QUOTE (Beazt @ Jun 27 2007, 21:15 )

Jag kommer från Uppsala hållet så jag får klarar mig utan frulle.
Hmm nån som vet vart fasen dom vill att vi ska parkera då?? Jag har ringt till personalhandläggare NBG kn Per Östergren på telefonnummer 0171-15 70 00.
men varje gång jag ringer så är det ingen som svarar.. ifall nån anna haft tur och vet kanche??
Enda jag vet är att Värnpliktsparkeringen ligger en bit från vakten och att man måste ha tjänsteleg eller motsv för att komma in på den parkeringen! Mitt tips är att åka in till vakten och fråga hur man ska gå till väga?!?
Ingbat/I19
Jun 27 2007, 20:54
QUOTE (Beck @ Jun 27 2007, 14:00 )

Stabsövningen Illuminated Summer drar snart igång på Ledningsregementet............
http://www.ledr.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=37869Antar att vi inte kommer se röken av våra chefer under de första dagarna då, om de ska ha övning med start måndagen. Hoppas det genomförs minst en till övning som vi soldater får vara med i. Någon som vet hur det ser ut med övningsdygn för stabskompaniet?
Övningen berör endast OHQ, FHQ samt ISTAR, med fokus på OHQ ledningsförmåga. Så era chefer får ni nog se.
Övningar kommer det att bli även för er del. Om jag inte minns fel kommer det att genomföras en större slutövning för NBG i höst.
Frivilligorganisationerna brukar, vid styrning, parkera nedanför matsalen bortom gardesplanen.
OBS delar av raden närmast matsalen hävdas med bestämdhet av matsalspersonalen.
Sen finns det en hel del parkeringsplatser vid måndagens samlingsplats, i anslutning till "vår" kasern.
Härmed icke sagt något om vad som gäller egentligen...
M
Okej.. jag ska testa att ringa imorgon så kommer jag med info ifall han svarar imorgon. om jag får tag i han så finns infon uppe under dagen
Jag vart insläppt med bilen utan att ens visa leg, antagningsbesked eller något papper öht när jag skulle in för första läkarundersökningen. Bra jobbat i vaktkuren!
NU har dom uppdaterar med mera info på
http://www.ledningsregementet.mil.se/index...ws&id=37848Nu finns även vad mat och sånt kostar..
Angående parkering om man har bil med sig gäller följaden.. om den ska stå längre tid så gäller VPL parkeringen ex efter semestern vi får på en gång. annars finns det ett fåtal parkerings platser vid Logementet som man kan använda EX nu under inrycknings dagarna men det är är ju kraftigt begränsat med parkerings platser där.
Angående inrycknings tid så gäller ej tiden i pappret utan hemsidan som gäller.. precis som vanligt inryck så följer man en bana och efterhand så lämnar man in saker(papper) och hämtar ut saker (utrustning). Så alla behöver inte står vid grinden 10:00 blir jobbigt med 160 pers utanför förådet.
*Added Info*
Limpan
Jun 28 2007, 16:02
QUOTE (oggy @ Jun 27 2007, 16:43 )

QUOTE (Limpan @ Jun 23 2007, 19:50 )

Ok, alla ni fartfantomer med vrålåk:
Jag slänger ur mig ett förslag angående samåkning till LedR, bara för att skapa en utgångspunkt för vidare debatt. Vad sägs om att sammanstråla vid Slussen (eller kanske Kornhamnstorg i Gamla Stan, alternativt Skeppsbrokajen) TNR/DTG 020700 för vidare tp till ENKÖPING. Eller ska vi ses ännu tidigare och dra en frulle tillsammans först kanske? Eller så tar vi oss enskilt till LedR och så gör vi upp med eltejp och stolpskor på plats. Vad sägs?
Jag kommer ta egen bil på måndag, frulle vid kornhamnstorg tycker jag verkar vara en bra idé. några fler som är på???
Cool Oggy, då ses vi där! Ska vi skjuta fram tiden lite, jag utgick från att det var 8:00 i vakten i mitt förslag. Nu räcker det ju kanske om vi ses då.
Cool Oggy, då ses vi där! Ska vi skjuta fram tiden lite, jag utgick från att det var 8:00 i vakten i mitt förslag. Nu räcker det ju kanske om vi ses då.
0800? fasen snaka om att va ute i god tid
0800 vid kornhamnstorg, för frulle. Räkna med mig.
Inte förrens 08.00! Lätt ja ä på om oggy vill ha med mig sas?!? Hoppas vi blir ett jävla gäng!?!
QUOTE (oggy @ Jun 29 2007, 01:45 )

