Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svenska 'hangarfartyg'
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > SJÖ
tgb1116
Efter en genomgång av ett vindsförråd hittade jag bland annat min farfars g:a uniformskappa, osäker på vilken modell det är.
Han var officer i flottan och dessutom flygförare (bevingad propeller på ärmen). Min far har berättat att farfar tjänstgjorde ombord på fartyg och min fråga är helt enkelt var jag kan få reda på mer om vilka fartyg det kan ha rört sig om, när dessa användes i Sverige m.m.

En förhoppning är att kanske kunna pussla ihop exakt vilka fartyg han kom i kontakt med och min tanke var att börja med 'flygplansspåret' då det troligen rör sig om ett begränsat antal fartyg.

All information mottages tacksamt.
/Pontus
widowmaker
Googla på Flygplanskryssaren HMS Gotland.
tgb1116
Tackar!
Om det bara fanns ett underlättas ju onekligen sökandet en en smula laugh.gif
/Pontus
Göta Lejon
Fanns fler fartyg än Gotland som kan förknippas med marinflyg:
HMS Jacob Bagge
dieseltrollet
Ska vi räkna med flygdepåfartyg så får vi inte glömma HMS Dristigheten.
tgb1116
Återigen, tack för svar.
Ni får ursäkta en landkrabba vars kunskaper om flytetyg begränsar sig till jollar och segelbåtar: Hade flygdepåfartygen fpl ombord?
Undrar,
Pontus
Göta Lejon
QUOTE (tgb1116 @ Jun 5 2007, 12:19 ) *
Återigen, tack för svar.
Ni får ursäkta en landkrabba vars kunskaper om flytetyg begränsar sig till jollar och segelbåtar: Hade flygdepåfartygen fpl ombord?
Undrar,
Pontus

Kunde säkert baseras (tillfälligt?) ombord men de hade troligen inte det utskjutningssystem med katapulter som fanns på Gotland. Alltså 'halades' fpl fram ur fartygen och ned på vattnet innan start och upp efter landning på vattnet. Finns säkert någon som har järnkoll härinne på just Jacob Bagge och Dristigheten som flygdepåfartyg. Har ett gammalt vykort på Dristigheten som 'flygmoderfartyg' men kan inte se om det finns katapulter ombord.

(klickbar bild)
dieseltrollet
QUOTE (tgb1116 @ Jun 5 2007, 12:19 ) *
Hade flygdepåfartygen fpl ombord?

Ja, de hade flygplan ombord. I alla fall Dristigheten, det är möjligt att Jacob Bagge var för litet för det. Däremot så kunde de inte startas med katapult som ombord på Gotland, utan som Göta Lejon skriver så "sjösattes" de med kran innan start.

Flygdepåfartygen kan ses som flottans motsvarighet till rörlig klargöring där lämpligt vattenstråk fungerade som rullbana.
tgb1116
Fick lite mer information från min farbror.

Verkar som om farfar flög fartygsbaserad S9 (Osprey), oklart från vilket fartyg. Han övade iaf start med katapult men jag har inte lyckats luska ut om alla gjorde det eller endast de vilka tjänstgjorde ombord på HMS Gotland.

Sedan flög han T2 (Heinkel He 115A-2) baserad vid bl.a. Gålö med HMS Dristigheten som flygdepåfartyg. En av divisionscheferna hette Torsten Rapp (närvarade vid min fasters bröllop).

Kan man begära ut information om en officers tjänstgöringar från rullan?

Kuriosa/skröna: Efter att farfar gjort en mindre lyckad landning p.g.a. av svårigheten att bedöma höjden vid landning på vatten ska det ha blivit reglementerat att påsar med sand skulle medföras... laugh.gif
Vore intressant om det gick att bekräfta/dementera.
dieseltrollet
QUOTE (tgb1116 @ Jun 5 2007, 21:22 ) *
Verkar som om farfar flög fartygsbaserad S9 (Osprey), oklart från vilket fartyg.

S9 var den flygplanstyp som användes på Gotland. De köptes in speciellt för ändamålet och torde inte ha använts någon annanstans. När dessa togs ur tjänst byggdes Gotland om till luftvärnskryssare.
tgb1116
Om S9 uteslutande användes på HMS Gotland, vilka andra flygplanstyper var fartygsbaserade?
(Som t.ex. med kran ombord på HMS Dristigheten enligt fotografiet ovan.)

Hittade precis Gålö på sjökortet. Det ligger faktiskt bara ett (vältränat) stenkast från sommarstället på andra sidan Ornö smile.gif.
Lt.E
QUOTE (tgb1116 @ Jun 5 2007, 19:22 ) *
Kan man begära ut information om en officers tjänstgöringar från rullan?

