Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kluriga frågor?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
J-Star
EDIT: utökad förklaring, stavfel.

QUOTE (Fu Frippe @ Jun 15 2007, 13:30 ) *
Skillnaden mellan Coca-Cola Zero och Coca-Cola Light?

Google är din vän! Söksträng "Difference Coca Cola Light Zero"

Kortfattat: Diet Coke/Coca Cola Light är sötad med Aspartam och är ett helt annat recept än den vanliga colan. Coca Cola Zero är en sockerfri variant av det vanliga receptet, sötad med Aspartam och Acesulfam K. Mer info här (citerat nedan).

Mer info på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diet_Coke
http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_Zero

Demystifying Diet Coke(s)

For those of you who have expressed confusion over the many forms of diet and sugar free cokes now available to you, I offer an explanation, because I was confused so I did the research. Thanks to Bevnet and the Coca Cola 800 customer service number for contributing supporting facts.

Diet Coke - Although it came out two years before “Newâ€? coke, diet coke that we’ve enjoyed since the 80s is the sugar free form of new coke. In other words, it’s based on the formula for the “New Cokeâ€? that wasn’t released yet (it debuted in 1985) when Diet Coke hit the market (1983), and is also now no longer available. (the New coke). Coca Cola has no plans at this time to discontinue the aspartame based Diet Coke, as it is third in the soda market. (After Coke and Pepsi, respectively.)

Diet Coke with Splenda - You can spot it on shelves by the yellow bit in the label and the blue caps - this is a late to market response to those Diet Coke drinkers and Atkins dieters who wanted a Splenda sweetened soda. This is based on the same formula as Diet Coke, but because the sweetener has a different taste, the taste of the drink is closer to the way “new Coke� tasted, or for those too young to remember - a slightly sweeter version of Coke.

C2 - Half diet coke and Half “realâ€? coke - for those who wanted to reduce the amount of sugar but weren’t ready to give up everything just yet. Sweetened with a combination of high fructose corn syrup, aspartame (Equal) and sucralose (Splenda) .

Coca Cola Zero - Sweetened with aspartame and acesulfame potassium., the reason this is different than Diet Coke is Coca Cola Zero is a sugar free version of the Classic Coke formulation. In other words, this is meant to be a sugar free version of the red cans of Coke you know and may or may not love. It has a redder, deeper color close to the color of Classic Coke and tastes far less like a diet soda (by many accounts) than Diet Coke.

Coca Cola Light The European version of Diet Coke - slight variations from country to country based on food regulations, water quality and fidelity to syrup to water ratio account for taste variations, but this is largely Diet Coke with a different name to conform to local food labelling laws.

/J
alfie
Blir resultatet normalt om man tar uppåt och neråttjack samtidigt?
trädet
man borde väl vara helt överlycklig över att man vill dö om man tar påda samtidigt smile.gif
eskil
QUOTE (DaRaven @ Jun 15 2007, 15:41 ) *
QUOTE (Scribe @ Jun 13 2007, 16:53 ) *
Men varför heter det biljard när det bara finns 15 bollar?

10^15 = En biljard ;)

Det är tur att "bord" och "biljard" har olika genus så att det blir någon sorts begriplig skillnad på "ett biljardbord" och "en biljard bord". smile.gif
Rickard N
QUOTE (eskil @ Jun 18 2007, 13:33 ) *
QUOTE (DaRaven @ Jun 15 2007, 15:41 ) *
QUOTE (Scribe @ Jun 13 2007, 16:53 ) *
Men varför heter det biljard när det bara finns 15 bollar?

10^15 = En biljard ;)

Det är tur att "bord" och "biljard" har olika genus så att det blir någon sorts begriplig skillnad på "ett biljardbord" och "en biljard bord". smile.gif

Lite dålig grammatik och sär skrivning löser det problemet också laugh.gif
Munken_swe
Hur får man bort gräsfläckar på ljusa jeans?
Schmutte
QUOTE (Munken_swe @ Jun 19 2007, 15:51 ) *

Ger bort dem till myrorna alt. Carl Bildt och köper nya
Magnus
QUOTE (Finkel @ Jun 14 2007, 21:48 ) *
Har ni någon gång kännt att ni tycker det en händelse eller dylikt är bekant, typ deja vy (stavning?). Tex att man är ute och går och så tittar man åt höger/vänster och tycker att man har varit med om/sett detta förut. Det varar endast mindre än en sekund, men man kan svära på att man har varit med om det förut.

