Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ÖB får kritik för uppmålad hotbild
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Jonsson8
Detta står att läsa på TV4 Text-TV idag (hittar ingen annan källa med mer utförlig information):

En delrapport som ÖB Håkan Syrén lade fram i onsdags har fått massiv kritik från både alliansen och oppositionen. I rapporten skissar försvarets ledning upp tre olika alternativ för framtiden.

Ett av scenarierna har fått försvarspolitiker från båda lägren att reagera. Där vill ÖB att försvaret kraftigt uppgraderas till att direkt kunna avvärja systematiska angrepp mot Sverige. Ett sådant angrepp beräknas som sannolikt redan inom ett år.

Det var allt som stod att läsa där, vet någon om det finns mer information om detta? Och vad dessa tre scenarier innebär? Och varför politikerna kritiserar detta?
Vysotskij
En bland svenska MÖP:ar populär faktasida
Unicorn
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15501623.asp

Då det tycks råda en rörande politisk enighet att det är "synnerligen överdrivet" att en situation skulle kunna uppstå på tjugo års sikt där vi kan stå inför en militär hotbild - med ett års förberedelser från den avlägsna tidpunkten - drar jag åtminstone en viktig slutsats:

Alla som tidigare trott att vi någonsin i tid skulle kunna fatta ett politiskt beslut om återtagning vid behov bör tänka efter en gång till.

Tydligen har den tidigare "ingen som helst hotbild på tio års sikt" nu utökats till minst 20+1= 21 år.

Intressant...
Philip_88
hotbilder kommer och går, försvaret bör därför bestå!

håhåhå va jag är vitsig!

Jag tycker att C är bäst, yrkesarme utomlands som kan kallas hem vid nationell kris....

Då har man inget passivt försvar som sitter å väntar på angrepp som bara får massa kritik, då har man ett försvar som slåss för fred internationellt som även kan kallas hem och försvara vårt fosterland
lovikavantar
Från SvD:

"Vi befinner oss inte riktigt på samma våglängd. Det är ytterst olyckligt för vi spelar med vårt lands säkerhet och trygghet, säger Else-Marie Lindgren, kristdemokraternas ledamot i beredningen."

Intressant, hon anmodar att ÖB äventyrar vår säkerhet genom att han vill höja den.

"Vad gäller hotbilden konstaterar Ericsson [försvarets strategichef konteramiral] att det ”i omvärldsbilden finns trender som inte enbart är positiva”"

Någon som vet vad han åsyftar?
twintip
Jag tycker nog att alternativ B är bäst. Kan aldrig inrikta ett FÖRSVAR på att vara utomlands, det är ungefär som att (hockeyexempel!) flytta upp sitt backpar till redline varje anfall och sen åka hem när motståndarna kontrar.... ja med andra ord är det kasst.

2.gif rlwhore.gif
3924
Jag fattar inte vad alla blir så förbannade för. Jag har nu läst ÖB:s perspektivplan där han lägger fram de tre olika koncepten och jag kan inte finna ett ord om att han eller någon annan säjer/skriver att ett väpnat angrepp kan vara troligt om ett år. Dock så skriver han att med koncept B som är det koncept som alla har reagerat så mycket emot att om man väljer detta som en inriktning för FM så kan man på ett år sikt från beslut att välja detta koncept ha byggt upp en kapacitet att klara av ett väpnat angrepp mot Sverige. Detta för att koncept B är en förändring där man har en större direkt greppbara soldater (som går på kontrakt) än vad som FM förfogar över i dag. Detta för att man kommer att bygga upp ett system men.

• Nationella snabbinsatsförband 48 h, beredskap plikttjänstgöring 1vecka/år
• Förstärkningsförband inom 1 år, plikttjänstgöring 3 dgr/år
• Hemvärnet med bevakningsuppgifter (som idag)

Alternativet liknar mer det som UK och USA kör med, alltså en del av försvaret är ett internationell insatsförsvar och en del är ett nationellt försvar samt funkar som en personal pol för insatsförsvaret.

Citat från texten:
Den grundläggande principen för förbandsproduktionen bygger i huvudsak på en utveckling av dagens treterminssystem, med ett ökat inslag av frivillighet, där termin ett genomförs med plikt under tre månader. Därefter kan soldaten välja att genomföra termin två under åtta månader med lön med syfte att ingå i nationella snabbinsatsstyrkor. Huvuddelen av soldaterna som genomför termin 2 förväntas även att välja att genomföra en tredje termin som syftar till beredskap och internationell tjänstgöring med tidsbegränsad anställning. Soldater som inte väljer att genomföra termin två eller tre, krigsplaceras i nationella insatsförband och kan alternativt söka till hemvärnet.

Marinstridskrafterna dimensioneras för att i närtid hantera störningar i regionala handels- och energiflöden, bidra till stabilitet i närområdet samt att hantera systematiska kränkningar och sabotage. Detta innebär att en högre tillgänglighet måste skapas än vad som finns i dagens produktionslösning, vilket tillgodoses genom anställda sjömän. Inom sjöstridskrafterna är därför samtliga sjömän anställda. Efter en 4 månader lång GSU/befattningsutbildning anställs sjömännen för en period om 3,5 år.

