Help - Search - Members - Calendar
Full Version: NBG på LedR
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2
Term
Tänkte att nu när NBG fått en egen hörna här på forumet så kanske vi kan få till en liten tråd att diskutera sånt som gäller för oss som skall tjänstgöra på LedR?

Kan ju till en början vara kul och höra vad alla skall tjänstgöra på för någon enhet? Om inte detta krockar med Uppringningstråden förstås?
Jag är Stf C Fjärrsambandsgrupp på Sambands Kompaniet eller Signal Coy som det numera benämns!
Isse
Uttagen som stabass på HQ Coy.
Beck
Signalmekaniker på HQ Coy. Ingen som fått de pappren som skulle komma ~4v innan inryck?
2105
QUOTE (Beck @ Jun 10 2007, 23:07 ) *
Signalmekaniker på HQ Coy. Ingen som fått de pappren som skulle komma ~4v innan inryck?

Fick ett tjockt kuvert med en massa skräp i för några månader sedan. Sedan hände ingenting fram till förförra veckan då jag fick ett brev "besked om uttagning". Kan det vara detta brev du syftar på?
Beazt
Jag är Elverksmekaniker på Signal Coy.
Har bara fått det stora bruna kuveret.
Väntar även på E-mail från Kompanichef som skulle skickas ut.

*Stavnings rättelse*
Tagemark
HQ332 Motorredskapsmekaniker

Fick vakansbeskedet idag. Känns kanon! Fler från repgruppen?
Limpan
Jag ingår i PsyOps-enheten
Munin
HQ Coy, kommendantur.

Första högen med papper kom idag, blir nog till att kliva upp till regementet om man ska få nästa bibba innan inryck. brow.gif
Limpan
Någon här som kommer med till Höllviken vecka 26 då?
Munin
QUOTE (Limpan @ Jun 13 2007, 17:45 ) *

Menar du PsyOp kurserna försvarsutbildarna ger den veckan eller vad?
2105
QUOTE (Limpan @ Jun 13 2007, 17:45 ) *

Japp! Sitter precis och fixar med resebeställningen, ute i sista minuten som vanligt...
Limpan
@2105:
Ja, jag håller också på att försöka reda ut det där med resebeställningarna.

@Munin:
Jo, det var förstås PsyOpskursen jag avsåg
Tagemark
Är det någon som bor i eller i närheten av Stockholm så är min plan att pendla Stockholm-Enköping med bil. Vore kalas att hitta nån/några som vill samåka.
Limpan
Japp, bor på söder så jag kan tänka mig att pytsa in lite kulor i soppakassan. Blir ju både roligare och bekvämare på det viset.
moric
Bor visserligen på Gotland, men har ju släckten på Söder så vid platstillgång kan jag nog ibland bidra med soppapengar. Eller om det är det mottsatta, platsbrist, erbjuda plats, har mer nytta av bilen på fastlandet än i Visby... Fast jag hade nog planer på att slagga på LedR... Enligt vad jag har hört så kommer cirkeln slutas för min del då jag bodde i samma logement som när man telegraferade sig igenom lumpen wink.gif
Beck
Är inte hemma men är ruskigt nyfiken. Har det kommit nåt på posten idag? Med två veckor till inryck vill man gärna ha kuvertet med mera info som skulle kommit för två veckor sedan.
Isse
QUOTE (Beck @ Jun 18 2007, 11:48 ) *
Är inte hemma men är ruskigt nyfiken. Har det kommit nåt på posten idag? Med två veckor till inryck vill man gärna ha kuvertet med mera info som skulle kommit för två veckor sedan.

Inget i min brevlåda iaf. Skickade mail till LedR och undrar hur det ligger till unsure.gif
moric
Nix inget i min låda heller, fast jag fick ju en hel del första gången. Det enda som har kommit efter det är ett "personligt" brev från närmsta chefen.
Beck
Såg ett stort vitt kuvert från FM i brevlådan. Slet upp det full av förväntan och såg....rekryteringspapper från hemvärnet. Suck... Borde de inte se att jag är i NBG? Hur fick de min adress, via fullgjord vpl kanske? brow.gif
Tagemark
Angående samåkning så bor jag på Högerstensåsen.

