QUOTE (Rickard N @ May 31 2007, 11:16 )

Testade man någon chestrigg när man tog fram stridsvästen? Det känns lite som man reagerar "å fan, är det jobbigt att sitta med junk på ryggen???"
Hur beter sig stridsvästen om man hänger på fickor så att den blir som en chestrigg? (om ni förstår hur jag menar)
Mig veterligen så har det testats olika riggar så långt tillbaka som 1996. Varför det sen blev väst och inte rigg, och varför vi inte skaffade rigg redan då, ja, det vet jag inte. Men FM works in mysterious ways. (
lustigt nog så hittade jag denna tråd som kan tänkas vara av intresse)
När det sen gäller att konfigurera sin väst som en chestrig, ja, det fungerar. Gillar man att ha det på så vis så går det att ordna. Orkar du igenom 40 sidor så kanske
Stridsväst 2k-tråden innehåller lite inspiration. Det som gör att chestrig montaget fungerar på västen är att man kan placera mtrl-fickorna (i detta fall flerbruskficka stor) lägre än övriga fickor, något som inte går på någon chestrig som jag sett.
@Hornet
När det sen gäller firman och dess vilja att uppfinna hjulet upprepade gånger och helt själv (får mig att tänka på en roliga historia ang. vad som skiljer FMV och 4-åringar från <INSERT RANK HERE>...)
Det är ju en kostnadsfråga, men när jag tittar på Blackhawks riggar så hittar jag inget som jag skulle vilja ha hellre än Sv2K. Det som tillkommer om man köper mtrl från t.ex. Black Hawk Industries så är att den firman inte använder cordura i sin mtrl, utan de använder Nytaneon som är ett mindre bra material jämnfört med Corduran i de västar och riggar vi har idag.
Jag trodde inte heller att jag skulle sitta och försvara FMV's vilja att alltid dubbelarbeta, men skall man ta in anbud från firmor, prova grejorna, konstatera att någon viss mtrl inte håller när det är fullmåne och blötsnö på en fredag den 13:e... Ja, då skickar man tillbaka prylarna, föreslår modifikationer, testar grejorna på nytt... osv. osv.
Till slut så finns det något som är avsett för svenska förhållanden (vi skall ju trots allt kunna verka i och försvara Sverige året om!) och som även funkar utomlands, men då lär man inte heller kunna se släktskapet mellan COTS-prylen man provade först och det som sen blev resultatet.
Men i den mån som man kan köpa COTS så gör man det till dem som behöver. Skall man säkerställa att varenda soldat och officer i US, beredskap och under utbildning har en pryl X, då är det kanske läge att göra eget.
Andra upphandlingar, såsom pryl Y som skall finnas i två till åtta exemplar på var tionde pluton, då är nog COTS bättre.