Länk bedöm själva.
Perspektivplan
Philip_88
QUOTE (twintip @ May 21 2007, 17:32 ) *
Jag tycker nog att alternativ B är bäst. Kan aldrig inrikta ett FÖRSVAR på att vara utomlands, det är ungefär som att (hockeyexempel!) flytta upp sitt backpar till redline varje anfall och sen åka hem när motståndarna kontrar.... ja med andra ord är det kasst.

2.gif rlwhore.gif

nej inte riktigt, ser man till att hålla hög beredskap vilket dom bör göra om dom är i något högriskområde så är dom nog mkt mobila, och då borde dom kunna vara på ett flyg hem inom ett dygn, tyngre pansar ytterligare några dygn möjligen....

det är ju inte sämre än vad det är idag, hur lång tid tror du itne det skulle ta för oss att mobilisera oss i sverige i dagsläget? det skulle nog ta ett par dygn det med, tror jag iaf... har vi yrkesarme utomlands har man ju fortfarande hemvärn här i sverige, vi har fortfarande officerare och regementen där yrkesameerna tränas upp osv osv...

visst skulle jag nog helst vilja ha det alternativet att ha ett vanligt försvar fast mkt större, kommer inte ihåg nu exakt hur det skulle vara men det är en arme mkt större än vad det är idag, och folk vill redan idag skära ner på försvaret vilket gör det alternativet orealistiskt..

alltså väger det mest mellan knappt nåt försvar alls eller en yrkesarme som mest är ute internationellt för freden.... min åsikt.
twintip
QUOTE (Philip_88 @ May 21 2007, 21:30 ) *
nej inte riktigt, ser man till att hålla hög beredskap vilket dom bör göra om dom är i något högriskområde så är dom nog mkt mobila, och då borde dom kunna vara på ett flyg hem inom ett dygn, tyngre pansar ytterligare några dygn möjligen....

det är ju inte sämre än vad det är idag, hur lång tid tror du itne det skulle ta för oss att mobilisera oss i sverige i dagsläget? det skulle nog ta ett par dygn det med, tror jag iaf... har vi yrkesarme utomlands har man ju fortfarande hemvärn här i sverige, vi har fortfarande officerare och regementen där yrkesameerna tränas upp osv osv...

visst skulle jag nog helst vilja ha det alternativet att ha ett vanligt försvar fast mkt större, kommer inte ihåg nu exakt hur det skulle vara men det är en arme mkt större än vad det är idag, och folk vill redan idag skära ner på försvaret vilket gör det alternativet orealistiskt..

alltså väger det mest mellan knappt nåt försvar alls eller en yrkesarme som mest är ute internationellt för freden.... min åsikt.

Gör väl ingen skillnad med förband på väg hem fort om landet som invaderat skjuter ner flygen på vägen hem.... jag tycker att antingen försvarar man sitt eget land + andras eller så skiter man i försvaret i huvudtaget.... fattar inte vad man har att göra i andras länder om man inte ens kan hålla sitt eget lands territorium. wacko.gif
Krook
Man kan försvara en nations intressen på annan areal än hemmafronten. Det är en av tankarna bakom insatsförsvaret.
Men det visste ni väl?

/K
Kingecho1
QUOTE (twintip @ May 21 2007, 17:32 ) *

2.gif rlwhore.gif

Ska vi nu ta hockey som exempel så innebär det snarare att om Sverige inte anpassar sig efter vart VM är utan enbart har sin trupp på hemmaplan så kan vi ju enbart deltaga de år som VM går i Sverige.
Philip_88
ja, det är bara att inse, hotbilden i sverige är låg, men den är inte obefintlig, men väldigt låg... om vi vill ha nåt försvar över huvudtaget som är realilstiskt så är det väl bäst med ett insatsförsvar som främst är utomlands och kämpar för freden?
twintip
QUOTE (Kingecho1 @ May 21 2007, 23:09 ) *
Ska vi nu ta hockey som exempel så innebär det snarare att om Sverige inte anpassar sig efter vart VM är utan enbart har sin trupp på hemmaplan så kan vi ju enbart deltaga de år som VM går i Sverige.

Nu snackade jag iofs om ett backpar som är uppe och spelar anfallare i princip. I ett hockeylag har man ju forwards som är framme i motståndarens zon mestadelen av tiden. Alltså om vi kör vanligt hockeylir med försvaret så blir det bra (fast med omvänd kraft kanske, vill säga 3 backar och 2 anfallare(som är utomlands))...

KROOK: Jo visst kan man väl det, men varför ska man vara utomlands om man inte kan ta emot anfall själv? Lite som att åka upp med alla spelare i anfallszon och vänta på kontringarna...

Har ni märkt hur bra hockey är för att illustrera ens mening inom försvarsdiskussioner?
Krook
Twintip.
Jag är helt säker på att ingen på detta forum kommer att kunna ta ur dig dina invasionsförsvarsideal, hur mycket fakta vi än ger dig som visar hur illa det var när det i dina ögon var som bäst. Det är således knappt någon idé att försöka.

Vi har aldrig kunnat möta ett anfall av någon större skala på vårt eget territorium på egen hand. För att kunna göra det så behöver vi vänner och det får man genom att vara duktig internationellt.

/K

Edit: Nej, jag tycker inte att hockey är en bra metafor för Försvarsmakten. Framför allt inte när de som använder sig av metaforen tydligen inte kan modern ishockey (där backarna fyller på i offensiven för att få till snabba avslut från området strax innanför tekningscirklarna).
twintip
QUOTE (Krook @ May 21 2007, 23:42 ) *
Edit: Nej, jag tycker inte att hockey är en bra metafor för Försvarsmakten. Framför allt inte när de som använder sig av metaforen tydligen inte kan modern ishockey (där backarna fyller på i offensiven för att få till snabba avslut från området strax innanför tekningscirklarna).