Hade avrit lite kul att höra vad ni fått för information av alla dess slag. Har bara fått ett kuvert med alla pappren som skulle fyllas i och skickas in. Blev antagen på en vakanstjänst. Så, vilken info ahr ni fått?
Munin
Undantaget telefonkontakt i samband med rekrytering och första brevbunten, ingen annan information.
Sökte vakans.

Vem vet, vi kanske får lite utskick/epost/whatever lagom till den 29:e eller den 2:a? rolleyes.gif
Visst vore det trevligt med lite grundläggande schemakunskaper etc men med tanke på hur nära det är till inryck så kan det nästan kvitta, eller hur?
Beck
Kort sammanfattat så (tror jag) att följande gäller:

- Inryck 2a juli (möjlighet att övernatta på logement fr.o.m den 1a om man vill).
- 3 dagar i tjänst, jag gissar att vi kommer på rundvandring, genomgång osv., bli tilldelade logement och hämta ut utrustning.
- 3 veckors semester och sen åter i augusti (slutet av juli?).
- Sambandskompaniet ska tydligen ha samtliga 25 övningsdyn, hur det blir på stabskomp. vet jag ej.
- Börjar senare på måndagar och slutar tidigare på fredagar, detta leder till senare dagar resten av veckan.
- Boende i byggnad 76, den största kasernen tror jag.
- Inga matlagningsmöjligheter på logementen vad jag vet, maten kostar runt 150:-/dag.

Fyll gärna på med mera saker eller rätta mina punkter smile.gif
Beck
Jag drog just iväg ett mail till exp-ledr@mil.se där jag påpekade att ingen har fått någon mera info inför inryck som utlovat. Skrev att om det inte kommer något kuvert vore det fint med lite mera detaljer som de kunde skicka över mail.

Vore fint ifall flera som ska till LedR också mailar så de märker att det finns ett intresse för mera info.
Isse
Bra initiativ Beck. Skickade själv ett mail i måndags till LedR "nbg mail" men har fortfarande inte hört nått. Kan vara så att när soldaterna nu har muckat att de får mer tid till oss, alltså att de hör av sig till oss via post eller mail. Annars är det bara att sitta i båten och snällt vänta som dom säger.

Många YOFF har ju också semester nu bara så att vi vet.
Limpan
För mig är det inte funkis att sitta i båten och vänta, jag har ett inspelningsschema och en superstressad produktionsledare att förhålla mig till. Det är inte okej någonstans att jag ännu inte fått veta EXAKT vilka tider och datum som gäller, särskilt inte som jag kommer vara borta från hemmabasen en dryg vecka på förberedande kurs vilket minimerar möjligheterna att styra upp missar i tid. Jag är hyfsat stressad...
moric
Med risk för att upprepa tidigare talare, Beck, så står det i de papper jag fått (brevbunten daterad 10/4) att man skall vara 10.00 i gymnastiksalen på LedR den andra juli. Om nu det hjälper vet jag ju inte... Sedan står det i brevet från troppchefen att man skall vara beredd på att köa i förråd m.m. fast det är väl ingen förvånad över här misstänker jag.
Limpan
Ok, alla ni fartfantomer med vrålåk:

Jag slänger ur mig ett förslag angående samåkning till LedR, bara för att skapa en utgångspunkt för vidare debatt. Vad sägs om att sammanstråla vid Slussen (eller kanske Kornhamnstorg i Gamla Stan, alternativt Skeppsbrokajen) TNR/DTG 020700 för vidare tp till ENKÖPING. Eller ska vi ses ännu tidigare och dra en frulle tillsammans först kanske? Eller så tar vi oss enskilt till LedR och så gör vi upp med eltejp och stolpskor på plats. Vad sägs?
Beazt
Jaha ja grabbar.. nu börjar tiden rinna ner snart så är det inryck för andra gången. banan_rock.gif worthy.gif

Har ni koll på att ni har alla saker med er som står på listan?

Om nån vill ta sig till LedR från uppsala så PM bara är för tillfälet tomt i bilen.
Isse
QUOTE (Beazt @ Jun 23 2007, 22:17 ) *
Jaha ja grabbar.. nu börjar tiden rinna ner snart så är det inryck för andra gången. banan_rock.gif worthy.gif

Har ni koll på att ni har alla saker med er som står på listan?

