Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG på I19
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2
Mackan4
Undrar om någon har lite matnyttig info om Boden, som är där nu?

Och vilka som skall dit!

Skriv och samla ihop den lilla info ni fått!!

Skyttesold/Bv309
Skanefane
jag skall med upp till Boden under NBG, LedningsgrpC/Trosskomp.

Jag gjorde min vpl där för ca 2 år sedan, en trevlig som ligger fint och har rätt mysig stadskärna under sommaren.. vintrarna är kalla som faen.. såklart:)

Vad för "matnyttigt" ville du veta.. om Boden eller hur NBG på I19 kommer att fungera? Du har inte fått hem ett presentationsbrev från dina befäl på kompaniet? Jag fick ett förra veckan, både av Plutonchef och Kompanichef, samt lite allmän info om NGB vid I19.
Mackan4
QUOTE (Skanefane @ Jun 11 2007, 18:56 ) *
jag skall med upp till Boden under NBG, LedningsgrpC/Trosskomp.

Jag gjorde min vpl där för ca 2 år sedan, en trevlig som ligger fint och har rätt mysig stadskärna under sommaren.. vintrarna är kalla som faen.. såklart:)

Vad för "matnyttigt" ville du veta.. om Boden eller hur NBG på I19 kommer att fungera? Du har inte fått hem ett presentationsbrev från dina befäl på kompaniet? Jag fick ett förra veckan, både av Plutonchef och Kompanichef, samt lite allmän info om NGB vid I19.

Senaste brevet jag fick hem var att man skulle skicka in hälsointyget om man inte kunde fixa det innan sista datumet.
Någon presentation i övrigt är det bristvara på :(

Undrar lite om boendet, trinettkök?
Lindqvist
Stf Gruppchef NSKY Trosskomp

Var egentligen uttagen som C Skyttegrupp Strf90 på IA07(P4), men min "bättre hälft" har fått jobb i Luleå så jag bollade in mig på en vakans i Boden för att ha lite närmare hem till nära och kära.

Undrar lite om boendet, trinettkök?

Enligt min plutonchef på NSKY-plut så sker boendet på ombyggda kaserner som Försvarsmakten "hyr tillbaka" av civila intressen, därför kan de erbjuda en något högre standard än "värnpliktskasernerna" med t.ex telefonledningar och som jag uppfattade det skulle ett logement per våning inredas till "kökslogement" med kyl/frys och kokmöjligheter. Om detta gäller både Trosskomp och Skyttekomp återstår väl att se.

Jag "tog genvägen hem" över Boden idag för att få mig en liten kik på mitt blivande hem, men eftersom jag själv inte gjorde GU:n där så har jag inte riktigt full koll på vad som är vad och så vidare, men vad jag kunde se med blotta ögat var att det var fullt renoveringsarbete igång på en kasern (byggställningar, containrar och hela köret). Denna kasern ligger just där tunneln under vägen går mellan i19:s och S3(?):s område. Någon som vet om det är denna kasern som skall nyttjas av NBG eller om det bara var en slump att den höll på att renoveras då jag passerade?

Väl mött i kalla Boden!
(På tal om kylan tycker jag att det är lite ironiskt att de säger att NBG inte skall operera i subarktiskt klimat, men väljer att lägga "slutövningen" i Bodenområdet i slutet av november!)
tinhead
QUOTE (Lindqvist @ Jun 12 2007, 16:13 ) *
Väl mött i kalla Boden!
(På tal om kylan tycker jag att det är lite ironiskt att de säger att NBG inte skall operera i subarktiskt klimat, men väljer att lägga "slutövningen" i Bodenområdet i slutet av november!)

Det är inte subarktiskt klimat i november bara lite som i stockholm om vintern...
Litet exempel på förra oktober då vi tränade AR02..
http://www.artreg.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=34523
Vi kanske "ses" i november ph34r.gif

Vänta tills början av februari cool.gif Då kommer du uppskatta vinterenhetens utbildningar i kallt klimat smile.gif
Lindqvist
Jag klagar inte på kylan, har haft min beskärda del både civilt och militärt av den varan.

Jag försökte bara påpeka det ironiska i att NBG "på papper" inte ska utbildas för "kallt klimat".

Men snälla, glöm mitt rumlande om sånt som bara min sjuka humor förstår sig på och återgå till topic! Fler folk som ska till Boden och som fått nån vidare info om läget/boendet/maten/vapnen/fordonen/fritiden/whatever!?!?!
cerberus
Åker in som C skgrp antagligen på Bv309 mek-skyttekomp.

