodiazepiner är vanliga, exempelvis Mogadon, Sobril och Oxascand.
stefanf
hur bota sömnlöshet?

Se till att både kroppen och sinnet är trött när man går och lägger sig. Ha rätt miljö i sovrummet. Lämna funderingar utanför sängen, skriv ner funderingar istället för att ligga och älta. Om man inte somnar inom runt 20 minuter, gå upp igen och gör något annat ett tag. Ett par exempel bara.
Sömnmedel bör du endast fundera på efter att du uttömt alla andra möjligheter, anser jag.

Vårdguiden är bra till mycket.
Ekvall
Apropå sömnlöshet:
Varför är namnet på det verksamma ämnet i kaffe (koffein) stavat med olika vokaler i svensk respektive engelsk stavning och varför blir denna relation omvänd när man talar om själv drycken?

(Sv) Kaffe - koffein
(En) Coffee - caffeine

Om stavningarna skulle följa någon som helst regelbundenhet i koffein/caffeine-relationen borde "kaffe" bli "koffe" och "coffee" bli "caffee". Nu blir det istället tvärtom.

Någon som har en teori som kan bringa lite klarhet i en o-trött students fundering?
Lethal_Impact
Någon som har någon ide om var eller i vad man kan hitta en planetväxel i lagom storlek?
Lagom är max 30 cm på ytterringen/ringhjulet.
Faers
Vf ska det finnas så JÄVLA många regler om hur man bygger en evighetsmaskin? Jag har gett mig fan på att jag ska klara det, emn när jag precis kommit på en lösning så är det ngn regel som säger nej!

Är det verkligen en regel att man inte får tillsätta ngn rörelse själv? det är saken jag tampas med just nu!
J-Star
QUOTE (Faers @ Mar 12 2008, 21:00 ) *
Vf ska det finnas så JÄVLA många regler om hur man bygger en evighetsmaskin? Jag har gett mig fan på att jag ska klara det, emn när jag precis kommit på en lösning så är det ngn regel som säger nej!

Är det verkligen en regel att man inte får tillsätta ngn rörelse själv? det är saken jag tampas med just nu!

Det beror på vad det är du är ute efter. Om målet enbart är att skapa något som alltid rör sig, då får du lägga till energi själv bäst du vill för då är det ändå inte en "äkta" evighetsmaskin utan mest bara en "novelty item"... en kul pryl.

Vill du däremot skapa en äkta evighetsmaskin, det vill säga en som ger mer arbete än du stoppar in i den... då är du torsk enligt nuvarande fysikaliska teorier hur du än försöker. Du får förvisso stoppa in energi i evighetsmaskinen men det du får ut ifrån den måste vara mer än det du stoppat in.

/J
stefanf
Ta valfritt grön/röd-gubbebevakat övergångsställe.
Om det står 3-4 personer och väntar, ljusförhållandena är så goda att man ser att någon tryckt - ofelbart så trycker nästa person som kommer dit.
Om jag kommer först till ett sådant övergångsställe och trycker, och det bakom mig kommer en till person som orimligen kan ha missat att jag tryckt (förutom ljudsignalen + att lampan som indikerar att man tryckt tänts), nog f*n ska han/hon trycka i alla fall. osv osv. Exemplen är otaliga.

Varför? Tror folk att ljussignalen jobbar på ackord, att det blir grönt snabbar ju fler gånger man trycker? Eller tror de som kommer efter och trycker att alla, precis alla, som står och väntar är så obegåvade att ingen av dom fattat att man ska trycka för att få grön gubbe?
kexet
QUOTE (stefanf @ Apr 20 2008, 19:41 ) *
Om det står 3-4 personer och väntar, ljusförhållandena är så goda att man ser att någon tryckt - ofelbart så trycker nästa person som kommer dit.
Om jag kommer först till ett sådant övergångsställe och trycker, och det bakom mig kommer en till person som orimligen kan ha missat att jag tryckt (förutom ljudsignalen + att lampan som indikerar att man tryckt tänts), nog f*n ska han/hon trycka i alla fall. osv osv. Exemplen är otaliga.