Har hört lite olika förklaringar på det, bla att man har gått förbi där innan och att hjärnan sätter ihop det med förra gången eller ngt sådant. Har även hört att det har varit med i en dröm och att hjärnan kopplar samman det på det sättet. Men om detta stämmer vette sjutton.

Det svaret jag hört, som kommer från min f.d psykologilärare, som bland annat jobbat som psykolog åt FOA, är att hjärnbalken ibland "stänger av sig" under en tusendels sekund, vilket gör att man under en väldigt kort tid glömmer bort vart man är, för att lika snabbt komma på det igen. Det har alltså inget att göra med att man varit med om det i ett tidigare liv eller liknande som många tror.
Anders G.
QUOTE (Munken_swe @ Jun 19 2007, 15:51 ) *

Blötläggning i kallvatten med citronsyra över natten. Därefter tvätt i 40°C med tvättmedel och perkarbonat ('fläcksalt').
Mr_Confused
QUOTE (eskil @ Jun 13 2007, 11:22 ) *
All right! Nu dyker vi djupt ner i fysikens mysterier här! smile.gif
Det en spegel gör är att reflektera ljus. Det gör att reflekterat ljus har omvänd orientering mot infallande ljus jämfört med spegelns normalplan (fick jag det där rätt nu, tro?)
Det det innebär egentligen är att spegelbilden byter håll på vad som är fram och bak. Det är därför din spegelbild är vänd mot dig i stället för åt samma håll som dig när du står framför spegeln.
Så långt allt väl. Det som ställer till det hela är våra begrepp om vad som är höger respektive vänster. Du sträcker ut din högra hand och ser din spegelbild sträcka ut sin vänstra. Men eftersom din spegelbild står vänd mot dig så blir ju hans höger och vänster tvärt om. Man missleds att se höver och vänster ur olika referenssystem. Tänk att han sträcker ut sin norra hand i stället. Då applicerar du samma referenssystem på både dig själv och din spegelbild och då blir det rätt.

Gah, den där förklaringen borde jag ju nästan kunnat leverera själv. Jag skyller på tillfällig fördumning, eller något wink.gif
Womack
1. Vid principen att man stoppar in sitt betalkort etc i en automat och slår sin kod brukar man ha 3 försök på sig att pricka rätt kod, annars spärras kortet. Kan man efter andra försöket ta ut kortet, börja om, och få 3 nya chanser? Har aldrig vågat testa...

2. Vad är ett mot? Ser detta hela tiden när jag är ute o åker bil, men har aldrig förstått poängen. Exempel: Ljungarumsmotet
Lt.E
Hur kommer det sig att bilen drar mindre bensin i 70 på växel 5 än växel 3.

Det är väl samma energi i bilen? (v²xm)/2
Lerede
QUOTE (Lt.E @ Jun 22 2007, 10:39 ) *
Hur kommer det sig att bilen drar mindre bensin i 70 på växel 5 än växel 3.

Det är väl samma energi i bilen? (v²xm)/2

Högre varvtal -> större värmeutveckling & friktionskrafter -> större energiförluster?

Hade bilen varit idealiserad utan några förluster skulle den dra lika mycket oavsett växel.

/L pansar2.png

Edit: Undrar när man ska börja kontrollera sin stavning innan man postar
eskil
QUOTE (Womack @ Jun 22 2007, 09:59 ) *
2. Vad är ett mot? Ser detta hela tiden när jag är ute o åker bil, men har aldrig förstått poängen. Exempel: Ljungarumsmotet

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Mot
Benämning på trafikplats. Det är framförallt runt Göteborg, Uddevalla och Värmland som detta begrepp används. Benämningen förekommer även i Västerås.

Fast "mot" har använts i orts- och platsnamn i Sverige betydligt längre än det har funnits bilar. Jag tror att det ursprungligen har något med kreaturshantering att göra, men jag är inte säker...
J-Star
1. Vid principen att man stoppar in sitt betalkort etc i en automat och slår sin kod brukar man ha 3 försök på sig att pricka rätt kod, annars spärras kortet. Kan man efter andra försöket ta ut kortet, börja om, och få 3 nya chanser? Har aldrig vågat testa...