Ehm har jag ens snackat om backarnas roll i modernt lir? Enda jag påpekat är att det vore dumt att köra upp med backarna till redline. Det är jäkligt offtopic iofs så det kan vi skippa tjöt om.

Angående invasionsförsvarsidealen så vet jag inte vilken tid Sverige haft bäst försvar och dylikt, men att iallafall ha ett (större) artilleri, kustartilleri och luftvärn samt fler regementen borde väl vara grundstenen i att ha något försvar alls... även om det inte var bra innan så kan det väl bli bra idag? Handlar väl mest om prioriteringar.... man blir bra på det man tränar, och hade Sverige lagt lite mer pengar och hjärta på försvaret kanske vi kunnat vara att räkna med i större insatser internationellt men främst nationellt.... pengar finns men de läggs istället på onödig jävla byråkrati, främst inom övriga samhället men kanske också inom FM(?)!

Sverige borde försöka få gå med i NATO, men frågan är om USA verkligen är beredda att agera om Sverige eller t.ex. Lettland skulle bli invaderade? Skulle de gå in i fullskaligt krig mot Ryssland för att hjälpa dessa i deras ögon små oviktiga skitländer? unsure.gif
Tinglöf
QUOTE (twintip @ May 22 2007, 00:08 ) *
QUOTE (Krook @ May 21 2007, 23:42 ) *

Ehm har jag ens snackat om backarnas roll i modernt lir? Enda jag påpekat är att det vore dumt att köra upp med backarna till redline. Det är jäkligt offtopic iofs så det kan vi skippa tjöt om.

Angående invasionsförsvarsidealen så vet jag inte vilken tid Sverige haft bäst försvar och dylikt, men att iallafall ha ett (större) artilleri, kustartilleri och luftvärn samt fler regementen borde väl vara grundstenen i att ha något försvar alls... även om det inte var bra innan så kan det väl bli bra idag? Handlar väl mest om prioriteringar.... man blir bra på det man tränar, och hade Sverige lagt lite mer pengar och hjärta på försvaret kanske vi kunnat vara att räkna med i större insatser internationellt men främst nationellt.... pengar finns men de läggs istället på onödig jävla byråkrati, främst inom övriga samhället men kanske också inom FM(?)!

Sverige borde försöka få gå med i NATO, men frågan är om USA verkligen är beredda att agera om Sverige eller t.ex. Lettland skulle bli invaderade? Skulle de gå in i fullskaligt krig mot Ryssland för att hjälpa dessa i deras ögon små oviktiga skitländer? unsure.gif

Joo, hockeysnacket kan ni ta i en annan tråd :P

Du är uppenbarligen inte tränad i taktik, då det du i princip förespråkar är just det gamla invasionsförsvaret då man sitter o väntar på ryssen som KANSKE kommer..
Sverige är respekterat internationellt just på grund av sina stora insatser i missioner och insatser runtom i världen, varav förmodligen ett par stycken okända säkert räknas in. Om det inte vore för Sveriges utlandsintresse så skulle vi till exempel inte ha någon makt inom FN, vi skulle definitivt inte ha ledande positioner!
Vi skulle inte betraktas som en av dom skickligaste militära styrkorna i världen och vi skulle vara totalt betydelselösa..
Ett fungerande försvar i den mening du påpekar skulle gå tillbaka till att i princip alla gör lumpen, och många skulle få icke soldatrelaterade tjänster för att det annars inte skulle gå att dra runt en så stor organisation med rimliga kostnader.
Det som vi har nu är fortfarande i utvecklingsstadiet, men skall i slutändan innebära att genom att bekämpa krigen runtom oss så finns det inget krig som kan sprida sig till oss, därav behövs inte hundratusentals människor som bara sitter o väntar!

Att gå med i NATO är absolut inte en bra idé, är du medveten om att USA i sådana fall får sätta upp NATO-baser i Sverige?
Baser som skulle innebära att man kan landsätta i princip vad som helst i Sverige utan att svenska riket har något att säga till om då det räknas med i villkoren för NATO-medlemskap.
Vi är redan aktiva inom vissa NATO-aktiviteter, men fullt medlemskap skulle bara innebära problem!
Nato är dessutom en organisation som främst främjar länders ekonomiska intressen, det har inte så mycket med försvar att göra!

//Tinglöf Rangern.gif
KD803
QUOTE (Tinglöf @ May 22 2007, 03:30 ) *
Att gå med i NATO är absolut inte en bra idé, är du medveten om att USA i sådana fall får sätta upp NATO-baser i Sverige?
Baser som skulle innebära att man kan landsätta i princip vad som helst i Sverige utan att svenska riket har något att säga till om då det räknas med i villkoren för NATO-medlemskap.

Vad har du fått det ifrån? De baser som USA har i andra länder är resultatet av bilaterala avtal mellan USA och landet ifråga, inte en följd av landets eventuella NATO-medlemskap. Det finns inget tvång för NATO-medlemmar att upplåta baser till USA, titta bara på hur till exempel Norge och Danmark har förhållit sig till detta.
Krigsmakten
QUOTE (Unicorn @ May 21 2007, 15:08 ) *
Alla som tidigare trott att vi någonsin i tid skulle kunna fatta ett politiskt beslut om återtagning vid behov bör tänka efter en gång till.