0800 vid kornhamnstorg, för frulle. Räkna med mig.

hehe okej.. jag som feltolkade dig. trode du menade vid Grinden på LedR
Får skylla på tröthet
Får hoppas min skattesedel har hunnit komma på posten idag, beställde det förra veckan. Är det någon som har koll på om det är någon tjänst på onsdagen alls? Jag tolkar det som att ledigheten börjar på onsdagen, således borde det vara OK att tuffa hem på tisdag redan

Nu börjar det närma sig på riktigt
bacchus
Jun 29 2007, 23:47
QUOTE (Beck @ Jun 29 2007, 15:49 )

Får hoppas min skattesedel har hunnit komma på posten idag, beställde det förra veckan. Är det någon som har koll på om det är någon tjänst på onsdagen alls? Jag tolkar det som att ledigheten börjar på onsdagen, således borde det vara OK att tuffa hem på tisdag redan

Det kanske varierar från enhet till enhet men den information jag har fått säger i alla fall att tjänstetiden är planerad till 2130 måndag och tisdag. Om det nu blir så länge får vi väl se, men det är ju alltid bäst att förbereda sig på det "värsta".
QUOTE (bacchus @ Jun 30 2007, 00:47 )

Det kanske varierar från enhet till enhet men den information jag har fått säger i alla fall att tjänstetiden är planerad till 2130 måndag och tisdag. Om det nu blir så länge får vi väl se, men det är ju alltid bäst att förbereda sig på det "värsta".

Precis samma info jag fått.
QUOTE (bacchus @ Jun 30 2007, 00:47 )

Eftersom det på hemsidan står att vi ska ha gemensam middag i uniform på tisdag kväll och att ledigheten påbörjas under onsdagen så tror jag inte att man kan dra hem redan under tisdag kväll!?! Och i mina tidigare papper så har det ju stått att vi ska jobba mån-ons nästa vecka!
Mvh Term
Edit: Add Info
Tagemark
Jul 1 2007, 18:20
Någon som vill åka med mekanikern från Stockholm via Kornhmanstorg imorgon? Hade varit skönt att slippa åka själv
QUOTE (Tagemark @ Jul 1 2007, 19:20 )

Någon som vill åka med mekanikern från Stockholm via Kornhmanstorg imorgon? Hade varit skönt att slippa åka själv

Du kan åka med mig och Term i min bil om du vill.. utgår från Järfälla. Men vill du åka egen bil kan jag inte hjälpa dig, för det vill jag åxå.
Sitter och läser i pappren nu för att kolla upp allt och undrar om det är någon här som fått ett "beslut om anställning" skickat hem i brevlådan eller är det fortfarande bara kuvertet med basfakta som alla fått?
Tagemark
Jul 1 2007, 19:05
Du har PM Oggy!
Nä, har inte fått beslutet om anställning
Ingen som åker via Västerås?
Någon som kommer vara Serviceman och vet vad en sådan gör?
http://www.mil.se/article.php?id=16829&...;VacancyID=1415Kort befattningsbeskrivning:
Som serviceman ingår du i en grupp om 12 man. Gruppens uppgift är att tillreda mat för ca 250 personer, 3 gånger per dygn. I tjänsten tillkommer arbetsuppgifter så som vattenhantering och vattenrening. Tjänsten innebär arbete på oregelbundna tider över dygnets alla timmar.
http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...B900&fsgr=2Utbildningen
Du kommer att utbildas för att i krig ingå i en underhållsgrupp bestående av cirka åtta underhållssoldater. Gruppens huvuduppgift är att ansvara för försörjning av förnödenheter till stridande enheter. Förnödenhetsförsörjning innebär att förse de stridande förbanden med bland annat ammunition, drivmedel och livsmedel.
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av:
Rekryteringstelefon: 0171-15 70 00
E-post: nbg-s1@mil.se
Kingecho1
Jul 6 2007, 13:25
QUOTE (Munin @ Jul 6 2007, 08:57 )

