Tycker nog att det blev en bra tråd av detta ändå, som någon klok nämnde så kan ju allt bra bli bättre.
Jag tillhör väl de som tycker det är tråkigt att §12 finns. Men, jag tycker man skall skriva ut hela regeln istället för "ingen politik får diskuteras".
QUOTE ('§12')
Ingen politik får diskuteras då de har en tendens att spåra ur. Undantag kan beviljas av BlåGul och det kommer isåfall meddelas i respektive tråd.
Jag har sett flera exempel på att intressanta politiska diskussioner kommit igång, men i 98% av fallen så har de just spårat ur, antingen av att någon skriver ett inlägg i rent provocerande syfte. Eller en person med vänstersympatier skriver något som retar en med högeråsikter eller tvärtom, sedan är cirkusen igång, snabbt går det. En massa inlägg på kort tid som oftast slutar i personangrepp. Därför har jag inget problem med §12.
Om man skall titta på vad yttrandefihet innebär så har många fel uppfattning om vad yttrandefrihet är. Man tror att man har rätt att säga vad som helst närsomhelst. Tittar man på YGL så är texten så här:
QUOTE ('YGL 1:1 1st')
1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.
Yttrandefriheten begränsas varje dag, på jobbet, på bussen, på internet. Det finns även lagar som inskränker yttrandefriheten. Det är inte alltid möjligt att säga sin åsikt.
Jag tillhör inte heller de som tycker att man måste gilla alla regler och lagar, enligt "så är det". Utan ibland måste man ta en debatt, det kan ju visa sig att när en lag stiftades för en tid sedan så var förutsättningarna helt annorlunda än idag. Å andra sidan så kan man inte hålla på att diskutera hela tiden. Det är inte därför vi är här?
Läser jag igenom de 21§ som finns så tycker jag man kan sammanfatta det med två ord: "sunt förnuft". Och jag förstår samtidigt att det finns en hel del tankar bakom, i syfte att få till ett fungerande forum.
Jag upptäcker även en länk till en ny (7/5-2007) tråd:
Förtydligande av forumsreglernas §14. Läser man detta mycket pedagogiska inlägg så förstår man ännu mer att det finns en tanke bakom allt, vilket gör att det blir lättare att acceptera.
Men, om man går tillbaka till inlägg ett och frågan om tillskottet av fler BG, gjort att nivån ändrats eller sänkts (eller höjts) så kan jag nog hålla med Jofus. Men, det är inte så konstigt att det är en annan nivå på en BG som varit med i flera år och en som varit med några månader. Vi är ju alla människor. Ju mer man håller på med något, desto mer erfarenhet får man ju (förhoppningsvis). Men, att utvecklingen blivit sämre, tror jag inte.
Jag kan hålla med den personen som skrev att ibland besvaras ett inlägg i sak, med ett ifrågasättande av personen och det blir tråkigt. Ofta är det säkert omedvetet. Och ett av problemen på nätet är att nyanser i språket försvinner. Ironi eller ett skämt kan lätt tolkas som ett personangrepp.
Det som jag ibland reagerar emot är om någon startar ett inlägg som kritiserar t.ex. FM, så besvaras kritiken inte alltid sakligt, utan ibland känns det som att vissa på forumet tar all kritik mot FM personligt.
När det gäller hemlighetsmakeriet eller censuren mot trådar som avslöjar militär verksamhet finns det också två sidor. Ja, ibland så har jag upplevt det som att BG tagit bort harmlösa inlägg, men ibland så gäller det att förebygga. Om man vet hur snabbt t.ex. kvällspressen skapar löpsedlar, så är det bra att förebygga löpsedlar som: "militära hemligheter diskuteras på militärt forum"
Jag tycker det är väldigt enkelt att se när en BG ingriper som BG eller när han skriver som privatperson. Ett förslag skulle kunna vara att komplettera texten BLÅGUL, med t.ex. en armbindel. Kan också ha förståelse för att man har svårt att besinna sig när samma strunt dyker upp för femtielfte gången.
Där jag märker den största förändringen med nya BG är låsningar med hänvisning till att tråden redan finns. Syftet är bra, så klart. Men, problemet blir när en ny tråd skapats och det redan hunnit bli flera intressant inlägg i tråden och tråden låses, med hänvisning till bef. tråd.
Keep up the good work!