Nej. Om så skulle gå att göra vore skyddsprincipen värdelös.

/J
daddlar
Finns det älgar på Gotland?
Dexter
QUOTE (eskil @ Jun 22 2007, 11:46 ) *

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Mot
Benämning på trafikplats. Det är framförallt runt Göteborg, Uddevalla och Värmland som detta begrepp används. Benämningen förekommer även i Västerås.

Fast "mot" har använts i orts- och platsnamn i Sverige betydligt längre än det har funnits bilar. Jag tror att det ursprungligen har något med kreaturshantering att göra, men jag är inte säker...

Mot (†) plats l. punkt där föremål mötas l. stöta samman l. där vägar o. d. korsa var­andra.
IHRE 1769.
– jfr GATU-, LANDA-, LEDA-, VÄGA-MOT.

Källa SAOB

Ett exempel är orten Åmot som ligger där två åar möts och blir en.

Det finns dock fler betydelser av ordet också.

/D
H0lK
"Det finns alltid ett undantag som bekräftar regeln". Men om det gör det så finns det väl ett undantag som bekräftar den regeln också eller? Lite av en paradox ...
eskil
Varför flyter stålull?
Finkel
Hur "reagerar" en kompass i rymden?
Strv S
QUOTE (daddlar @ Jun 22 2007, 16:14 ) *

Nej
Fu Dahlberg
QUOTE (Finkel @ Jun 30 2007, 22:08 ) *

den anpassar sig efter existerande magnetfält?
Dizzy_keys
Kan man bli beroende av chips?
Axial
QUOTE (eskil @ Jun 23 2007, 22:26 ) *
Varför flyter stålull?

Gör det?

Jag var tvungen att testa. Nu hade jag bara Svinto hemma men den tussen sjönk omgående. Nu skulle man iofs kunna tänka sig att rengöringsmedlet i just Svinto påverkar ytspänningen (på samma sätt som en del små insekter kan gå på vanligt vatten men inte vatten med diskmedel i).

Men om vanlig stålull flyter så skulle det i så fall bero på att trådarna i ullen binder luft i sådan mängd att luftens flytförmåga förmår hålla tussen med stålull flytande trots att stål i sig har högre densitet än vatten. I grund och botten ingenting annorlunda än att stora slagskepp flyter trots sin oerhörda vikt.

Min kluriga fråga får bli: När man letar efter något som man tappat bort, hur kommer det sig att man hittar det på det absolut sista stället man letar?
Mattsson
Hur lång är: en stund, ett ögonblick?
trädet
QUOTE (Mattsson @ Jul 1 2007, 15:52 ) *
Hur lång är: en stund(klipp)?

tills stunden är över, svårare än så är det inte wink.gif
Ignis nitidus
QUOTE (Axial @ Jul 1 2007, 15:43 ) *
Min kluriga fråga får bli: När man letar efter något som man tappat bort, hur kommer det sig att man hittar det på det absolut sista stället man letar?

För du vore fullkomligt idiotisk om du fortsatte leta efter något du har hittat?

Pilutta dig. smile.gif
Axial
QUOTE (Ignis nitidus @ Jul 1 2007, 16:02 ) *

För du vore fullkomligt idiotisk om du fortsatte leta efter något du har hittat?

Pilutta dig. smile.gif

Naturligtvis är det så, rent krasst betraktat. Men för att göra det hela lite djupare och mer filosofiskt så är det ju så att man, när man letar efter något, letar på ett antal ställen med början på det mest logiska eller troliga stället. Lik förb-nnat är det ju så att saken ligger på det sista stället man letar, dvs det minst logiska eller eller troliga stället. Varför ligger sakerna så sällan på det ställe där de mest troligen borde vara?

EDIT: Tillägg: med vetskapen om ovan nämnda funktion, varför börjar man aldrig leta på det minst troliga stället?
FireEagle
QUOTE (Axial @ Jul 1 2007, 16:12 ) *
Naturligtvis är det så, rent krasst betraktat. Men för att göra det hela lite djupare och mer filosofiskt så är det ju så att man, när man letar efter något, letar på ett antal ställen med början på det mest logiska eller troliga stället. Lik förb-nnat är det ju så att saken ligger på det sista stället man letar, dvs det minst logiska eller eller troliga stället. Varför ligger sakerna så sällan på det ställe där de mest troligen borde vara?