Varför? Tror folk att ljussignalen jobbar på ackord, att det blir grönt snabbar ju fler gånger man trycker? Eller tror de som kommer efter och trycker att alla, precis alla, som står och väntar är så obegåvade att ingen av dom fattat att man ska trycka för att få grön gubbe?

nej jag tror att det helt enkelt är kul att trycka på knappar clap.gif
23:e komp.
Mmmmm.......jag har en undran!

Är det bara i Norge sånt här händer, och är det någon som vet vart han var på väg? blush.gif

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2296543.ab
J-Star
QUOTE (stefanf @ Apr 20 2008, 19:41 ) *

<snip>

Varför?

Därför att 1) det är ingen extra ansträngning för dig så du kan bara skita i att jag trycker. Om det irriterar dig så är det ditt eget problem. 2) Det är ingen extra ansträngning för mig 3) dessa helvetes apparater fungerar olika överallt och fungerar olika bra överallt. En trasig eller dåligt designad apparat kan lysa även om ingen har tryckt.

Så hellre än att memorera varenda övergångsställe överallt eller att stå och fundera ett bra tag "Hmm... har jag sett den här modellen förut? Och fungerar den som den skall?"... så trycker jag bara och får det gjort. Om det stör dig... couldn't care less. ;)

Det är samma tänk som med säker vapenhantering. Du funderar inte "Hmm... gjorde jag patron ur så att jag kan latja med vapnet? Sitter magasinet i och hur mycket hade jag kvar i det? Är det... <und so weiter>". Istället har du en förutsättning hela tiden: vapnet är alltid laddat. Punkt och Slut. Samma här: fundera inte... bara tryck. Det är enklast och snabbast och säkrast.

QUOTE (23:e komp. @ Apr 20 2008, 23:44 ) *
Är det bara i Norge sånt här händer, och är det någon som vet vart han var på väg? blush.gif

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2296543.ab

Nej, det händer i Sverige också. Lumparhistoria berättar om bagen som sprack på flygplatesn, på plattan när personen var på väg att embarkera, och ut föll bland annat... en stridsvagnsmina.

/J
Agentorange67
Jag har hört att sådana där jag-ska-gå-över-gatan-tryck-på-knappen-automater. Ju fler ggr man trycker på knappen, snabbare blir det gröngubbe. Fast här i Stockholm går vi bara.
J-Star
QUOTE (Agentorange67 @ Apr 21 2008, 20:56 ) *
Jag har hört att sådana där jag-ska-gå-över-gatan-tryck-på-knappen-automater. Ju fler ggr man trycker på knappen, snabbare blir det gröngubbe. Fast här i Stockholm går vi bara.

Det låter som en skröna.

/J
GP720Englund
Jag tror inte vi var helt allvarliga...

/M
eskil
QUOTE (J-Star @ Apr 22 2008, 08:38 ) *
QUOTE (Agentorange67 @ Apr 21 2008, 20:56 ) *

Det låter som en skröna.

Nä, det är sant. Här i Stockholm så går man ifall man har en chans att komma över utan att bli påkörd. Huruvida gubben på stolpen är grön, röd eller gredelin brukar ingen bry sig så mycket om. smile.gif

...Fast det där med fler tryckningar => fortare grön gubbe är nog en skröna. Att trycka på knappen är bara stressterapi för de som väntar på att få gå över.
stefanf
QUOTE (eskil @ Apr 22 2008, 15:29 ) *
...
...Fast det där med fler tryckningar => fortare grön gubbe är nog en skröna. Att trycka på knappen är bara stressterapi för de som väntar på att få gå över.

Låter vettigt.
Kanske det har lite att göra med att man söker gemenskap? Om jag trycker såsom de andra 10 personerna före mig gjorde, så visar vi samhörighet: "bli grönt! vi står enade mot dig, onda rödgubbe!" Malajn.gif
Rickard N
För att citera Denis Leary: "Because we can, that's why"
Lethal_Impact
En parkeringsbot, är det 30 dagar som man har på sig att betala den? Som vilken annan AVI som helst?
Det står nämligen ingenstans.
tinhead
QUOTE (Lethal_Impact @ May 8 2008, 23:35 ) *
En parkeringsbot, är det 30 dagar som man har på sig att betala den? Som vilken annan AVI som helst?
Det står nämligen ingenstans.