Tydligen har den tidigare "ingen som helst hotbild på tio års sikt" nu utökats till minst 20+1= 21 år.

Intressant...

Håller med dig här. Men visste vi inte att detta med att planera för återtagning bara var BS för att vänja opinionen?

Nu när långtradare med 50 kubiks containrar fulla med överskott rullat i flera år till destruktion är det lätt att peka på det orimliga i detta med att återta och låta en kaderorganisation växa. I den där svd artikeln stod också om någon politiker som talade om hur "inbäddat" Sverige numera var i NATO och att vi inte stod ensamma. Det blir ett yrkesförsvar och Sverige kommer ha några tusen man i utlandsstyrkan och ett litet hemvärn om ca 10 000 man mestadels bestående av före detta yrkessoldater.

Allan Widman menade att man bara skapade panik med att säga att det finns en hotbild, lustigt, vem fick panik när det fanns en risk för stormaktskrig? Ingen, för vi var förberedda.

ÖB är en hal typ, men den här gången tror jag han får det svårt, han har gjort det politikerna bett om, beredvilligt som ingen annan, när han nu försöker styra upp skutan lite mot verkligheten då inser han att han är den mest umbärliga i hela FM.
Psilander
Äntligen slut på ja-sägandet, politisk panik då ÖB tydligt konsekvensredovisar i PERPen.

Politkerna borde snarare inse att de gjort fel, och inte gnälla på ÖB då han talar om den bittra sanningen om vilka vägval försvaret måste göra. Hotbilder är ingenting man kommer överens om riksdagen i utan det är vad verkligheten ställer till med som en effekt av flera länders och organisationers samlade poltiska och ekonomiska agenda, och inget en enskild stat kan agera i. Endast anpassa sig till. Det senaste Estniska exemplet torde vara varnade nog.

Personligen tycker jag politikernas kritik är märklig. De skall snarare vara tacksamma att de får tydliga ingångsvärden för vad som krävs av försvaret för att uppnå uppsatta mål. Hittills har ju de försökt använda FM som syndabock för sina egna misslyckanden, nu går inte det längre.

Enormt bra ledare i SVD idag

ÖB är slug, att han inte satte sig mer på tvären 2004 berodde nog på att han hade blivit utbytt mot en JA-sägare illa kvickt av GP om han trilskats. -Text borttagen av moderator- Sedan sitter ju två sjöofficerare i toppen nu, vilka inte är kända för att vara konformiska utan säga sanningar.
Krigsmakten
QUOTE (Psilander @ May 22 2007, 13:08 ) *
Enormt bra ledare i SVD idag

ÖB är slug, att han inte satte sig mer på tvären 2004 berodde nog på att han hade blivit utbytt mot en JA-sägare illa kvickt av GP om han trilskats. -Text borttagen av moderator- Sedan sitter ju två sjöofficerare i toppen nu, vilka inte är kända för att vara konformiska utan säga sanningar.

Ja det var en enormt bra ledare! Jag undrar vad som håller på att hända, dagens osignerade svd ledare är helt i linje med mina åsikter. Även om jag inte gillade öppningen mot ett NATO medlemskap på slutet.

ÖB är en Ja-sägare men -Text borttagen av moderator-, när han nu nyligen själv fått uppfattningen att norges olja och barentsregionen är av strategisk betydelse ser han Ryssland med andra ögon. Det finns dessutom ett utbrett missnöje bland mängder av forna kollegor, han börjar väl undra i vilket sammanhang han skall vara välkommen efter sitt förordnande. Politikerna är otacksamma, redan innan Fb 2004 skrev han sin stridsskrift Vägen framåt som innehåller sentimentala igenkänningsfraser om hur mycket han älskade sitt invasionsförsvar, sedan hur världen förändrats och slutligen en rad mera radikala förslag än vad försvarsbeslutet ett halvår senare innebar. Killen är populist ut i fingerspetsarna.
Krook
Krigsmakten förnekar sig inte.
Oavsett vad ÖB gör så kommer det att dömas av användare Krigsmakten. Inget är rätt, allt är fel. Krigsmakten VET tydligen precis vad ÖB tänker och vilka hans bakomliggande incitament är. Det är nästan så att man tror att ÖB lider av personlighetsklyvning och att Krigsmakten är hans mörka sida (eller ljusa beroende på hur man ser det). Om ÖB avgår så kommer detta att vara till hans nackdel också förmodligen (enl Krigsmakten).

Det är bra om en Överbefälhavare är på den "skarpa planhalvan" av den politiska värderingen av omgivningen. Inte worst case men verkligen inte så naivt som vissa partier framstår. Annars har denne inte där att göra.

/K
Larsleo
Tycker att det ändå är bra att dom tagit fram 3 tänkbara vägar. Jag tror/hoppas på att B alt C är dom alternativ som ligger närmast verkligheten om man nu ska göra ett vägval. Och även en liten yrkesarme får större uteffekt än vad en större vpl-dito gör iaf med dagens uppgifter som ställts på FM.

För frågan är lite vad får man ut mest effekt av? 2-4 mobställda brigader med halvdan samträning eller 4 samtränade yrkesanställda bataljoner?

