Help - Search - Members - Calendar
Full Version: M.95
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Bravo One
Jag har hört rykten om att det ska komma en ny slida till Sissipuukko M.95. Någon som vet om detta rykte stämmer?
Adam Wilhelm
Ja, ryktet stämmer.
Men när den kommer har jag ingen aning om.
Källa: Hemvärnspolares farsa som känner tillverkaren (öhhh?) blink.gif
2Sharp
Nice, kydex (motsv.) rocks smile.gif

Annars kan man ju alltid beställa en kydex/concealex slida till hyfsat bra pris, jag tycker det är värt att lägga lite pengar på en kniv man vill bära säkert och tryggt smile.gif
Rissanen
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jan 28 2003, 08:27 )
Ja, ryktet stämmer.
Men när den kommer har jag ingen aning om.
Källa: Hemvärnspolares farsa som känner tillverkaren (öhhh?) blink.gif

Någon som vet något nytt om detta rykte? Min originalslida börjar bli sliten...
Mattsson
Hur är M.95 jmf. med F1an? Lista gärna med både för- och nackdelar. smile.gif (på båda knivarna alltså)
LeadHead
Billigare... ;)
Mattsson
Mora 2000 är ju också billigare änn F1an och M.95an, men enligt gammalt SOLDFmantra: mora=morr.
Pappsen
Men, bilder för bövelen!!!

bong.gif
Skuggan
M95? är det samma som den "stridskniv" som Finska FM har? (sissipuko heter den v?)
Rissanen
QUOTE (Pappsen @ Oct 6 2004, 20:15 )
Men, bilder för bövelen!!!

bong.gif

Sissipuukko m/95 med plastslida.

Edit: Andra bilder.
A2Keltainen
När jag ryckte in till min beväringstjänst så hade jag med mig en Cold Steel SRK som jag slipat om eggen på så att den var betydligt vassare än fabrikseggen. När vi blev erbjudna att köpa sissipuukko m/95 i underofficersskolan, så köpte jag ingen därför att jag ansåg att min SRK verkade vara en bättre kniv. Däremot så köpte en hel del andra sissipuukkon, vilket gav mig gott om tillfällen att fingra på den. Jag tycker fortfarande bättre om SRK, förutsatt att man ersatt den slidan jag fick med min, med en kydexslida eller liknande, och även slipat om den extremt trubbiga fabrikseggen. Jag tycker om den extra tyngd SRK har, då den är praktisk när man ska hugga saker. Jag tycker även att SRK verkar tåla betydligt mer stryk än sissipuukkon, eller med mer praktiska ord; jag skulle våga använda SRK till en del saker, som exempelvis hugga ved och bryta upp saker, som jag inte skulle våga används en sissipuukko till. Jag tycker även att SRK ligger bättre i min hand. Jag äger för närvarande även en F1. Den är en trevlig liten kniv som jag brukar ha med mig när jag är ute och vandrar och liknande. Den är dock en helt annorlunda kniv än både SRK och sissipuukkon. Det enda som egentligen talar för F1 är dess betydligt mindre storlek. Som kniv för cililt uteliv så väljer jag F1 av de tre knivarna. Som kniv för krig väljer jag SRK av de tre knivarna. Allra helst skulle jag vilja ha med mig en Strider i krig, då de verkar ännu mer stryktåliga än SRK.
Nubben
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 6 2004, 22:04 )
som exempelvis hugga ved och bryta upp saker, som jag inte skulle våga används en sissipuukko till.

Hmm, hugga/klyva ved har varit det primära användningsområdet för min sissipuukko, och den är vid god vigör ännu. Enda som märks är att ytbeläggningen till viss del försvunnit. Annars så är spetsen lite känslig just om du bryter upp något i.o.m. att stålet som använts är rätt så kolhaltigt.
Skuggan
då får man fråga, vad kostar den hos en svensk försäljare och var köper man den lämpligen?
är på jakt efter en ny kniv då FM´s lilla gröna Mora inte riktigt håller måttet (men å andra sidan är den ju förbrukningsvara och inte omöjlig att fixa fram en ny av) ;)
Sir Vival
http://www.dianova-ab.se/svenska/knivar.htm
Vargas
Med andra ord 820:- och då får man ett diamantbryne med på köpet.
Sir Vival
QUOTE (Vargas @ Oct 6 2004, 23:32 )
Med andra ord 820:- och då får man ett diamantbryne med på köpet.

Har hört lite negativa ord nämnas om "brynet" som i princip är en tejpremsa.
Mattsson
M/95 verkar vara en ganska prisvärd kniv (sätter upp på listan översaker som ska inköpas -05), men vad betyder Sissipuuko?
Vysotskij
Sissi - finska för stråtrövare eller jägarsoldat

Puukko - finska för kniv

På rikssvenska skulle vi väl säga 'jägarkniv', eller vad säger Nubben och Keltainen?
Sir Vival
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 7 2004, 10:07 )
M/95 verkar vara en ganska prisvärd kniv (sätter upp på listan översaker som ska inköpas -05), men vad betyder Sissipuuko?

Tänk bara på att kniven är i kolstål som kräver lite mer underhåll.
Mattsson
Smörja in med olja eller skära genom en lök/morot?
A2Keltainen
QUOTE (Vysotskij @ Oct 7 2004, 10:09 )

"Partigängare" är ett annat fint ord för samma sak.

Puukko - finska för kniv

Nja, "puukko" är en viss slags kniv. Det mer allmäna finska ordet för "kniv" är "veitsi". "Puukko" översätts däremot bäst till svenska som "slidkniv".

"Puukko" uttalas för övrigt som något i stil med "pboockå", där "pb" syftar på ett mjukt "p" med en dragning åt "b", enligt rikssvenska uttalsregler. Det uttalas alltså inte "pucko", "puko" eller något i den stilen. "Sissi" uttalas som "sissi" enligt rikssvenska uttalsregler.

På rikssvenska skulle vi väl säga 'jägarkniv', eller vad säger Nubben och Keltainen?

Ja, det stämmer.
Sir Vival
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 7 2004, 11:03 )

Partigängare och gerillasoldater
A2Keltainen
QUOTE (Sir Vival @ Oct 7 2004, 11:29 )
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 7 2004, 11:03 )

Partigängare och gerillasoldater

Jag har läst det där tidigare.

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic...20&#entry190958

Kolla den nedre halvan av mitt inlägg. biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.