Har för mig att det är 7 eller 14dagar?
Ring å fråga dom...

Vetetusan om dom kan säga nått ifall du betalar i slutet av månaden och dom inte har tydligt angett hur lång tid du har på dig?
martinator
Det står väldigt tydligt på baksidan. Står alltså inte något betal senast osv på framsidan.
7 eller 10 dagar tror jag det är, hur som helst så skulle de inte missa att skriva ut det.
Dessutom måste man betal boten för att ha rätt att överklaga, även detta står
tydligt på baksidan.

/martinator
J-Star
QUOTE (martinator @ May 9 2008, 09:22 ) *
Det står väldigt tydligt på baksidan. Står alltså inte något betal senast osv på framsidan.
7 eller 10 dagar tror jag det är, hur som helst så skulle de inte missa att skriva ut det.
tydligt på baksidan.

Det kan man ta det lite lugnt med. Ring bolaget och fråga, eller maila. Uppskov är lätt att be om. Till och med övernitiska Carpark gav oss uppskov direkt över telefon.

/J
Greven
skit i att betala, vänta på påminnelse. Finns ju en risk att den kommer bort nånstans i behandlingen och då har du sparat några sura kronor. Och nej du får inget pålägg på första påminnelsen.
Lethal_Impact
QUOTE (martinator @ May 9 2008, 09:22 ) *
tydligt på baksidan.

/martinator

Hittade nu, storlek 10 Times New Roman. Som gjort för att pensionärer ska missa det.
8 dagar har man på sig i Östersund, Polisens utfärdande.

@Greven, händer det ofta att de "kommer bort"?
Nyllet
Hur kommer det sig att män ofta får en och annan finne på röven. Juste precis "där man sitter"? Speciellt precis innan man ska ha en lååång provsittning. Det ska görna vara ett 4 timmars prov tongue.gif wink.gif biggrin.gif
Rara Avis
QUOTE (Nyllet @ May 12 2008, 20:04 ) *
Hur kommer det sig att män ofta får en och annan finne på röven. Juste precis "där man sitter"? Speciellt precis innan man ska ha en lååång provsittning. Det ska görna vara ett 4 timmars prov tongue.gif wink.gif biggrin.gif

Envisas med att ha en konstläderplånbok i bakfickan?
Rövsvett?
Eller kanske bara lagen om tingens jävlighet? rolleyes.gif
trädet
varför blir man skakig när amn intagit för mycket socker, och ibland koffein?
kexet
hört talas om sockerkick? blodsockret skjuter i höjden. då kan man bli skakig. samma fenomen av koffein.
trädet
Jo, vad fenomenet kallas, vet jag. Men exakt vad händer?
Orsaken till att jag frågar är att jag smällt i mig 2 påsar druvsocker (tråkigt och dom fanns framme, fråga inte), och frågan ploppa upp.
Rara Avis
QUOTE (trädet @ May 12 2008, 20:41 ) *
Orsaken till att jag frågar är att jag smällt i mig 2 påsar druvsocker (tråkigt och dom fanns framme, fråga inte), och frågan ploppa upp.

Du får ett jättepåslag av insulin i kroppen.
Finns massor att läsa om vad som händer i kroppen men detta är en bra länk (och ännu mer här).
Nyllet
QUOTE (trädet @ May 12 2008, 21:41 ) *

Haha, det är inte speciellt nyttigt. Akta dig för tandtrollen och diabetes-tanten wink.gif
Agentorange67
Vad står TS för i forum/tråd sammanhang?
Jimbo
Tror det står för trådskapare.
Krizan
Ligger det utanför det mänskliga ögats förmåga att som hockeydomare se alla fula situationer under en match?

Har fått lära mig att även om man "avsöker" så ser man bara klart på en fläck stor som en enkrona varje gång (direktseende) och resten är periferiseende.
Munken_swe
Existerar den 72-a Gardespansardivisionen?
eskil
QUOTE (Munken_swe @ Jun 28 2008, 20:38 ) *
Existerar den 72-a Gardespansardivisionen?