Om nån vill ta sig till LedR från uppsala så PM bara är för tillfälet tomt i bilen.

Jag ær intresserad att åka med från Uppsala, Ær i tunisien just nu men jag kommer hem på fredag.
Term
Nu finns det detaljerad info om inryckningsdagarna på LedR:s hemsida! Info till Dig som skall påbörja Din anställning vid NBG på LedR!
Beck
QUOTE (Term @ Jun 25 2007, 19:15 ) *
Nu finns det detaljerad info om inryckningsdagarna på LedR:s hemsida! Info till Dig som skall påbörja Din anställning vid NBG på LedR!

Vad skönt att äntligen få lite mera kött på benen. Man ska ta med antagningsbeskedet, men jag postade hela det arket tillsammans med alla blanketter för storlekar osv i april. Får hoppas att det löser sig med pass och alla andra tänkbara nbg-papper jag fått...
Beazt

worthy.gif Term. Bra att nån håller ögonen öppna.. jag missade det där helt.

Beck.. det kommer nog gå bra får man hoppas.
Term
QUOTE (Beck @ Jun 25 2007, 19:34 ) *

Vad skönt att äntligen få lite mera kött på benen. Man ska ta med antagningsbeskedet, men jag postade hela det arket tillsammans med alla blanketter för storlekar osv i april. Får hoppas att det löser sig med pass och alla andra tänkbara nbg-papper jag fått...

Du skulle ha sparat den övre delen av arket och bara skickat in den nedre delen! Men det borde ordna sig?!? Hoppas du kommer ihåg ditt befatningsnummer? Befnr tillsammans med ID-kort borde lösa problemet! Bara ID-kort borde räcka???
Beazt
"Uthämtning av personlig materiel"

Undrar om vi får såna där snygga ARME permisions uniformer eller bara varenda (4) model av M90 som finns.
Krook
QUOTE (Beazt @ Jun 25 2007, 21:57 ) *
"Uthämtning av personlig materiel"

Undrar om vi får såna där snygga ARME permisions uniformer eller bara varenda (4) model av M90 som finns.

Tre saker:
1. Det heter inte Armépermissionsuniform. Det heter Daglig dräkt m/87 A.
2. m/87 A är inte snygg.
3. Du kommer nog inte få ut den per automatik. Du kommer nog få anhålla om att få ta ut den.

/K
Meteor
Så det räcker alltså att vara där innan 1230?? Bra isåfall, slipper jag komma dit redan på söndagen.

Och ett litet förtydligande tror ja kan vara på sin plats, vad jag har hört(och vad som faktiskt står på LedR's hemsida) så är det ingen arbetstid på onsdag, utan man kan dra hem redan på tisdag kväll om man så vill.
Beazt
QUOTE (Meteor @ Jun 25 2007, 22:43 ) *
Så det räcker alltså att vara där innan 1230?? Bra isåfall, slipper jag komma dit redan på söndagen.

Och ett litet förtydligande tror ja kan vara på sin plats, vad jag har hört(och vad som faktiskt står på LedR's hemsida) så är det ingen arbetstid på onsdag, utan man kan dra hem redan på tisdag kväll om man så vill.

Det ända rådet jag kan ge dig är att ringa till dom.
"Vid ytterligare frågor, kontakta personalhandläggare NBG kn Per Östergren på telefonnummer 0171-15 70 00."

Vad jag har fått höra rycktes vägen är att alla Kompanierna har olika inrycktnings tider. Minna papper säger 10:00 gymnastiksalen. Jag tillhör Signal Komp (Signal Coy) för att försöka sprida ut oss på förådet.. Skulle kännas jobbigt om ALLA 200 kommer sammtidigt till förådet. mellow.gif Då får man ju ta med sig lite lunch.

