Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hjälp: Vista+XP strul med nätverk.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
cerberus
Har nyligen köpt en HP bärbar dator med inkluderande Vista och har ett nätverk med en stationär XP dator, problemet i sig ligger i att det går inte att komma åt XP datorn från vista.

Jag har läst en massa på google men dom lösningarna har inte fått det att funka därav min undran här om någon har stött på problem och isf typ av lösning?

Det som är att jag får fram XP burken ibland när man gör en nätverks-sökning och när man dubbelklickar för att öppna upp XP datorn så säger den att antingen namnet på datorn är felstavat eller inte är korrekt, den kan även skicka en ping mot XP:n men får ingen kontakt. banghead.gif

Detta är synnerligen irriterande så har ni förslag på lösningar/tips etc så är jag tacksam.
jed
En spontan kommentar är att kolla brandväggarna på båda maskinerna, om du har ett privat nätverk (dvs en icke routningsbar ípadress som t.ex. 192.168.?.?, 10.?.?.?, 172... osv) så kan du med gott samvete sätta upp undantag för dom adresserna.
CBRN-fåne
Det kan inte vara den enkla fallgropen att Vista och XP har olika namn på den arbetsgrupp
som är default? Det är ett känt problem med en enkel lösning. Byt till samma på båda för hand.
cerberus
Jed> Har testat att slå av båda brandväggarna(även nortons interna på vistan) och försökt skapa en säker anslutning med IP:t tyvärr utan framsteg.

CBRN>Har kollat arbetsgruppen och det är inte den heller.

Vistan får koll på XP:n och jag har routenr och samtliga datorer på nätverkskartan, när jag sen vill komma in i XP datorn så funkar det inte utan jag får bara ett felmeddelande, Vistan skickar en ping till XP:n men den vill inte svara tillbaks.

XP:datorn kan inte ens se vistan i sina nätverksplatser.
henke
Denna länk kanske kan hjälpa till lite
http://www.pcauthority.com.au/feature.aspx?CIaFID=3460

Googlade lite snabbt på "vista xp share folder"
Finns massor på detta
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.