Efter mycket eftertanke så valde jag att starta en ny tråd istället för att fortsätta i en tidigare.
Jag vill påpeka att jag på intet sätt hävdar att personen nedan som jag citerar ljuger, överdriver eller inte vet vad han talar om.
Det är inte detta saken gäller.
Herrn nedan är chef för en Insatspluton (vad jag lyckats sluta mig till, jag kan ha fel) och detta är hans syn på sin enhet:
Nu kommer vi till instruktörsbiten. Vi är lyckligt lottade som ingår i en insatsorganisation och bataljon som ligger i framkant om man ser till hela riket. Personellt, matriellt, instruktörskompetens,förmåga... you name it. Dessutom ligger vi långt före många övriga Hvförband alla kategorier i fråga om förmåga och utveckling.
De övningar som våra IP genomför är av en kaliber som saknar motstycke i många GU förband, allt enl. högst prominenta militärer som besökt övningstillfällen. Svängarna tas ut vad det går med hänsyn till SäkI. Instruktörerna är varken trångsynta eller skitnödiga. Kompetenta och driftiga är bara förnamnet.
Jag betvivlar inte för en sekund att "högst prominenta militärer" som besökt enhetens övningar har uttryckt att de är de bästa i landet, de mest framåt skridande etc. För såna saker säger generalspersoner, på gott och ont.
Problemet är bara att jag har sett och hört SAMMA General (och en medhavd Överste knuten till I19) säga samma sak till inte mindre än TRE olika Insatsplutoner...
Min undran är helt enkelt, ljuger de för oss, eller är det någotslags mindre genomtänkt försök att "boosta" förband och enheters självkänsla?
Problem jag sett är att vissa insatsplutonchefer, som kanske inte alltid gör allt rätt eller lägger krutet (pun intended) på rätt saker, på detta sätt får ett kvitto på att de Gör rätt och skall fortsätta på samma sätt, trots att det kanske inte riktigt är hela sanningen.
När sedan Yoff vid Utbildningsgruppen faktiskt påpekar att det är de fyra grunduppgifterna och de tre tillägsuppgifterna som plutonerna skall öva på, och inte öva andra "flashiga" saker, så slår Plutoncheferna ett dövöra till, Generalen har ju sagt att de och deras enhet var den bästa i Riket, alltså gör de rätt.
Är det fler som upplevt detta fenomen eller är det bara jag som sett diverse, lätt tvivelaktiga, uttalanden komma från högre herrar?
/Mordred - oroad övningledare