Detta kanske kan vara något?

krigsarkivet
dieseltrollet
QUOTE (tgb1116 @ Jun 9 2007, 09:20 ) *
Om S9 uteslutande användes på HMS Gotland, vilka andra flygplanstyper var fartygsbaserade?

För spaning fanns S5 Heinkel He 5, S12 Heinkel He 114 och S17BS under vk2. Därutöver fanns torpedplanen T2 Heinkel He 115 som ofta användes för spaningsuppdrag även de.

Samtliga dessa var flottörförsedda och torde därför ha kommit i kontakt med flygdepåfartygen. Dock så borde åtminstone T2 och kanske S17BS ha varit för stora/tunga för att ha lyfts ombord.
tgb1116
Bekräftat att farfar tjg ombord på Gotland.
Hittade bilder från ett flottbesök (i Frankrike?) där han ingår i fanvakten smile.gif

QUOTE (Lt.E @ Jun 9 2007, 10:38 ) *
Detta kanske kan vara något?
krigsarkivet
Självklart har du rätt banghead.gif. Tack!
Har alltid kopplat KA till 30-åriga kriget o.dyl., inte tiden kring IIVK så jag tänkte inte ens på den möjligheten. Har skickat elbrevsförfrågan.

QUOTE (dieseltrollet @ Jun 9 2007, 10:56 ) *
... Samtliga dessa var flottörförsedda och torde därför ha kommit i kontakt med flygdepåfartygen. Dock så borde åtminstone T2 och kanske S17BS ha varit för stora/tunga för att ha lyfts ombord.
Korrekt avseende T2. Vad jag förstått så placerades de aldrig ombord på fartyg utan baserades enbart vid 'vattenbaser' (ibland med 'medar' för snö/is!) och flygdepåfartyg.
Ska leta vidare för att se vilka fpl-typer som de facto flögs från fartyg.
dieseltrollet
QUOTE (tgb1116 @ Jun 9 2007, 14:26 ) *
Ska leta vidare för att se vilka fpl-typer som de facto flögs från fartyg.

Flögs från fartyg gjorde bara S9. Flygdepåfartygen kunde lyfta ombord några enstaka flygplan för reparation och transport, men start och landning skedde alltid från vatten.
tgb1116
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 9 2007, 19:30 ) *
Flögs från fartyg gjorde bara S9. Flygdepåfartygen kunde lyfta ombord några enstaka flygplan för reparation och transport, men start och landning skedde alltid från vatten.
Alla landade väl på vattnet? Även i fallet HMS Gotland?

Men din kommentar gör mig förvirrad. Enligt dig själv:
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 5 2007, 13:50 ) *
Ja, de hade flygplan ombord. I alla fall Dristigheten, det är möjligt att Jacob Bagge var för litet för det. Däremot så kunde de inte startas med katapult som ombord på Gotland, utan som Göta Lejon skriver så "sjösattes" de med kran innan start.
och
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 5 2007, 23:00 ) *
S9 var den flygplanstyp som användes på Gotland. De köptes in speciellt för ändamålet och torde inte ha använts någon annanstans...
(Min fetstil.)
Det du säger är ju att det fanns andra fartygsbaserade fpl förutom S9 eftersom:
i. S9 bara fanns på HMS Gotland.
ii. HMS Dristigheten hade fpl ombord.

Det jag var nyfiken på var att få reda på vilka fpl, förutom S9, som användes "utgångsgrupperat" ombord på ett fartyg.
För tydlighetens skull vill jag understryka att jag inte menar fpl som t.ex. T2 då fartyget endast tjänade som depå.
dieseltrollet
QUOTE (tgb1116 @ Jun 9 2007, 20:10 ) *
Det du säger är ju att det fanns andra fartygsbaserade fpl förutom S9 eftersom:
i. S9 bara fanns på HMS Gotland.
ii. HMS Dristigheten hade fpl ombord.

Det jag var nyfiken på var att få reda på vilka fpl, förutom S9, som användes "utgångsgrupperat" ombord på ett fartyg.
För tydlighetens skull vill jag understryka att jag inte menar fpl som t.ex. T2 då fartyget endast tjänade som depå.

Ok, då var jag otydlig. Ja, Dristigheten kunde ha flygplan ombord. Det var dock för att meka med dem eller för att transportera dem någonstans. Gotland var det enda fartyg som hade flygplan baserade ombord och som startade dem från fartyget.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.