72:a Gardesmotorskyttedivisionen existerade på sovjettiden.
Den lever fortfarande kvar i Ukrainska armén som 72:a mekaniserade brigaden.
Lethal_Impact
Någon som kan ha en liten idé om varför man reagerar mer på att en tjej umgås intimt med relativt många killar på relativt kort tid, jämfört med om en kille gjorde samma sak med samma antal tjejor och under samma tidsperiod?

Sitter det i vår kultur?
Eller är det endast våra egna personliga "fördommar" och tankar?
trädet
QUOTE (Lethal_Impact @ Jul 31 2008, 14:08 ) *
Någon som kan ha en liten idé om varför man reagerar mer på att en tjej umgås intimt med relativt många killar på relativt kort tid, jämfört med om en kille gjorde samma sak med samma antal tjejor och under samma tidsperiod?

Sitter det i vår kultur?

Det är nog både och.
Vi bilr lärda att män ska vara tuffa och kvinnor skall vara våra "sexleksaker", och därför är det fel när det bilr omvänt.

Vi blir lärda av vår kultur att vi ska ha fördommar mot lössläppta kvinnor.

Mina 5 ören...

En annan: Varför är det aldrig fel på grejjerna när det kommer en tekniker?
Maul
QUOTE (trädet @ Jul 31 2008, 14:48 ) *

Enkelt: Folk är okunniga och vågar inte prova sig fram med hjälp av manualen tongue.gif
trädet
QUOTE (Maul @ Jul 31 2008, 16:44 ) *
QUOTE (trädet @ Jul 31 2008, 14:48 ) *

Enkelt: Folk är okunniga och vågar inte prova sig fram med hjälp av manualen tongue.gif

Nja... nu var det ett konstaterat fel av kunnig personal (inklusive mig), och den fungerade perfekt när en tekniker skulle kolla på skiten....
Chassi
QUOTE (Lethal_Impact @ Jul 31 2008, 13:08 ) *

Sitter det i vår kultur?

På villket sätt reagerar du?
Förakt/Avsky?
eller blir du glad ? tongue.gif
kefl
QUOTE (trädet @ May 12 2008, 21:13 ) *
varför blir man skakig när amn intagit för mycket socker, och ibland koffein?

De är gifter för oss, en coca-cola är två veckors sockerbehov läste man nyligen! Salt är ju en annan bov i detta sammanhanget vill jag tro (finns naturligt i lagom dos i växterna/grönsakerna).
Saerdna
Vilken är den yngsta årsringen på ett träd?
koprolit
QUOTE (Saerdna @ Aug 2 2008, 18:16 ) *
Vilken är den yngsta årsringen på ett träd?

Vilkent som är den yngsta är lite vansklit att svara på. Däremot "kärnan" brukar räknas som 10 år och de följande som +1 år.
SG OLSSON
Trädet: varför prylar funkar när tekniker kommer?
Enkelt: prylarna har respekt för tekniker och skärper sig, andra kallar det skicklighet smile.gif
trädet
QUOTE (SG OLSSON @ Aug 2 2008, 23:04 ) *
Trädet: varför prylar funkar när tekniker kommer?
Enkelt: prylarna har respekt för tekniker och skärper sig, andra kaller det skicklighet smile.gif

Nu ligger ju problemet i att det är en rymmningsrisk om dörren står öppen (vilket den gör för jämnan nu).
Så i mina ögon borde den rätta i sig i ledet och fungera som den ska!
Krizan
QUOTE (Agentorange67 @ May 13 2008, 19:42 ) *
Vad står TS för i forum/tråd sammanhang?

Beror på forumet... kan också betyda transsexuell.
Krizan
Kaffe och fiskolja - en oslagbar combo. Hur fasen kan två laxerande saker bli förstoppande när man blandar dem? På bipacksedeln till en burk fiskolja (mer om DEN i "Avreageringståden"...) stod det att man kan bli lös i magen. Vilket jag blev av starkt kaffe ända tills jag började käka omega 3 i kapselform.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.