Sen är ÖB en politiskt tillsatt person(eller är jag ute å cyklar igen?) så att tro han ska gå emot statsmakterna jämt och ständigt är lite naivt.
Darkwand
4 Brigader är värdelösa för man kan inte göra ett piss vid en invasion med dom ändå 4 Fördelningar eller divisioner som det heter numera är ett minimum för att kunna försvara sig någorlunda effektivt mot ni vet vem

Dock vire 4 brigader ett steg i rätt riktning, ett tankeexperiment jag funderade på var om man skull göra livförbanden till yrkesförband och ha dom son snabbinsatsstyrkor medan man har kvar 4 utbildningsbrigader för att behålla kompetensen för det systemet.
dxl
Förlåt om jag går OT nu.

Men den hotbild som finns och den beredskap som Sverige har... Är den verkligen till 100% öppen källa?

Jag undrar för jag blir ibland tillsagd att beredskaper och hotbilder är sånt som "the men in black" vill få veta.
Vysotskij
QUOTE (Darkwand @ May 22 2007, 17:27 ) *
4 Brigader är värdelösa för man kan inte göra ett piss vid en invasion med dom ändå 4 Fördelningar eller divisioner som det heter numera är ett minimum för att kunna försvara sig någorlunda effektivt mot ni vet vem

Och hur stora styrkor ser du att nivetvem kan avsätta för ett angrepp mot Sverige?
Andersson
QUOTE (Vysotskij @ May 22 2007, 18:13 ) *

Och hur stora styrkor ser du att nivetvem kan avsätta för ett angrepp mot Sverige?

Naturligtvis är det omöjligt att spekulera i hur mycket "Han som inte får nämnas" kan avsätta för en invasion av Sverige då det beror på situationen.
Krook
QUOTE (Andersson @ May 23 2007, 12:21 ) *
QUOTE (Vysotskij @ May 22 2007, 18:13 ) *

Naturligtvis är det omöjligt att spekulera i hur mycket "Han som inte får nämnas" kan avsätta för en invasion av Sverige då det beror på situationen.

Och då är det ju givetvis också omöjligt att ange hur mycket som behövs för att försvara sig i den situationen.

/K
Psilander
Försvarsminstern tog rätt lätt på kritiken och gav istället ÖB sitt stöd, i att tydligt visa vad som FM kräver för att lösa sina uppgifter, och vilka effekter olika alternativ har. Han var snarare kritisk till sina gnällande kollegor i riksdagen
Andersson
QUOTE (Krook @ May 23 2007, 12:40 ) *
QUOTE (Andersson @ May 23 2007, 12:21 ) *

Och då är det ju givetvis också omöjligt att ange hur mycket som behövs för att försvara sig i den situationen.

/K

Ja, det finns oändligt med scenarier och situationer som är mer eller mindre möjliga man kan inte veta alla och därmed inte förbereda sig för alla. Det man kan göra är att se till att man har utbildat folk och utrustning och se till att man inte förlorar kompetens så man måste lära om en massa grundläggande läxor.
Charlie Spartan
Intressant artikel i dagen Aftonbladet

Publicerad: 2007-05-28 Aftonbladet

Försvarets politiker har drabbats av panik

Den 11 januari i år höll kommendör Herman Fältström sitt inträdesanförande i Kungliga Krigvetenskapsakademien.
Det var starkt panikskapande.
Kommendör Fältström inledde med en lätt uppmjukande beskrivning av vad som skett med det svenska försvaret under senare år: ”Bokstavligt talat reducerades Försvarsmakten från en beredskapshållen mobiliserande krigsorganisation på 800 000 personer till mobiliserat insatsförband omfattande knappt 1 000 personer fördelat på diverse insatser.”

Starkt panikframkallande, i synnerhet bland ansvariga politiker, med tanke på att allt har krympt, utom antalet generaler och kostnaden för kalaset som fortfarande landar kring 40 miljarder om året.
Fältström har varit en centralt placerad person inom Försvarsstaben, bland annat genom att ansvara för underlaget till olika försvarsbeslut. Han rapporterar alltså inifrån den nedbantade igelkottens mage och fortsätter, hovsamt:
”En försiktig slutsats av detta är att Försvarsmaktens kapacitet i dag knappast uppfyller ställda krav. Dessutom kan det ifrågasättas om inte kostnaderna är större än vad som kan bedömas vara rimliga.”
Kommendör Fältström tog inte ens upp den starkt negativa utvecklingen i Ryssland. Allt han behövde göra var att sätta fingret på kartan, konstatera att ett land som inte vill försvara sig självt aldrig kommer att ha några pålitliga vänner, och hela potemkinkulissen föll samman.

Tar man därutöver hänsyn till utvecklingen i Ryssland, förvandlas de senaste årens officiella försvarsanalys till en direkt plågsam övning i aktivt önsketänkande.

ÖB har varit på god väg att förlora all trovärdighet i Försvarsmakten genom att knipa ihop ögonen och blunda. Det är orsaken till att Högkvarteret i dagarna har krystat fram ett ”koncept B”. En skiss till ett svenskt försvar som faktiskt skulle kunna försvara Sverige.
Resultat: försvarspolitiker från vänster till höger har drabbats av panik. Om detta skulle vi ju tiga.
Socialdemokraten Juholt tycker
enligt Svenska Dagbladet att Försvarsmaktens nya analys är ”illa skriven”. Tanken att försvaret förutom de globala äventyren även skulle ägna sig åt Sveriges säkerhet ser han enbart som ett sätt att få mer pengar.
Kristdemokraten Lindgren är djupt besviken över att militären inte längre säger vad regeringen vill.
Moderaten Lennmarker pekar storsvenskt österut och konstaterar att ”försvaret av Sverige bedrivs ju även i Mazar-e-Sharif”.

