Forsberg
Jan 28 2003, 15:54
Jag har några undringar ang. "Fälthatt kamo". Vilka får använda den egentligen? Det som står i UnirFM remissen lär ju knappast vara rätt, att den endast ska få användas av utlandsstyrkan och BASSÄK? (Doyle, inte tusan vill du bli av med din bashatt?
Är det då bara utlandsstyrka som ska få använda den, eller kommer den att införas i hela FM? Jag måste ju säga att det är rätt onödigt att bara låta utlandsstyrkan användaden, då det är en användbar huvudbonad, även om den ser skum ut på bilden i UnirFM...
Ge mig lite information tack.
/Forsberg
Fu Kjellberg
Jan 28 2003, 16:17
Fälthatt camo och bassäkhatt är ju två olika hattar.

Bashatt

Fälthatt Kamo.
Tycker att alla förband skulle få använda fälthatten då det är en vettig modell som används världen över.
En karolinerhatt/landstormshatt i m90 kanske?
;)
Casca
Forsberg
Jan 28 2003, 16:21
Jo, jag vet att de är två olika hattar, men i remiss utgåvan så står det ju som om fälthatten skulle ersätta Bashatten. Doyle blev minst sagt konfunderad...
/Forsberg
[EDIT] Casca: Det skulle ju inte vara lite häftigt, undrar vad de övriga nationerna i kosovo skulle säga om den

[/EDIT]
Vi/du fär väl mejla dom som skrivit UnirFM remissen å fråga vad fasiken dom menar.
Men senast jag hörde var Fälthatt Kamo iaf inte reglementerad att använda för andra än Utlandsstyrkan och i utlandet.
Man kan ju bara hoppas att FM ska fatta någonting och införa Fälthatt Kamo till samtliga att ha under fältlystran i terränglådan.
Det är ju bara att komlettera med tre knappar på fälthatten så har man sin karolinerhatt!
*funderar på hur man ska motivera återinförandet av värja och ryttarpistoler*
Jag har hört att allt fler förband har fått upp ögonen för den hatt som jag lärt känna som "bassäk-hatt". (Utb.tecken hos bassäk motsvarande basker hos ex. amf. väl?)
Jag har även hört att förbanden inte får säga officiellt att de använder sig av fälthatten, av vilken anledningen vet jag inte. Trots detta används den tydligen inom både FBS och KJ. Har själv hört från en KJ som blev tilldelad den när de skulle ut på uppdrag, som vilken utrustning som helst...
Forsberg
Jan 30 2003, 23:49
Fälthatten och bashatten är två olika modeller, bashatten är den bra svenska modellen och fälthatten är den amerikanska boonie modellen, jag personligen är inte så imponerad av denna, men den är bra den med.
/Forsberg
Så de förband som jag nämnde (t.ex. KJ) har fälthatten, och inte bashatten?
Dom har säkerligen Bassäkhatten..Fälthatten är ju en alldeles nyuppkommen tingest.
Amfibieslusken
Jan 31 2003, 16:06
Jag äger själv en Bashatt. Men bara för att mitt gamla HV-kompani köpte in dem pga vägran att använda den gamla stålkrukan till hjälm. Men nu har jag 90-hjälmen \:)
111 SSK BAT
Jan 31 2003, 17:04
QUOTE (Inf @ Jan 29 2003, 11:54 )
*funderar på hur man ska motivera återinförandet av värja och ryttarpistoler*
Du kan sluta fundera
Förmodligen lägre inköpskostnader för ammunition. Iaf för värjan, förmodligen för ryttarpistolerna också.
Kan ju antagligen rusta alla män och kvinnor till kostnaden av tio leoparder. ;)
Liljestrand
Feb 2 2003, 13:24
Jag har hört rykten om att jag har fått använda enbart hjälm i snart 8mån nu
Liljestrand:
Prickskyttarna på Östra Nerike (DivUnd) har iaf. fått ut fälthatten. Den ser för täskig ut enligt mig.
Det finns väl inga tjänster på Vadsbo (LBB) som kan komma ifråga för eventuell fälthatt?
Nä, där är det nog den underbara hjälmen som gäller...
Liljestrand
Feb 2 2003, 16:54
Det va det jag menade
Liljestrand
Feb 2 2003, 16:57
Det bästa var nog under gsu:n när man "råkade" ta av sig hjälmen när man åt och befälet börjar gorma och kasta kottar och påstår att det är indirekt eld.
Vi fick nästa aldrig ta av oss hjälmen vad jag kan minnas, fast det får vi ju inte nu heller iof =)
A2Keltainen
Feb 2 2003, 17:06
QUOTE (Liljestrand @ Feb 2 2003, 16:57 )
Det bästa var nog under gsu:n när man "råkade" ta av sig hjälmen när man åt och befälet börjar gorma och kasta kottar och påstår att det är indirekt eld.
Vi fick nästa aldrig ta av oss hjälmen vad jag kan minnas, fast det får vi ju inte nu heller iof =)
Vi var tvungna att ha huvudet bart när vi åt, oavsett hur kallt det var. En fördel med detta var att det tenderade att motivera beväringarna att äta upp fort på vintern. :-)
QUOTE (Liljestrand @ Feb 2 2003, 15:57 )
Den vanliga hjälmhystering inom FM. :(
Hjälm ? den har jag inte sett sen GSU grymt skönt att slippa åbäket
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.