*Stavnings rättelse*
Pallen
Även jag tillhör Signal Coy, och precis som du sade står det även 10:00 i mina papper, så det är vad jag satsar på. Ses nästa vecka folket!
Limpan
Vi har redan samlats ett par stycken i Psyopsenheten nere på Hällvikens kursgård i Falsterbo. Väl mött på måndag allihopa! Det här börjar arta sig bättre och bättre... smile.gif
Meteor
Jo, det står 10:00 i mina papper också, men nu står det ju 10-1230 på hemsidan.. Och jag slipper nog det mesta av köandet till förrådet eftersom jag har alla mina grejer inlåsta i ett skåp på LedR redan, eftersom jag bara lämnade in vapnet vid Muck..
Beck
Jag tar nog bussen som kommer fram till stationen ett par hundra meter från S1 klockan 09.59. Tar kanske 10min att traska till vakten, good enough smile.gif

Det börjar närma sig!
Beck
Stabsövningen Illuminated Summer drar snart igång på Ledningsregementet. Under nästa vecka kommer omkring 430 deltagare från Sverige, Norge, Finland, Estland, Storbritannien och Irland att samlas för att öva hur en eventuell insats med Nordic Battlegroup, NBG, ska ledas.

Syftet med övningen är att träna chefer och staber i att planera och genomföra flera moment samtidigt, detta i en komplex miljö med alla de problem som kan uppstå vid en insats långt borta ifrån Europa.

- Det här är den största stabsövningen för NBG. Vi gör det för att underlätta förberedelserna för NBG:s ledningsfunktioner och för att få en vad vi kallar grundläggande operativ förmåga, en slags garanti för att NBG:s ledningsfunktion fungerar, säger överstelöjtnant Ulf Stenback vid Försvarsmaktens Högkvarter.
Just nu pågår förberedelserna för fullt på ledningsregementet för att allt ska gå smidigt under övningen.
- Vi har gjort i ordning servrar och håller precis på att sätta upp datorer och allt annat tekniskt här på regementet, säger major Magnus Önnestig, projektledare för övningen, som drar igång måndag den 2 juli.

http://www.ledr.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=37869

Antar att vi inte kommer se röken av våra chefer under de första dagarna då, om de ska ha övning med start måndagen. Hoppas det genomförs minst en till övning som vi soldater får vara med i. Någon som vet hur det ser ut med övningsdygn för stabskompaniet?
moric
Kommer att finnas med bil i Bålsta från söndagen så om någon befinner sig i det området så går det bra att lifta måndag morgon.
Tagemark
Så, inte många dagar kvar nu. Hur var det nu med samåkning? Vilka vill åka med från Stockholm eller plockas upp på vägen? Vet föresten någon hur det är med parkerig på LedR?
oggy
Sådär ja, efter många om och men kan jag nu sälla mig till skaran som ska till LedR på Måndag. Fick besked via tlfn idag, får c om jag hinner få nå papper alls...
oggy
QUOTE (Limpan @ Jun 23 2007, 19:50 ) *

Jag slänger ur mig ett förslag angående samåkning till LedR, bara för att skapa en utgångspunkt för vidare debatt. Vad sägs om att sammanstråla vid Slussen (eller kanske Kornhamnstorg i Gamla Stan, alternativt Skeppsbrokajen) TNR/DTG 020700 för vidare tp till ENKÖPING. Eller ska vi ses ännu tidigare och dra en frulle tillsammans först kanske? Eller så tar vi oss enskilt till LedR och så gör vi upp med eltejp och stolpskor på plats. Vad sägs?

Jag kommer ta egen bil på måndag, frulle vid kornhamnstorg tycker jag verkar vara en bra idé. några fler som är på???
Beck
Jag kommer från fel håll, men hade varit kul att hänga på smile.gif
Term
Få se om jag hänger på Oggy ner på Måndag morgon! Kul att det börjar närma sig på riktigt!
Beazt
QUOTE (oggy @ Jun 27 2007, 16:43 ) *
QUOTE (Limpan @ Jun 23 2007, 19:50 ) *

Jag kommer ta egen bil på måndag, frulle vid kornhamnstorg tycker jag verkar vara en bra idé. några fler som är på???

Jag kommer från Uppsala hållet så jag får klarar mig utan frulle.

Hmm nån som vet vart fasen dom vill att vi ska parkera då?? Jag har ringt till personalhandläggare NBG kn Per Östergren på telefonnummer 0171-15 70 00.
men varje gång jag ringer så är det ingen som svarar.. ifall nån anna haft tur och vet kanche??
tikvah
Det enda jag har sett i skrivt (dock något gammalt nu tror jag läste det i mars) var att alla anställda soldater skall parkera sina fordon på värnpliktsparkeringen på andra sidan vägen (Stockholmsvägen) från vakten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.