EDIT: Tillägg: med vetskapen om ovan nämnda funktion, varför börjar man aldrig leta på det minst troliga stället?

För människan är ett logiskt djur, även om vi vet att grejen till 99,9% ligger på det minst troliga stället, så är den platsen inte logisk som den med störst chans att hitta föremålet i fråga, därav att vi letar på den plats vi tror/mest logiska att föremålet ligger/hänger/uppehåller sig....

Eller så är det rutiner helt enkelt, du brukar lägga nycklarna, tex, i bokhyllan, men en dag så slänger du dem i sängen när du har bråttom, resultatet: Tio minuter innan din buss går till skolan nästa dag så hittar du nycklarna bakom sängen...(hänt mig happy.gif )

Hoppas jag var tillräckligt flummig blink.gif
eskil
QUOTE (eskil @ Jun 23 2007, 22:26 ) *
Varför flyter stålull?

Gör det?

Jag var tvungen att testa. Nu hade jag bara Svinto hemma men den tussen sjönk omgående. Nu skulle man iofs kunna tänka sig att rengöringsmedlet i just Svinto påverkar ytspänningen (på samma sätt som en del små insekter kan gå på vanligt vatten men inte vatten med diskmedel i).

Men om vanlig stålull flyter så skulle det i så fall bero på att trådarna i ullen binder luft i sådan mängd att luftens flytförmåga förmår hålla tussen med stålull flytande trots att stål i sig har högre densitet än vatten. I grund och botten ingenting annorlunda än att stora slagskepp flyter trots sin oerhörda vikt.

Jag postade fråga eftersom jag lade märke till det när jag diskade och tyckte att det föreföll en smula underligt. Jag har inte svinto hemma utan använder "LIBERON extra fine grade" som är tvålfritt. Det flöt oavsett om det var färskt ur påsen eller rejält söndergnuggat. Att torr stålull flyter på ytspänningen kan jag köpa, men jag tycker att kapilärkraften borde övervinna ytspänningen om stålullen är blöt.
J-Star
QUOTE (H0lK @ Jun 23 2007, 22:13 ) *
"Det finns alltid ett undantag som bekräftar regeln". Men om det gör det så finns det väl ett undantag som bekräftar den regeln också eller? Lite av en paradox ...

Kalla mig fysiknörd men...

Påståendet är fel. Undantag bekräftar inte regeln. Undantag visar att regeln är fel. Om regeln hade varit rätt så hade det inte funnits undantag.

Det påståendet är ett av min "pet peeves" därför att det används alltför ofta för att bortförklara sådant som visar att man faktiskt inte har rätt när man försöker göra ett generaliserande uttalande.

/J
cf112
QUOTE (Strv S @ Jul 1 2007, 00:38 ) *
QUOTE (daddlar @ Jun 22 2007, 16:14 ) *

Nej

Inte på Bornholm heller, vanligtvis... Men det händer att det simmar över älg från Sverige. Tom djuren verkar tycka det är bättre röd/vit.

Följdfråga:
Hur hittar en simmande älg till Bornholm? Följer doften av remoulade?

Nästa bekymmer:
.nu är den nationella toppdomänen för stillahavsnationen Niue. Borde inte .nyss vara bättre? Nu är väldigt kortlivat och blir omgående nyss så fort man sagt "nu".
Finkel
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jul 1 2007, 15:20 ) *
QUOTE (Finkel @ Jun 30 2007, 22:08 ) *

den anpassar sig efter existerande magnetfält?

Hur långt ut i rymden sträcker sig tex jordens magnetfält då? För som jag har förstått det så har alla planeter/himlakroppar/solar ett magnetfält(?) och ju större objektet är ju större magnetfält(?). Avståndet till jorden/solen/månen har ju också en viss betydelse men låt oss säga att vi befinner oss i en pungt där två lika starka magnetfält "överlappar" varandra, om det ens finns en sådan pungt?
mdn
I en punkt där magnetfälten från två himlakroppar (inga andra magnetfält antas finnas) är lika stora och motriktade kommer ett objekt som placeras där inte påverkas av magnetismen. Du kan pröva detta hemma med två magneter och ett gem. (Lägg magneterna nära varandra med nordpol mot nordpol eller sydpol mot sydpol.)