Väl mött däruppe.
Mackan4
Tack för den infon Lindqvist!!
Hoppas nu att renoveringen är till oss!! smile.gif
Gahna
Det renoveras en kassern åt NBG men den kommer bli klar först till hösten,
under tiden kommer det bli kasernboende som det ser ut just nu.
Men enligt inside info så är det värt att vänta på den nya.

vi syns i boden

Gahna
chef FD skyttegrupp
Skanefane
QUOTE (Lindqvist @ Jun 12 2007, 16:13 ) *
Jag "tog genvägen hem" över Boden idag för att få mig en liten kik på mitt blivande hem, men eftersom jag själv inte gjorde GU:n där så har jag inte riktigt full koll på vad som är vad och så vidare, men vad jag kunde se med blotta ögat var att det var fullt renoveringsarbete igång på en kasern (byggställningar, containrar och hela köret). Denna kasern ligger just där tunneln under vägen går mellan i19:s och S3(?):s område. Någon som vet om det är denna kasern som skall nyttjas av NBG eller om det bara var en slump att den höll på att renoveras då jag passerade?

Renoverar dem fortfarande den kasernen? Den var ju under renovering reden när jag låg inne 05-06 och det gick inte fort kan ja säga.. hur som helst så är det inte i dem kasernerna som NBG soldaterna skall husera, åtminstånde inte Trosskomp då vi kommer att hålla till nere mot ing3 i kaserner som tilhörde AF 1, vad det nu kan tänkas vara?

Logementen är enligt brev hem från Kompanichef mycket fina, ligger på andra våningen i tvåvåningskaserner. Nya sängar, bord, stolar och förvaringsmöjligheter kommer att finnas. "Nedre plan består av samlingrum med köksinredning, vapenförvaring samt befälsrum" går det också att läsa.

Nu är det drygt en månad kvar innan myggen äter upp en och svetten lackar... härligt cool.gif
SBlad
hur fungerar det med "hobby" verksamhet, finns det kvällsutbildningar eller liknande, kan man som under värnplikten ta t ex körkort eller jägarexamen???
Lindqvist
hur fungerar det med "hobby" verksamhet, finns det kvällsutbildningar eller liknande, kan man som under värnplikten ta t ex körkort eller jägarexamen???

Det vore ju absolut inte så dumt, särskilt med tanke på bredden civil fritidsverksamhet som finns att tillgå i Boden rolleyes.gif

Men antagligen så är det väl som på de flesta civila jobb, sköt din egen fritid.
SBlad
jag vet att detta inte är värnplikten men jag tänkte att man kanske kunde samköra med de värnpliktiga om/när dom skall "hobby utbilda" sig
Lindqvist
Ja, som sagt vore det ju absolut ett attraktivt alternativ. Vi får väl försöka framföra det som alternativ till befälen.
Lindqvist
BTW nån från de norra delarna av Norrlandskusten (Skellefteå-piteå etc) som ska in?
Eftersom jag nyligen bytt har jag inte hunnit få några papper än, men jag gissar att de kommer att vilja skicka mig med buss, varvid jag kommer att ta alternativet "egen bil" istället.

Så en bil kommer mest troligt att rulla E4:an från Skellefteå(trakten) och norrut mot Boden i lagom tid första dagen om nån är intresserad.
SBlad
jag kommer från bohuslän och funderar på om det blir herka från GBG eller reguljär flyg?
wizeguy
QUOTE (SBlad @ Jun 25 2007, 08:14 ) *
jag kommer från bohuslän och funderar på om det blir herka från GBG eller reguljär flyg?

Vad menar du? 7.gif
SBlad
QUOTE (wizeguy @ Jun 25 2007, 09:52 ) *
QUOTE (SBlad @ Jun 25 2007, 08:14 ) *

Vad menar du? 7.gif

hur tar jag mig till I19 blir det med Hercules från Göteborg eller blir det civil flyg
vacco
Resan ska fixas av reseavdelningen, så ring och hör med dem.

btw, ska va skyttesold/BvFö @ I19
cv90driver
ja då får man väl skiva att man ska till boden igen....
ska vara bv/hjulfordons mekaninker/bv förare på vad jag tror är skytte.... men är lite osäker
Lindqvist
Lät mera som Trosskomp, men välkommen hursomhelst!
Korpral Sundström
QUOTE (Lindqvist @ Jun 22 2007, 12:34 ) *
BTW nån från de norra delarna av Norrlandskusten (Skellefteå-piteå etc) som ska in?
Eftersom jag nyligen bytt har jag inte hunnit få några papper än, men jag gissar att de kommer att vilja skicka mig med buss, varvid jag kommer att ta alternativet "egen bil" istället.

Så en bil kommer mest troligt att rulla E4:an från Skellefteå(trakten) och norrut mot Boden i lagom tid första dagen om nån är intresserad.