Och folkpartisten Widman finner de förlösande orden, som så exakt beskriver stämningsläget i denna tvärpolitiska vänster–högerfront:
– Den typen av skrivningar är panikskapande.

Det stora värdet i det skissartade ”koncept B” är inte att det målar upp något som skulle kunna vara ett verkligt försvar, utan att det visar hur ihåligt det skramlar om konsensus. Några alternativa förslag skulle ju inte dryftas. Vi har ju i god parlamentarisk ordning beslutat att det råder fred i vår tid.

Allt detta får mig att tänka på en annan tid, ett annat försvar – lika ihåligt, lika uppblåst av ljusblå önskedrömmar och omgärdat av en lika krampaktig parlamentarisk enighet.
Kronförsvaret.
Inkompetensen då var så överväldigande att man kunde tro att politikerna verkligen önskade köra sönder kronan för att demonstrera för det misstrogna folket att Sverige måste ge upp sin valuta och följa med in i den hägrande europeiska valutaunionen.
Även då ansågs varje ansats till öppen debatt – panikskapande.

Försvarspolitiken av i dag är så vanskött och omgärdas av en sådan tystnadens konformism att man konspiratoriskt kan misstänka att allt handlar om något helt annat: att göra det impopulära Nato-medlemskapet med ett svenskt yrkesförsvar till en ren expeditionsaffär, en nödvändighet.

Herman Fältström sammanfattade, luttrad:
– Att försöka föra in fakta i en för landet avgörande fråga är som att ropa i ett tomt rum. Endast ekot av rösten hörs.

Carl Hamilton

Intressant artikel

Charlie Spartan
Robert Lindqvist
Man kan försvara en nations intressen på annan areal än hemmafronten. Det är en av tankarna bakom insatsförsvaret.
Men det visste ni väl?

Mjo, men det beror ju på vilka dessa intressen är. Och mot VAD man vill försvara sig. Inte sant?
Vi försvarar oss inte mot ett allt otrevligare Ryssland genom att skicka folk till Afganistan och Afrika.
Krigsmakten
I dagens svd 1/6 skriver Håkan Juholt (s) en debattartikel, tesen är att ingen får säga att det kan finnas ett militärt hot mot Sverige, allra minst från Ryssland. De som hävdar det längtar tillbaka till en annan tid och brister i respekt mot demokratin genom att ringakta riksdagens mening.

På samma sida skriver överstelöjtnant Johan Wiktorin att försvarsmakten förlorar trovärdighet på den här diskussionen och att en omsvängning i försvarsprioriteringarna nu skulle vara den tredje stora förändringen sedan 2000. Det är dessutom ingen framkomlig väg då Östersjön är ett EU och natohav och med de resurser som står till buds kan vi ändå inte inom ett år själva avvärja begränsade angrepp.

ÖB lämnas utanför den här diskussionen, Juholt kritiserar inte ÖB, helt rättvist, något annat vore djupt otacksamt, tvärtom citerar han honom då han uttrycker hur vi skall gå från förrådsställt till användbart.

Wiktorins inlägg backar upp biträdande partisekreterare Juholts tes med en röst från ledet som ber om arbetsro.
dieseltrollet
Att Juholt skriver som han gör är inte så konstigt, han har ju satsat allt på att FMs inriktning ska bli den nuvarande. Wiktorins inlägg däremot gör mig fundersam. Jag har läst perspektivplaneringens rapport och ingenstans kan jag se att man rekommenderat en viss inriktning. Det enda man har gjort är att redovisa tre hypotetiska inriktningar och vad de innebär i form av möjligheter och begränsningar. Vilket i min värld är precis vad de ska göra, att fundera över framtiden och kontruera olika vägval. Sedan är det någon annan, nämligen riksdag och regering, som väljer väg.

Att bara ha en väg att välja, det skulle vara brist på respekt för demokratin. Man kan ju undra varför Juholt m fl har förespråkat en akademisering av officersutbildningen när de inte verkar vilja ha kritiskt tänkande officerare, just det där med kritiskt tänkande trodde jag var en av grundstenarna i den akademiska världen...
Krigsmakten
Det står att Johan Wiktorin är medlem av Kungliga Krigsvetenskapsakademin i svd, stämmer det?

Jag hittar honom inte bland de 400 ledamöterna. Kanske är registret på hemsidan inte uppdaterat.