Gruppens uppgift är att tillreda mat för ca 250 personer, 3 gånger per dygn.
Ska det verkligen vara tillreda? Då pratar vi ju en kocktjänst som varit väldigt dold. Eller ska de kanske bara koka vatten till de gröna påsarna som de delar ut kanske?
QUOTE (Munin @ Jul 6 2007, 08:57 )

http://www.mil.se/article.php?id=16829&...;VacancyID=1415Kort befattningsbeskrivning:
Som serviceman ingår du i en grupp om 12 man. Gruppens uppgift är att tillreda mat för ca 250 personer, 3 gånger per dygn. I tjänsten tillkommer arbetsuppgifter så som vattenhantering och vattenrening. Tjänsten innebär arbete på oregelbundna tider över dygnets alla timmar.
http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/E...B900&fsgr=2Utbildningen
Du kommer att utbildas för att i krig ingå i en underhållsgrupp bestående av cirka åtta underhållssoldater. Gruppens huvuduppgift är att ansvara för försörjning av förnödenheter till stridande enheter. Förnödenhetsförsörjning innebär att förse de stridande förbanden med bland annat ammunition, drivmedel och livsmedel.
Upplysningar om tjänsten kan lämnas av:
Rekryteringstelefon: 0171-15 70 00
E-post: nbg-s1@mil.se
Tillreda mat är fel. Jag fick smått panik när jag läste Befattningsbeskrivningen det ringde nämligen en officer och fråga om jag ville bli Serviceman och förklara typ lagerjobb alltiallo åka runt med fördenheter etc. Så jag sa ja. Efter detta så läste jag Befattningsbeskrivningen. Så jag ringde upp idag igen och befattningsbeskrivningen är fel. Man är ingen kokgruppssoldat utan nån alltiallo lager person tjossan. Kanske inte min drömbefattning men bättre än inget
Limpan
Aug 31 2007, 14:05
Tjaa, nu har det hunnit rinna iväg lite tid och vi har så smått börjat komma in lite mer på djupet av utbildningen. Vad tycks så här långt? Jag har en del synpunkter själv som säkert flera av er blivit varse, både positivt och en del negativt.
Ja du vart ska man börja känns det som stundvis. Framföralt efteratt man såg Nyhetets repotaget från LedR på TV4a nyheterna.
Visst finns det bra och negativa saker. Får bara HOPPAS att det löser sig i slutet.
Kingecho1
Sep 1 2007, 09:02
QUOTE (Beazt @ Aug 31 2007, 20:05 )

Ja du vart ska man börja känns det som stundvis. Framföralt efteratt man såg Nyhetets repotaget från LedR på TV4a nyheterna.
Visst finns det bra och negativa saker. Får bara HOPPAS att det löser sig i slutet.
Tell us more tell us more....låter onekligen som vissa negativa saker är påtagliga??
Ja vad ska jag säga tittar man på nyheterna så vet man vad jag menar.
Materiel som inte kommit och galtar som går sönder bara man "tittar" på dom.=(
Men vi jobbar med dom så gott vi kan för att få dom vi har att rulla.
@ Limpan: Vi kan ju dela en lunch i pentryt, klaga på ungdomens förfall och jämföra våra noteringar i verkligheten istället för här?
(PM gick f ö inte då din låda är full).
En skock yngre soldater tillhörande trossen skall i veckan ha avverkat 5 km bengåendes i fyskläder, kroppskydd o stridsväst på 22 minuter i brist på annan kvällstjänst.
Uttrycket spiderpig verkar leta sig in överallt.
Personligen klockades första försöket på fälttestsrundan till 5:20-5.30 per kilometervarv (4 varv genomfördes med någon minuts stretch/återhämtning mellan varje varv), dock saknades FU90 + vapen under försöket, nåja framåt det bär.
slut
Så, nu har jag rensat i inboxen så nu går det fint att PM:a om man så önskar!
Nåja, det finns helt klart saker att anmärka och ha synpunkter på utan att för den skull underkänna allt, utplåna planeten och ta en kula för tinningen. Nu är jag dock för trött, för utbildningen är...lång.
"Spiderpig, spiderpig, does whatever a spiderpig does..."
Hillson
Sep 1 2007, 23:23
QUOTE (Beck @ Jun 18 2007, 20:57 )

Såg ett stort vitt kuvert från FM i brevlådan. Slet upp det full av förväntan och såg....rekryteringspapper från hemvärnet. Suck... Borde de inte se att jag är i NBG? Hur fick de min adress, via fullgjord vpl kanske?

Verkar stämma att Plutonchef har tillgång till adresser i sitt område av de som gjort lumpen..!
sisuchef
Sep 2 2007, 17:28
nån som har en länk till TV4 repotage enligt ovan?
Hillson
Sep 2 2007, 19:43
QUOTE (sisuchef @ Sep 2 2007, 18:28 )

nån som har en länk till TV4 repotage enligt ovan?
Antar det är denna:
http://tv4.se/klipp/159306.html
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.