Kommer även att rulla en 740 från östersund till boden lördag eller söndag, till 99,99% iallfall(har inte fått antagningsbesked, vakans rekryterad)
cv90driver
http://www.mil.se/article.php?id=16829&...;VacancyID=1633

men tror att det är på skytte iallafall =)

det är ju samma tjänst som jag har i I19
Krook
QUOTE (cv90driver @ Jun 28 2007, 21:46 ) *
http://www.mil.se/article.php?id=16829&...;VacancyID=1633

men tror att det är på skytte iallafall =)

det är ju samma tjänst som jag har i I19

Ja, det torde det vara eftersom DSG är på skkomp.

/K
cv90driver
ja då landade biljetterna till boden idag =) blir flyg till kallax så men slipper tåg iallafall
vrox
Rycker in som förare på bv 308 för mek.skyttekompaniet. Hoppas det blir en rolig sommar/höst.
Cornelius
Fick mina biljetter idag. Rycker in som Närskyddsman på NSKYpluton/Trosskomp.
Nån mer som ska dit?
Blir flyg från Göteborg för min del.
Skanefane
QUOTE (Cornelius @ Jul 3 2007, 13:16 ) *
Fick mina biljetter idag. Rycker in som Närskyddsman på NSKYpluton/Trosskomp.
Nån mer som ska dit?
Blir flyg från Göteborg för min del.

Inte närskydd men till ledningsplut/trosskomp. Ses om 13 dagar smile.gif
Lindqvist
Rycker in som Närskyddsman på NSKYpluton/Trosskomp.
Nån mer som ska dit?

Läs hela tråden rolleyes.gif
vrox
Är intresserad av hur logi resp. kost löses på I19. Indelning gruppvis/plut.vis motsv?
Står renoveringen färdig så att man kan laga sin egen kost, käkar man i matsalen/mäss?
mkx
Min uppfattning är att man kommer kunna köpa mat på regementet, lunch ca 50-60kr. Man kan även få alla 4 mål mat för ett paketpris om 120kr+- (inte säker på priserna) Du ska även kunna laga mat i ditt "korridorsboende". Jag har för mig att man ska bo 4 pers i varje log, annars brukar man hålla ihopp plut/grp. Det är vad jag hört, är man sugen kan man ju alltid ringa regementet, annars löser det sig om några dagar ;)
vrox
Har egentligen ofantligt många frågor utan svar... som givetvis löser sig på plats.
Cornelius
QUOTE (Lindqvist @ Jul 3 2007, 15:53 ) *
Rycker in som Närskyddsman på NSKYpluton/Trosskomp.
Nån mer som ska dit?

Läs hela tråden rolleyes.gif

Ojdå, hehe, hade missat det. happy.gif

Då omformulerar jag frågan.
Är det några fler som ska till Boden med flyg från Göteborg på söndagskvällen?
Det är ju alltid trevligt om man är fler än en när man ska ut och resa.
vrox
Maj. XXXX sa i telefonen att de skulle boka egna kärror att flyga upp på söndag, då det var lite drygt 300 pers som skulle flygas upp från "söder om dalälven". Det blir nog många gröna både från sthlm och gbg. Vi ses!
CV90
Howdy! Rycker in som skyttesoldat vid lätta skyttekompaniet. Ses vi där? ;)
cv90driver
är det någon annan som har fått rabatt häftet från sodexho???
Cornelius
QUOTE (cv90driver @ Jul 9 2007, 17:01 ) *
är det någon annan som har fått rabatt häftet från sodexho???

Japp, fick det i morse. Verkar ju trevligt med erbjudandet om 10 frukost/lunch för 200/400 kr.

Funderar på hur pass mkt billigare det blir att köpa maten själv och tillaga mot att köpa den på restaurangen.
Kan nog tänka mig att det blir billigare om man går ihop inom logementet (eller flera) och köper maten. Om alla skulle köpa var för sig tror nog jag att jag kör på Sodexho...
cv90driver
ja men frågan är hur många man blir per kök??? kan ju inte vara 40 pers på en spis då blir det svårt att laga mat =)
men ska nog börja med att äta på tre renar sen får man se hur det går? för ska man äta på tre renar men bo på ing3 område så är det en bra bit o gå för frukost
vrox
QUOTE (cv90driver @ Jul 9 2007, 21:10 ) *
ja men frågan är hur många man blir per kök??? kan ju inte vara 40 pers på en spis då blir det svårt att laga mat =)
men ska nog börja med att äta på tre renar sen får man se hur det går? för ska man äta på tre renar men bo på ing3 område så är det en bra bit o gå för frukost

