QUOTE (twintip @ May 22 2007, 00:08 )

QUOTE (Krook @ May 21 2007, 23:42 )

Edit: Nej, jag tycker inte att hockey är en bra metafor för Försvarsmakten. Framför allt inte när de som använder sig av metaforen tydligen inte kan modern ishockey (där backarna fyller på i offensiven för att få till snabba avslut från området strax innanför tekningscirklarna).
Ehm har jag ens snackat om backarnas roll i modernt lir? Enda jag påpekat är att det vore dumt att köra upp med backarna till redline. Det är jäkligt offtopic iofs så det kan vi skippa tjöt om.
Angående invasionsförsvarsidealen så vet jag inte vilken tid Sverige haft bäst försvar och dylikt, men att iallafall ha ett (större) artilleri, kustartilleri och luftvärn samt fler regementen borde väl vara grundstenen i att ha något försvar alls... även om det inte var bra innan så kan det väl bli bra idag? Handlar väl mest om prioriteringar.... man blir bra på det man tränar, och hade Sverige lagt lite mer pengar och hjärta på försvaret kanske vi kunnat vara att räkna med i större insatser internationellt men främst nationellt.... pengar finns men de läggs istället på onödig jävla byråkrati, främst inom övriga samhället men kanske också inom FM(?)!
Sverige borde försöka få gå med i NATO, men frågan är om USA verkligen är beredda att agera om Sverige eller t.ex. Lettland skulle bli invaderade? Skulle de gå in i fullskaligt krig mot Ryssland för att hjälpa dessa i deras ögon små oviktiga skitländer?

Joo, hockeysnacket kan ni ta i en annan tråd :P
Du är uppenbarligen inte tränad i taktik, då det du i princip förespråkar är just det gamla invasionsförsvaret då man sitter o väntar på ryssen som KANSKE kommer..
Sverige är respekterat internationellt just på grund av sina stora insatser i missioner och insatser runtom i världen, varav förmodligen ett par stycken okända säkert räknas in. Om det inte vore för Sveriges utlandsintresse så skulle vi till exempel inte ha någon makt inom FN, vi skulle definitivt inte ha ledande positioner!
Vi skulle inte betraktas som en av dom skickligaste militära styrkorna i världen och vi skulle vara totalt betydelselösa..
Ett fungerande försvar i den mening du påpekar skulle gå tillbaka till att i princip alla gör lumpen, och många skulle få icke soldatrelaterade tjänster för att det annars inte skulle gå att dra runt en så stor organisation med rimliga kostnader.
Det som vi har nu är fortfarande i utvecklingsstadiet, men skall i slutändan innebära att genom att bekämpa krigen runtom oss så finns det inget krig som kan sprida sig till oss, därav behövs inte hundratusentals människor som bara sitter o väntar!
Att gå med i NATO är absolut inte en bra idé, är du medveten om att USA i sådana fall får sätta upp NATO-baser i Sverige?
Baser som skulle innebära att man kan landsätta i princip vad som helst i Sverige utan att svenska riket har något att säga till om då det räknas med i villkoren för NATO-medlemskap.
Vi är redan aktiva inom vissa NATO-aktiviteter, men fullt medlemskap skulle bara innebära problem!
Nato är dessutom en organisation som främst främjar länders ekonomiska intressen, det har inte så mycket med försvar att göra!
//Tinglöf