/mdn
sportdykare
Inte så konstigt faktiskt. När du hittar det du letar efter slutar du leta och det ställe du hittade saken på blir därmed det sista du letar på.
Detta förutsätter att du inte fortsätter leta efter något du redan hittat...
LYNX
QUOTE (sportdykare @ Jul 2 2007, 19:11 ) *
Inte så konstigt faktiskt. När du hittar det du letar efter slutar du leta och det ställe du hittade saken på blir därmed det sista du letar på.

Eller slutat leta innan du hittar det.
sportdykare
QUOTE (LYNX @ Jul 2 2007, 19:14 ) *
QUOTE (sportdykare @ Jul 2 2007, 19:11 ) *

Eller slutat leta innan du hittar det.
Frågan
förutsätter att man hittar det...

QUOTE (Finkel @ Jul 2 2007, 17:59 ) *
Hur långt ut i rymden sträcker sig tex jordens magnetfält då? För som jag har förstått det så har alla planeter/himlakroppar/solar ett magnetfält(?) och ju större objektet är ju större magnetfält(?). Avståndet till jorden/solen/månen har ju också en viss betydelse men låt oss säga att vi befinner oss i en pungt där två lika starka magnetfält "överlappar" varandra, om det ens finns en sådan pungt?
Nej det finns (många?) himlakroppar som inte har nåt magnetfält, exempelvis Mars...
Hur jordens magnetfält uppstår är lite kompliserat, om jag minns rätt var en teori att jordens smälta inre som bl.a. består av järn fungerar som en ledare och i denna skapas en elektrisk ström eftersom den finns i ett magnetfält (jordens) vilket leder till att den skapar ett magnetfält som skapar med elektrisk ström och så vidare...

Frågor som mannskligheten ännu inte hittat något svar på (bara några av dem)
Hur mycket är en "skvätt" uttryckt i någon enhet i det metriska måttsystemet?

Är en "nypa" ett mått på massa eller volym?
Om det är massa, hur mycket är en "nypa" uttryckt i gram?
Om det är volym, hur mycket är en "nypa" uttryckt i milliliter?

Om mannen kör bil och kvinnan sitter i baksätet, är "in här" lika med vänster och "in där" lika med höger eller är det tvärt om?

I vilken kompassriktning ligger "ditåt"?

Vilka GPS-koordinater har punkterna "där" och "här"?

Om man drar en cirkel, med radien "jättelångt" och med punkten "här" som mittpunkt, kommer punkten "där" ligga innanför cikreln? (kanske inte så viktig)

Hur ska man göra om man inte ska göra "så"?
Lerede
QUOTE (Axial @ Jul 1 2007, 16:12 ) *

Fast saken ligger ju knappast på det minst troliga eller logiska stället. I så fall skulle du aldrig hitta det. Allting förklaras (som redan nämnts) av att du slutar leta när du har hittat saken. Om du i stället alltid avsatte en timme till att leta efter föremålet så skulle du ju inte alltid hitta det den sista minuten när du letar på det ställe som är minst troligt (utifrån vad tiden medger för sökplats). I stället skulle du kanske hitta det efter tio minuter på ett ganska ologiskt ställe. Men i förhållande till det ställe du skulle ha letat på femtio minuter senare så ligger föremålet på ett ganska så logiskt ställe.

Bla bla bla...

/L
eskil
QUOTE (Finkel @ Jul 2 2007, 17:59 ) *
Hur långt ut i rymden sträcker sig tex jordens magnetfält då? För som jag har förstått det så har alla planeter/himlakroppar/solar ett magnetfält(?)

Nej, alla himlakroppar har inte magnetfält. Månen t.ex. saknar magnetfält.
martinator
QUOTE (J-Star @ Jun 22 2007, 13:33 ) *

Nej. Om så skulle gå att göra vore skyddsprincipen värdelös.