FM har förhoppningsvis tänkt till när det gäller käket. Vi ses på söndag freedom fighters
Lindqvist
Vi ses på söndag freedom fighters

Måndag morgon, jag lyxar till det och slaggar en sista natt med flickvännen innan allvaret börjar banan_rock.gif
Cornelius
QUOTE (cv90driver @ Jul 9 2007, 21:10 ) *
för ska man äta på tre renar men bo på ing3 område så är det en bra bit o gå för frukost

Hinner man ju jobba upp aptiten lite happy.gif

QUOTE (Lindqvist @ Jul 10 2007, 20:35 ) *
Måndag morgon, jag lyxar till det och slaggar en sista natt med flickvännen innan allvaret börjar banan_rock.gif

Lucky bastard.

Jaja, får väl vara glad att man hinner fira årsdag hemma innan det är dags iaf wub.gif
vrox
QUOTE (Lindqvist @ Jul 10 2007, 20:35 ) *

QUOTE (Cornelius @ Jul 10 2007, 20:41 ) *
Jaja, får väl vara glad att man hinner fira årsdag hemma innan det är dags iaf wub.gif

Samtliga soldathustrur får väl börja hänga på "anhörigforumet" och skapa ngn tråd där... Gemenskap för tanterna som går hemma.
rill3e
Yippi!!! har gått och fått en major fotinfektion nu lagom till NBG inryck och allt. Pencillinkur i 10 dagar from idag. Jag är ägaren av Sveriges bästa kropp när det gäller sjuk vid fel tillfällen t.ex baskermarsch 42 graders feber osv...
Bara härda och mörka som vanligt haha :P. Tur att det är lokalt så man iallafall kan träna när svullnaden är borta. Fyfan va typiskt! Alltid.

Aja nu har biljetterna kommit. 14.24 bär det av på söndag mot nordliga breddgrader och det obligatoriska mcdonalds stoppet på Arlanda. Ska bli skönt att komma upp igen!!! Ses inte i Boden :P

mvh rillleee
vrox
QUOTE (rill3e @ Jul 12 2007, 23:19 ) *
Yippi!!! har gått och fått en major fotinfektion nu lagom till NBG inryck och allt. Pencillinkur i 10 dagar from idag. Jag är ägaren av Sveriges bästa kropp när det gäller sjuk vid fel tillfällen t.ex baskermarsch 42 graders feber osv...

Gilla läget. =)

Fan... hittar inte förarbeviset. =/
Lindqvist
Fredag eftermiddag, sista helgen innan det drar igång.
Jag har fortfarande inte fått nån inryckningsresa, tur att jag har egen bil att köra.
Ses på måndag!
vrox
Funderar över den utrustning man kommer att få... främst om man ligger vid ett pansarskytteförband bv309 men i alla fall.
Är det någon som har koll på om vi kommer att tilldelas följande:

Kroppsskydd 94
M90 P
M90 L
"Sommarkänga"
M90 Öken

Tror givetvis inte att vi skulle få samtliga 3 uniformssystemen... M90 "öken" är ju givetvis till för missioner som liberia, afghanistan etc. Men iaf.
cv90driver
skulle tro att man får ut 90P om man är vagnsbesättning. men vet inte hur det blir med när man har bv:s
hoppas man får ut en 90L i allafall. någon öken skulle vara väldigt konstigt om man få ut.
en sak jag tänkt på vilken basker kommer vi ha?
vrox
QUOTE (cv90driver @ Jul 13 2007, 20:41 ) *
skulle tro att man får ut 90P om man är vagnsbesättning. men vet inte hur det blir med när man har bv:s
hoppas man får ut en 90L i allafall. någon öken skulle vara väldigt konstigt om man få ut.
en sak jag tänkt på vilken basker kommer vi ha?

Diskuterade detta med plut.chf men utan resultat. Om man skulle damma av den svarta pansar-barren, men det är mycket möjligt att vi får ut en utlandsstyrka-basker.

Annan fråga:
Finns det wlan på I19, eller är det att begära för mkt av FM att man ska ha tillgång till nätet. Trängas på soldathemmet med de andra kidsen.
CV90
Även jag rycker in på måndag, reser söndag kväll från sthlm arlanda 21:30. Antagen till lätta skyttekompaniet. Fråga: Vart ska vi kvarta? mellow.gif
Gahna
Som det verkar är det 90F som gäller inget L,P eller T, kan inte svara på om bv.förare och skytt får ut P men tror inte det.
Det är också den hederliga 90 kängan man får ut både sommar och vinter.Det är pansarbaskern som gäller.

Vi ses i boden
Chefen EDQ

Ps har redan mönstrat på och skjutit in ak:n banan_rock.gif Ds
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.