Johan Wiktorin är stf bataljonchef för den bataljon som skall utgöra kärnan i NBG.
Källa: Dagens Nyheter
lovikavantar
Håkan Juholt från försvarsutskottet utalar sig i SvD (samma artikel som "Krigsmakten" läst)

Jag tycker att hans ståndspunkt har en underton av pascifism och han visar förakt mot dem med "Många stjärnor på uniformen" när han pratar om "höga företrädare för Försvarsmakten". Juholt verkar vara tvärsäker på att det inte finns något hot. Det tycks mig att frasen "de längtar bara tillbaka till den tid som var" som svar på generalernas uttalanden blir mer och mer floskel ju mer den sägs.
Ragulin
QUOTE (lovikavantar @ Jun 1 2007, 14:59 ) *
Håkan Juholt från försvarsutskottet utalar sig i SvD (samma artikel som "Krigsmakten" läst)

Jag tycker att hans ståndspunkt har en underton av pascifism och han visar förakt mot dem med "Många stjärnor på uniformen" när han pratar om "höga företrädare för Försvarsmakten". Juholt verkar vara tvärsäker på att det inte finns något hot. Det tycks mig att frasen "de längtar bara tillbaka till den tid som var" som svar på generalernas uttalanden blir mer och mer floskel ju mer den sägs.

Nu är man kanske farligt nära ett politiserande inlägg, men jag är milt sagt förbannad över Juholts dumdryga kommentarer. Detta är KLASSISKT socialdemokraterna. De har velat sätta militärerna på plats sedan Ådalen 1931 och tar varje tillfälle att trycka till officerarna. Inte minst valet av försvarsministrar är talande. Där är man konsekvent i att plantera de allra mest ignoranta politruker som försvarsminister. Malajer, batikkärringar och tomtar.

Juholt skall hålla käft, kort sagt!

Självklart skall hotbilden uppdateras. Hela försvarsbeslutet med återtagningen BYGGER för fan på en uppdaterad hotbild och en anpassning. Nu blir Juholt förbannad för att uppdateringen innebär att det tänkta 10-års-scenariot inte har bärighet och han står med brallorna vid knäna.

Ibland är det nästan så att man HOPPAS på ett litet lagom lågskaligt krig..... Jävla förrädare!
EO4
Är inte vattenglas-stormen kring perspektivplaneringen spelöppningar för kommande försvarsbeslut? Det borde väl vara dags så smått va? (räknar på fingrarna). Kanske behöver de ta i lite extra nu när det gamla traditionella sättet med "alla utom två" har förpassats till arkivet, och regeringen inte har den färg den brukar ha?

Positivt dock att det debatteras försvarspolitik i media. FB04 gick allmänheten förbi relativt obemärkt vad jag minns.
Jända
QUOTE (EO4 @ Jun 1 2007, 15:27 ) *
Är inte vattenglas-stormen kring perspektivplaneringen spelöppningar för kommande försvarsbeslut? Det borde väl vara dags så smått va? (räknar på fingrarna). Kanske behöver de ta i lite extra nu när det gamla traditionella sättet med "alla utom två" har förpassats till arkivet, och regeringen inte har den färg den brukar ha?

Positivt dock att det debatteras försvarspolitik i media. FB04 gick allmänheten förbi relativt obemärkt vad jag minns.

har man inte gått ifrån systemet med stora försvarsbeslut och har istället någon sorts flyttande planering just för att undvika att försvarspolitiken blir till regionalpolitik och industristöd??
dieseltrollet
QUOTE (Jända @ Jun 1 2007, 16:06 ) *
har man inte gått ifrån systemet med stora försvarsbeslut och har istället någon sorts flyttande planering just för att undvika att försvarspolitiken blir till regionalpolitik och industristöd??

Både ja och nej. Som jag förstått saken så har man lyft ut budgetfrågan ur de fleråriga försvarsbesluten så att pengarna hanteras varje år tillsammans med den vanliga statsbudgeten. Därav de årliga budgetunderlagen från HKV. Däremot ska man fortfarande ha fleråriga "principbeslut" där riksdagen anger åt vilket håll Försvarsmakten ska gå.
J.K Nilsson
QUOTE (dieseltrollet @ Jun 1 2007, 16:23 ) *
Både ja och nej. Som jag förstått saken så har man lyft ut budgetfrågan ur de fleråriga försvarsbesluten så att pengarna hanteras varje år tillsammans med den vanliga statsbudgeten. Därav de årliga budgetunderlagen från HKV. Däremot ska man fortfarande ha fleråriga "principbeslut" där riksdagen anger åt vilket håll Försvarsmakten ska gå.

Vad bra.... rolleyes.gif

Nu kan man alltså ta principbeslut och i efterföljande år underfinansiera dessa grovt. banghead.gif

Man blir matt.

J.K Nilsson
dieseltrollet
QUOTE (J.K Nilsson @ Jun 12 2007, 20:51 ) *
Vad bra.... rolleyes.gif

Nu kan man alltså ta principbeslut och i efterföljande år underfinansiera dessa grovt. banghead.gif

Man blir matt.

J.K Nilsson

Underskatta inte politikerna... wink.gif
Hans Engström
QUOTE (Ragulin @ Jun 1 2007, 15:21 ) *
QUOTE (lovikavantar @ Jun 1 2007, 14:59 ) *

Nu är man kanske farligt nära ett politiserande inlägg, men jag är milt sagt förbannad över Juholts dumdryga kommentarer. Detta är KLASSISKT socialdemokraterna. De har velat sätta militärerna på plats sedan Ådalen 1931 och tar varje tillfälle att trycka till officerarna. Inte minst valet av försvarsministrar är talande. Där är man konsekvent i att plantera de allra mest ignoranta politruker som försvarsminister. Malajer, batikkärringar och tomtar.

Juholt skall hålla käft, kort sagt!

Personligen så vill jag inte leva i ett samhälle där politiker tvingas hålla käft.