/J

Fast lite, du har två försök/automat i stan (3:e är ju när kortet äts upp). Efter två misslyckade kan du
flytta till nästa och har två nya i den. Jag har provat, när servitrisen blandade ihop mitt och min kollegas
betalkort. När jag senare under dagen skulle ta ut pengar så vart det lite tjorvigt. Efter två misslyckade
försök i första automaten och sedan två misslyckade till i en ny automat slutade jag tvivla på mitt minne
och kollade namnet på kortet, var ett feminint sådant...... Fick gå hem i värsta ösregnet för att jag inte
kunde få ut pengar till bussen.

/martinator

Edit: Happy ending, vi bytte tillbaka dagen efter och allt var som vanligt igen.
Zippan
En intressant teori jag har, om man ska spinna vidare på det här om att hitta saker, är att ett effektivt sätt att hitta nånting är att medvetet tappa en annan sak och se vart den hamnar. Dett har jag tillämpat flera gånger och fungerar såklart inte alltid eller ens ofta, men det är väldigt underhållande när det gör det.

Exempel: Du sitter i en bil och tappar den sista lakritsbiten i godispåsen. Du känner efter med handen under/brevid/mellan sätet. För att hitta den så offrar du en mindre god bit, ser exakt vart den tar vägen, alltså följer den med blicken och vips så har du hittat gömstället för din vied det här laget ludna lilla saltlakritsbit.

Detta fungerar såklart inte om du står mitt i ett stort rum med plan golvyta utan snarare i områden med sluttande markyta och lite saker ivägen. Som sagt ex: skog, klippstrand, djup soffa osv.

Några kommentarer på min teori? Någon som tillämpat den förutom jag?
AMFKSP
Jag har en musikrelaterad fråga. Vad dör axls brud av i videon till november rain? har funderat som fan, men inte kommit fram till ngt.
trädet
Jävligt smart teori zippan... får ta och testa ngn gång... fast de funkar kanske itne om man tappar bort en AK... känns ju lite jobbigt och sno en kompis AK och lubba bort den med...
Mattsson
Om det heter "bröd med korv" varför heter företaget som använder det som reklam Korvbröd bagaren? Går man liksom inte emot sin egna kampanj?
panzerkampfwagen
QUOTE (AMFKSP @ Jul 3 2007, 15:10 ) *
Jag har en musikrelaterad fråga. Vad dör axls brud av i videon till november rain? har funderat som fan, men inte kommit fram till ngt.

Med tanke på hur rock n' roll sockersöt och mjäkig videon är i övrigt... Min diagnos är att hon dog av kääääääääääääääääääääääääärlek... *snyft snyft* *SNYFT UPPHÖR!*
koprolit
QUOTE (AMFKSP @ Jul 3 2007, 15:10 ) *

Drunknar av regn eller? rolleyes.gif

...iofs borde det vara av Axls leverne... dry.gif
Zippan
QUOTE (Mattsson @ Jul 3 2007, 20:49 ) *
Om det heter "bröd med korv" varför heter företaget som använder det som reklam Korvbröd bagaren? Går man liksom inte emot sin egna kampanj?

Fast det kan väl fortfarande heta korvbröd? Dem kan fortfarande säga att det är korvbröd med korv.

Men om de ville vara verkligt extrema så skulle dem döpa om korvarna till brödkorvar, för att man har dem i bröd, inte att de är gjorda av bröd.

Edit: Tjockisfinger
Sernlo
Jag har helt ärligt och flera gånger funderat på vad veganer har för pålägg på sin smörgås brow.gif

Alla pålägg jag kan fundera ut är animaliska i olika steg, eller finns det sojaprodukter som är smörgåskompatibla?
DaRaven
QUOTE (Sernlo @ Jul 4 2007, 03:32 ) *
Jag har helt ärligt och flera gånger funderat på vad veganer har för pålägg på sin smörgås brow.gif

Alla pålägg jag kan fundera ut är animaliska i olika steg, eller finns det sojaprodukter som är smörgåskompatibla?

Du måste tänka mer internationellt...

I Holland är ju strössel någon form av favorit som pålägg.. Och efter några dagar tillsammans med en italiensk tjej upptäckte jag att chockladkräm på mackan var fullständigt normalt *ryser* Hon tittade på mig som om jag var från månen när jag fixade en fralla med ost och skinka - och undrade helt seriöst om jag verkligen skulle äta DET DÄR till frukost?!
Rickard N
tomat, gurka, pesto, annat guck.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.