Visserligen har vi lärt oss att demokratier alltför ofta inser hot för sent, men jag vill ändå inte byta ut systemet.
Axial
QUOTE (Hans Engström @ Jun 14 2007, 11:09 ) *
(---)
Personligen så vill jag inte leva i ett samhälle där politiker tvingas hålla käft.

Visserligen har vi lärt oss att demokratier alltför ofta inser hot för sent, men jag vill ändå inte byta ut systemet.

Det är det väl egentligen ingen som vill?

Men jag håller ändå med Ragulin i det här fallet. Juholt är fri att säga vad han vill men andra är lika fria att uppmana honom att tänka ett varv till innan han pratar. Ibland kan det vara bra att vara relativt rak i den uppmaningen, till exempel genom att uttrycka sig som Ragulin. Man måste faktiskt inte resonera som Arne Anka: "Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter"

I övrigt så tycker jag att debatten om försvaret ska flöda högt, fritt och rikligt. Men man får ju inte vara sämre än att man kan ompröva sina tidigare åsikter på ett kritiskt sätt. Lite grann tycker jag att det känns som att Juholt stoppar huvudet i sanden och grinar över att hans fina ideér inte okritiskt accepteras av alla. "Förmågan att idag tänka annorlunda mot igår skiljer den vise från den envise" eller hur det nu var.

I artikeln skriver Juholt att
Men när nu höga företrädare för Försvarsmakten på nytt börjar tala och skriva om ”begränsade väpnade angrepp” och ”angrepp med begränsade mål”, d v s att ryska staten ska starta ”småkrig” mot Sverige, tolkar jag det endast som uttryck för en intern dragkamp om resurser inom Försvarsmakten och uttryck för en längtan tillbaka till det som en gång var.

Juholt får det att låta som att företrädarna för försvaret vill tillbaka till den tid när Sverige hade 36 brigader och ett big-ass-flygvapen. Fackmännen måste ju ändå kunna få uttrycka sina farhågor även vad gäller mindre sannolika scenarion.

Som exempel skulle vi kunna ta Rysslands diverse pipelines. Det har väl krånglats en del nere i Europa och den tänkta pipelinen i Östersjön är väl inte heller helt bekymmersfri. Eftersom ingen vet hur kaffesumpen egentligen ska tolkas så tycker inte jag att man ska avfärda teoretiska diskusser om hur det kan se ut om 5-10 år. Vid det laget kanske Ryssland känner sig trängt (pga andra länders ovilja och aversioner) att man känner sig tvungen att exempelvis besätta (delar av) Gotland och kanske Dagö och Ösel för att trygga pipelinernas och hamnarnas funktion. Sannolikt eller inte, det är jag inte korpulent nog att bedöma men det är väl inget "science fiction"-scenario ?

Vidare skriver Juholt i artikeln att
I stor politisk enighet har Försvarsmakten i två riksdagsbeslut fått följande planeringsförutsättning: ”Sammantaget bedöms ett militärt väpnat angrepp i alla dess former från annan stat direkt mot Sverige vara osannolikt under minst en tioårsperiod.”

Är det verkligen meningen att försvarsmakten helt blint ska svara "skall ske" och göra skygglappar på? Eller ska FM bidra med alternativa tänkanden? Att FM ska göra vad riksdagen beslutar är en sak, men man måste ju få kunna göra invändningar som sagt.
J.K Nilsson
QUOTE (Axial @ Jun 14 2007, 17:30 ) *
Vidare skriver Juholt i artikeln att
I stor politisk enighet har Försvarsmakten i två riksdagsbeslut fått följande planeringsförutsättning: ”Sammantaget bedöms ett militärt väpnat angrepp i alla dess former från annan stat direkt mot Sverige vara osannolikt under minst en tioårsperiod.”

Är det verkligen meningen att försvarsmakten helt blint ska svara "skall ske" och göra skygglappar på? Eller ska FM bidra med alternativa tänkanden? Att FM ska göra vad riksdagen beslutar är en sak, men man måste ju få kunna göra invändningar som sagt.

Dumhet 1, Perplan gäller från och med den beslutade tioårsperioden.

Dumhet 2, FM får fabulera fritt inom rimliga gränser. Perplan gäller den principiella inriktningen för vad vi skall kunna. Skulle vi ha kristallkula så behövdes ing olika förslag.

J.K Nilsson
Axial
@J.K Nilsson: jag ska villigt erkänna att jag inte är den vassaste kniven i kökslådan men jag missar syftningen i ditt senaste inlägg. Är det jag eller Juholt som pratar dumheter eller rentav bägge två?
J.K Nilsson
QUOTE (Axial @ Jun 17 2007, 11:53 ) *
@J.K Nilsson: jag ska villigt erkänna att jag inte är den vassaste kniven i kökslådan men jag missar syftningen i ditt senaste inlägg. Är det jag eller Juholt som pratar dumheter eller rentav bägge två?

Slänger man en käpp i en hundgård så skäller den som blir träffad... rolleyes.gif

Naturligtvis är det Juholt som dummar sig. Försvarsmakten levererar bara olika inriktningar, som riksdagen senare skall besluta om och kanske välja ett helt eget alternativ.

Att jag tog med både ditt och Juholts skrivning har att göra med att jag vill visa invändningarna ifrån din sida som jag tyckte var lite för snälla. Kalla saker för dess rätta saker, det mår vi alla bättre av.

J.K Nilsson
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.